کوچینگ به چه معناست

کوچینگ به چه معناست

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

ر این مطلب قصد داریم درباره کوچینگ به چه معناست و وظایف وی چیست ؟ در ادامه با ما همراه باشید.

کوچینگ به چه معناست
کوچینگ به چه معناست

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • کوچینگ کیست ؟
  • انواع کوچینگ چیست ؟
  • تفاوت‌های اصلی یک فرد کوچ با یک مشاور
  • تفاوت فرد منتور با یک کوچ چیست؟
  • ویژگی های یک کوچینگ چیست ؟
  • جمع بندی مطلب

[/stextbox]

 

کوچینگ کیست ؟

کوچینگ به معنای مربی‌ گری است، اما این مربی گری به معنای مربی ورزشی نخواهد بود. زیرا این تعریف دارای جنبه‌ های دیگری است از جمله معنی کوچینگ می‌تواند به یک استارتاپ یا یک کسب و کار القا شود در واقع کوچ یا مربی کمک می‌کند، تا بر روی موفقیت و رسیدن به اهداف متمرکز شویم و به وسیله آن شخص بتوانیم به نتایج دلخواه کاری و کسب‌ و کار و یا بیزینسی برسیم.

در واقع فرد کوچ کمک می کند تا بتوانیم به عملکرد بهتری در زندگی کاری یا شخصی افراد برسیم. این فرد اعتقاد دارد که راه را می‌شناسد و می‌تواند پاسخی برای مشکلات افراد پیدا کند.

همچنین در پروسه کوچینگ می‌توانیم به یک نقش تسهیل‌گر اشاره کنیم او راه را هموار می‌کند و برای پیشرفت افراد قدمی مؤثر برمی‌دارد. در واقع هدف اصلی یک فرد کوچ یا مربی این است که ماهیگیری را یاد افراد بدهد نه این‌که به آن‌ها ماهی بدهد. این فرد با آموزش افراد دیگر می‌تواند به ارتقا و رسیدن به اهداف کاری فرد یا تیم کمک بسیاری کند.

کوچینگ کیست ؟
کوچینگ کیست ؟

وظایف یک کوچ چیست :

کوچینگ در واقعیت یک رابطه آگاهانه است که برای رو به جلو بردن اهداف فردی و گروهی انجام می‌شود. همچنین این فرد کمک می‌کند تا فاصله آنچه که افراد هستند تا آنچه که قرار است در آن جایگاه قرار بگیرند، کمتر شده و رو به جلو پیشرفت کند.

به کوچ ها برای رسیدن به هدف طراحی و برنامه‌ ریزی می‌کنند و از فواید کوچینگ می‌‌توان به ایجاد شفافیت در مسیر رسیدن به موفقیت اشاره کرد و همچنین با مهارت و تبحری که دارد بر روی آگاهی و رسیدن به موفقیت متمرکز است. افراد کوچ می‌توانند فردی نوآور و کاردان باشد که می‌توانند تعریف دیگری از  موفقیت را برای افراد یک تیم محقق کند.

شما در حال مطالعه مقاله کوچینگ به چه معناست هستید

 

تفاوت کوچینگ با مشاوره :

در مشاوره، فرد مشاور با استفاده از یک تخصصی که دارد، یک سری راه‌ حل ارائه می‌دهد، که از قبل برای مشکلات مشخصی تعیین شده در برخی از موارد افراد از مشاور استفاده می‌کنند. تا راه‌ حل‌ های مشخصی را در پیش بگیرند و به جواب سوالات خود برسند.

اما کوچینگ تفاوت دیگری دارد با معنای مشاوره دارد. مربی با استفاده از امکانات و ابزارهایی که دارد خودش راه حل را ایجاد می‌کند و وقتی فردی خودش دست به ایجاد راه‌ حل می‌زند یا به عبارتی نوآوری می‌کند می‌تواند راه‌ حل‌ های منحصر به خود را پیدا کند که ممکن هست تاکنون ایجاد نشده باشد.

تفاوت کوچینگ با مشاوره :
تفاوت کوچینگ با مشاوره :

انواع کوچینگ چیست ؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید که کوچینگ ها انواع مختلفی دارند و در حوزه‌ های زیادی مشغول به فعالیت هستند در ادامه این مطلب می‌خواهیم به انواع کوچینگ اشاره کنیم.

انواع کوچینگ چیست ؟
انواع کوچینگ چیست ؟

کوچینگ در کسب و کار :

فرد کوچینگ در کسب و کار یا استارتاپ ها در واقع فردی است که با استفاده از منابع و حوزه اختیاراتی که دارد، می‌تواند برای رسیدن به موفقیت و اهداف سازمانی توسط دیگر افراد گروه یا تیم فعالیت کند و نتایج را ارزیابی و در اختیار کارفرمایان قرار دهد. این فرد نیازمند دانش و اطلاعات بسیاری در حوزه کسب‌ و کار است، که نیازمند دانش کافی و به‌ روز را در این‌ باره داشته باشد و بعد اقدام به فعالیت در این حوزه کند.

کوچینگ های مدیر اجرایی :

این فرد به‌‌ عنوان کوچینگ فرد به فرد و به‌‌ عنوان یک روشی برای ارتقاء سطح مدیران اجرایی فعالیت می‌کند. همچنین در توسعه مهارت‌ های جدید، غلبه بر انحراف از مسیر اصلی موفقیت، بهبود عملکرد سایرین و کسب آمادگی بیشتر برای پیشرفت و اهداف سازمانی فعالیت می‌کند.

این نوع کوچینگ خدمات بسیاری را در سطح اجرایی ارائه می‌کند و معمولاً باید نتایج بهتری در حوزه کسب‌ و کار ارائه دهد. همچنین این کوچ ها ممکن است که در خارج از سازمان فعالیت کنند و بابت خدماتی که در  تعداد جلسات مشاوره انجام می دهند توافقاتی انجام دهند.

شما در حال مطالعه مقاله کوچینگ به چه معناست هستید

کوچینگ های زندگی یا فردی :

این فرد به‌‌ عنوان راهنمایی برای دستیابی به زندگی بهتر به افراد کمک می‌کنند و اولویت آن‌ها شناسایی خود فرد و تفکر و احساسات آن‌ هاست. همچنین به آن‌ها کمک می‌کنند تا برای دستیابی به اهدافشان و همچنین احساس رضایت بیشتر در طول زندگی گام‌ های مناسبی را بردارند و باتوجه به شرایطی که ممکن است در آینده تجربه کنند بهترین راه‌ حل‌ ها را برای زندگی بهتر به دیگران ارائه می‌دهد.

کوچینگ شغلی :

این افراد در زمینه شغلی به کمک افراد دیگر می آیند تا بدانند از شغل حرفه‌ ای خود چه می‌خواهد و استفاده از یک فرد کوچ در زمینه شغلی می‌تواند دستیابی به اهداف شغلی را هموارتر کرده و هم‌ راستا با بخش‌ های مختلف زندگی فرد بهترین راه‌ حل را برای کسب و کار بهتر و همچنین استفاده از استعداد های فردی ارتقا می‌بخشند.

کوچینگ گروهی :

در این نوع کوچینگ افراد به‌ صورت گروهی کار می‌کنند و هدف آنها، هدف اصلی گروه است. کانون اصلی این نوع افراد کوچ می‌تواند برای توسعه حوزه رهبری تا توسعه موقعیت‌ های شغلی باشد.

همچنین در این نوع کوچینگ هر فرد برای مهار استرس تیم تا متغیر سازی پایه‌های اساسی تیم می‌تواند حوزه فعالیتی داشته باشد. این نوع کوچینگ ممکن است دارای مزایای بسیاری از جمله منابع گروهی یا فردی داشته باشد هدف اصلی این نوع از افراد کوچ پیشرفت تعاملات گروهی و ارتقای سطح گروه می باشد.

شما در حال مطالعه مقاله کوچینگ به چه معناست هستید

کوچینگ عملکرد :

وظیفه این نوع از کوچ ها بررسی عملکرد کارمندان یا هم‌ تیمی هاست تا بتوانند ملزومات شغلی خود را با هدف موفقیت بیشتر و مطلوب‌ تر انجام دهند. همچنین افراد را ارزیابی کرده و برای شایستگی‌ ها و ارتقای آن‌ها بررسی می کند و فرصت‌ های زیادی را برای بهبود عملکرد افرادی که ممکن است بدرستی وظایف خود را انجام نداده باشند، مهیا می کند. همچنین هم‌ تیمی‌ذها یا رؤسا می‌توانند در محیط کاری با آگاهی بیشتر برنامه‌ هایی برای توسعه کسب و کار و ارتقای شغلی فردی یا گروهی خود تدارک ببینند.

 

کوچینگ رهبری :

این نوع از افراد کوچ وظیفه دارند تا رهبرانی که به تازگی به رهبری منصوب شده‌اند، کمک کنند و به آن‌ها راهکار هایی برای توسعه اهداف و موفقیت‌ های خود نشان دهند همچنین برای هماهنگ‌ سازی کل تیم با رهبر متفق شده و به آن‌ها روش‌ هایی برای ایجاد یکپارچه سازی بین کل سازمان کمک می کنند. هدف اصلی این نوع کوچینگ ها برقراری ارتباط خیلی بهتر و  هدفمندتر در زمینه کسب و کار و دستیابی به موفقیت هاست.

کوچینگ روابط :

این نوع اعضای کوچینگ در زمینه روابط افراد به آن‌ها کمک می‌کنند و ممکن است. تغییرات فردی یا بین دو نفر تغییرات زیادی رخ بدهد. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند روابط خود را از دیدگاه جدیدی بررسی کرده و آن را بهبود ببخشند همچنین در بستر حرفه‌ ای به افراد کمک می‌کنند تا بتوانند ارتباط خود با محیط بیرون و درون خود را بهبود ببخشند.

کوچینگ روابط :
کوچینگ روابط :

کوچینگ های توسعه :

نقش حیاتی و اصلی این نوع از افراد کوچ می‌تواند شامل توسعه شایستگی افرادی باشد که برای آینده سازمان کلیدی هستند، همچنین از برنامه این نوع افراد کوچینگ می تواند موفقیت بیشتر سازمان و استفاده از نهایت پتانسیل افراد می باشد.

محور اصلی آن‌ها تمرکز بر ارزیابی افرادی است که نقش کلیدی در یک سازمان یا گروه دارند و همچنین ایجاد پروژه‌ هایی که به توسعه سازمان کمک‌ های بسیاری می‌کند از وظایف این نوع کوچینگ است. در واقع وظیفه اصلی آن‌ها افزایش ثمربخشی مهره‌ های اصلی یک سازمان است.

کوچینگ های برنامه‌ ریز :

در یک سازمان ممکن است افرادی استخدام شوند که در حوزه کاری کوچینگ به افراد دیگر برای توسعه ارزیابی آن‌ها و بازخورد بهتر کمک کنند. این نوع از کوچ ها به دیگر افراد کمک می کنند تا تصمیمات بهتری برای رسیدن به موفقیت اتخاذ کنند و همچنین نتایج بازخورد آن‌ها را ارزیابی و با توجه به موقعیت فعلی سازمان بررسی می کنند.

کوچینگ های رفتاری هدفمند :

این نوع اعضاء مربی یا کوچینگ ها به افراد کمک می‌کنند تا بتوانند علاوه بر حوزه کاری، حوزه‌ های رفتاری مؤثر بر کار و بازخورد بهتر و بررسی فرد ممکن است یکسری از عادات آن‌ها را تغییر داده و برای تعاملات بیشتر افراد را آماده کند. همچنین به این نوع از کوچینگ ها به افراد در موقعیت فعلی شغل خود بسیار کمک می کنند و افراد را آماده می‌کنند و مسئولیت های جدید و مؤثرتری در رسیدن به اهداف بگیرند.

کوچینگ های رفتاری هدفمند :
کوچینگ های رفتاری هدفمند :

شما در حال مطالعه مقاله کوچینگ به چه معناست هستید

کوچینگ های میراث :

افرادی که در دوره بازنشستگی خود به سر می‌برند و یا نزدیک به دوران بازنشستگی هستند، نیازمند کوچینگ هایی هستند که بتوانند در این حوزه به آن‌ها مشاوره و کمک کنند، تا بهترین تصمیمات را در حوزه کاری و فعالیت خود بگیرند و الگویی برای دیگر افراد یک تیم باشند. همچنین این نوع از کوچ ها می‌توانند افراد مهارت دیده و باتجربه را برای رهبری انتخاب و هدایت کند.

کوچینگ جانشینی :

در بعضی از سازمان‌ها به منظور ارزیابی کاندید هایی که برای جانشینی انتخاب می شوند، نیازمند افرادی به‌‌ عنوان کوچینگ جانشینی هستند. که بتواند برای ارتقای شغلی در نقش های بالاتر از آن‌ها کمک بگیرد. همچنین این نوع از کوچینگ در هر سازمانی می‌تواند شاهد رشد کارمندان بسیاری شود. که به منظور ارتقای رتبه کسب جانشینی فعالیت می‌کنند. همچنین در کسب‌ و کارهای خانگی و برای حفظ اداره یک سازمان یا شرکت بسیار مثمر ثمر هستند.

کوچینگ ثروت :

کوچینگ ثروت شامل افرادی است که به‌ تازگی وارد زمینه کوچینگ شدند. همچنین می‌تواند از زیر مجموعه‌ های آن کوچینگ کسب و کار یا کوچینگ عملکرد باشد در این زمینه به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم بخش درآمدی زندگی خود را بالا برده و به ارتقای وضعیت مالی منجر شود. همچنین این نوع از کوچینگ ها همان کاری را انجام می‌دهند که هر کوچینگ حرفه‌ای و با صلاحیت و حرفه‌ای بتواند برای شما انجام دهد.

کوچینگ های تیمی :

ممکن است یک فرد یا چندین رهبر کوچ باشند تا بتوانند برای انجام مأموریت‌ ها استراتژی و قواعد سازمانی با یکدیگر مشارکت کنند و به رهبر و دیگر اعضای تیم توانایی بررسی جنبه‌ های موفقیت و رسیدن به آن را می دهد همچنین می‌توانند با متحد شدن چندین کوچ در یک تیم به عملکرد بیشتری از یک سازمان و اهداف تیمی دست یابند.

شما در حال مطالعه مقاله کوچینگ به چه معناست هستید

تفاوت‌های اصلی یک فرد کوچ با یک مشاور

خیلی وقت‌ها در وقوع مشکلات، پاسخ نزد خود شماست و یک مشاور کمک چندانی نمی‌تواند به شما بکند. شاید راه‌ حل‌ های ارائه‌ شده توسط مشاور بیشتر جنبه نصیحت به خود بگیرد و چندان تأثیری بر شما نخواهد گذاشت

در اینجا احتیاج به یک فرد کوچینگ داریم تا بتواند راهکارهایی را برای رسیدن به موفقیت و بیشتر عمل‌گرا بودن برای شما ارائه کند. یک فرد کوچ با توجه به تجارب خود، و قرار گرفتن در موقعیت مشابه با شما بهترین راه را پیشنهاد می تواند شما را بهتر راهنمایی کنند.

خیلی وقت‌ها شما احتیاج دارید که برای خود برنامه‌ ریزی کنید و متناسب با شخصیت خود برنامه را پیش ببرید. متأسفانه یکی از ایرادات یک فرد مشاور این است که برای شما برنامه‌ ریزی کرده و شاید این برنامه‌ ریزی فردی مشاور با روحیات شما سازگار نباشد.

تفاوت‌های اصلی یک فرد کوچ با یک مشاور
تفاوت‌های اصلی یک فرد کوچ با یک مشاور

یا به آن  عمل نکنید و یا از طریق عمل به آن ممکن است آسیب‌ هایی به خود وارد کنید. در اینجا حضور یک فرد کوچینگ می تواند با همراهی خودتان بهترین برنامه را برای شما و با توجه به روحیات شما برنامه‌ ریزی کرده و نتایج آن را بررسی کند.

ممکن است در زمان‌ هایی شما راهکار تخصصی نیاز نداشته باشید، بلکه جواب سوالات در دستان خود شما باشد در این روش پاسخ دست هیچ‌ کسی جز خود شما نخواهد بود و یک فرد مشاور ممکن است که پاسخ‌ های شما را درک نکند و یا فقط جواب‌ هایی که خود خوب می‌داند را به شما القا کند. در اینجا می توانید از حضور یک فرد مربی و کوچ استفاده کنید و با توجه به تجارب فرد کوچینگ به درستی یا نادرستی جواب‌ های خود پی ببرید.

در زمان‌ هایی شما احتیاج به یک فرد پیگیر و پشتیبان دارید که بتواند در مواجهه با مشکلات بحران‌ ها شما را همراهی کند. در این مورد فرد کوچ یا مربی می‌تواند با توجه به آزادی که به شما می‌دهد و تنها با پیگیری برنامه‌ های شما یک سکوی موفقیت باشد و شما را به سمت پیشرفت هدایت کند.

شاید شما به دلیل مشغله‌ های زیاد دچار آشفتگی فکری شده باشید و نتوانید با شفافیت کامل به موضوع رسیدگی کنید، در این صورت می‌توانید از یک فرد مربی و کوچ استفاده کنید و با توجه به شرایط فعلی شما و درک متقابل شما به شما کمک بسیار مؤثری در روند رسیدن به موفقیت بکند.

 

تفاوت فرد منتور با یک کوچ چیست؟

منتورینگ کاری شبیه کوچینگ انجام می‌دهد اما میان این دو تفاوت‌ هایی وجود دارد. که در واقع منتور که رهبر است و اطلاعات و تجربیات خود به افرادی که به وی مراجعه می کنند بسرعت پاسخ می‌دهد و طبق اطلاعات و تجارب خود وضعیت فعلی را بررسی می‌کند.

در واقع فرد من طور اطلاعات خود را با فرد مراجعه‌ کننده سهیم می‌شود و تمرکز آن بر آینده کاری است درحالی‌ که فرد کوچ بر حال و نهایتاً در آینده‌ ای نزدیک تمرکز می کند. این به تمرکز فرد کوچ بسیار سطحی و نزدیک‌ تر به موقعیت فعلی فرد است اما منتورینگ موفقیت حاصل شده را می‌بیند و بنابر نیازی که فرد دارد اقدام به مشاوره یا حتی تدریس دانش خود می‌کند.

شما در حال مطالعه مقاله کوچینگ به چه معناست هستید

 

ویژگی های یک کوچینگ چیست ؟

در ادامه به ویژگی‌ های یک کوچینگ اشاره می‌کنیم.

ویژگی های یک کوچینگ چیست ؟
ویژگی های یک کوچینگ چیست ؟

به راحتی خود را می‌شناسد :

مهم‌ترین ویژگی که یک فرد مربی باید داشته باشد شناسایی خود است. این‌ که شما در جنگی برابر یا نابرابر در مقابل دشمن خود قرار بگیرید مستلزم این است که شما شناخت کافی از خود و توانایی‌ های خود داشته باشید.

در غیر این صورت احتمال پیروزی شما به صفر و یا حتی زیر صفر خواهد رسید و ممکن است تمام داده‌ ها و منابع در دسترس شما نابود شود. شما در این موقعیت کاری فرمانده باقی زندگی خود هستید، اگر که بتوانید در راه شناخت استعدادهای خود قدم بردارید و خود را تکمیل کنید.

می‌توانید به‌ راحتی در برابر مشکلات و دشمنان خود بایستید و به موفقیت برسید لازم است که یک فرد کوچ یا مربی شناخت کافی از موقعیت فعلی خود و توانایی‌ های خود داشته باشد و با توجه به منابع و شرایط فعلی کاری دارد و تصمیم‌ های مهم اتخاذ کند.

 

مسئولیت‌ پذیر بودن :

یکی دیگر از ویژگی‌ های کوچینگ مسئولیت‌ پذیری است بر هر انسان موفقی باید مسئولیت‌ پذیر باشد اگر شما در توافق‌ های کاری نتایج مورد انتظار خود را نداشته باشید. باید این مورد را پیگیری کنید و توسط آن از فرد کوچ توقع داشته باشید تا حاصل نشدن موفقیت را برای شما پیگیری کند. یک فرد کوچ منظم است و به‌ دور از تعارفات شما را به سمت پیشرفت هل می‌دهد.

رفتار و عملکرد شما را تشویق و ترغیب می کند، شما را به ارزیابی عملکرد خودتان به‌ صورت منظم پیگیری و تشویق می کند. مطمئن می‌شود که در مورد اهداف و انتظاراتتان شفاف هستید. دلیل عملکرد ضعیف تان را کشف و آن را در اختیار شما قرار می دهد.

شما در حال مطالعه مقاله کوچینگ به چه معناست هستید

تمرکز داشتن :

یکی از ویژگی‌ های کوچینگ این است که در ایجاد تمرکز شما کمک بسیاری می‌کند. یکی از راه‌ های رسیدن به موفقیت از این شاخه به آن شاخه نپریدن و تمرکز داشتن بر روی اهداف قابل دسترس است. که مربی در اینجا وظیفه ارتقا و حفظ تمرکز شما را دارد و همین‌طور شما را حمایت می‌کند تا تمرکز اصلی خود را بر روی پیشرفت بگذارید و پیشرفت کنید.

ایجاد انگیزه :

ایجاد انگیزه یکی از وظایف اصلی یک مربی است. مربی باید بتواند با تشویق و هدایت‌ گری مناسب به پیشرفت شما کمک بسیاری کند. همه می‌دانیم که انگیزه نیروی محرک برای انجام هر کاری است. این احساس باید در شما وجود داشته باشد که برای انگیزه‌ ای بهتر بتوانید از یک فرد مربی و هدایتگر استفاده کنید و حضور وی در کنار شما سبب ارتقا و پیشرفت شما خواهد شد.

 

استفاده از منابع :

یک فرد مربی یا کوچینگ با استفاده از ابزارها و تکنیک‌ هایی که می‌شناسد. به کمک شما می‌آید و همچنین شبکه خوبی از ارتباطات دارد. که آن را با شما سهیم می شود این منابع می‌تواند کتاب‌ های صوتی منابع تصویری منابع آنلاین و یا حتی انسان‌ هایی باتجربه باشند، که در به هدف رسیدن شما بسیار تاثیرگذار هستند و استفاده از آن‌ها می‌تواند یک سکوی پرتاب به سمت موفقیت برای شما باشد.

 

به چالش کشیدن شما :

یکی از ویژگی‌ های یک مربی این است که شما را به چالش بکشد. گاهی اوقات ممکن است که شما در زندگی افرادی را در کنار خود داشته باشید، مثل دوستان همکاران یا همسرتان که شما را نمی‌توانند به چالش بکشند و آزمایش کنند.

ممکن است این عدم توانایی به دلیل دلسوزی برای شما باشد، اما یک مربی راه‌ های مختلفی برای به چالش کشیدن شما دارد او شما را به جلو هل می‌دهد و سعی می‌کند که موفقیت بیشتری را کسب کنید.

هرگونه عملکرد سست را می‌تواند برای شما به یک چالش بزرگ تبدیل کند او همچنین از  ایده‌ ها و فکرهای جدیدی برای پیشرفت و ارتقای شما استفاده می‌کند و از نگرش‌ های منفی و طرز فکرهایی که چالش شما را به نابودی می‌کشد ممانعت به عمل می‌آورد.

 

شما در حال مطالعه مقاله کوچینگ به چه معناست هستید

استفاده از دیدگاه‌ های مختلف :

یک مربی در هر وضعیتی می‌تواند دیدگاه جدیدی را به شما منتقل کند. افرادی که کوچ هستند می‌توانند به‌ راحتی یک رویکرد تازه به مشکلات یا موانعی را برای شما شفاف‌ سازی کنند و از آن رویکرد در جهت پیشرفت و ارتقای شما استفاده کنند.

شاید شما به دلایل احساسی و یا دلایلی از قبیل ترس و تردید مانع از انجام حرکات چالشی شوید، اما احتیاج دارید که یک فردی از بیرون از ماجرا شما را راهنمایی کرده و به سمت نقاط پیشرفت شما هدایتتان کند استفاده از یک کوچ می‌تواند به دوراندیشی شما و واقع نگری و رسیدن به اهداف بسیار کمک‌ رسان باشد.

 

استفاده از یک بستری‌ امن :

شاید شما در یک مواقعی احتیاج داشته باشید که درباره احساسات درونی خود ترس‌ها و نگرانی‌ها در حوزه کاری با یک فردی صحبت کنید. یکی از ویژگی‌ های یک کوچینگ خوب این است که می‌تواند محیطی را برای شما بازسازی کند که بتوانید راحت‌ تر و عمیق‌ ترین احساسات خود را با وی صحبت کنید با استفاده از این بستر امن کوچینگ شما را هدایت می‌کند تا بازخوردی به‌ مراتب قوی‌ تر و بهتر از نتایج کار خود بگیرید.

 

راه‌ حل‌ های جایگزین :

یک فرد مربی یا کوچ این قابلیت را باید داشته باشد، در صورتی‌ که راه‌ حل ارائه‌ شده فعلی به نتیجه‌ای نرسید، بتواند از راه‌ حل‌ های دیگر استفاده کند و برای پشتیبانی و رسیدن بهتر به نتیجه همیشه راه گریزی برای فرار از موقعیت های منفی و رسیدن به موفقیت داشته باشد.

 

آگاهی از خویشتن :

یک فرد مربی یا یک فرد کوچ باید بتواند به خوبی با خود و دنیای بیرون خود ارتباط برقرار کند. فرد کوچینگ به‌ راحتی می‌تواند آنچه مورد نیاز یک کار و شرکا یا هم‌ تیمی‌ های خود است را آگاهی داشته باشد و بتواند برای ارتباطات بهتر با فضایی خود و یا با فضای بیرونی خود رابطه برقرار کند.

 

وقت‌ شناسی در جلسات کاری :

وقت‌ شناسی و پیگیری در هر حوزه کاری منجر به موفقیت و یکی از نشانه‌ های افراد موفق است. یک فرد مربی یا کوچینگ باید بتواند وقت‌ شناس باشد و طبق زمان‌ بندی‌ های انجام شده هر جلسه مربی‌ گری را انجام داده و به تعهدات خود بسیار پای‌ بند باشد.

 

مشخص کردن مسائل برای دیگران :

فرد کوچینگ رهبر نیست اما وظایفی را مانند یک رهبر برعهده دارد. این‌که بتواند به‌ خوبی مشکلات و مسائل را تشخیص داد و همچنین برای دیگران در معرض دید قرار بدهد یکی دیگر از ویژگی‌ های یک کوچینگ خوب است، که باید حتماً مسائل را از هم تفکیک کرده و راه‌ حل‌ های آن‌ها را در معرض دید دیگران قرار دهد و بخوبی بتوانند با هم تصمیم‌گیری کنند و بهترین راه رسیدن به موفقیت را ارزیابی کند.

شما در حال مطالعه مقاله کوچینگ به چه معناست هستید

حمایت از مراجعه‌ کنندگان :

یک فرد مربی باید بتواند به خوبی از مراجعه‌ کنندگان خود حمایت کند و در جریان تغییرات آن‌ها در رسیدن به اهداف و موفقیت و یا دور شدن از اهداف خود دسترسی داشته باشد. باید بتواند به‌ خوبی و از همه جنبه‌ ها به مراجعه‌ کنندگان خود رسیدگی کند و بتواند در تمامی موضوعات مربوط به حوزه کاری آگاهی کامل داشته باشد.

 

استفاده از مثال‌ها یا تجارب مشابه :

یکی دیگر از ویژگی‌ های یک فرد مربی این است که در هر جلساتی که شرکت می‌کند، باید بتواند ایده‌ ها و مثال‌ های متنوعی را درباره آن موضوع بیان کرده و کاملاً در این زمینه افراد را تفهیم کند. همچنین فرد کوچ باید در زمینه کاری تخصص داشته باشد و با جلساتی بیهوده و بی‌هدف در زمان مربی‌گری یا کوچینگ زمان خود را خنثی نکنند.

 

برنامه‌ هایی متنوع برای رسیدن به راه‌ حل :

یافتن راه‌ حل‌ هایی به‌ روز و جدید بر عهده فرد کوچینگ است. در واقع فرایند کوچینگ با پایان یافتن جلسات کوچینگ به پایان نمی‌یابد و این بر عهده فرد کوچ است، که بتواند راهنمایی‌ هایی به‌ روز و جدید را برای پیشروی مراجعه کنند تا جایی‌ که امکان دارد بررسی و در اختیار وی قرار دهد.

شما در حال مطالعه مقاله کوچینگ به چه معناست هستید

برخوردی مناسب با شرکای خود :

یک فرد کوچ رابطه بسیار خوب با شرکا یا هم‌ تیمی‌ های خود برقرار می‌کند. و دستاوردهای آنان را تشویق می‌کند او به شرکای خود کاملاً اطمینان دارد و می‌داند که در روابط با آن‌ها بسیار متعهد هستند. همچنین احترام به مراجعه‌ کننده الویت اول خود قرار میدهد و درصورتی که فردی نارضایتی در روابط کوچینگ داشته باشد، سعی می‌کنند که فضا را به سمتی مثبت هدایت کند و آتش روابط را شعله‌ ور نمی‌کند همین‌طور فرد کوچ در رابطه با همکاران خود سخت‌گیر نیست و کاملاً فردی انعطاف پذیر است.

یک کوچ خوب خواستار تعهد به انجام راه‌ حل‌ های توافق شده است :

یک فرد کوچ درباره انتظاراتی که دیگران از وی دارند بی‌ تفاوت نیست و همواره به دنبال روش‌ هایی برای کسب رضایت بهتر است. همچنین در برخورد با مراجعه‌ کنندگان سعی می‌کند که انتظارات توافق‌ شده را بررسی کند و در صورتی که مراجعه‌ کننده پاسخ‌گوی رفع نیازها یا توافقات نباشد از ادامه دادن از  روابط کاری با فرد مراجعه کننده ممانعت به عمل می‌آورد زیرا این کار تلف کردن زمان هر دو طرف است.

 

شخصیت مراجعه‌ کننده را می‌داند :

فرد کوچ باید بتواند رابطه بسیار خوبی با مراجعه کنندگان خود داشته باشد و از تمامی نقاط ضعف و نقاط قوت آن‌ها آگاهی داشته باشد. همچنین سعی می‌کند که برای رابطه‌ ای مستحکم تر به نقاط قوت مراجعه‌ کنندگان اهمیت بیشتری بدهد و با تشویق آن‌ها بتواند در سطح فردی و یا جمعی مانع باعث پیشرفت مراجعه‌ کننده شود.

 

شما در حال مطالعه مقاله کوچینگ به چه معناست هستید

جمع بندی مطلب

در این مطلب به بررسی کوچینگ و انواع کوچینگ پرداختیم و وظایف هر کدام از آن‌ها و تفاوت آنان را با هم بررسی کردیم. در واقع فرد کوچ یا مربی شامل انواع بسیاری است که به چند نمونه از آن اشاره می‌کنیم.

کوچینگ کسب و کار، کوچینگ مدیر اجرایی، کوچینگ های زندگی یا فردی، کوچینگ شغلی و غیره. که هر کدام از آن‌ها بسته به موقعیت کاری خود خدماتی را انجام می دهند. همچنین در ادامه مطلب به تفاوت یک فرد منتور با یک کوچ  و تفاوت یک کوچ با یک مشاور، ویژگی‌ های ایده‌ آلی که یک فرد کوچینگ باید داشته باشد اشاره کردیم.

از ویژگی‌ های مهم یک فرد کوچ می‌‌توان به شناسایی خود فرد از محیط و خودش اشاره کنیم، که فرد کوچینگ باید حتماً بتواند با خود و دنیای بیرون ارتباط برقرار کند. همچنین مسئولیت پذیر بودن یکی دیگر از ویژگی‌ های یک فرد کوچینگ است، که باید حتماً فرد مسئولیت‌ پذیر باشد و تمامی نیازهای یک سازمان را بررسی و عملکرد آن را گزارش دهد.

جمع بندی مطلب
جمع بندی مطلب

تمرکز داشتن از دیگر ویژگی‌ های یک فرد کوچینگ است، که باید حتماً بر حوزه کاری خود متمرکز باشد و بتواند به هم‌ تیمی‌ های خود برای کسب موفقیت بیشتر مسلط باشد و روحیه بدهد.

همان‌ طور که اشاره شد افراد کوچینگ با توجه به حوزه کاری که دارند نیازهای زیادی را باید بررسی کرده و خدمات بسیاری را ارائه می‌دهند. از نمونه‌ ای خدمات آنها می‌تواند به آمادگی افراد برای رهبری برای کسب و ارتقای موقعیت شغلی و همچنین درآمدی افراد و غیره می‌باشد و فرد کوچینگ تفاوت‌ های بسیاری با یک فرد مشاور دارد، که در مقاله به آن اشاره شد.

همچنین یک فرد منتور با یک فرد کوچینگ دارای تفاوت‌ های بسیاری است که باید به‌ درستی آن را بررسی کرد و طبق نیاز یک سازمان یک فرد کوچینگ و یا یک فرد منتور را استخدام کنید. امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید