هرم یادگیری ویلیامز

هرم یادگیری ویلیامز

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

در این مقاله قصد داریم به هرم یادگیری ویلیامز بپردازیم :

برای یادگیری صرفا اینکه فرد در کلاسی قرار بگیرد و حدود چند دقیقه ای در آن کلاس باشد نمی توان گفت روند یادگیری را به صورت کامل پشت سر گذاشته است همچنین برای خلاقیت ، هوش ، تفکر و یادگیری نیاز است که فرد تمامی مواردی از تمامی موارد که به او کمک می کند استفاده کند .

وظیفه بدن از نوزادی تا میانسالی این است که پروسه یادگیری را به صورت یکپارچه طی کند .مثلا کودکان سعی می کنند که از اطراف پیرامون خود نکات ریز و درشت زیادی را یاد بگیرند حال اگر والدین آن را با تکنولوژی سرگرم کند او را از این قدرت بی بهره می کند .

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم

هرم یادگیری ویلیامز چیست ؟

سخنرانی در هرم یادگیری چه نقشی دارد ؟

خواندن در هرم یادگیری چه نقشی دارد ؟

یادگیری صوتی و تصویری در هرم یادگیری چه نقشی دارد ؟

نمایش در هرم یادگیری چه نقشی دارد ؟

بحث و گفتگو در هرم یادگیری چه نقشی دارد ؟

آموزش از طریق تمرین علمی در هرم یادگیری چه نقشی دارد ؟

آموزش به دیگران در هرم یادگیری چه نقشی دارد ؟

[/stextbox]

هرم یادگیری ویلیامز
هرم یادگیری ویلیامز

هرم یادگیری ویلیامز

در گذشته بیشتر از اینکه به مهارت یادگیری توجه شود به هوش توجه می شد که به صورت عامیانه به آن ای کیو می گفتند . اگر فردی مطلبی را به خوبی فرا می گرفت و در ذهن خود ثبت می کرد به او لقب باهوشی می دادند و می گفتن که از ضریب هوشی بالایی برخوردار است و بعد از آن بیشتر توجه به سمت نظام آموزشی متمرکز کشیده شد و بیشتر افراد انتظار داشتن که این نظام باید مسئول یادگیری افراد باشد . اما امروزه بیشتر تمرکز به سمت یادگیری رفته است اگر بخواهیم به صورت اختصاصی به موضوع یادگیری بپردازیم هیچ تعریف واحدی در حوزه های مختلف وجود ندارد .

امروزه یادگیری نقش مهمی در مسائل آموزشی پیدا کرده است و یکی از قسمت های مهم در یادگیری هرم یادگیری ویلیامز می باشد این هرم قسمت های مهم و اساسی در یادگیری را به شما نشان می دهد . این هرم اثبات شده و علمی می باشد و نشان می دهد که آموزش از طریق کتب درسی تنها درصد تاثیر دارد و نت مهم و اساسی دیگری در این راه وجود دارد که به ترتیب زیر می باشد :

  • ارائه مطلب تنها 5 درصد در یادگیری تاثیر دارد .
  • خواندن مطلب تنها 10 درصد در یادگیری تاثیر دارد .
  • دیدن و شنیدن مطلب تنها 20 درصد در یادگیری تاثیر دارد .
  • تصویرسازی در مورد مطلب تنها 30 درصد در یادگیری تاثیر دارد .
  • بحث گروهی در مورد مطلب تنها 50 درصد در یادگیری تاثیر دارد .
  • تمرین علمی در مورد مطلب تنها 75 درصد در یادگیری تاثیر دارد .
  • آموزش به دیگران در مورد مطلب تنها 90 درصد در یادگیری تاثیر دارد .
هرم یادگیری ویلیامز
هرم یادگیری ویلیامز

سخنرانی در هرم یادگیری

موضوع سخنرانی و یا ارائه معمولا جزء بی ارزش ترین نکته برای یادگیری می باشد زیرا درصد بسیار کمی از یادگیری را دارد . در این روش یک روش ابتدایی است که در آن هنرجو می نشیند و به سخنرانی گوش می دهد ، حال این گوش دادن می تواند سرسری باشد که حتی همان درصد کم یادگیری را نداشته باشد یا می تواند به صورت دقیق باشد که تنها پنج درصد از یادگیری را دارد .

اما با این وجود افرادی هستند که ممکن است از طریق گوش دادن اطلاعات بیشتری را کسب و فرا بگیرند . یک سخنرانی زمانی مفید است که افراد یک مطالعه ای از قبل داشته باشند و یا فردی که سخنرانی می کند بره باشد  مطالب را به آسانی بیان کنند

سخنرانی در هرم یادگیری
سخنرانی در هرم یادگیری

خواندن در هرم یادگیری

گام دوم در هرم یادگیری خواندن است و افراد باید بعد از سخنرانی مطالب بیان شده را بخوانند . در زمینه خواندن مطالب استراتژی های زیادی وجود دارد که به یادگیری افراد کمک زیادی می کند .

خواندن در هرم یادگیری
خواندن در هرم یادگیری

صوتی و تصویری در هرم یادگیری

امروزه با پیشرفت تکنولوژی راههای آموزشی فراوانی ایجاد شده است یکی از این راهها یادگیری صوتی و تصویری می باشد ، این گام به یادگیری شما حدود بیست درصد کمک می کند و نسبت به  گذشته در یادگیری بسیار پر رنگ تر شده است .

صوتی و تصویری در هرم یادگیری
صوتی و تصویری در هرم یادگیری

نمایش در هرم یادگیری

با استفاده از روش نمایش می توانید یادگیری را تا سی درصد افزایش دهید زیرا با استفاده از این روش که به عهده معلمان و اساتید است هنرجویان می توانند با تمامی حواس خود مطالب را یاد بگیرند .

نمایش در هرم یادگیری
نمایش در هرم یادگیری

بحث و گفتگو

آموزش گروهی یکی از موثرترین روش های یادگیری می باشد . با استفاده از این روش که یک روش مطالعه فعال است که به فرد کمک می کند تا حدود پنجاه درصد قدرت یادگیری را افزایش دهد .

در این روش دانش آموزان به صورت گروهی با یکدیگر در مورد مطالب بحث و گفتگو و همچنین تبادل نظر دارند و با این روش می تواند مطالب بیشتری را یاد بگیرند . یکی از مزیت های این روش این است که دانش آموزان سعی می کنند که اطلاعات خود را بالا ببرند تا بتواند در این بحث و گفتگو ها نقش پر رنگ داشته باشد .

بحث و گفتگو
بحث و گفتگو

آموزش با تمرین علمی در هرم یادگیری

فردی می تواند پروسه یادگیری را به صورت کامل طی کند که آموزش ها را با تمرین علمی بالا ببرد . در این نوع آموزش فعالیت ها به صورت شخصی سازی می باشد و باعث می شود که بهتر در ذهن دانشجویان بماند .

آموزش با تمرین علمی در هرم یادگیری
آموزش با تمرین علمی در هرم یادگیری

 آموزش به دیگران

اگر دانش آموزان بخواهند تسلط کامل پیدا کنند باید سعی کنند مطالبی را که فرا گرفته است زا به دیگران یاد دهد  . در این سبک دیدن و شنوایی با یکدیگر می باشد به همین دلیل یادگیری را تا حد زیادی افزایش می دهد .

 آموزش به دیگران
آموزش به دیگران

نتیجه گیری

هرم یادگیری ویلیامز یکی از راههایی است که نشان می دهد که هریک از روش های یادگیری یک درصد خاصی در یادگیری افراد تاثیر دارد و برای اینکه مطالب دیرتر فراموش شود باید از تمامی این قسمت ها استفاده کنید ، این قسمت شامل  سخنرانی ، خواندن ، دیدن و شنیدن ، تصویر سازی ، بحث گروهی ، تمرین علمی و آموزش دیگران می باشد .

 

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید