نمونه قرارداد سرمایه گذاری خطرپذیر

نمونه قرارداد سرمایه گذاری خطرپذیر

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

راهنمای کامل در خصوص نمونه قرارداد سرمایه گذاری خطرپذیر ، سرمایه گذاری خطر پذیر چیست و نکات مربوط به بندهای آن چه می باشد ؟ در محیط اقتصادی موجود در حال حاضر ، دیگر نمونه های کسب و کار سنتی منقضی شده است .

نمونه قرارداد سرمایه گذاری خطرپذیر
نمونه قرارداد سرمایه گذاری خطرپذیر

امروزه روند اقتصاد در کشور های در حال توسعه و یا توسعه یافته به سمتی رفته است که بنگاه های کوچک و بزرگ آن را می گردانند . برای مثال ، شاید نصف صادرات آمریکا ، توسط یک شرکت کوپکی است که حداکثر 20 نفر در آن کار می کنند و فعالیت هایی با تعداد کارمندان زیاد ، 500 نفر یا بیشتر تنها 7 درصد صادرات آن کشور را می گردانند .

یکی از علل این امر ممکن است رشد سریع و بی سابقه ی تکنولوژی در این چند دهه ی اخیر باشد . در تمام صنعت های روز دنیا که برای افزایش توجه در بازار های جهانی نقش پر رنگی دارند ، تنها خلاقیت ها و توان فکری قوی و هم چنین خلق تکنولوژی ها می تواند سبب موفقیت شود . این تغییرات ، باعت می شود که از کسب و کار های قدیمی فاصله گرفته و در جهتی گام برداشته شود که بهترین نتایج را در بر داشته باشد .

در این مقاله قصد بر آن است تا با توضیح کلی در ارتباط با سرامایه گذاری های خطر پذیر و انواع آن موضوع را تا حدودی برای شما روشن کنیم . هر چند که این مبحث یک مبحث بسیار گسترده است و توضیح آن در یک مقاله ، خارج از توان و حوصله ی همه ی شماست . همراه ما باشید تا انتهای مقاله .

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ابتدا آنچه را که در این مقاله بررسی خواهیم کرد را به صورت سر فصل های پرسشی بیان می کنیم :

  1. سرمایه گذاری خطر پذیر چیست ؟
  2. بعد از گذشت چه بازه ی زمانی شرکت های خطر پذیر از قرارداد بیرون خواهند آمد ؟
  3. شرکت های استارت آپی چگونه سرمایه گذار خطر پذیر خود را انتخاب می کنند ؟
  4. بند های قرارداد های سرمایه گذاری خطر پذیر شامل چه مواردی است ؟
  5. انواع سرمایه گذاری خطر پذیر را نام ببرید ؟

[/stextbox]

 

برای اینکه در اقتصاد نوین ، توسعه ایجاد شود ، نیازمند به مقداری جریان ثابت می باشد . اما بر طبق بررسی های انجام شده ، سختی هایی که برای تامین مالی در شرکت های کوچک و یا متوسط است بسیار زیاد می باشد . از این رو بسیاری از افراد سرمایه گذاری در شرکت های بزرگ را بسیار ارجح تر از کسب و کار های کوپک می دانند و بر این باور هستند که اندازه ی یک کسب و کار و هم چنین امنیت آن ها ، از مهم ترین شاخصه های ارزیابی بانک ها محسوب می شوند .

به بیان ساده تر ، شرکت های کوچک دردسر هایی دارند که باعث می شود سرمایه گذاران سخت تر جذب آن ها شوند . سرمایه گذاری خطر پذیر به گونه ای خاص از فراهم کردن منابع مالی در شرکت هاست ، که جای خالی آن مشخص است .

اما این تنها یک تعریف عامیانه است و درک و مفهوم بسیار بیشتری دارد . در ادامه ی مطلب تمامی این مفاهیم را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد . با ما همراه باشید با مقاله نمونه قرارداد سرمایه گذاری خطر پذیر .

شما در حال مطالعه مقاله نمونه قرارداد سرمایه گذاری خطرپذیر هستید

سرمایه گذاری خطر پذیر چیست ؟

سرمایه گذاری خطر گذیر به گونه ای از سرمایه گذاری اطلاق می شود که در آن یک میزان سرمایه ، همراه با مدیریت هایی مفید و در جهت پیشرفت یک بیزینس ، در اختیار شرت هایی تازه تاسیس و نوپا قرار میگیرد . سرمایه ی خطر پذیر را می توان از مهم ترین منابع برای تامین مالی شرکت های مختلف دانست .

 

شرکت هایی که به طور تخصصی در زمینه ی سرمایه گذاری خطر پذیر فعالیت می کنند ، از جمله شرکت هایی هستند که منابغ مالی خود را از صندوق های بازنشستگی ، بنیاد های مختلف ، شرکت های گوناگون و . . . . تامین می کنند .

هم چنین این شرکت ها به دنبال دست یابی به سود های کلان و . . . نمی باشند و در صورتی که آن کسب و کار نوپا با پیشرفت مواجه شوند ، بعد از مدتی با واگذاری سهام شان به سود مورد نطرشان خواهند رسید . ولی با توجه به این آینده ی موفقیت هیپکدتم ازاین شرکت ها به طور حتم به یقین مشخص نیست ، و سرمایه گذاری بر روی آن ها با ریسک زیادی مواجه است

سرمایه گذاری خطر پذیر چیست ؟
سرمایه گذاری خطر پذیر چیست ؟

بانک ها کمتر پیش می آید که در این سرمایه گذاری ها شریک شوند . لذا یک کارآفرین زمانی که برای تامین مالی خود با مشکل مواجه می شود ، به دنبال یافتن سرمایه ی خطر پذیر خواهد رفت . اصولا سرمایه گذاران خطر پذیر :

  • منابع مالی در شرکت های تازه و هم چنین کوچک و رو به رشد را تامین خواهند کرد
  • قسمتی از مالکیت این شرکت ها را سهیم خواهند شد .
  • به توسعه ی محصولات و هم چنین خدمات تازه دراین شرکت ها کمک خواهند کرد .
  • برای رسیدن به یک سود فراوان ، ریسک بسیار زیادی خواهند کرد
  • جهت گیری آن ها به صورت بلند مدت می باشد .

لذا ، مشارکت شرکت هایی که به صورت سرمایه گذاری خطر پذیر است ، تنها معطوف به تامین میزان مشخصی سرمایه و تامین مالی نیست . بلکه آن ها ملزم هستند تا یک سری مشاوره های مفید و حمایت هایی در جهت پیشرفت این شرکت ها ارائه دهند . از طرفی این شرکت ها ، هم نقش عملی و هم نقش اجرایی نیز دارند و مانند همه ی مالکان در تمامی زمینه ها ، هم در خطر کسب کار شریک ند و هم همسو با اهداف شرکت حرکت خواهند کرد .

سرمایه گذاران برای اینکه در یک شرکتی مشارکت کنند ، کلیه ی شایستگی های فنی و تجاری آن شرکت را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهند داد . بعد از آن ممکن است با توجه به تجربه های کسب شده  در قسمت های کمی از شرکت های مورد بررسی ، سرمایه گذاری کرده و به مشارکت فعال با سیسیتم های مدیریتی آن ها ، بپردازند .

شما در حال مطالعه مقاله نمونه قرارداد سرمایه گذاری خطرپذیر هستید

شرکت های ابر قدرت بسیاری هستند ( مانند اپل ، فدرال اکسپرس و . . . ) که در بدو شروع به کار خود از سرمایه گذاری خطر پذیر استفاده کرده اند .

این سرمایه گذاری با ساخت یک سبد سرمایه ی برای شرکت های جوان و تازه تاسیس ، باعث می شوند که ریسک شکست شرکت ها پایین آید و در ساختن فرصت برای رشد و پیشرفت در مقاطع جهانی بسیار تلاش خواهند کرد .

در تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است ، سرمایه گذاری خطر پذیر از جمله مهم ترین وجوه برای اقتصاد کسب و کار های نوپا به شمار رفته است . در حقیقت عمده ی سرمایه گذاری که این شرکت ها بر روی کسب کار هایی است که در کوتاه ترین زمان ممکن بیشترین سود آوری را داشته باشد .

هم چنین می توان ادعا کرد که این شرکت ها در گام اول یک کارآفرین و در گام دوم یک تامین کنننده ی مالی هستند ، چرا که هم در مدیریت کسب و کار مشارکت می کنند و هم در بازار یابی های راهبردی و برنامه ریزی های آن شرکت .

از طرف دیگر می توان گفت که ممکن است سرمایه گذاری خطرپذیر تنها در شرکت های تازه تاسیس و نوپا صورت نگیرد و گاهی بر روی شرکت هایی صورت گیرد که در چرخه ای از مرحل عمر خود سیر می کنند .

پس می توان اذعان داشت که سرمایه گذاری خطر پذیر هم می تواند در مواقعی باشد که هنوز هیچ کاری شرو نشده و هیچ محصولی به صورت واقعی موجود نباشد ( سرمایه گذاری ابتدایی ) هم می تواند در مواقعی باشد که بر روی یک شرکت تازه نوپا صورت می گیرد ( مراحل ابتدایی توسعه) و هم بر روی شرکت هایی که در طمینه ی خود سابقه دار بوده و در جهت رشد پیشرفت آن ها ، سرمایه گذاری می شود. ( تامین مالی برای گسترش دادن فعالیت ها)

سرمایه گذاران خطر پذیر باعث رشد شرکت های مختلف خواهند شد اما آن ها ترجیح می دهند که در بازه ی زمانی 3 تا 7 ساله از سرمایه گذاری خود خارج شوند . اگر بر روی شرکت ها ی تازه تاسیس و نوپا سرمایه گذاری شود ؛ ممکن است برای رسیدن به سود مد نظر ، 7 تا 10 سال زمان احتیاج باشد . در حالی که در شرکت های دیگر این چنین نیست و می توان در مدت زمان کمتری به سود دلخواه رسید .

لذا مدت زمانی که برای رسیدن به بازدهی مناسب باید در انتظار بود ، متناسب با شرایط و موقعیت هر شرکت یک بازه ی زمانی قابل توجه می باشد . این بازه نه کوتاه است و نه یک سرمایه ایست که بشود به راحتی نقد کرد . از این رو سرمایه گذاران به دقت و با جدیت بسیار زیادی تمام جوانب مربوط به آن را بررسی خواهند کرد .

شما در حال مطالعه مقاله نمونه قرارداد سرمایه گذاری خطرپذیر هستید

بعد از گذشت چه بازه ی زمانی شرکت های خطر پذیر از قرارداد بیرون خواهند آمد ؟

شرکت های سرمایه گذاری خطر پذیر ، متناسب با ماهیتی که دارا می باشند و شرایطی که دارند بعد از گدشته بازه ی زمانی 3 تا 7 سال ، زمانی که به سود دلخواه خود برسند در صدد خروج از این قرارداد خود بر می آیند . هرچند که عرضه کردن سهام خود در بازرا های بورس ایران ، از جمله یکی از جذاب ترین و راحت ترین کار ها برای سرمایه گذاران خطر پذیر به شمار خواهد رفت ، اما موفق ترین آن ها نیست .

بعد از گذشت چه بازه ی زمانی شرکت های خطر پذیر از قرارداد بیرون خواهند آمد ؟
بعد از گذشت چه بازه ی زمانی شرکت های خطر پذیر از قرارداد بیرون خواهند آمد ؟

از جمله بهترین راه های آن را می توان ادغام با شرکت های دیگر یا فروش سهام خود به بنیان گذاران اصلی این کسب و کار مثال زد . پس به طور خلاصه می توان گف که خروج موفقیت آمیز یک سرمایه گذار خطر پذیر از یک بیزینس ، از جمله مهم ترین فاکتور های تخصص او به شمار خواهد رفت .

بعد از گذشت چه بازه ی زمانی شرکت های خطر پذیر از قرارداد بیرون خواهند آمد ؟

برای خروج از این شرکت های استارت آپی ، یکی از متدوال ترین راهکار ها ، عرضه ی سهام در بازار بورس می باشد . از جمله دیگر راه ها برای خارج شدن از مشارکت ، فروش هام شرکت کار آفرین کوپک ، به شرکت های بزرگ تر خواهد بود .

البته در شرکت هایی که تولید و سود بالایی داشته باشند ، کار آفرین ها می توانند به طور کاملا مستقیم سهام شرکت های سرمایه گذار خطر پذیر را خریداری کرده و آن را نگه داری کنند .

یک روش دیگر برای خروج از تفاهم نامه ی مشارکت ، برگزاری جلسات مزایده است تا شرکت های کار آفرین بتوانند سهام خود را به بالاترین پیشنهاد بفروشند . به طور خلاصه، در جدول زیر می توانید شیوه ی های از سرمایه گذاری خطر پذیر را متوجه شوید :

شما در حال مطالعه مقاله نمونه قرارداد سرمایه گذاری خطرپذیر هستید

شرکت های استارت آپی چگونه سرمایه گذار خطر پذیر خود را انتخاب می کنند ؟

بر اساس جدید ترین تحقیقاتی که در دانشگاه های بزرگ و مطرح دنیا انجام گرفته است ، 98 سرمایه گذار و یا شرکت های سرمایه گذاری را مورد هدف قرار دادند . سپس با توجه به نتایج به دست آمده ، مهم ترین عواملی که منجر به انتخاب یک سرمایه گذار خطر پذیر می شود را مورد بررسی و پژوهش قرار داده اند .

در این پژوهش از بنیان گذاران درباره ی الویت بندی انتخاب هایشان سوال پرسیده شد و معیار های مهمی که در نظر می گیرند را نیز مورد تحقیق قرار دادند . بر طبق نتایج حاصله از این پژوهش مشخص شد که رابطه متقابل با هم دیگر از مهم ترین ارکان و اولیت های انتخاب سرمایه گذار به حساب می آمد .

شرکت های استارت آپی چگونه سرمایه گذار خطر پذیر خود را انتخاب می کنند ؟
شرکت های استارت آپی چگونه سرمایه گذار خطر پذیر خود را انتخاب می کنند ؟

شما در حال مطالعه مقاله نمونه قرارداد سرمایه گذاری خطرپذیر هستید

این بدان معنا می باشد که جذب سرمایه برای استارت آپ ها ، تنها یک کسب و کاری است که بر پایه ی ارتباط شکل می گیرد .

شرایط درج شده در قرارداد ها هم از مهم ترین معیار های دو گروه محسوب می شد . اما تفاوت اصلی آن ها در معیار سرعت و برند شرکت استارت آپی است .

سومین عاملی که بنیان گذاران به عنوان عامل مهم از آن یاد کرده اند ، عامل سرعت بود . اما این عامل برای خود سرمایه گذاران خطر پذیر ، یک عامل کم رنگ محسوب می شد ، زیرا فرایند سرمایه گذاری یک فرایند بسیار مهم برای بنیان گذاران تلقی خواهد شد . که سرمایه گذاران خود بر روی آن هیچ تعصبی ندارند . از طرف دیگر ، سرمایه گذاران بر این باور بوده اند که استارت آپ ها به برند آن ها توجه بسیار زیادی داشته و ارزش زیادی قائلند . اما حقیقت گویای چیز دیگری بود :

اگر شرایط قرارداد های خطر پذیر به صورت قانع کننده نوشته شود و فرایند سرمایه گذاری آن از سرعت بالایی برخوردار بوده باشد ، می توانند بر قدرتمند ترین برند ها نیز غلبه کنند .

بند های قرارداد های سرمایه گذاری خطر پذیر شامل چه مواردی است ؟

در مفاد قرارداد های خطر پذیر نیز مانند سایر قرارداد های حقوقی دیگر ، بند های گوناگونی موجود است که تهعدات و حقوق طرفین را مشخص می کند . این بند ها به طور کلی به دو دسته ی بند های مربوط به موارد اقتصادی و بند های کنترلی تقسیم بندی می شوند . در بخش بند ها ی اقتصادی ، راجع به مباحث ارزش گذاری سهام ها ، میزان سهام هر یک از طرفین ، سهام های جدید و منتشر شده که در اختیار سرمایه گذاران است

شما در حال مطالعه مقاله نمونه قرارداد سرمایه گذاری خطرپذیر هستید

بند های قرارداد های سرمایه گذاری خطر پذیر شامل چه مواردی است ؟

و .. . . صحبت خواهد شد و در بند های کنترلی پیرامون موضوعاتی هم چون تعهدات طرفیت در جهت کاهش ریسک مواجه شدن با شکست ، سمت های مدیریتی و وظایف طرفین و . . . . بحث و گفت و گو خواهد شد .

بند های قرارداد های سرمایه گذاری خطر پذیر شامل چه مواردی است ؟

به بیان ساده تر مساله را این چنین بازگو می کنیم : شما تصور کنید که یک شرکت استارت آپی دارید که با یک فرد دیگر در مشارکت به سر می برید و قصد شما بر آن است که در برنامه ی مالی 6 ماهه ، ماهی 10 میلیون تومان هزینه پیش بینی کرده و با فرد سرمایه گذار این تئافق را به ثبت رسانده اید که بعد 60 میلیون بعد از 6 ماه گرفته و انتهای آن 10 درصد از سهام خود را به آن ها بدهید . حال پرسش اصلی چیست ؟

اگر شما بعد از بازه ای کار کردن و دریافت پولتان ، سرمایه گذار تصمیم گرفت که از قرارداد خارج شود چه بر سر سهمیه او از درصد سهام شرکت خواهد آمد ؟ آیا او مستحق داشتن یک درصدی از شرکت به صورت مادام العمر می باشد ؟ یا خیر ؟

او لیاقت به دست آوردن این سهام را نخواهد داشت . چرا که افراد بسیار زیادی برای رسیدن به موفقیت شرکت در تلاش هستند که اگر او شرکت را نیمه ی راه رها کند و سهمی به او تلعق گیرد ، حق دیگر افراد ضایع خواهد شد ؟!

مورد دیگر که مورد بحث است زمان کار کردن سرمایه گذاران و هم چنین نوع کار کردن آن ها که پاره وقت باشد یا تمام وقت مد نظر می باشد ؟! یک کارآفرین برای اینکه بتواند در مدت زمان کوتاهی به حدکثر نتیجه و سود برسد ، بایستی توسط سرمایه گذاران حمایت شود . این حمایت نمی تواند به صورت پاره وقت باشد . چون حداقل 3 تا 4 سال برای ساختن پایه های یک بیزینس قوی ، زمان لازم است .

اگر سرمایه گذاران به صورت تمام وقت بر روی این پروژه ها زمان نگذارند ، به احتمال قریب به یقین با شکست مواجه خواهند شد . خب راه حل این مشکلات چیست ؟ اگر به هر دلیلی سرمایه گذار نتواند به فعالیت خود در شرکت ادامه دهد با توحه به بند کردن سرمایه ی عظیمی در شرکت تکلیف او چه خواهد شد ؟

در این مواقع بحثی که به میان خواهد آمد ، همان vesting یا اعطای سهام می باشد . این بدان معناست که زمانی که کار آفرین یک سرمایه را جذب می کند ، مالکیت سهام شرکت خودش را دیگر ندارد و زمانی به طور کامل مالک سهام شرکت خود می شود که به تعهدات خود صادقانه عمل کرده باشد و مدت زمان توافق همکاری نیز به پایان رسیده باشد .

شما در حال مطالعه مقاله نمونه قرارداد سرمایه گذاری خطرپذیر هستید

برای مثال یک کار آفرین در یک شرکت زمانی به طور کامل مالک تمام سهام خود شده است که کل مدت قرارداد که 5 سال توافق کرده است را به تمامی مفاد و تعهدات قرارداد پایبند بوده باشد .

در این بازه از سال دوم به بعد همکاری ، به ازای هر سال مقداری از دصد سهام ها به کار آفرین باز گردانیده می شود . این مقدار بسته به توافق طرفین قرارداد دارد و در بند های این تفاهم نامه امضا خواهد شد .

میزانی از درصد سهام ها که به نام موسس زده نشود ، میان سایر افراد دیگر در صاحبان سهام ، تقسیم خواهد شد . البته این مورد جزو بدبینانه ترین حالت هایی است که ممکن است پیش آید و به این دلیل در تفاهم نامه قرار داده می شود که کار آفرین تا جایی که امکان دارد بر سر تعهدات خود باقی بماند و اگر یک فرد صادقانه بر سر تمام قول های خود بماند ، از پذیرفتن این بند ها هیچ گونه ترسی نخواهند داشت .

در هر صورت قرارداد هایی که در ایران بین سرمایه گذاران و موسسین بسته می شود ظرافت های بسیار زیادی دارد که با توجه به شرایط ، میزان قوی بودن و نبودن ایده ها ، درصد کارهایی که انجام شده است و . . . .  تنطیم خواهد شد .

از این رو توصیه می شود برای عقد قرار داد سرمایه گذاری خطر پذیر حتما از پیش نویسهای موجود در اینترنت استفاده کنید و تمامی بند ها و تبصره های آن را به دقت خوانده و مطالعه فرمایید . یک ویکیل ماهر در زمینه های حقوقی و مشاوره پیدا کرده و حتما با او در این زمینه مشورت کنید .

در صورت لزوم از او بخواهید که در هنگام انعقاد قرارداد او هم حضور داشته باشد و تمامی مزایا و معایب بند های قرار داد را برای شما توضیح دهد .  بعد با اطمینان خاطر اقدام به عقد قرارداد کنید . نمونه های رایج قرداد های خطر پذیر شامل 12 بند است که ریز به ریز تهعدات و گزینه های مختلف را بررسی می کند .

 

انواع سرمایه گذاری خطر پذیر را نام ببرید ؟

  • قرارداد های سهامی
  • قراداد قرض قابل تبدیل به سهام
  • قرارداد های رویالیتی یا حق الامتیاز

لازم است قبل از عقد قرارداد ، در صورتی که در زمینه ی این نوع از قرارداد های خطر پذیر بی اطلاع هستید حتما با نظر یک وکیل حقوقی ماهر اقدام به انتخاب و تنظیم بهترین نوع قرارداد کنید .

انواع سرمایه گذاری خطر پذیر را نام ببرید ؟
انواع سرمایه گذاری خطر پذیر را نام ببرید ؟

شما در حال مطالعه مقاله نمونه قرارداد سرمایه گذاری خطرپذیر هستید

و در انتها سخن پایانی :

بند های بسیاری در قرارداد های خطر پذیر وجود دارد که به طور میانگین 12 بند را به صورت کلی و رایج برای سرمایه گذاری های خطر پذیر در نظر می گیرند . البته این یک امری کاملا سلیقه ای است و هر بنیان گذار با توجه به شرایط پیش روی خود یک نوعی از قرارداد را نوشته و امضا می کند .

و در انتها سخن پایانی :
و در انتها سخن پایانی :

لذا اگر شما یک بنیان گذار هستید و به تازگی قصد دارید که اقدام به امضای یکی از مهم ترین گام های حرفه ی کاری خود کنید ، حتما و حتما در این راه از مشاوره های وکلای ماهر بی بهره نمانید . از اینکه تا انتهای این مطلب نیز همراه ما بوده اید بسیار سپاسگذاریم .

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید