قوانین استارت آپ

قوانین استارت آپ

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

موضوع این مقاله قوانین استارت آپ می باشد شروع یک تجارت استارتاپ یک تلاش و ریسک است و به شهامت نیاز دارد. این هم چنین یک فرصت  بزرگ است. این که آیا این فرصت تحقق می یابد ، بستگی به میزان آمادگی کارآفرین مشتاق و چگونگی شروع کار دارد.

قوانین استارت آپ
قوانین استارت آپ

دانستن قوانین استارتاپ همان سیاست و چهارچوب حقوقی که می تواند خطر را کاهش دهد و شانس موفقیت را افزایش دهد است که بسیار مهم و ضروری است.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

اگر شما هم در مورد قوانین استارتاپ سوالاتی مانند سوالات ذیل را دارید حتما این مطلب را مطالعه فرمایید:

1 –  قوانین استارتاپ چیست؟

2 – موضوعات حقوقی در قوانین استارت آپ ها چیست؟

3 – مسائل حقوقی و قانونی در راه اندازی استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا چیست؟

4 – موارد قانونی برای شروع یک تجارت کوچک چیست؟

[/stextbox]

 

1 –  قوانین استارت آپ چیست؟

یکی از اولین نکات تصمیم گیری در مورد استارتاپ ها ، شکل قانونی است که باید در آن کار کنیم. این تصمیم پیامدهای مهمی در موضوعات اساسی مانند مسئولیت شخصی ، مالیات ، تأمین مالی فعالیت ها ، نوآوری و … دارد. قانون شرکت های بزرگ می تواند به کارآفرینان کمک کند تا در این فرآیند حرکت کنند و شروع یک تجارت را قابل پیش بینی تر جلوه دهند.

با این حال ، قانون شرکت ها اغلب کوتاه می آید. بسیاری از کشورها هنوز اصول واضح و مشخصی را ندارند ، از جمله زمینه لازم برای تشکیل یک نهاد که از حمایت قانونی مناسب به کارآفرین برخوردار باشد.

1 –1 –  قوانین استارت آپ چیست؟  قوانین استارت آپ چیست؟
1 –  قوانین استارت آپ چیست؟

در این مورد رجوع به قانون تجارت که برخی از جنبه های تجارت را تعریف و یا محدود می کند. این به طور خاص شامل اصطلاحات ، حقایق و قوانین است. قواعد تجاری برای اثبات ساختار تجارت یا کنترل یا تأثیرگذاری بر رفتار تجارت در نظر گرفته شده است.

بدون قانون شرکت ها نمی توانند در مسیر مشخصی قدم بردارند. در نتیجه ، کارآفرینان با عدم اطمینان قابل توجهی روبرو هستند و عناصر اصلی برای تصمیم گیری در مورد کدام شکل قانونی برای نیازهای خود را ندارند.

شما در حال مطالعه مقاله قوانین استارت آپ هستید

برخی از موضوعات مشترک در استارتاپ ها که مشاهده می کنیم:

  • کنترل های بیش از حد و اختیار دولت از ورود مشاغل و فعالیت های تجاری.
  • عدم قطعیت در مورد این که چه مدت و چه زمانی یک کارآفرین می تواند از مسئولیت محدود برخوردار باشد.
  • مقررات حاکمیت شرکت که برای شرکت های کوچک بسیار پیچیده و پرهزینه است اما برای شرکت های سهامی عام کافی نیست. فرم های ساده شرکت مانند شرکت های LLC ملزم به ساختارهای پیچیده حاکمیتی مانند جلسات عمومی ، هیئت مدیره ، دبیران شرکت هستند. از طرف دیگر ، شرکت های سهامی عمومی ملزم به رعایت اصول حاکمیت شرکتی خوب مانند افشا ، تقسیم قدرت بین اعضای هیئت مدیره و غیر اجرایی نیستند.
  • مقررات ناکافی یا مفقود در رابطه با شرکت و سهامداران آن.

این بر تصمیمات کارآفرین تأثیر می گذارد و می تواند توانایی یک استارتاپ را برای رشد ، نوآوری ، استخدام و حفظ استعداد به طور قابل توجهی مختل کند. به طور خلاصه ، بدون یک چارچوب مناسب قانونی که حاکم بر تشکیل ، بهره برداری و مدیریت شرکت ها در یک کشور باشد ، نمی توان کارآفرینی کرد.

شروع یک تجارت بیش از یک مفهوم عالی به یک برنامه تجاری متقاعد کننده و در نظر گرفتن قوانین استارتاپ نیاز دارد. اگر این موارد را از ابتدا در نظر گرفته باشید ، در مسیر موفقیت خود هستید. جزئیات بسیاری وجود دارد که باید قبل از برنامه ریزی برای افتتاح کار خود ، در آن شرکت کنید. به خاطر داشته باشید که بسیاری از قوانین و مقررات مربوط به شرکت شما در سه حوزه اصلی قرار می گیرد: ساختار سازمانی ، مالیات و اشتغال.

برخی از موضوعات مشترک در استارتاپ ها که مشاهده می کنیم:
برخی از موضوعات مشترک در استارتاپ ها که مشاهده می کنیم:

ساختار سازمانی

هنگامی که تصمیم به شروع کار خود گرفتید ، باید ساختار سازمانی خود را در نظر بگیرید. این که شما چه نوع شرکتی هستید ، یک شرکت با مسئولیت محدود یا یک شرکت سهامی را تشکیل می دهید ، یا آن را به عنوان یک مالکیت اختصاصی اداره می کنید ، بحث در مورد مزایای هر ساختار سازمانی با وکیل یا مشاور تجاری خود به شما اجازه می دهد تا تصمیم گیری صحیحی انجام دهید.

ساختار سازمانی
ساختار سازمانی

مالیات

وب سایت اداره مالیات حاوی اطلاعات و بخش نامه های مختلفی در مورد کسب و کارها و قوانین استارت آپ است. می توانید با مراجعه به آن اطلاعات خوبی کسب کنید و مزایای هر دسته مالیات را با حسابدار ، وکیل یا مشاور مشاغل خود در میان بگذارید. علاوه بر این ، برای کسب و کار خود باید برای دریافت شماره شناسایی مالیاتی خود در سامانه ثبت نام کنید.

استخدام

اگر مشاغلی را شروع می کنید که باید کارمندانی را استخدام کنید، برای تشکیل پرونده ها و مقررات مربوط به تبدیل شدن به یک کارفرما ، از شعب بیمه و یا وب سایت بیمه و حسابدار یا مشاور حقوقی خود کمک و راهنمایی بگیرید. به حداقل دستمزدها، مزایا و حقوق قانونی مورد تایید وزارت کار، شرایط مربوط به بیمه و دیگر موارد مرتبط توجه نمایید. در کل با وظایف خود در جایگاه یک کارفرما آشنا شوید.

شما در حال مطالعه مقاله قوانین استارت آپ هستید

2 – موضوعات حقوقی در قوانین استارتاپ ها چیست؟

در نظر داشته باشید که موضوعات حقوقی در استارتاپ ها در 4 مرحله زیر دسته بندی می شوند، که واضح است هر استارتاپ توجه کند که در کدام مرحله قرار دارد و به نیازهای حقوقی خود در آن مرحله توجه نماید.

1- نیازهای حقوقی استارتاپ‌ وقتی در حال راه اندازی و شروع است.

2- نیازهای حقوقی استارتاپ‌ وقتی راه اندازی شده و در حال فعالیت می باشد.

3- الزامات حقوقی استارتاپ‌ وقتی مرحله راه اندازی را طی کرده و به بلوغ و توسعه رسیده است.

4- نیازهای حقوقی برای استارتاپ‌هایی که توسعه یافته و بزرگ هستند.

2 - موضوعات حقوقی در قوانین استارتاپ ها چیست؟
2 – موضوعات حقوقی در قوانین استارتاپ ها چیست؟

اکنون موارد شایع در استارتاپ ها به صورت تیتروار ذکر می گردد:

اکنون موارد شایع در استارتاپ ها به صورت تیتروار ذکر می گردد:
اکنون موارد شایع در استارتاپ ها به صورت تیتروار ذکر می گردد:

 

  • – فعالیت رسمی:

تعداد بی شماری از استارتاپ های فعال، همچنان به شکل گروهی اداره شده و این موضوع گاهاً در مراودات آن‌ها با سایر اشخاص حقیقی و حقوقی، مشکلاتی را ایجاد می‌نماید،کما اینکه برخی از شرکت‌های بزرگ فقط با مجموعه‌هایی که به صورت رسمی ثبت گردیده باشند طرف قرارداد قرار می‌گیرند.

شما در حال مطالعه مقاله قوانین استارت آپ هستید

  • – ثبت و مشخص کردن علائم تجاری:

یک علامت تجاری، مشخصه‌ای است که می تواند کالاها و یا خدمات مربوط به یک شخص حقیقی یا حقوقی را تعریف و متمایز ‎نماید.  مصرف‌کنندگان با استفاده از علائم تجاری می توانند کالا یا خدمات مورد نیاز خود را براساس طبیعت و یا کیفیت آن محصول یا خدمت که توسط علات تجاری مشخص می شود، انتخاب نموده و خریداری کنند. استارت آپ ها هم می‌توانند از علائم تجاری خاص خود استفاده کنند تا  باعث جلوگیری از سوء استفاده‌ های احتمالی درآینده شوند.

امکان ثبت بین المللی علائم تجاری وجود دارد. این امکان براساس موافقتنامه و پروتکل مادرید، معروف به سیستم مادرید، است تا در صورت ثبت علامت در آن بتوان زیر سایه چتر حمایت قانونی در آمریکا و اروپا و ٨۶ کشور دنیا قرار گرفت.

  • – تعیین شکل مناسب فعالیت رسمی برمبنای قانون تجارت:

اگر تصمیم گرفته شد که یک کسب و کار استارتاپ به صورت رسمی و حقوقی ثبت شود. اول از همه باید بررسی شود که براساس قانون تجارت در ایران چه شرکتی مناسب این فعالیت می باشد. تا مسئولیتی که متوجه اعضا می شود در حداقل ممکن باشد و در نظر داشت کهشرکت در بعضی مناسبات دولتی مخصوص برخی از انواع شرکت هاست.

موارد مهم در فعالیت رسمی به صورت تیتروار:

  • چه نوع شرکتی از انواع شرکت های موجود در قانون ثبت می شود.
  • چگونگی تشکیل و ثبت شرکت مورد نظر
  • وظایف کلیه اشخاص اعم از هیات مدیره، مدیرعامل، بازرسین و … چیست.
  • مجامع عمومی فوق العاده و عادی که از ارکان شرکت هستند چگونه است.
  • اساسنامه، صورتجلسات، کلیه قرارداد ها اعم از استخدامی و تامین کنندگان و … به چه صورت می باشد و چه بخش هایی دارد.
موارد مهم در فعالیت رسمی به صورت تیتروار:
موارد مهم در فعالیت رسمی به صورت تیتروار:
  • – وصول مطالبات و مراودات مالی:

گذشته از این که یک فعالیت استارتاپی در چه قالبی فعالیت دارد نیاز است که مراودات و تعاملات مالی با دیگران اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی داشته باشد. در نتیجه باید این مهم نیز به صورت کامل مشخص شود.

  • عقد قرارداد های مورد نیاز:

فعالیت استارتاپ ها نیز مانند دیگر کسب و کارها نیاز به قراردادهای مشخص و مهمی دارد چه بسا که عقد این قراردادها در استارتاپ ها بسیار ضروری تر و مهم تر از دیگر کسب و کارها باشد.

انواع قراردادها شامل قرارداد بنیانگذاران، قرارداد مشارکت، قرارداد عدم افشا و رازداری، قرار اد های مربوط به کارمندان و … . در صورتی که یک استارتاپ بین المللی دارید به طور قطع می بایست با اشخاص حقیقی و حقوقی قراردادهای مشخص و صحیحی منعقد شود. در نتیجه تنظیم تنها یک مدل قراراداد اثر بخش نخواهد بود و می تواند بقای یک استارتاپ را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

بدون شک نیاز است از یک وکیل مجرب در این زمینه استفاده شود.

در این جا سؤالاتی برای طرح  از  یک وکیل نوشته شده است تا بتوانید یک وکیل مجرب را انتخاب نمایید:

انتخاب وکیل با مکالمه یا مصاحبه آغاز می شود. در زیر سؤالاتی وجود دارد که باید هنگام مکالمه اولیه پرسیده شود:

با چند مشتری استارتاپی تا به حال کار کرده اید ، و چرا شما اکنون علاقه مند به همکاری با استارتاپ های بیشتری هستید؟

مثالی از مشتری موفق استارتاپی که شما به آن ها کمک کرده اید چیست ، و نمونه ای از یک وضعیت با یکی از مشتریان استارتاپ شما که طبق برنامه ریزی پیش نمی رود ، چیست؟

آیا می توانید تیم ، نقش ها و میزان قابل قبولی از منابعی که در شرکت من و در حساب من کار می کنند را توصیف کنید و چگونه پیش بینی می کنید که یک موضوع حقوقی متوسط ​​مانند توافق نامه مشارکت تکمیل شود؟

4- بهترین راه برای من که با شما و تیم خود همکاری داشته باشم تا با کمترین هزینه بالاترین کیفیت کار را داشته باشید ، و آیا تخفیف یا تعویق هزینه ای را برای شرکت هایی در موقعیت ما پیشنهاد می کنید؟

5- سه بخش بهترین مشاوره حقوقی که می توانید به من به عنوان بنیانگذار یا استارتاپ بدهید تا در موقعیت من مورد استفاده و ضروری باشد و  به ما در موفقیت بیشتر کمک کند چیست؟

شما در حال مطالعه مقاله قوانین استارت آپ هستید

  • سرمایه‌گذاری های مشترک:

در بسیاری از مواقع بعد از این که یک استارتاپ فعالیت خود را آغاز نمود مواردی پیش می اید که با یک یک شرکت بزرگ تر و یا هم سطح ادغام می شود و یا مشارکت می کند در این مواقع نیاز است جوانب این سرمایه گذاری ها و قراردادهای مورد نیاز آن ها سنجیده شود.

تا بتوان یک تعیین تکلیف اصولی و صحیح برای کلیه شرایط ام از میزان سهام، درصد تقسیم سود، ویژگی های خاصی که ممکن است برای هر یک از طرفین وجود داشته باشد و … شود.

سرمایه‌گذاری های مشترک:
سرمایه‌گذاری های مشترک:
  • دعاوی کیفری و حقوقی:

ممکن است با احتساب کلیه تمهیدات و قراردادها باز هم طی فعالیت دعاوی حقوقی و کیفیری برای یک استارتاپ به وجود بیاید که در این مواقع نیاز است از یک وکیل مجرب کمک گرفت.

  • مالکیت فکری و ثبت اختراعات و طرح‌ها:

کلیه اختراعات و طرح هایی که مطابق با اصول و قوانین جمهوری اسلامی باشد و به شخص یا اشخاصی لطمه و صدمه وارد نکند می تواند ثبت شود. در این خصوص مالکیت فکری یک استارتاپ می بایست با هر نامی که بنیانگذاران تایید نموده اند ثبت شود.

مسائل حقوقی و قانونی استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا چیست؟

مسائل حقوقی و قانونی استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا چیست؟
مسائل حقوقی و قانونی استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا چیست؟

1 – قانونی بودن فعالیت

طبق قوانین حاکم در هر کشور فعالیت های تجاری می بایست در حوزه های قانونی تعریف شده باشند. یعنی آن فعالیت جز مواردی که در قانون تجارت جز موارد ممنوع و یا دارای محدودیت می باشد قرار نگیرد.

این موضوع حتی در کشورهایی که اقتصاد آزاد دارند نیز صادق است و محدودیت ها و ممنوعیت هایی در نظر گرفته شده است. به علت گستردگی و تخصصی بودن این موراد حقوقی برای این که بتوانید اطلاعات جامع و کاربردی کسب نمایید بهتر است با مشاوران و وکیلان زبده و کارآزموده ای که در این زمینه اطلاعات خوب و دقیقی دارند حتما مشورت نمایید. برای مثال در ادامه به چند مورد فعالیت تجاری که قانونی نیستند اشاره می کنیم:

الف- هر نوع معامله و داد و ستد بر روی کلیه کالاهایی که در شرع یا قانون ایران ممنوع شده اند:  کالاهایی وجود دارند که در قانون ایران برخلاف قوانین بسیاری از کشورها ممنوع شده اند. مثلا تجارت گوشت خوک که برای خوردن باشد، تجارت انواع مشروبات الکلی، انواع سلاح، فیلم ها و ویدیوهایی که مبتذل و مستهجن هستند و … . این قبیل کالاها داد گاه به هیچ وجه به آن ها رسیدگی نخواهد کرد. حتی بر اساس قوانین کیفری نیز دارای مجازات های مختلفی هستند.

شما در حال مطالعه مقاله قوانین استارت آپ هستید

ب- هرگونه معامله و داد و ستد با اهدافی که نامشروع و غیر قانونی هستند:

تجارت هایی هستند که به طور کلی با اهداف غیرقانونی و غیر شرعی ایجاد می شوند. برای نمونه می توان از سایت ها ی قمار و شرط بندی نام برد.

اگر شخصی بخواهد یک استارتاپ راه اندازی کند که هدف آن قمار یا شرط بندی باشد، و یا هدف آن راه هایی برای فرار از پرداخت مالیات باشد، یا مثلا استارتاپی که راه هایی برای دزدی باشد و … به طور کلی باطل هستند و حتی دادگاه می تواند مجازاتی را برای آن شرکت یا شخص در نظر بگیرد.

ج- هرگونه فعالیتی که طبق قانون به طور کلی جرم محسوب می شود:

در هر کشوری یک سری اعمال و رفتار وجود دارد که در قانون ارتکاب به آن ها جرم محسوب می شود. در قانون ایران بیشتر از 2 هزار جرم نوشته شده است، در صورتی که یک شرکت و یا شخص به یکی از آن ها مرتکب شود مجرم محسوب می شود و طبق قوانین مجازات هایی از قبیل زندان، شلاق، جرایم نقدی، اعدام و… خواهد داشت.

برای مثال در ایران رباخواری جرم محسوب می شود. اگر شخصی استارتاپی راه بیندازد که این فعالیت را تسهیل نماید طبق قانون مجرم شناخته می شود. در این مهم حتما توجه نمایید که جهل به قانون رافع مسئولیت نیست.

 

2 – دریافت مجوزهای لازم

دریافت مجوز های لازم از نهادها و ارگان های مربوطه برای هر کسب و کاری لازم و ضروری است. فعالیت های مربوط به استارتاپ در صورتی که طبق قانون باشد در ایران مجاز است اما باید مجوزهای لازم گرفته شود. سه نوع مجوز برای استارتاپ ها ضروری است:

دریافت مجوزهای لازم
دریافت مجوزهای لازم

الف- پروانه کسب  یا جواز کسب همان مجوز صنفی:  با توجه به کسب و کاری که راه می اندازید می بایست مجوزهای لازم را اخذ نمایید. در صورتی که کسب و کار مورد نظر شما در یکی از دسته های صنفی است باید پروانه کسب را از آن صنف دریافت نمایید، و اگر کشب و کار شما در لیست اصناف وجود نداشت از اتحادیه کسب وکرهای مجازی کمک بگیرید.

ب- نماد اعتماد الکترونیک مخصوص کسب وکارهای مجازی: کلیه کسب و کارهای مجازی می بایست نماد اعتماد الکترونیک داشته باشند.این نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای یک سال به کسب و کارهای مازی که از طریق وب سایت و موبایل فعالیت دارند اعطا می شود.نکته مهم این است که کلیه بانک ها برای همکاری با این نوع کسب و کارها در صورت وجود این نماد همکاری خواهند کرد.

ج- مجوز سامان دهی:

این مجوز مربوط به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، که در آن احراز هویت مدیران کلیه پایگاه‌های اینترنتی صورت می گیرد. یکی از مزایای مهم آن این است که از فیلترینگ ناگهانی و بی خبر در امان خواهید بود. به این صورت که قبل از این که فیلترینگ برای سایت شما انجام شود ابتدا به مدیر سایت اطلاع داده می شود که محتویات مجرمانه را از سایت حذف نماید.

  • – رعایتحقوق اشخاص

یک استارتاپ باید مبنای کار خود را بر چیزی مستقر کند که متعلق به دیگران نباشد. مثلا باید سرمایه گذاری روی اختراعی صورت گیرد که قبلا متعلق به شخص دیگری نبوده باشد. در واقع در این موضوع مالکیت فکری مطرح است.

  • – عدم داشتن مشکلات قانونی شریک یا شرکا

نداشتن سوء سابقه و بدهی های شخصی یکی ز مواردی است که در مورد بنیانگذاران و شرکا در کنار اصول اخلاقی بسیار مهم است. چرا که ممکن است مشکلاتی را برای استارتاپ ایجاد نماید و اثرات منفی در ادامه فعالیت بگذارد و دیگر بنیانگذاران را دل سرد کند.

5 – شفاف بودن حقوق و تعهدات کلیه بنیانگذاران

قرارداد هم بنیانگذاران یکی از موارد مهم است که می بایست در همان ابتدای کار منعقد شود. از آن جا که در ابتدای کار همه پر انگیزه و پر انرژی هستند ممکن است مواردی را به صورت شفاهی مطرح نمایند و بر حسب اعتماد قراردادی را تنظیم ننمایند ولی همین موضوع در آینده می تواند مشکلاتی را به وجود آورد. قرارداد هم بنیانگذاران به طوری که کلیه حقوق و تعهدات هر یک از طرفین را مطرح نماید ضروری است تا بتوان از اختلافات بعدی جلوگیری به عمل آورد.

شفاف بودن حقوق و تعهدات کلیه بنیانگذاران
شفاف بودن حقوق و تعهدات کلیه بنیانگذاران

اصولی که برای تنظیم قرارداد بنیان گذاران باید مورد توجه قرار گیرد و منعقد شود:

  • مشخصات شخصی کلیه بنیان گذاران (Co-Founder details)
  • تعریف و توصیف پروژه (Project description)مورد نظر
  • بند های مربوط به تساوی حقوق سهامداران و تسهیم سرمایه اولیه میان آن ها (Equity Breakdown & Initial Capital Contributions)
  • کلیه نقش ها و وظایف و مسئولیت های هریک از بنیان گذاران (Roles & Responsibilities of each Co-Founder)در هر مرحله از پروژه
  • حقوقی که برای امور مدیریتی و تصمیم گیری (Managing & Approval rights) باید در نظر گرفته شود.
  • بند های مربوط به اصول عدم رقابت، محرمانگی و مالکیت معنوی (Non-Compete, Confidentiality & Intellectual Property)در پروژه
  • وضعیت وستینگ (Vesting) یا همان رهن سهام به چه صورت است.
  • بندهای مربوط به وجوه تضمینی
  • وضعیت کناره گیری،استعفا، انحلال و یا عزل مدیران (Resignation, Dissolution & Removal of directors)

 

  • – منصفانه بودن قراردادهای سرمایه گذاری استارتاپ ها

اکثر استارتاپ ها برای راه اندازی و پیشرفت نیاز به سرمایه مالی دارند گاهی از همان ابتدا می تاون آن را توسط بنیانگذاران تامین نمود ولی معمولا با رشد ایده و پیشرفت کار نیاز به تامین سرمایه تدریجی می شود در نتیجه داشتن یک قرارداد سرمایه گذاری واضح و مشخص که فقط منافع یک طرف را در نظر نگرفه باشد یعنی منصفغانه باشد بسیار ضروری است.

- منصفانه بودن قراردادهای سرمایه گذاری استارتاپ ها
– منصفانه بودن قراردادهای سرمایه گذاری استارتاپ ها

7 – عدم وجود مشکلات مالیاتی استارتاپ ها

یکی از مسائل مهم در همه کب و کارها مسائل مربوط به مالیات است که معمولا استارتاپ ها آن را نادیده می گیرند. هر شرکتی که ثبت می شود باید یک کد اقتصادی دریافت کند که اداره مالیات این شرکت را با آن کد اقتصادی پیگیری می کند. بسیاری از موارد وجود دارد که با توجه نکردن به مسائل مالیاتی شرکت ها شکست می خورند و گاهی نیاز است مالیات های خیلی بیشتر از آن چه در واقع باید بپردازند را متحمل شوند.

انجام وظایف قانونی و ارسال گزارشات و اظهارنامه های مالیاتی یکی از مباحث بسیار مهم تلقی می شود. همچنین گاهی مسائل مربوط به مالیات ممکن است یک استارتاپ را وادار به ایجاد راهکارهای خاصی بکند. مثلا در تپ سی درآمد شرکت فقط درصدی از مبلغی است که به عنوان کرایه دریافت می شود نه کل مبلغ. در نتیجه نیاز است راهکاری برای تفکیک این موضوع در استارتاپ ایجاد شود. تا درآمد های غیر واقعی در شرکت ثبت نشود.

عدم وجود مشکلات مالیاتی استارتاپ ها
عدم وجود مشکلات مالیاتی استارتاپ ها

8 – بیمه و تامین اجتماعی استارتاپ ها

معمولا در استارتاپ ها از نیروی کار استفاده می شود. حتما باید توجه داشت که مسائل مربوط به قانون کار رعایت شود. یعنی همه حقوق و مزایا، عیدی، سنوات، بیمه تامین اجتماعی و … باید برای کلیه نیروها در نظر گرفته شود. در غیر این صورت کارکنان می توانند علیه استارتاپ شکایت نمایند و برای استارتاپ ایجاد هزینه و خسارت کنند.

  • عدم تجاوز به حقوق فکری استارتاپ

گاهی تجاوز به حقوق فکری دیگران یک استارتاپ را با مشکل موجه می کند. مثلا ممکن است یک استارتاپ کالای مشابهی را تولید کند و به یک کسب و کار موفق دیگر لطمه وارد نماید.

عدم تجاوز به حقوق فکری استارتاپ
عدم تجاوز به حقوق فکری استارتاپ

10 – توجه به مسئولیت اقدامات کاربران

در بسیاری از سایت ها دیده اید که صفحه ای وجود دارد که قوانینی را در آن شرح داده و از شما می خواهد آن را تایید نمایید تا بتوانید فعالیت ادامه دهید. این موضوع همان اهمیت به اقدامات کاربران است. که امروزه یکی از چالش‌هایی است که مدیران سایت‌ها و کسب‌ و‌کارهای نوپا با آن درگیر هستند. در این قراردادها می بایست حقوق خدمت دهنده و خدمت گیرنده به طور مشخص و واضح نوشته شود.

مثلا اگر استارتاپ شما فقط در مورد بازاریابی یک کسب و کار فعالیت دارد مشخص نمایید که در مورد کیفیت و کمیت سهم شما چیست تا در آینده و در بین مشکلات احتمالی سهم شما از خسارت مشخص باشد.

  • تنظیم قرارداد عدم افشا و رازداری

کلیه اعضای شرکت می بایست به اصل عدم افشا در یک استارتاپ پای بند باشند. بر این اساس لازم است قرارداد عدم افشا بین سرمایه کذاران و بنیانگذاران و هم چنین کارمندان منعقد شود و در آن ضرر و زیان هایی که در اثر افشای اطلاعات صورت گیرد مشخص شود.

4 – موارد قانونی برای شروع یک تجارت کوچک چیست؟

در اینجا به 6 مورد قانونی برای شروع یک کسب وکار کی پردازیم:

4 – موارد قانونی برای شروع یک تجارت کوچک چیست؟
4 – موارد قانونی برای شروع یک تجارت کوچک چیست؟
  1. نام تجارت خود را ثبت کنید

شرکت خود را طبق مواردی که در بالا گفته شد ثبت نمایید و موقعیت مکانی خود را مشخص نموده و طبق اساسنامه پیش بروید.

  1. کد اقتصادی خود را با ثبت نام در سامانه مربوط به مودیان مالیاتی دریافت کنید.

برای هر شخص حقوقی یعنی شرکت شما می بایست یک کد اقتصادی دریافت شود که اداره مالیات شما را با آن کد می شناسد و فعالیت های مربوط به خرید و فروش شما را با آن بررسی می نماید. داشتن این کد برای کلیه اشخاص حقوقی الزامی است.

 

  1. ساختار تجارت خود را تعیین کنید

کلیه کسب و کارها اعم از حقیقی و حقوقی باید نسبت به تعهدات مالیاتی، درآمد ، خود اشتغالی ، کارفرمایان و مالیاتهای غیرقانونی آگاهی داشته باشند. ساختار تجاری شما تعهدات مالیاتی و بیمه ای و همچنین فرم هایی را که برای گزارش این مالیات ها استفاده می کنید تعیین می کند.

در صورتی که نیاز به استخدام کارمندانی دارید حتما با توجه به قانون کار مزایا و بیمه آن ها را در نظر بگیرید، و هر ماه مبلغ بیمه و مالیات حقوق قابل پرداخت کلیه افراد شاغل را واریز نمایید اگر شرکت شما کارمند داشته باشد ، باید  مسئولیت پرداخت حق بیمه های بیکاری را نیز بر عهده بگیرید.

 

4- آماده پرداخت مالیات شوید

مالیات ها در هر دولت و کشور متفاوت است و بر اساس ساختار تجاری شما تنظیم می شود. در صورتی که کسب و کار شما دارای معافیت هایی است حتما توجه نمایید که گزارشات اعلام شده توسط اداره مالیات را در موعد مقرر ارسال نمایید. برای مثال اگر یک شرکت دانش بنیان هستید و مثلا برای 5 سال معافیت دارید الزاما در هر سال از این دوره 5 ساله هم می بایست تا مهلت مقرر شده اظهارنامه شرکت را ارائه نمایید.

 

5- مجوزها و پروانه های کسب لازم را تهیه کنید

درست مانند هر مشاغل دیگر ، باید مجوزها و پروانه های کسب مناسب را بدست آورند. بسته به صنعت و محل کار شما ، ممکن است نیاز به مجوز در سطوح مختلف باشد.

 

  1. ایجاد یک برنامه سازگاری

حتی به عنوان یک صاحب مشاغل کوچک ، شما مشمول برخی از قوانین و مقررات مربوط به شرکت های بزرگ هستید. این موارد شامل تبلیغات ، بازاریابی ، مسائل مالی ، مالکیت معنوی و قوانین حفظ حریم خصوصی است. بررسی کنید و بفهمید کدام یک از این قوانین ممکن است در مورد تجارت شما اعمال شود.

سخن آخر

قبل از شروع و راه اندازی استارتاپ خود حتما در مورد قوانین استارت آپ تحقیق نمایید و از یک مشاور حقوقی و وکیل مجرب و کارآزموده کمک بگیرید چرا که عدم توجه به این موضوعات می تواند وضعیت کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار دهد. فکر نکنید که موارد حقوقی بعدها پیش خواهد آمد و الان نیازی به آن ها نیست. از همان ابتدا تا پایان کار در مورد آن مطالعه نمایید و طبق قانون پیش بروید.

سخن آخر
سخن آخر

با توجه به رشد و گسترش استارتاپ ها نیاز به بالا بردن دانش در مورد قوانین و مقررات آن ها احساس می شود. در این خصوص در سراسر کشور کارگاه ها و کلاس های آموزشی بسیاری در زمینه های مختلف حقوق و قوانین استارت آپ ها برگزار می شود که برای کلیه کارآفرینان، سرمایه گذاران، بنیانگذاران و … مورد استفاده، مفید و کاربردی است.

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید