روش های تولید محتوا در فضای مجازی

روش های تولید محتوا در فضای مجازی

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

برای اینکه بدانیم «روش­ های تولید محتوا در فضای مجازی» چگونه است، باید با محتوا و روش تولید آن آشنا شویم. ابتدا محتوا را تعریف کرده و در ادامه روش تولید آن را توضیح می­دهیم.

روش های تولید محتوا در فضای مجازی
روش های تولید محتوا در فضای مجازی

اگر مایل به دریافت مشاوره رایگان در زمینه تولید محتوا هدفمند هستید می توانید شماره تلفن زیر تماس بگیرید

09120647344

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

محتوا چیست؟

محتوا در فضای مجازی چگونه است؟

چگونه محتوا تولید کنیم؟

[/stextbox]

 

آشنایی با محتوا

می­خواهیم در این مقاله درباره «روش­های تولید محتوا در فضای مجازی» بدانیم. با ما همراه باشید. در فرهنگ لغات درباره محتوا نوشته است «هر آنچه که در آن مضمونی باشد و قصد، بیان آن مضمون است».

از زمانی که انسان در غار نقاشی کشید و با آتش و دود به دیگران پیغام داد، در حال تولید محتوا و انتقال پیام بوده است. پس هر روشی که اطلاعات را منتقل می­کند، با نام محتوا می­توان از آن یاد کرد مانند: محتوای گفتاری، نوشتاری و … مخاطب با توجه به نیاز و موارد و موضوعات مورد علاقه­اش، محتوا انتخاب کرده و از آن استفاده می­کند.

به نسبت پیشرفت انسان و کشفیاتی که در طول تاریخ انجام شد، محتواها و شیوه­ های ارائه آن به مرور تغییر کرد. با اختراع خط، شیوه متفاوتی از محتوا و انتقال آن شکل گرفت. وقتی که چاپ اختراع شد باز هم این سیر دگرگونی و تغییر ادامه یافت. در عصر حاضر پیشرفت اینترنت و دنیای مجازی، باعث ایجاد محتواهای مجازی شده است. در ادامه با این دست از محتوا آشنا می­شویم.

آشنایی با محتوا
آشنایی با محتوا

محتوا در فضای مجازی

امروزه از طریق اینترنت انواع مختلف محتوا انتقال می­یابد. این مطالب گونه ­های مختلفی دارند که آنها را در قالب­های زیر می­توان دسته ­بندی کرد؛

محتوای نوشتاری:

محتوایی­ست که در آن تنها از نوشته و متن استفاده می­شود. اگر نوشته کوتاه باشد، به طور معمول برای توضیحات مختصری درباره بخشی از سایت یا وبلاگ در گوشه و کنار آن قرار می­گیرد. اگر طولاتی باشد در اکثر اوقات به صورت PDF آن را در سایت­ها قرار می­دهند

محتوای دیداری (بصری):

نوع دیگر محتوا تصاویر هستند. شامل عکس ­ها یا پوسترهایی که موضوع خاصی را نشان می­دهند. محتوای دیداری خود گونه­ های مختلفی دارد که از نمونه ­های پرطرفدار آن، ‌تصاویر اینفوگرافیک است. اینفوگرافیک در شبکه ­های اجتماعی مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. هم­چنین در مقاله ­های آموزشی بسیار پرکاربرد است.

اسلاید شیر:

اسلایدشیر به محتوایی گفته می­شود که تلفیقی از تعدادی عکس­نوشته است. اسلایدشیر در اروپا و آمریکا بیشتر مورد توجه است. در ایران این طور نیست و به دلیل کمتر مورد استقبال واقع شدنش، از طرف مدیران وب­ها مورد بی­مهری قرار گرفته است. به زبان ساده می­توان گفت محتواهای پاورپوینتی هستند که اطلاعات مختلف را در اختیار مخاطب قرار می­دهند.

محتواهای ویدیوئی و فیلم ­ها:

از آنجایی که بیشترین دریافت انسان از طریق بینایی­ست،‌ محتواهای تصویری بیشتر مورد توجه هستند. همچنین به دلیل توانایی پردازش بالای حدود 60 درصد فیلم­ها و ویدیوها در ذهن انسان، مخاطبین بیشتری را به خود اختصاص داده است. مدیران سایت­ها با آگاهی از این موضوع،‌ سرمایه­ گذاری­های زیادی بر روی تولید محتواهای ویدیوئی انجام می­دهند. از فیلم ­های سینمایی و سریال­ها تا فیلم­ های مخصوص خود اینترنت که جنبه آموزشی دارند یا کلیپ­های تبلیغاتی و … نوع دیگر محتواهای ویدئویی موشن ­گرافیک­ ها هستند که امروزه بسیار پرطرفدار است.

محتوای صوتی:

محتواهای صوتی یا پادکست ­ها یا محتواهای رادیویی در میان اشخاصی که تمایل به گوش دادن دارند، برای آموزش از طریق شنیداری و افرادی که در هر زمان و مکانی حتی زمان­های مرده می­خواهند بهترین استفاده را از وقتشان بکنند بسیار پرطرفدار است. از این محتوا برای داستان­های طولانی و متون آموزشی بلند استفاده می­کنند.

محتوای ترکیبی (تلفیقی):

این نوع محتوا ترکیبی از محتواهای دیگر است. به این صورت که یک محتوا ممکن است هم متن داشته باشد و هم ویدئو یا مثلاً هم صوت داشته باشد و هم عکس و هم متن و … این نوع از محتوا از ابتدا نبوده و به مرور به خاطر استانداردهای سئو شکل گرفته است. [سئو استانداردی برای تولید محتواست که کمک می­کند محتوا دارای ارزشمندی بالاتری باشد و در موتورهای جستجو با رنکینگ بالاتری قرار بگیرد.] این محتوا انواع دیگر محتوا را که شامل آموزش،‌ کپی رایتینگ، اخبار و غیره است؛ در برمی­گیرد.

کپی رایتینگ (Copy Righting):

کپی رایتینگ شامل محتواهای متفاوتی مثل نوشتاری، تلفیقی، و بصری­ست. کاربرد آن بیشتر برای سایت­های فروش یا محصول محور است. همچنین سایت­هایی که خدماتی را در اختیار مخاطب قرار می­دهند.

آموزشی:

تولید این نوع محتوا کار ظریف و حساسی­ست چون هم باید جامعیت داشته باشد و با توضیحات کامل در اختیار مخاطب قرار بگیرد و هم به قوانین سئوی سایت پایبند باشد. هدف از تولید این محتوا حل سوالات مخاطب و در اختیار گذاشتن داده­ هایی معتبر است.

خبری: محتوای خبری در حیطه تخصصی خبرنگاران است و باید توسط سایت­های خاص خبری انتشار یابند. هر کسی اجازه ورود به تولید این نوع از محتوا را ندارد. تمامی محتواهای توضیح داده شده در بالا می­تواند جز موارد تولیدی محتوای خبری باشد. قانون کپی-رایت شامل محتوای خبری نمی­شود.

 

روش تولید محتوا در فضای مجازی

محتوا را هر کس می­تواند تولید کند اما اینترنت و شبکه حدی از استاندارد را با استفاده از الگوریتم­های پیچیده برای اعتبارسنجی و بالا آوردن مطالب دارد. این اعتبارسنجی و ارزیابی محتوا، سئو نامیده می­شود که روش خاص خود را دارد. مهندسین خاصی هم در این زمینه فعالیت می­کنند که تخصص­شان سئو و هماهنگی سایت با الگوریتم ­های پیچیده سئو است. اگر استانداردهای مطالب یک سایت به استانداردهای سئو نزدیک باشد، موارد زیر در سایت مذکور بهبود می­یابد؛

روش تولید محتوا در فضای مجازی
روش تولید محتوا در فضای مجازی
  • افزایش بازدید سایت
  • برندسازی
  • بالا رفتن ترافیک وبلاگ و سایت
  • بهبود رتبه­ بندی سایت در موتورهای جستجو
  • بالا بردن آمار فروش محصولات
  • ابزاری مناسب برای تبلیغات

پس با این اوصاف با اینکه دسترسی به اینترنت و گذاشتن مطلب در آن به راحتی در اختیار همگان است، اما هر مطلبی به آن اندازه ارزشمند نیست که موتورهای جستجو آنها را در اول لیست خود قرار دهند. برای تولید این گونه از محتوا نکاتی را باید رعایت کرد.

برای ابتدای کار لازم است موضوع خاصی را برای وبلاگ یا سایت خود انتخاب کنید. این کار به شما کمک می­کند تا ایده ­های ناب و جدید را راحت­تر به دست آورید. بعد از آن باید کلمات کلیدی برای محتواهای خود انتخاب کنید. برای کلمات کلیدی هر کلمه­ای مناسب نیست. یافتن بهترین کلمات کلیدی را می­توانید به کمک برخی از ابزارها انجام دهید. نمونه­ای از این ابزارها موتور جستجوی گوگل است که هنگام جستجو،‌ کلمات با اعتبار بیشتر را به شما پیشنهاد می­دهد. برخی ابزارها نیز موجود هستند که کلمات کلیدی مناسب با موضوع شما را برایتان می­سازند.

عنوان جذاب

مرحله بعد یافتن عنوان جذاب برای محتوای تولیدی­ست. این موضوع را نباید پیش پا افتاده بدانید. انتخاب عنوان جذابی که توجه مخاطبین بسیاری را به خود جلب کند، از مراحل بسیار مهم روند تولید محتواست. چون شما در عنوان می­توانید بسیار هنرمندانه، کلمه ­های کلیدی یا عبارات پراهمیت را جای دهید. این موضوع بر شناسایی و بالا آمدن سایت شما در موتورهای جستجو اثرگذار است. نکته­ ای که برای انتخاب عنوان باید رعایت شود این است که از عنوان ­های کلی و تکراری پرهیز کنید. هم­چنین عنوان باید متناسب با محتوا باشد. این نکته ممکن است خیلی بدیهی باشد اما این را باید بدانید که موتورهای جستجو مثل گوگل اگر متوجه این عدم هم­خوانی شوند، جریمه خواهید شد.

عنوان جذاب
عنوان جذاب

در ارتباط با موضوعی که قصد فعالیت در آن را دارید، سایت­های پرمخاطب را رصد و ارزیابی کنید. این کار به شما کمک می­کند که بدانید رقبایی که در این راه برای شما وجود دارند،‌ چه می­کنند، از چه محتواهایی برای جذب مخاطب خود استفاده می­کنند و در چه قالبی آن را اراده می­کنند. از طرفی، می­توانید از تجربیات آنان استفاده و کم و کاستی ­هایی را که در تولیدات آنها می­بینید، در محتواهای آینده خود رفع کنید.

مخاطب شناسی

از نکات مهم دیگری که حتما باید به آن توجه کنید، مخاطب ­شناسی­ست. شما باید بدانید که مخاطبانتان بیشتر چه مطالبی را دنیال می­کنند و خواهان چه نوعی از محتوا هستند. شما باید نیاز آنها را مرتفع کنید. وقت بسیار ارزشمند است. مردم ساعات زیادی را برای جستجوی مطالبی که به آن نیاز دارند، در دنیای شلوغ اینترنت صرف می­کنند. اگر شما بتوانید مطالبی را که در عین معتبر بودن، سریعاً آنها را به پاسخ برساند تولید کنید؛ موفق به افزایش مخاطبین خود خواهید شد و از شما به عنوان یک منبع معتبر اسم برده خواهد شد.

مخاطب شناسی
مخاطب شناسی

هر محتوایی را که به آن می­پردازید، به صورت تخصصی ارائه کنید. در تولید محتوا سطحی­نگر نباشید. به کلیات بسنده نکنید و تیتروار از اصل موضوع نگذرید. وقتی شما با جزئیات بیشتر و تخصصی یک محتوا را تولید می­کنید،‌ جایگاه خود را به عنوان یک مرجع متمایز در میان تولیدکنندگان محتوا تثبیت خواهید کرد. هم­چنین از محتواهای خود یک فهرست کامل تهیه کنید. این کار به شما کمک می­کند تا بتوانید از صفحات سایت خود لینک ارائه بدهید.

به کیفیت بیشتر از کمیت توجه کنید. به دنبال این نباشید که پشت سر هم محتوا تولید کنید و مخاطب را درگیر کنید. اگر کیفیت بالایی داشته باشید، خود به خود مخاطب جذب شما می­شود.

معرفی بهترین مقالات سایت های دیگران

یکی دیگر از راه ­های داشتن محتوای خوب این است که از بهترین مقالات سایت ­های دیگر در سایت خود استفاده کرده و آنها را پیشنهاد کنید. این به این معنی نیست که از آن مطالب کپی کرده و در سایت بگذارید بلکه وقتی یک نویسنده خوب را می­شناسید، مطالبش را با ادبیات و نگارش متفاوت بازنویسی کرده و در انتها منبع و مرجع این مقاله را ذکر کنید. این موضوع به شما کمک می­کند بیشتر دیده شوید. چگونه؟ وقتی سایت­های معتبر و مشابه شما، با لینک به شما ارجاع دهند.

فرمت محتواهایتان به روز باشد. پیگیر این باشید که الآن محتواها بیشتر بر چه اساس تولید می­شوند و کدام نوع محتوا بیشتر طرفدار دارد. مورد بعدی این است که سئو را حتماً در محتواهایتان رعایت کنید. اگر خودتان اصول سئو را مسلط نیستید، اشخاصی هستند که به عنوان سئوکار فعالیت می­کنند. در محتواهای متنی­تان نکته ­های نگارشی را دست­کم نگیرید و به آن اهمیت دهید. به طور ناخودآگاه مخاطب با متنی که غلط املایی و ایرادات نگارشی کمتری دارد، بهتر ارتباط برقرار می­کند.

اگر تلاش کنید محتواهای آموزشی تولید کنید به شما کمک می­کند بیشتر در میان مخاطبان دیده شوید چرا که انسان­ها به دنبال یافتن جواب سوال­هایشان هستند. سعی کنید اگر مقاله می­نویسید، طول مقاله­ هایتان استاندارد باشد. کمترین اندازه تعداد کلمات مقاله 500 و نهایت آن 2 تا 3000 کلمه است. اگر کمتر از 500 کلمه بنویسید، مقاله استاندارد گوگل محسوب نمی­شوید. اگر از حد استاندارد هم بیشتر بنویسید، بهتر از دو دو مقاله جدا باشد.

لینک درون سایت

یکی دیگر از کارهای خوبی که پیشنهاد می­شود انجام دهید این است که بین صفحات سایت خود لینک­ های درون سایتی ایجاد کنید. یعنی مابین محتواهایتان، لینک محتوای دیگری را که در سایت­تان درباره آن نوشته ­اید، قرار دهید. حتما منابع­تان را معرفی کنید و لینک ارجاع به آن را قرار دهید. داشتن مرجع باعث اعتبار محتواهای شما می­شود. بای محتواهایتان تصویر قرار دهید. زیرعنوان­ها نیز فراموش نشوند. در انتها به معرفی خود بپردازید و مطالب یا محتواهای مرتبط را ارائه کنید.

یکی از مواردی که در تولید محتوا به ضرر شماست، استفاده از تکنیک­ های کلاه سیاهی است. تکنیک­ های کلاه سیاهی یا سئو کلاه سیاه تکنیک­ هایی­ست که تولید کننده محتوا قصد دارد به هر قیمتی خود را در رنکینگ موتورهای جستجو بالا ببرد. این کار مثل طی کردن ره صد ساله در یک شب است که معمولا هم نتیجه عکس می­دهد یعنی اگر شما از تکنیک سئو کلاه سیاه استفاده کنید، شدیدا جریمه می­شوید. از نمونه این تکنیک­ها خرید لینک، متن کپی شده و … است.

 

نتیجه ­گیری

هر آنچه را که پیامی دارد و سعی در انتقال آن پیام است محتوا می­گویند. محتوا انواع مختلف دارد که در طی زمان ایجاد شده است. مثل نقاشی ­های غارنشینان، استفاده از خطوط هیروگلیف، میخی و … تا استفاده از عکس و فیلم و پوسترها و موشن ­گرافیک­ ها. دنیای امروزه که با اینترنت و شبکه و فضای مجازی بسیار درآمیخته است، خود پر از محتواست. محتواهایی که شامل مواردی مثل محتوای نوشتاری، تصویری، صوتی، خبری، اسلایدشیرها و … است.

نتیجه ­گیری
نتیجه ­گیری

برای تولید هر کدام از محتواهای فوق روش خاصی وجود دارد و ممکن است هر سایت روی یکی از این موارد سرمایه ­گذاری کنند اما محتواها در فضای مجازی از یک سری اصول کلی تبعیت می­کند. اگر این اصول رعایت شود، به طور طبیعی رنکینگ سایت شما در موتورهای جستجو مثل گوگل بالا خواهد آمد. اصول کلی که باید رعایت شود به سئو معروف است و معمولا یک کار تخصصی است که توسط سئوکار انجام می­شود.

اگر خودتان در صدد تولید محتوا هستید این موارد را باید رعایت کنید. عنوان مناسب انتخاب کنید. کلمات کلیدی­تان به جا و مناسب باشد. کپی ­کاری نکنید. موضوع را تخصصی و مستند بیان کنید و از آن سطحی نگذرید. به محتواهای اموزشی بپردازید و جواب سوال مخاطبان را بدهید. مخاطب­شناسی کنید و سایت­ های پرمخاطب در زمینه موضوع تخصصی­ تان را رصد کنید و … شما با رعایت این موارد می­توانید یک محتوای خوب تولید کنید.

از شما کاربران گرامی بی نهایت سپاس گزاریم که تا انتهای مقاله روش های تولید محتوا در فضای مجازی ما را همراهی کردید و امیدواریم از خواندن مقاله روش های تولید محتوا در فضای مجازی نهایت استفاده را برده باشید

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید