تولید محتوای آموزشی

تولید محتوای آموزشی

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

در این مقاله قصد داریم به موضوع تولید محتوای آموزشی بپردازیم :

عصر ارتباطات در تمامی حرفه ها تاثیر خود را گذاشته است . یکی از این حرفه ها حوزه اموزشی می باشد زیرا با استفاده از فضاهای مجازی بسیاری از مشکلات آموزشی برطرف می شود و می توان بدون دغدغه از ای تکنولوژی بیشترین استفاده را داشته باشید .

برای اینکه  افراد بتوانند در فضای اینترنتی آموزش های مورد نظر خود را به مخاطبین خاص خودشان آموزش دهند باید بتوانند یک تولید محتوای  قوی داشته باشند . تولید محتوای آموزشی یکی از هنرهایی است  که باید به دقت و ظرافت انجام شود تا بتوانند منظور خود را به دیگران به صورت قابل فهم و ساده منتقل کنند .

تولید محتوای آموزشی
تولید محتوای آموزشی

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

تولید محتوای آموزشی چیست ؟

روش استفاده از تولید محتوای آموزشی چیست ؟

نکات کلیدی و مهم در تولید محتوای آموزشی چیست ؟

[/stextbox]

 

تولید محتوا آموزشی

افراد برای اینکه با دیگران و به خصوص مخاطبان خود بتوانند ارتباط برقرا کنند باید یک محتوای با کیفیت تولید کنند و از طریق محتوا منظور و مفهوم خود را به دیگران برسانند ، حال این  محتوا می توانند به عنوان اطلاع رسانی و یا یک مطلب آموزشی باشد .

بیشتر مطالب در اینترنت و سایت ها اگر به منظور فروش کالا و اطلاع رسانی نباشد بیشتر به منظور آموزش استفاده می شود ، این آموزش یک دنیا بسیار وسیعی می باشد که می توانند موضوعات مختلفی را پوشش دهد .

در زمان تولید محتوای آموزشی باید به نکات زیادی توجه شود یکی از این نکات در نظر گرفتن مخاطبین خود می باشد . شما باید قبل از اینکه تولید محتوای آموزشی خود را تولید کنید مخاطب خود را به صورت کامل بشناسید و برای هر قشر و رده سنی یک  تولید محتوای آموزشی داشته باشید .

انواع تولید محتوا

تولید محتوا دارای انواع مختلفی می باشد که به صورت متنی ، ویدیویی و صوتی می باشد که در زمینه آموزشی می توانید هر کدام از تولید محتوا ها را استفاده کنید اما باید قبل از هر چیزی به این نکته توجه کنید که شما چه تولید محتوایی را مدنظر دارید مثلا در بعضی از مواقع یک فایل صوتی می توانند برای آموزش مطالب برای افراد مفید باشد که بیشتر این فایل ها برای مرور مطالب مفید می باشند

همچنین در بعضی از مواقع محتواهای ویدیویی می تواند تاثیر زیادی بر روی فراگیری افراد داشته باشند و بعضی مواقع دیگر ممکن است یک محتوای متنی برای بعضی از افراد مفید تر باشد .

نوع انتخاب تولید محتوا علاوه بر مبحث درس به سطح هوش و یادگیری افراد بسیار تاثیر گذار می باشد . یکی دیگر از محتواهایی آموزشی که تولید می شود به صورت پاورپوینت می باشد به صورتی که از هر موضوعی به صورت خلاصه برای مخاطب تهیه شده است .

یادگیری آسان

در تولید محتوای آموزشی باید هدف اصلی که یادگیری آسان است به خوبی برآورده شود  مثلا در مباحث ریاضی باید تکتم مسائل ریاضی و فرمول ها آورده شود و همچنین بهتر است از محتواهای تصویری و ویدیویی استفاده شود هیچ گه یک تولید محتوای صوتی بری مباحث ریاضی کارآمد نیست و تاثیری بر روی مخاطب ندارد .

یکی دیگر از نکاتی که می توان در تولید محتواهای آموزشی از آن استفاده شود این است که فرد میتواند از بازی برای تولید محتوای خود استفاده کند تا تاثیر بهتری بر روی مخاطب داشته باشد . در زیر به یک سری از تولید محتواهای با کیفیت در زمینه تولید محتوا آموزشی اشاره کرده ایم :

  • بانک های اطلاعاتی و آموزشی
  • تولید نرم افزارهای سرگرمی ، آموزشی و بازی
  • نرم افزارهایی که در آن از کاربر برای آموزش استفاده می شود .
  • آموزش های که برای مطالب درسی استفاده می شود .
  • برای آموزش مطالب شیمی ، فیزیک و ریاضی استفاده می شود .

 

روش استفاده از تولید محتوای آموزشی

روش های زیادی برای تولید محتوای آموزشی وجود دارد در زیر به پرکاربردترین محتوای آموزشی اشاره کرده ایم :

در گام نخست برای تولید محتوای آموزشی شما باید موضوع اصلی را مد نظر بگیرید و بعد از آن بتوانید تولید محتوا را انجام دهید سپس تک تک موضوعات را به صورت دقیق تجزیه و تحلیل کنید .

اگر هدف شما آموزش مطالب درسی می باشد باید درس مورد نظر را در نظر بگیرید سپس طبق همان سر فصل ها مطالب آموزشی را انجام دهند ، زیرا در  مورد مطالب درسی باید پیوستگی و نظم به صورت دقیق رعایت شود تا دانش آموزان مطالب را به خوبی فرا بگیرند . نکته مهم بعدی برای تولید محتوای آموزشی این است مطالب منطبق با مطالب درسی باشد تا دانش آموزان دچار سردرگمی نشوند .

روش استفاده از تولید محتوای آموزشی
روش استفاده از تولید محتوای آموزشی

رده سنی

نکته مهم بعدی در تولید محتوای آموزشی این است که به رده سنی افراد دقت شود ، مثلا اگر شما قرار است تا برای رده سنی  سال مطالبی بنویسید باید باید محتوا ساده تر استفاده شود و شما میتوانید با بالا رفتن سن مخاطبان از مطالب پیچیده تری را استفاده کنید .

همچنین نکته دیگر در طراحی تولید محتوا می باشد مثلا شما  تا اگر برای رده سنی  سال مطلبی می نویسد باید از رنگ های شاد و یا بیشتر بازی و سرگرمی استفاده کنید تا مطالب شما تاثیر بیشتری بر روی مخاطب داشته باشد ، همچنین اگر رده سنی بالاتر می رود باید از رنگ های سنگین تر استفاده کنید .

محتوای قابل فهم

یکی دیگر از نکات مهم برای تولید محتوای آموزشی این است که سعی کنید مطالب را برای مخاطب آسان تر و قابل فهم تر کنید تا بتوانید مطالب بهتر و قابل فهم ترین تولید کنید اگر شما از مطالب سنگین استفاده کنید خیلی سریع به مشکل بر میخوریم . شما برای اینکه مطالب خود را قوی تر نشان دهید می توانید از بازی و سرگرمی استفاده کنید . دقت داشته باشید که اگر قرار است شما دقیقا از مطالب درسی استفاده کنید هیچ وقت موفق نمی شوید

زیرا افرادی که به سایت شما مراجعه می کنند دنبال این هستند که مطالب برایشا ساده تر و قابل فهم تر باشد و اگر شما همان مطالب را در محتوای خود بگذارید هیچ مطلبی آموزشی جدیدی برای آنها ندارید . برای اینکه در این نکته موفق تر باشید می توانید شرح و توضیحات آن را گسترش دهید .

محتوای قابل فهم
محتوای قابل فهم

محتوای سرگرم کننده

نکته مه بعدی در تولید محتوا آموزشی این است که به گونه ای سرگرم کننده باشد که فرد را به خواندن مطالب ترغیب کند به این صورت که مثلا در طول محتوا از او پرسش هایی پرسیده شود و او را به همکاری و فکر کردن وادار کند یا اینکه نتیجه آزمایشی را از اوبخواهید که مجبور به انجام آن باشد .

در تولید محتوا آموزشی یکی از مهم ترین نکات این است که مخاطب بتواند بر روی مطالب تسلط زیادی داشته باشد زیرا فردی که تسلط ندارد مطالب را پیچیده تر و نامفهوم تر توضیح می دهد . بهتر است اگر فردی در زمینه آموزشی تسلط کافی ندارد هیچ گاه دست به قلم نشود .

زمانی که فرد تسلط کافی بر روی محتوای آموزشی داشته باشد می تواند مطالب را بهتر به دیگران آموزش دهد ، یک مطلب زمانی که با دقت نوشته شود مفید تر و گسترده تر می باشد به همین دلیل افرادی که توسط بیشتری دارند می توانند مطالب بهتری را تولید کنند .

استفاده از تصاویر

در کنار یک تولید محتوای با کیفیت می توان از تصاویر استفاده کنید که مفاهیم را قابل فهم تر کنند . مثلا اگر شما قرار است یک چرخه را توضیح دهید می توانید از تصاویری پیرامون آن استفاده کنید تا مطالب را بهتر به  مخاطب خود برسانید .

نکته آخری که باید در تولید محتوا به آن توجه ویژه ای شود این است که هیچ وقت از مطالب اضافی و سنگین استفاده نکنید .

 

نکات کلیدی و مهم در تولید محتوای آموزشی

امروزه با فراگیر شدن اینترنت بیشتر افراد به دنبال این هستند که در هر حرفه ای که فعالیت دارند خود را در اینترنت به دیگران معرفی کنند . یکی از این حرفه ها آموزش دادن می باشد و افراد برای اینکه بتوانند مطالب را به خوبی به دیگران آموزش بدهند باید محتوای آموزشی حرفه ای تولید کنند . برای تولید محتوای آموزشی با کیفیت فرد قبل از هرکاری باید به سوالات مهمی پیرامون آن پاسخ دهد تا بتواند یک محتوای با کیفیت تولید کند ، در زیر به سوالات مهم در این زمینه اشاره کرده ایم :

نکات کلیدی و مهم در تولید محتوای آموزشی
نکات کلیدی و مهم در تولید محتوای آموزشی

هر روز باید از خود سوال کند که امروز در وبلاگ خود چه بنویسید .

یکی از نکاتی که در تولید محتوای آموزشی وجود دارد این است که افرادی که سایت آموزشی دارند فکر می کنند که نباید به صورت مرتب مطالب را به روز کنند این در صورتی است که باور بسیار غلطی می باشد و هر نوع سایتی باید به صورت روزانه مطالب خود را به روز کند و بداند که قرار است فردا چه مطالبی را اضافه کند .

آیا لزومی به تقویم کاری وجود دارد

باید بگوییم هر کاری با تقویم شخصی می تواند قوی تر عمل کند . تولید محتوا یکی از کارهایی است که با تقویم کاری میتواند بسیار قوی تر عمل کند . شما از این طریق می توانید مطالب را به صورت سازمان یافته ای تولید کنید و با این تقویم میتوانید حداقل برنامه کاری را تا یک هفته آینده داشته باشید .

کانال تلگرامی

امروزه بیشتر کسب و کارها برای موفقیت یک کانال تلگرامی دارند و مطالب مهم و مفید یا به روز شده خود را درون آن قرار می دهند و دلیل آن این است که بیشتر افراد از کانال های تلگرامی بیشتر استفاده می کنند و مخاطبین می توانند به راحتی در جریان مطالب آموزشی جدیدی که درون سایت قرار می دهید باشند .

پست های اینستاگرام

پست های اینستاگرام می توانند مانند تلگرام باشد و بیشتر برای موضوعات اطلاع رسانی بادش و یا می توانی از پست ها آموزشی در آن استفاده کنید البته حجم اطلاعات در آن بسیار کمتر است از مطالبی که می توانید در سایت خود از آنها استفاده کنید .

لحن تولید محتوای خود را انتخاب کنید

مثلا اگر قرار است برای کودکان محتوای آموزش تولید کنید سعی کنید از لحن کودکانه استفاده کنید و یا اگر قرار است آموزش مطالب سنگین مانند فلسفه و حقوق را آموزش دهید از مطالب سنگین و متناسب با آن استفاده کنید .

آیا مجاز به استفاده از مطالب کانال یا سایت های دیگر هستید .

بهتر است بدانید شما به هیچ عنوان مجاز به استفاده از مطالب کانال یا سایت های دیگر نیستید و شما با این کار فقط اعتماد مخاطبان خود را از دست می دهید .

البته باید بدانید شما برای موفقیت در کار خود باید رقبای خود را زیر نظر داشته باشید و فقط مجاز هستید که آنها را زیر نظر داشته باشید ولی به هیچ عنوان مجاز به استفاده از محتواهای آنها نیستید . شما با استفاده از  موضوعات محتوای سایت و کانال رقبا می توانید سطح انتظار مخاطبین خود را بشناسید و طبق آن محتوای با کیفیت تولید کنید .

چه محتوای آموزشی برای موتورهای جستجو مهم تر است

سوال بعدی این است که چه محتوای آموزشی برای موتورهای جستجو مهم تر است و دقت داشته باشید شما ر موضوع آموزشی که در آن تسلط دارید را می توانید با رعایت موارد سئو استفاده کنید و مطمئن باشید که در موتورهای جستجو دارای جایگاه ویژه ای هستید .

 

نتیجه گیری

افراد برای اینکه با دیگران و به خصوص مخاطبان خود بتوانند ارتباط برقرا کنند باید یک محتوای با کیفیت تولید کنند و از طریق محتوا منظور و مفهوم خود را به دیگران برسانند ، حال این  محتوا می توانند به عنوان اطلاع رسانی و یا یک مطلب آموزشی باشد .

شما باید قبل از اینکه تولید محتوای آموزشی خود را تولید کنید مخاطب خود را به صورت کامل بشناسید و برای هر قشر و رده سنی یک  تولید محتوای آموزشی داشته باشید . تولید محتوا دارای انواع مختلفی می باشد که به صورت متنی ، ویدیویی و صوتی می باشد که در زمینه آموزشی می توانید هر کدام از تولید محتوا ها را استفاده کنید اما باید قبل از هر چیزی به این نکته توجه کنید که شما چه تولید محتوایی را مدنظر دارید .

نکته بعدی این است که باید در زمان تولید محتوای آموزشی به نکات مهمی از جملف رده سنی مخاطب ، سطح دانش نویسنده و . ..  توجه شود .

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

اگر به دنبال دریافت مشاوره رایگان در زمینه تولید محتوا هدفمند هستید می توانید با شماره زیر تماس بگیرید

09120647344

[/stextbox]

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید