بوم کسب و کار دیجی کالا

بوم کسب و کار دیجی کالا

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

ما در این مقاله، قصد داریم پیرامون موضوع « بوم کسب و کار دیجی کالا » مطالبی را برای شما دوستان عزیز، ارائه نماییم. دیجی کالا نامی است که بیشتر ایرانیان آن را به عنوان یک سایت وب پر فروش می شناسند. مدل کسب و کار دیجی کالا یک مدل منحصر به فرد برای فروش محصول است.

اگر به دنبال تدوین مدل کسب و کار و یا  راه اندازی کمپین تبلیغاتی منسجم و هدفمند برای برند خود هستید، پیشنهاد می کنیم با مشاوران گروه هشت تماس بگیرید . این گروه با بیش از  7 سال تجربه در زمینه راه اندازی کمیپین های تبلیغات دیجیتال توانسته است جای بسیار مناسبی را در میان رقیبان خود باز کنید.

09120647344

بوم کسب و کار دیجی کالا
بوم کسب و کار دیجی کالا

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

بوم یک مدل کسب و کار اینترنتی چگونه است ؟

در یک بوم مدل کسب و کار جریان در آمد به چه نحوی است ؟

وب سایت دیجی کالا دارای چه فعالیتی است ؟

مرکز پردازش در مدل کسب و کار دیجی کالا چگونه کار می کند ؟

پلت فرم جامع در بوم کسب و کار دیجی کالا چگونه کار است ؟

نمونه بخش ها و خدمات بوم کسب و کار دیجی کالا کدام است ؟

روال کار بوم مدل کسب و کار دیجی کالا  چگونه است ؟

منابع، هزینه و شرکای کلیدی بوم کسب و کار دیجی کالا کدام است ؟

نام اصلی بوم کسب و کار دیجی کالا چه مدلی است ؟

شکل بوم مدل کسب و کار دیجی کالا چگونه است ؟

آیا بوم مدل کسب و کار اینترنتی برای یک استارت آپ مناسب است ؟

[/stextbox]

 

بوم یک مدل کسب و کار اینترنتی چگونه است ؟

حقیقت یک بوم در مدل کسب و کار های آنلاین و اینترنتی به صورت یک ابزار است . ویژگی خاص این ابزار به صورت تک صفحه ای است . نام این ابزار تک صفحه ای بوم می باشد. این بوم دارای اجزای استارتاپی یا کسب و کار است. اجزای استارت آپ در 9 بخش تفکیک شده است.

در واقع یک مدل کسب و کار (Business Model Canvas ) با یک زبان مشترک برای برقراری ارتباط بین افراد و اشکال ترسیم شده استفاده می کند. این ارتباط به صورت نظرات جمع بندی شده افکار ترسیم شده توسط اشکال را پی ریزی و تنظیم می کند. شکل زیر یک نمونه از اجزای بوم مدل کسب و کار است.

 

در یک بوم مدل کسب و کار جریان در آمد به چه نحوی است ؟

جریان در آمد یا Revenue Streams، بخشی از یک بوم کسب و کار است که درآمد های یک کسب و کار را تعیین می کند. به عنوان مثال روش و میزان در آمد های موجود در یک کسب و کار توسط بخش جریان درآمد یک بوم مدل کسب و کار مشخص خواهد شد. جزئیات دقیق روش های در آمد زایی و تمامی اعداد و ارقام آن ها در این بخش کامل بیان می شود.

گاهی اوقات ممکن است شیوه های درآمدی یک وب سایت فقط با تبلیغات باشد. در نتیجه نحوه درآمد زایی سایت فروش در یک لیست گنجانده می شود. این حالت به انواع مدل های درآمدی نیاز خواهد داشت که باید برای این جریان درآمد طراحی شوند.

در یک بوم مدل کسب و کار جریان در آمد به چه نحوی است ؟
در یک بوم مدل کسب و کار جریان در آمد به چه نحوی است ؟

وب سایت دیجی کالا دارای چه فعالیتی است ؟

دیجی کالا یک وب سایت معروف در دنیای تجارت الکترونیک ایران است. این وب سایت در کمتر از سیزده سال توانسته است خود را به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاه های ایران معرفی نمایند.  به عبارت دیگر گوگل در رتبه اول و آپارات در رتبه دوم الکسا ایران قرار دارند و رتبه سوم به دیجی کالا در ایران اختصاص دارد.

دیجی کالا در سال 1385 با سرمایه اولیه 20 میلیون تومان فعالیت تجاری خود را آغاز کرد و در سال 1391 با جذب سرمایه گذار از یک شرکت خصوصی در ایران ، در فاز دوم توسعه قرار گرفت. همچنین در سال 1394 با جذب سرمایه از صندوق سرمایه گذاری اروپایی در فاز سوم توسعه تجارت الکترونیک و فروش محصول جای گرفت.

شایان ذکر است که دیجی کالا دارای سرور های عظیم پردازش اطلاعات در سه مرکز پردازش است . این سرور ها به طور معمول در هر روز بیش از 2 میلیون نفر بازدید کننده را کنترل و پردازش می کند. انبار دیجی کالا در شهر تهران و 23 مرکز فروش آن در شهر های بزرگ ایران قرار دارد.

مرکز پردازش در مدل کسب و کار دیجی کالا چگونه کار می کند ؟

همان طور که گفته شد آغاز فاز توسعه دیجی کالا در سال 1391 بود که بعد از یک سال اولین مرکز پردازش کالا ((Fulfillment Center ) برای آن راه اندازی شد. این مرکز پردازش برای ثبت سفارشات دریافتی در نظر گرفته شد. توسط این مرکز پردازش یک چرخه یا زنجیره وسیع از فعالیت های سلسله ای برنامه ریزی شده است.

این زنجیره فرآیند های ثبت سفارش ، پردازش سفارش ، ارسال سفارش و تحویل آن به مشتری را طبق بازه تعیین شده با سرعت بالا انجام می دهد.

به همین منوال در سال 1396 دومین مرکز پردازش کالا برای دیجی کالا راه اندازی شد. لازم به ذکر است که دومین مرکز پردازش دیجی کالا به عنوان بزرگترین مرکز پردازش کالا در خاورمیانه  معرفی شده است. گستردگی این مرکز پردازش دارای ظرفیت بیش از 400000 کالا در روز را شامل می شود.

نکته مهم درباره نحوه فروش محصولات متنوع در دیجی کالا آن است که مراکز انبار و فروش محصول دیجی کالا متعلق به فروشگاه اینترنتی خود دیجی کالا  (Retail) ، فروشگاه های مارکت پلیس و بعد از آن هم سایر فروشندگان است.

سومین مرکز پردازش دیجی کالا یک کار منحصر به فرد را انجام می دهد که بسیار حائز اهمیت است. این مرکز پردازش کار تولید محتوا یا همان کانتنت فکتوری را انجام می دهد. عمده کار این مرکز پردازش تهیه توضیحات محصول فروش ، نقد و بررسی محصول فروش و در نهایت عکاسی از کالای فروش است. به عبارت دیگر اطلاعات ظاهری و کیفیتی هر کالایی توسط سرور سوم انجام خواهد گرفت.

پلت فرم جامع در بوم کسب و کار دیجی کالا چگونه کار است ؟

نام پلت فرم دیجی کالا « پلتفرم سوپر نوا » است. پلت فرم سوپر نوا در منطقه خاورمیانه توانایی ایجاد 100000 کسب و کار آنلاین ایرانی و 200 میلیون کاربر را دارد. این پلت فرم به صورت یک سیستم جامع برای فعالیت های انبارداری، فروش، نسخه وب، موبایل، مارکت پِلیس و سایر حوزه‌ ها طرح ریزی شده است.

نکته مهم در خصوص این پلتفرم بسیار قوی آن است که قادر به مدیریت فعالیت های روزانه دیجی کالا است به نحوی که گستردگی مدیریت را به خوبی پوشش می دهد. کار هایی مانند تحلیل داده های کلان را به صورت open source اجرا می کند و بر اساس گسترش پذیری و تعمیم  سرویس دهی آن را همزمان با تعداد زیاد کاربران ، طراحی می کند.

نمونه بخش ها و خدمات بوم کسب و کار دیجی کالا کدام است ؟

بخش ها و خدمات بوم کسب و کار دیجی کالا تا سال 1397 شامل گروه های زیر است که عبارتند از :

  1. دیجی‌کالا نکست (Digikala Next)
  2. دیجی‌کالا نکست ، سرمایه گذاری خود را روی استارت آپ های کوچک و در راستای اهداف دیجی کالا قرار داده است. ویژه مهم دیجی‌کالا نکست آینده نگری و نو نگری بودن آن است. بازوی اصلی دیجی کالا همین دیجی کالا نکست است که کارهای تحقیقاتی گروه دیجی کالا را انجام می دهد.
  3. دیجی‌کلاب (Digiclub)

دیجی‌کلاب بخشی از دیجی کالا است که برای تشویق مشتریان وفادار دیجی کالا راه اندازی شده است.

  1. فیدیبو (Fidibo)

فیدیبو فروشگاه کتاب الکترونیک است که به عنوان اولین کتابخوان انحصاری معرفی شده است. لازم به ذکر است که فیدیبو از زبان فارسی پشتیبانی می کند.

  1. دیجی ‌استایل (Digistyle)

دیجی ‌استایل  بخشی از دیجی کالا است که در آن فقط کالا های ایرانی خرید می شود و هیچ برند دیگری غیر از برند کالای ایرانی در آن وجود نخواهد داشت .

  1. دیجی ‌پی (DigiPay)

خوب است بدانید که یک استارت آپ به نام فین تک در گذشته هماپی نام داشت که در حوزه فناوری مالی و صنعت پرداخت ، فعالیت می کرد. این استارت آپ با دیجی کالا در سال 1396 به گروه دیجی کالا گروید.

کار اصلی این استار آپ در دیجی کالا فراهم آوردن پرداخت آسان در خرید محصول از دیجی کالا است. در واقع در روال خرید محصول نیازی به ورود اطلاعات کارت نیست .

روال کار بوم مدل کسب و کار دیجی کالا  چگونه است ؟

منظور از بوم کسب و کار در دیجی کالا روالی است که دیجی کالا برای فروش محصول به مشتری طی خواهد کرد. نکته بسیار مهم از این بوم آن است که این بوم به صورت یک مدل توانمند توانسته است مشتری مداری را به خوبی رعایت نماید.

به عنوان نمونه ، زمانی که کاربران انبوه اینترنتی در سطوح مختلف جامعه برای خرید محصول مورد نیاز و تقاضای خود به مقایسه کالا و انتخاب آگاهانه برای خرید اقدام می کنند ، منجر به ارزش آفرینی برای مشتری و به دنبال آن فروش مستقیم کالا از دیجی کالا خواهد شد.

روال انتخاب کالا از سوی مشتریان می تواند از وب گاه اینترنتی و حتی اپلیکیشن دیجی کالا به آسانی صورت پذیرد. لازم به ذکر است علاوه بر تبلیغاتی که در دیجی کالا شده است ، تخفیفاتی نیز برای حفظ مشتری در دیجی کالا در نظر گرفته شده است.

منابع، هزینه و شرکای کلیدی بوم کسب و کار دیجی کالا کدام است ؟

آنچه بیش از همه مهم است منابع کلیدی بوم کسب و کار دیجی کالاست . در واقع منابع کلیدی دیجی کالا امتیاز برند و وب ‌سایت دیجی کالا است.

همچنین، هزینه های کلیدی و اصلی بوم کسب و کار دیجی کالا نیز شامل سه هزینه است که عبارتند از :

  • هزینه‌ توسعه‌ وب ‌سایت
  • هزینه ‌های انبارداری
  • هزینه ‌های خرید کالا

شرکای کلیدی دیجی‌کالا نیز شامل موارد ذیل می باشد:

  • شبکه‌ بزرگ تولید کنندگان کالا
  • شبکه‌ بزرگ واردکنندگان کالا
  • شبکه‌ بزرگ تأمین‌کنندگان کالا

شایان ذکر است که الگوی اصلی دیجی کالا همان افلیت مارکتینگ است که در راستای افزایش فروش و همکاری در فروش همراه با فروشندگان، توزیع‌کنندگان و بازاریابان هماهنگ است.

نام اصلی کسب و کار دیجی کالا چه مدلی است ؟

بوم کسب و کار دیجی کالا در شکل یک مدل اصلی به نام مدل هیبرید یا ترکیبی عنوان شده است. به طور دقیق تر این بوم، شامل دو مدل خرده‌فروشی(Retail)  و بازارگاه (Marketplace) خواهد بود.

شکل بوم مدل کسب و کار دیجی کالا چگونه است ؟

نمونه بوم مدل کسب و کار دیجی کالا در تصویر ذیل آمده است.

شکل بوم مدل کسب و کار دیجی کالا چگونه است ؟
شکل بوم مدل کسب و کار دیجی کالا چگونه است ؟

نمونه بوم مدل کسب و کار های دیگر که به صورت آنلاین و اینترنتی برای فروش محصول فعالیت دارند در تصاویر بعدی آمده است.

بوم مدل کسب و کار آچاره

شکل بوم مدل کسب و کار دیجی کالا چگونه است ؟
شکل بوم مدل کسب و کار دیجی کالا چگونه است ؟

بوم مدل کسب و کار اسنپ

شکل بوم مدل کسب و کار دیجی کالا چگونه است ؟
شکل بوم مدل کسب و کار دیجی کالا چگونه است ؟

آیا بوم مدل کسب و کار اینترنتی برای یک استارت آپ مناسب است ؟

برای یک کسب و کار اینترنتی ، بوم کسب و کار شروع یک کسب و کار به شمار می آید که بسیار ارزنده می باشد و توسعه کسب و کار بر اساس همین بوم ، پایه ریزی شده است. برخلاف کسب و کار اینترنتی برای استارت آپ ، یک بوم کسب و کار هیچ کاربردی نخواهد داشت.

زیرا در یک استارت آپ هیچ قطعیتی یا به صورت خفیف شده کمتر قطعیتی نسبت به مسائل مورد نظر آن وجود دارد. سئوالاتی که در یک استارت آپ وجود دارد بسیار متنوع تر از سئوالاتی است که در یک کسب و کار آنلاین مطرح می شود.

آیا بوم مدل کسب و کار اینترنتی برای یک استارت آپ مناسب است ؟
آیا بوم مدل کسب و کار اینترنتی برای یک استارت آپ مناسب است ؟

قطعیت یک مسئله در کسب و کار اینترنتی نیز بیش از قطعیت یک استارت آپ است. در حقیقت بوم کسب و کار مناسب برای یک کسب و کار آنلاین است نه یک استارت آپ.

علاوه بر مواردی که گفته شد تا از بوم کسب و کار برای استارت آپ استفاده نشود، برخی موارد دیگر هم وجود دارند که مهر تأیید بر جمله قبل خواهند گذاشت. به عنوان نمونه می توان گفت که اطلاعات شرکای کلیدی ، منابع کلیدی و یا فعالیت های کلیدی هیچ کمک قابل ذکری را به رفع ابهامات استارت آپ نخواهند کرد.

در واقع ابزار مفید و قابل استفاده در یک استارت آپ موفق، بوم ناب و کامل است. بوم ناب به درستی می تواند از شکست قطعی یک استارت آپ جلوگیری نماید. نحوه کار و استفاده از بوم ناب نیاز به آموزش خاص دارد. بنابراین تنها ااستفاده از بوم ناب را برای پیشبرد اهداف یک استارت آپ پیشنهاد خواهیم کرد.

از اینکه تا انتهای این مقاله، با ما همراه بودید، بسیار متشکریم؛ و امیدواریم که از خواندن مطالب آن، بهره لازم و کافی را کسب کرده باشید.

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید