برای اینکه بدانیم «روش های تولید محتوا در فضای مجازی» چگونه است، باید با محتوا و روش تولید آن آشنا شویم. ابتدا محتوا را تعریف کرده و در ادامه روش تولید آن را توضیح میدهیم.
اگر مایل به دریافت مشاوره رایگان در زمینه تولید محتوا هدفمند هستید می توانید شماره تلفن زیر تماس بگیرید
09120647344
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:
محتوا چیست؟
محتوا در فضای مجازی چگونه است؟
چگونه محتوا تولید کنیم؟
[/stextbox]
آشنایی با محتوا
میخواهیم در این مقاله درباره «روشهای تولید محتوا در فضای مجازی» بدانیم. با ما همراه باشید. در فرهنگ لغات درباره محتوا نوشته است «هر آنچه که در آن مضمونی باشد و قصد، بیان آن مضمون است».
از زمانی که انسان در غار نقاشی کشید و با آتش و دود به دیگران پیغام داد، در حال تولید محتوا و انتقال پیام بوده است. پس هر روشی که اطلاعات را منتقل میکند، با نام محتوا میتوان از آن یاد کرد مانند: محتوای گفتاری، نوشتاری و … مخاطب با توجه به نیاز و موارد و موضوعات مورد علاقهاش، محتوا انتخاب کرده و از آن استفاده میکند.
به نسبت پیشرفت انسان و کشفیاتی که در طول تاریخ انجام شد، محتواها و شیوه های ارائه آن به مرور تغییر کرد. با اختراع خط، شیوه متفاوتی از محتوا و انتقال آن شکل گرفت. وقتی که چاپ اختراع شد باز هم این سیر دگرگونی و تغییر ادامه یافت. در عصر حاضر پیشرفت اینترنت و دنیای مجازی، باعث ایجاد محتواهای مجازی شده است. در ادامه با این دست از محتوا آشنا میشویم.
محتوا در فضای مجازی
امروزه از طریق اینترنت انواع مختلف محتوا انتقال مییابد. این مطالب گونه های مختلفی دارند که آنها را در قالبهای زیر میتوان دسته بندی کرد؛
محتوای نوشتاری:
محتواییست که در آن تنها از نوشته و متن استفاده میشود. اگر نوشته کوتاه باشد، به طور معمول برای توضیحات مختصری درباره بخشی از سایت یا وبلاگ در گوشه و کنار آن قرار میگیرد. اگر طولاتی باشد در اکثر اوقات به صورت PDF آن را در سایتها قرار میدهند
محتوای دیداری (بصری):
نوع دیگر محتوا تصاویر هستند. شامل عکس ها یا پوسترهایی که موضوع خاصی را نشان میدهند. محتوای دیداری خود گونه های مختلفی دارد که از نمونه های پرطرفدار آن، تصاویر اینفوگرافیک است. اینفوگرافیک در شبکه های اجتماعی مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. همچنین در مقاله های آموزشی بسیار پرکاربرد است.
اسلاید شیر:
اسلایدشیر به محتوایی گفته میشود که تلفیقی از تعدادی عکسنوشته است. اسلایدشیر در اروپا و آمریکا بیشتر مورد توجه است. در ایران این طور نیست و به دلیل کمتر مورد استقبال واقع شدنش، از طرف مدیران وبها مورد بیمهری قرار گرفته است. به زبان ساده میتوان گفت محتواهای پاورپوینتی هستند که اطلاعات مختلف را در اختیار مخاطب قرار میدهند.
محتواهای ویدیوئی و فیلم ها:
از آنجایی که بیشترین دریافت انسان از طریق بیناییست، محتواهای تصویری بیشتر مورد توجه هستند. همچنین به دلیل توانایی پردازش بالای حدود 60 درصد فیلمها و ویدیوها در ذهن انسان، مخاطبین بیشتری را به خود اختصاص داده است. مدیران سایتها با آگاهی از این موضوع، سرمایه گذاریهای زیادی بر روی تولید محتواهای ویدیوئی انجام میدهند. از فیلم های سینمایی و سریالها تا فیلم های مخصوص خود اینترنت که جنبه آموزشی دارند یا کلیپهای تبلیغاتی و … نوع دیگر محتواهای ویدئویی موشن گرافیک ها هستند که امروزه بسیار پرطرفدار است.
محتوای صوتی:
محتواهای صوتی یا پادکست ها یا محتواهای رادیویی در میان اشخاصی که تمایل به گوش دادن دارند، برای آموزش از طریق شنیداری و افرادی که در هر زمان و مکانی حتی زمانهای مرده میخواهند بهترین استفاده را از وقتشان بکنند بسیار پرطرفدار است. از این محتوا برای داستانهای طولانی و متون آموزشی بلند استفاده میکنند.
محتوای ترکیبی (تلفیقی):
این نوع محتوا ترکیبی از محتواهای دیگر است. به این صورت که یک محتوا ممکن است هم متن داشته باشد و هم ویدئو یا مثلاً هم صوت داشته باشد و هم عکس و هم متن و … این نوع از محتوا از ابتدا نبوده و به مرور به خاطر استانداردهای سئو شکل گرفته است. [سئو استانداردی برای تولید محتواست که کمک میکند محتوا دارای ارزشمندی بالاتری باشد و در موتورهای جستجو با رنکینگ بالاتری قرار بگیرد.] این محتوا انواع دیگر محتوا را که شامل آموزش، کپی رایتینگ، اخبار و غیره است؛ در برمیگیرد.
کپی رایتینگ (Copy Righting):
کپی رایتینگ شامل محتواهای متفاوتی مثل نوشتاری، تلفیقی، و بصریست. کاربرد آن بیشتر برای سایتهای فروش یا محصول محور است. همچنین سایتهایی که خدماتی را در اختیار مخاطب قرار میدهند.
آموزشی:
تولید این نوع محتوا کار ظریف و حساسیست چون هم باید جامعیت داشته باشد و با توضیحات کامل در اختیار مخاطب قرار بگیرد و هم به قوانین سئوی سایت پایبند باشد. هدف از تولید این محتوا حل سوالات مخاطب و در اختیار گذاشتن داده هایی معتبر است.
خبری: محتوای خبری در حیطه تخصصی خبرنگاران است و باید توسط سایتهای خاص خبری انتشار یابند. هر کسی اجازه ورود به تولید این نوع از محتوا را ندارد. تمامی محتواهای توضیح داده شده در بالا میتواند جز موارد تولیدی محتوای خبری باشد. قانون کپی-رایت شامل محتوای خبری نمیشود.
روش تولید محتوا در فضای مجازی
محتوا را هر کس میتواند تولید کند اما اینترنت و شبکه حدی از استاندارد را با استفاده از الگوریتمهای پیچیده برای اعتبارسنجی و بالا آوردن مطالب دارد. این اعتبارسنجی و ارزیابی محتوا، سئو نامیده میشود که روش خاص خود را دارد. مهندسین خاصی هم در این زمینه فعالیت میکنند که تخصصشان سئو و هماهنگی سایت با الگوریتم های پیچیده سئو است. اگر استانداردهای مطالب یک سایت به استانداردهای سئو نزدیک باشد، موارد زیر در سایت مذکور بهبود مییابد؛
- افزایش بازدید سایت
- برندسازی
- بالا رفتن ترافیک وبلاگ و سایت
- بهبود رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو
- بالا بردن آمار فروش محصولات
- ابزاری مناسب برای تبلیغات
پس با این اوصاف با اینکه دسترسی به اینترنت و گذاشتن مطلب در آن به راحتی در اختیار همگان است، اما هر مطلبی به آن اندازه ارزشمند نیست که موتورهای جستجو آنها را در اول لیست خود قرار دهند. برای تولید این گونه از محتوا نکاتی را باید رعایت کرد.
برای ابتدای کار لازم است موضوع خاصی را برای وبلاگ یا سایت خود انتخاب کنید. این کار به شما کمک میکند تا ایده های ناب و جدید را راحتتر به دست آورید. بعد از آن باید کلمات کلیدی برای محتواهای خود انتخاب کنید. برای کلمات کلیدی هر کلمهای مناسب نیست. یافتن بهترین کلمات کلیدی را میتوانید به کمک برخی از ابزارها انجام دهید. نمونهای از این ابزارها موتور جستجوی گوگل است که هنگام جستجو، کلمات با اعتبار بیشتر را به شما پیشنهاد میدهد. برخی ابزارها نیز موجود هستند که کلمات کلیدی مناسب با موضوع شما را برایتان میسازند.
عنوان جذاب
مرحله بعد یافتن عنوان جذاب برای محتوای تولیدیست. این موضوع را نباید پیش پا افتاده بدانید. انتخاب عنوان جذابی که توجه مخاطبین بسیاری را به خود جلب کند، از مراحل بسیار مهم روند تولید محتواست. چون شما در عنوان میتوانید بسیار هنرمندانه، کلمه های کلیدی یا عبارات پراهمیت را جای دهید. این موضوع بر شناسایی و بالا آمدن سایت شما در موتورهای جستجو اثرگذار است. نکته ای که برای انتخاب عنوان باید رعایت شود این است که از عنوان های کلی و تکراری پرهیز کنید. همچنین عنوان باید متناسب با محتوا باشد. این نکته ممکن است خیلی بدیهی باشد اما این را باید بدانید که موتورهای جستجو مثل گوگل اگر متوجه این عدم همخوانی شوند، جریمه خواهید شد.
در ارتباط با موضوعی که قصد فعالیت در آن را دارید، سایتهای پرمخاطب را رصد و ارزیابی کنید. این کار به شما کمک میکند که بدانید رقبایی که در این راه برای شما وجود دارند، چه میکنند، از چه محتواهایی برای جذب مخاطب خود استفاده میکنند و در چه قالبی آن را اراده میکنند. از طرفی، میتوانید از تجربیات آنان استفاده و کم و کاستی هایی را که در تولیدات آنها میبینید، در محتواهای آینده خود رفع کنید.
مخاطب شناسی
از نکات مهم دیگری که حتما باید به آن توجه کنید، مخاطب شناسیست. شما باید بدانید که مخاطبانتان بیشتر چه مطالبی را دنیال میکنند و خواهان چه نوعی از محتوا هستند. شما باید نیاز آنها را مرتفع کنید. وقت بسیار ارزشمند است. مردم ساعات زیادی را برای جستجوی مطالبی که به آن نیاز دارند، در دنیای شلوغ اینترنت صرف میکنند. اگر شما بتوانید مطالبی را که در عین معتبر بودن، سریعاً آنها را به پاسخ برساند تولید کنید؛ موفق به افزایش مخاطبین خود خواهید شد و از شما به عنوان یک منبع معتبر اسم برده خواهد شد.
هر محتوایی را که به آن میپردازید، به صورت تخصصی ارائه کنید. در تولید محتوا سطحینگر نباشید. به کلیات بسنده نکنید و تیتروار از اصل موضوع نگذرید. وقتی شما با جزئیات بیشتر و تخصصی یک محتوا را تولید میکنید، جایگاه خود را به عنوان یک مرجع متمایز در میان تولیدکنندگان محتوا تثبیت خواهید کرد. همچنین از محتواهای خود یک فهرست کامل تهیه کنید. این کار به شما کمک میکند تا بتوانید از صفحات سایت خود لینک ارائه بدهید.
به کیفیت بیشتر از کمیت توجه کنید. به دنبال این نباشید که پشت سر هم محتوا تولید کنید و مخاطب را درگیر کنید. اگر کیفیت بالایی داشته باشید، خود به خود مخاطب جذب شما میشود.
معرفی بهترین مقالات سایت های دیگران
یکی دیگر از راه های داشتن محتوای خوب این است که از بهترین مقالات سایت های دیگر در سایت خود استفاده کرده و آنها را پیشنهاد کنید. این به این معنی نیست که از آن مطالب کپی کرده و در سایت بگذارید بلکه وقتی یک نویسنده خوب را میشناسید، مطالبش را با ادبیات و نگارش متفاوت بازنویسی کرده و در انتها منبع و مرجع این مقاله را ذکر کنید. این موضوع به شما کمک میکند بیشتر دیده شوید. چگونه؟ وقتی سایتهای معتبر و مشابه شما، با لینک به شما ارجاع دهند.
فرمت محتواهایتان به روز باشد. پیگیر این باشید که الآن محتواها بیشتر بر چه اساس تولید میشوند و کدام نوع محتوا بیشتر طرفدار دارد. مورد بعدی این است که سئو را حتماً در محتواهایتان رعایت کنید. اگر خودتان اصول سئو را مسلط نیستید، اشخاصی هستند که به عنوان سئوکار فعالیت میکنند. در محتواهای متنیتان نکته های نگارشی را دستکم نگیرید و به آن اهمیت دهید. به طور ناخودآگاه مخاطب با متنی که غلط املایی و ایرادات نگارشی کمتری دارد، بهتر ارتباط برقرار میکند.
اگر تلاش کنید محتواهای آموزشی تولید کنید به شما کمک میکند بیشتر در میان مخاطبان دیده شوید چرا که انسانها به دنبال یافتن جواب سوالهایشان هستند. سعی کنید اگر مقاله مینویسید، طول مقاله هایتان استاندارد باشد. کمترین اندازه تعداد کلمات مقاله 500 و نهایت آن 2 تا 3000 کلمه است. اگر کمتر از 500 کلمه بنویسید، مقاله استاندارد گوگل محسوب نمیشوید. اگر از حد استاندارد هم بیشتر بنویسید، بهتر از دو دو مقاله جدا باشد.
لینک درون سایت
یکی دیگر از کارهای خوبی که پیشنهاد میشود انجام دهید این است که بین صفحات سایت خود لینک های درون سایتی ایجاد کنید. یعنی مابین محتواهایتان، لینک محتوای دیگری را که در سایتتان درباره آن نوشته اید، قرار دهید. حتما منابعتان را معرفی کنید و لینک ارجاع به آن را قرار دهید. داشتن مرجع باعث اعتبار محتواهای شما میشود. بای محتواهایتان تصویر قرار دهید. زیرعنوانها نیز فراموش نشوند. در انتها به معرفی خود بپردازید و مطالب یا محتواهای مرتبط را ارائه کنید.
یکی از مواردی که در تولید محتوا به ضرر شماست، استفاده از تکنیک های کلاه سیاهی است. تکنیک های کلاه سیاهی یا سئو کلاه سیاه تکنیک هاییست که تولید کننده محتوا قصد دارد به هر قیمتی خود را در رنکینگ موتورهای جستجو بالا ببرد. این کار مثل طی کردن ره صد ساله در یک شب است که معمولا هم نتیجه عکس میدهد یعنی اگر شما از تکنیک سئو کلاه سیاه استفاده کنید، شدیدا جریمه میشوید. از نمونه این تکنیکها خرید لینک، متن کپی شده و … است.
نتیجه گیری
هر آنچه را که پیامی دارد و سعی در انتقال آن پیام است محتوا میگویند. محتوا انواع مختلف دارد که در طی زمان ایجاد شده است. مثل نقاشی های غارنشینان، استفاده از خطوط هیروگلیف، میخی و … تا استفاده از عکس و فیلم و پوسترها و موشن گرافیک ها. دنیای امروزه که با اینترنت و شبکه و فضای مجازی بسیار درآمیخته است، خود پر از محتواست. محتواهایی که شامل مواردی مثل محتوای نوشتاری، تصویری، صوتی، خبری، اسلایدشیرها و … است.
برای تولید هر کدام از محتواهای فوق روش خاصی وجود دارد و ممکن است هر سایت روی یکی از این موارد سرمایه گذاری کنند اما محتواها در فضای مجازی از یک سری اصول کلی تبعیت میکند. اگر این اصول رعایت شود، به طور طبیعی رنکینگ سایت شما در موتورهای جستجو مثل گوگل بالا خواهد آمد. اصول کلی که باید رعایت شود به سئو معروف است و معمولا یک کار تخصصی است که توسط سئوکار انجام میشود.
اگر خودتان در صدد تولید محتوا هستید این موارد را باید رعایت کنید. عنوان مناسب انتخاب کنید. کلمات کلیدیتان به جا و مناسب باشد. کپی کاری نکنید. موضوع را تخصصی و مستند بیان کنید و از آن سطحی نگذرید. به محتواهای اموزشی بپردازید و جواب سوال مخاطبان را بدهید. مخاطبشناسی کنید و سایت های پرمخاطب در زمینه موضوع تخصصی تان را رصد کنید و … شما با رعایت این موارد میتوانید یک محتوای خوب تولید کنید.
از شما کاربران گرامی بی نهایت سپاس گزاریم که تا انتهای مقاله روش های تولید محتوا در فضای مجازی ما را همراهی کردید و امیدواریم از خواندن مقاله روش های تولید محتوا در فضای مجازی نهایت استفاده را برده باشید