«روش تولید محتوا در تلگرام» مبحثیست که این بار به آن میپردازیم. برای تولید محتوا در این زمینه ابتدا با محتوا و تولید آن، سپس اپلیکیشن تلگرام و روش تولید محتوا در آن آشنا شویم.
برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه تولید محتوا هدفمند می توانید با شماره تلفن زیر تماس بگیرید
۰۹۱۲۰۶۴۷۳۴۴
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:
محتوا چیست؟
چگونه تولید محتوا بکنیم؟
تلگرام چیست؟
روش تولید محتوا در تلگرام چگونه است؟
[/stextbox]
تعریف محتوا
این بار میخواهیم درباره « روش تولید محتوا در تلگرام» بنویسیم که قبل از آن با محتوا و روش تولید آن به طور عام آشنا میشویم. محتوا به هر روشی که اطلاعات حاوی پیامی را منتقل میکند، گفته میشود. از ابتدای خلقت بشر و استفاده از ابزارهای مختلفی مثل نقاشی، آتش و دود، تولید صدا و … محتوا تولید شده است.
از زمانی که خط اختراع شد، محتواهای نوشتاری و متنی هم به حوزه انتقال پیام و تولید محتوا اضافه شد. با پیشرفت تکنولوژی محتواهای دیگری چون عکس، فیلم و … نیز به آن اضافه گردید. امروزه با گسترش دنیای مجازی، محتواها به واسطه اینترنت با سرعتی بسیار بالا منتقل میشوند. محتوا در دنیای مجازی انواع مختلفی دارد که هر کدام مخاطبان خاص خود را دارند. آنها را در قالب های زیر میتوان دسته بندی کرد؛.
- محتوای نوشتاری
- محتوای دیداری (بصری)
- اسلاید شیر (Slide Share)
- فیلم (ویدئو)
- محتوای صوتی
- محتوای ترکیبی (تلفیقی)
- کپی رایتینگ (Copy Righting)
- آموزشی
- خبری
برای آشنایی بیشتر توضیح مختصری درباره هر کدام از این دسته ها را در ادامه خواهیم آورد.
محتوای نوشتاری:
محتوای نوشتاری یا متنی، محتواییست که در آن از کلمات استفاده میشود. این نوع از محتوا اگر طولانی باشد، آکادمیک است و مقالات را پوشش میدهد و معمولا با فرمت PDF در سایتهای معتبر قرار میگیرد. اگر محتوای متنی کوتاه باشد برای سایت ها استفاده میشود چه به صورت یک متن اصلی و چه به صورت یک متن در گوشه و کنار آن.
محتوای دیداری (بصری):
محتوای تصویری شامل پوستر و عکس است. این تصاویر بر اساس قاعده محتوا، حاوی پیام و انتقالدهنده آن هستند. این گونه از محتوا انواع مختلفی دارد که در میان آنها اینفوگرافیک بسیار پرطرفدار است چون به کمک تصاویر اطلاعات مفیدی را که مطالعه ان ممکن است زمان زیادی ببرد، به صورت فشرده و چکیده و شسته و رفته در اختیار میگذارد. در شبکه های اجتماعی اینفوگرافیک مخاطبان زیادی را دارد. در مقاله های آموزشی نیز آن آنها استفاده میشود.
اسلاید شیر:
اسلایدشیر محتواییست که از چند عکس حاوی نوشته که اصطلاحا به آن عکس نوشته گفته میشود ایجاد میشود. به زبان سادهتر اسلایدشیر نوعی محتوای پاورپوینتیست که اطلاعات را به این شیوه انتقال میدهد. این محتوا در میان اروپاییان و آمریکایی ها بیشتر طرفدار دارد. در ایران مورد توجه چندانی قرار نگرفته است. وب مسترها بر اساس سلیقه مخاطب محتوا را شناسایی کرده و به کار میبرند . به دلیل ذکر شده، به ندرت از این محتوا استفاده میشود.
محتواهای ویدیوئی و فیلم ها:
طبق تحقیقات دانشمندان، بیشترین دریافت انسانها از راه بینایی اتفاق میافتد. این مقدار را تا 70 درصد تخمین زده اند. همچنین فیلمها و ویدیوها حدود 60 برابر بیشتر از محتواهای متنی و غیره در ذهن انسان قابل تجزیه و تحلیل هستند.
به همین دلیل دارای بیشترین مخاطب در بین انواع محتواست. وب مسترها هم که این موضوع را میدانند، هزینه های بسیاری برای این نوع محتوا میکنند. فیلم های سینمایی، سریال ها، فیلم های آموزشی و ویدئو کلیپ های تبلیغاتی و … از انواع محتواهای ویدئویی هستند. نمونه دیگر محتوای ویدئویی موشن گرافیک ها هستند که روز به روز بر طرفداران آن افزوده میشود.
شما در حال مطالعه مقاله روش تولید محتوا در تلگرام هستید
محتوای صوتی:
فایل های صوتی که شامل انواع پادکست ها یا رادیویی و موزیک و … میباشد؛ در بین افرادی که به محتواهای شنیداری علاقهمندند طرفداران خوبی دارد. از این محتوا برای آموزش، تبدیل انواع کتب به فایل شنیداری و موسیقی ها استفاده میشود. افرادی که در هر زمان و مکانی حتی زمان های مرده میخواهند بهترین استفاده را از وقتشان بکننند به این محتوا روی خوش نشان میدهند.
محتوای ترکیبی (تلفیقی):
همان گونه که از این نوع محتوا مشخص است ترکیبی از انواع دیگر محتواست. مثلا یک محتوا هم میتواند شامل عکس باشد و هم متن. یا ترکیب یک ویدئو باشد و نوشته. گاهی هم تلفیق چند نوع بیشتر محتواست؛ صوت و عکس و متن.
محتوای تلفیقی از ابتدا نبوده و به مرور به خاطر استانداردهای سئو شکل گرفته است. [سئو استانداردی برای تولید محتواست که کمک میکند محتوا دارای ارزشمندی بالاتری باشد و در موتورهای جستجو با رنکینگ بالاتری قرار بگیرد.] این محتوا انواع دیگر محتوا را که شامل آموزش، کپی رایتینگ، اخبار و غیره است؛ در برمی گیرد.
کپی رایتینگ (Copy Righting):
ترکیب محتواهای تلفیقی، نوشتاری و دیداری این نوع محتوا را ایجاد میکند. کپی رایتینگ عموما مورد استفاده سایت های فروشگاهی و وبسایت های عرضه محصول و خدماتی میباشد.
آموزشی:
تولید محتوای آموزشی کار تخصصی و پر دقتیست چرا که شما نباید محتوای غیرمعتبر را در اختیار مخاطب قرار دهید. در عین حال باید جامعیت یک محتوای علمی و آکادمیک را داشته باشد. علاوه بر دو مرحله قبل، باید قوانین سئو نیز در آن کاملا رعایت شود. هدف از تولید محتوای آموزشی رفع اشکال مخاطب است.
خبری:
محتوای خبری را باید افراد متخصص این رشته یعنی خبرنگاران تولید کنند. منتشر کننده این نوع خبر، سایتهای خبری هستند. محتوای خبری شامل قانون کپی رایت نمیباشد. برای تولید محتوای خبری از تمامی انواع محتوا میتوان استفاده کرد.
این نکته را در نظر داشته باشید که هر کدام از این محتواها، روش های تولید خاص خود و مهارتهای مختص به خود را نیاز دارند. گاهی سایتی فقط تخصصش تولید پادکست است. به طور عموم هر سایت روی یک موضوع سرمایه گذاری کرده و تمام محتواهایش را در آن زمینه تولید میکند.
شما در حال مطالعه مقاله روش تولید محتوا در تلگرام هستید
روش تولید محتوا
محتوا را هر کس میتواند تولید کند اما اینترنت و شبکه حدی از استاندارد را با استفاده از الگوریتم های پیچیده برای اعتبارسنجی و بالا آوردن مطالب دارد. این اعتبارسنجی و ارزیابی محتوا، سئو نامیده میشود که روش خاص خود را دارد. مهندسین خاصی هم در این زمینه فعالیت میکنند که تخصصشان سئو و هماهنگی سایت با الگوریتم های پیچیده سئو است. اگر استانداردهای مطالب یک سایت به استانداردهای سئو نزدیک باشد، موارد زیر در سایت مذکور بهبود مییابد؛
- افزایش بازدید سایت
- برندسازی
- بالا رفتن ترافیک وبلاگ و سایت
- بهبود رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو
- بالا بردن آمار فروش محصولات
- ابزاری مناسب برای تبلیغات
پس با این اوصاف با اینکه دسترسی به اینترنت و گذاشتن مطلب در آن به راحتی در اختیار همگان است، اما هر مطلبی به آن اندازه ارزشمند نیست که موتورهای جستجو آنها را در اول لیست خود قرار دهند. برای تولید این گونه از محتوا نکاتی را باید رعایت کرد.
انتخاب موضوع
برای ابتدای کار لازم است موضوع خاصی را برای وبلاگ یا سایت خود انتخاب کنید. این کار به شما کمک میکند تا ایده های ناب و جدید را راحتتر به دست آورید. بعد از آن باید کلمات کلیدی برای محتواهای خود انتخاب کنید.
برای کلمات کلیدی هر کلمهای مناسب نیست. یافتن بهترین کلمات کلیدی را میتوانید به کمک برخی از ابزارها انجام دهید. نمونه ای از این ابزارها موتور جستجوی گوگل است که هنگام جستجو،کلمات با اعتبار بیشتر را به شما پیشنهاد میدهد. برخی ابزارها نیز موجود هستند که کلمات کلیدی مناسب با موضوع شما را برایتان میسازند.
مرحله بعد یافتن عنوان جذاب برای محتوای تولیدی ست. این موضوع را نباید پیش پا افتاده بدانید. انتخاب عنوان جذابی که توجه مخاطبین بسیاری را به خود جلب کند، از مراحل بسیار مهم روند تولید محتواست.
چون شما در عنوان میتوانید بسیار هنرمندانه، کلمه های کلیدی یا عبارات پر اهمیت را جای دهید. این موضوع بر شناسایی و بالا آمدن سایت شما در موتورهای جستجو اثرگذار است.
نکته ای که برای انتخاب عنوان باید رعایت شود این است که از عنوان های کلی و تکراری پرهیز کنید. همچنین عنوان باید متناسب با محتوا باشد. این نکته ممکن است خیلی بدیهی باشد اما این را باید بدانید که موتورهای جستجو مثل گوگل اگر متوجه این عدم همخوانی شوند، جریمه خواهید شد.
در ارتباط با موضوعی که قصد فعالیت در آن را دارید، سایت های پرمخاطب را رصد و ارزیابی کنید. این کار به شما کمک میکند که بدانید رقبایی که در این راه برای شما وجود دارند، چه میکنند، از چه محتواهایی برای جذب مخاطب خود استفاده میکنند و در چه قالبی آن را اراده میکنند. از طرفی، میتوانید از تجربیات آنان استفاده و کم و کاستی هایی را که در تولیدات آنها میبینید، در محتواهای آینده خود رفع کنید.
از نکات مهم دیگری که حتما باید به آن توجه کنید، مخاطبشناسیست. شما باید بدانید که مخاطبانتان بیشتر چه مطالبی را دنیال میکنند و خواهان چه نوعی از محتوا هستند. شما باید نیاز آنها را مرتفع کنید. وقت بسیار ارزشمند است. مردم ساعات زیادی را برای جستجوی مطالبی که به آن نیاز دارند، در دنیای شلوغ اینترنت صرف میکنند. اگر شما بتوانید مطالبی را که در عین معتبر بودن، سریعاً آنها را به پاسخ برساند تولید کنید؛ موفق به افزایش مخاطبین خود خواهید شد و از شما به عنوان یک منبع معتبر اسم برده خواهد شد.
هر محتوایی را که به آن می پردازید، به صورت تخصصی ارائه کنید.
در تولید محتوا سطحی نگر نباشید. به کلیات بسنده نکنید و تیتروار از اصل موضوع نگذرید. وقتی شما با جزئیات بیشتر و تخصصی یک محتوا را تولید میکنید، جایگاه خود را به عنوان یک مرجع متمایز در میان تولیدکنندگان محتوا تثبیت خواهید کرد.
همچنین از محتواهای خود یک فهرست کامل تهیه کنید. این کار به شما کمک میکند تا بتوانید از صفحات سایت خود لینک ارائه بدهید. به کیفیت بیشتر از کمیت توجه کنید. به دنبال این نباشید که پشت سر هم محتوا تولید کنید و مخاطب را درگیر کنید. اگر کیفیت بالایی داشته باشید، خود به خود مخاطب جذب شما میشود.
استفاده از بهترین مقالات
یکی دیگر از راه های داشتن محتوای خوب این است که از بهترین مقالات سایت های دیگر در سایت خود استفاده کرده و آنها را پیشنهاد کنید. این به این معنی نیست که از آن مطالب کپی کرده و در سایت بگذارید بلکه وقتی یک نویسنده خوب را میشناسید، مطالبش را با ادبیات و نگارش متفاوت بازنویسی کرده و در انتها منبع و مرجع این مقاله را ذکر کنید. این موضوع به شما کمک میکند بیشتر دیده شوید. چگونه؟ وقتی سایتهای معتبر و مشابه شما، با لینک به شما ارجاع دهند.
فرمت محتواهایتان به روز باشد. پیگیر این باشید که الان محتواها بیشتر بر چه اساس تولید میشوند و کدام نوع محتوا بیشتر طرفدار دارد. مورد بعدی این است که سئو را حتماً در محتواهایتان رعایت کنید. اگر خودتان اصول سئو را مسلط نیستید، اشخاصی هستند که به عنوان سئوکار فعالیت میکنند. در محتواهای متنی تان نکته های نگارشی را دستکم نگیرید و به آن اهمیت دهید. به طور ناخودآگاه مخاطب با متنی که غلط املایی و ایرادات نگارشی کمتری دارد، بهتر ارتباط برقرار میکند.
اگر تلاش کنید محتواهای آموزشی تولید کنید به شما کمک میکند بیشتر در میان مخاطبان دیده شوید چرا که انسانها به دنبال یافتن جواب سوالهایشان هستند. سعی کنید اگر مقاله مینویسید، طول مقاله هایتان استاندارد باشد. کمترین اندازه تعداد کلمات مقاله 500 و نهایت آن 2 تا 3000 کلمه است. اگر کمتر از 500 کلمه بنویسید، مقاله استاندارد گوگل محسوب نمیشوید. اگر از حد استاندارد هم بیشتر بنویسید، بهتر از دو دو مقاله جدا باشد.
بین صفحات سایت خود لینک های درون سایتی ایجاد کنید.
یکی دیگر از کارهای خوبی که پیشنهاد میشود انجام دهید این است که بین صفحات سایت خود لینک های درون سایتی ایجاد کنید. یعنی مابین محتواهایتان، لینک محتوای دیگری را که در سایتتان درباره آن نوشته اید، قرار دهید. حتما منابعتان را معرفی کنید و لینک ارجاع به آن را قرار دهید. داشتن مرجع باعث اعتبار محتواهای شما میشود. بای محتواهایتان تصویر قرار دهید. زیر عنوان ها نیز فراموش نشوند. در انتها به معرفی خود بپردازید و مطالب یا محتواهای مرتبط را ارائه کنید.
یکی از مواردی که در تولید محتوا به ضرر شماست، استفاده از تکنیک های کلاه سیاهی است. تکنیک های کلاه سیاهی یا سئو کلاه سیاه تکنیک هاییست که تولید کننده محتوا قصد دارد به هر قیمتی خود را در رنکینگ موتورهای جستجو بالا ببرد. این کار مثل طی کردن ره صد ساله در یک شب است که معمولا هم نتیجه عکس میدهد یعنی اگر شما از تکنیک سئو کلاه سیاه استفاده کنید، شدیدا جریمه میشوید. از نمونه این تکنیک ها خرید لینک، متن کپی شده و … است.
توضیحاتی درباره تلگرام
تلگرام جز اپلیکیشن های موبایل است که به احتمال بسیار زیاد هر کس که یک گوشی هوشمند و با دنیای اینترنت سر و کار داشته باشد، با این برنامه هم آشنایی دارد. تلگرام به طور کلی یک پیامرسان است که قابلیت های مختلفی مثل کانال، گفتگوی شخصی، گروهسازی و … دارد. این اپلیکیشن تحت وب هم کار میکند. همچنین نسخه دسکتاپ آن نیز وجود دارد. تلگرام ادعا دارد که بسیار ایمن بوده و هیچ شخص سومی به اطلاعات خصوصی کاربرانش دسترسی ندارد.
این برنامه تقریبا از سال 2013 در میان استفادهکنندگان از محبوب شد و کم کم تمام مخاطبانش را در سراسر دنیا پیدا میکرد. به حدی که در سال 2018 کاربران تلگرام به 200 ملیون رسیدند. تلگرام در ایران هم بسیار محبوب بود اما به دلایل امنیتی مثل فعالیت داعش در کانال های تلگرام، فیلتر شد.
البته این فیلتر کردن فقط مربوط به ایران نبود. در روسیه نیز تلگرام فیلتر شد. بعد از فیلتر شدن، تعداد اعضای آن در مناطقی که فیلتر شده بود، به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرد.
با این حال تلگرام هنوز هم طرفداران خود را دارد و روز به روز در حال افزایش امکانات خود و ایجاد جذابیت برای مخاطبان است. به عنوان مثال اخیرا استیکرهای متحرک را برای اپلیکیشن خود طراحی کرده است. یکی قابلیت های خاص تلگرام چت خصوصی است که از مزایای آن میتوان به عدم اسکرین شات گرفتن از مطالب یا عکسهای ارسالی اشاره کرد. تماس صوتی نیز از دیگر امکانات این اپ است. در ادامه درباره اینکه چگونه در تلگرام میتوان محتوا تولید کرد مینویسم.
تولید محتوای تلگرام
برای تولید محتوا در تلگرام باید اصولی را رعایت کنید. اگر هدفتان فقط تولید محتوای یک طرفه است، کانال زدن اولین مرحله شماست. البته امروزه امکانات گذاشتن کامنت در پستهای کانال تلگرام هم وجود دارد اما انتخابیست. بعد از زدن کانال باید کاری کنید که مخاطبتان جذب کانال و پای ثابت آن شود. این کار را چطور باید انجام دهیم؟
همان طور که در تولبد محتوا بالاتر نوشتیم، اولین نکته مهم که برای تولید محتوا نیاز است، قبل از شروع کار بهتر است هدف مشخصی را برای کانال خود تعین کنید. وقتی هدف داشته باشید، بر اساس آن استراژی میچینید و جلو می روید. هدف تعیین کننده نوع محتوا و مضامین آن است. از انواع محتوا که در تلگرام میتوانید ارائه دهید، متن، صوت، عکس و فیلم است. در مطالب قبل در باره انوع محتوا اشاره کردیم که محتوا میتواند خبری، آموزشی و … باشد. درباره هر کدام از این انواع محتوا کمی قبلتر نوشتیم.
اول از همه اینکه محتوای کانال به جای کپی بودن، بهتر است تولیدی باشد. محتواهای ناب و تازه مخاطب را بیشتر جذب میکند. از طرفی طول محتوا کم باشد؛ چرا که حجم محتواهایی که در طول روز رد و بدل میشوند، بسیار زیاد است و طبیعتا متنهای کوتاهتر مخاطب را بیشتر درگیر میکند. مخاطب نباید احساس کند متون شما برایشان خسته کننده و بی فایده است. پس شما برای تولید محتوایتان باید بامطالعه و به روز باشید.
همراه کردن عکس و متن با هم
یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش جذابیت کانالتان میشود، همراه کردن عکس و متن با هم است. عکس خوب و مناسب با متن را همزمان با آن قرار دهید. عکسهای خوب بازنشر میشوند و به تبع آن کانالتان دیده میشود.
همچنین در گروه های مختلف آدرس کانالتان را قرار دهید. تا به اعضای کانالتان اضافه گردد. اگر اصول و استانداردها را رعایت کنید، خود به خود یک کانال جذاب خواهید داشت. اگر کانالتان یک کانال آموزشیست، فایل های آموزشی مرتبط را تولید یا پیدا کنید و در قالب فیلم یا صوت و یا پیدیاف در اختیار مخاطب قرار دهید.
گفتیم که کانال تولید محتوای یک طرفه است اما اگر شما راه ارتباطی برای نظرات، انتقادات و پیشنهادات مخاطبینتان قرار دهید، هم باعث میشوید که آنها با شما مشارکت داشته باشند و این احساس رضایت برایشان حاصل شود که خودشان هم نقش دارند و هم میتوانید با دانستن نگاه و سلیقه آنها، بر جذابیت کانال برای آنها بیفزایید. اگر سعی کنید راه هایی که گفته شد را طی کنید، در صورت تلاشتان به موفقیت میرسید.
نتیجه گیری
همانطور که میدانید محتوا هر روشی که برای انتقال پیام از آن استفاده شود را میگویند. محتوا از روزی که بشر پا روی زمین گذاشته است وجود داشته. از نقاشی در غارها تا نوشتن متن و ساخت فیلم و عکس و پیامهایی که روزانه میلیون میلیون از آن در فضای مجازی رد و بدل میشود. پیشرفت دنیا و تکنولوژی روش انتقال انواع محتوا را بر دوش اینترنت گذاشته است.
از انواع محتواهای اینترنتی به عکس و تصاویر، پادکست یا رادیویی، فیلم و ویدئو، اینفوگرافیکها، موشن گرافیک ها، اسلایدشیرها (محتوایی به صورت پاورپوینت)، محتوای متنی، محتوای ترکیبی (که از ترکیب دیگر محتواهاست)، محتوای آموزشی (که میتواند از انواع قالب های محتوا باشد) و … اشاره کرد.
هر کدام از این انواع محتوا روش تولید تخصصی خود ا دارند اما به طور کلی یک سری اصول بر کلیت آنها غالب است.
داشتن هدف، انتخاب عنوان جذاب و مناسب، استفاده از کلمات کلیدی و هشتگهای به جا، رعایت سئوی سایت، عدم کپی کاری، عدم استفاده از روشهای کلاهسیاهی در تولید محتوا (افراد با این کار میخواهند یک شبه به بالاترین رنکینگ ها و داشتن مخاطب زیاد دست پیدا کنند) و … از تکنیک های تولید محتوای صحیح است. همچنین در تولید محتوا عمیق باشید و مخاطب را با مطالب سطحی سرگرم نکنید. سعی کنید در تولید محتواهایتان به دادن جواب درخور و شایسته بپردازید. و … اینها نکاتیست که به طور کلی در تولید محتوا باید آن را رعایت کرد.
حال بحث اصلی ما تولید محتوا در تلگرام است. اول اینکه توضیح مختصری درباره تلگرام مینویسم و بعد محتوا در تلگرام را تشریح میکنم. قطعا همه شما تلگرام را میشناسید. پیامرسانی ساده و جذاب که به سرعت جای خود را در میان استفاده کنندگان از اینترنت و مجازی باز کرد. این پیامرسان با داشتن امکاناتی مثل کانال، ساختن گروه با اعضای بالا، چت و گفتگوی شخصی و چت ایمن شده و … انتخابهای زیادی را در اختیار مخاطب قرار میدهد.
پیامرسانی پر مخاطب
این پیامرسان در ایران نیز بسیار پرمخاطب بود اما به دلیل فیلترینگ از تعداد اعضای آن کاسته شد. البته فیلترینگ فقط مختص به ایران نبود و در کشورهای دیگر مثل روسیه هم فیلترینگ اتفاق افتاد. یکی از علل فیلترینگ را حضور فعال داعش در کانالها و گروه های تلگرام عنوان کردند. با این حال هنوز هم تعداد زیادی هستند که از تلگرام به عنوان پیامرسان اصلی خود استفاده میکنند.
تولید محتوا در تلگرام به طور کلی از همان قوانینی که برای تولید محتوا در مجازی گفته شد، تبعیت میکند با این تفاوت که کمی راحت تر است و حساسیت های آن را ندارد. از محتواهایی که در تلگرام میتوان از آن استفاده کرد، عکس، فیلم، صوت و متن است. برای تولید محتوا در تلگرام هم داشتن هدف و استراتژی مهم است. اگر هدفتان تولید محتوای یک طرفه است از کانال استفاده کنید اما راه ارتباطی برای مخاطبان قرار دهید. این راه ارتباطی میتواند به نظر آنها در تولید محتوای بهتر کمک کند.
از نکات دیگری که باید توجه کرد، اختصار نویسی است. همچنین از کپیکاری تا جای ممکن پرهیز کنید. همراه کردن عکس و متن هم از دیگر شگردهای تولید محتوا در تلگرام است. اگر شما اصولی که به آن اشاره کردیم را رعایت کنید به احتمال زیاد بر تعداد مخاطبانتان افزوده شده و شما یک کانال خوب خواهید داشت.