در این مقاله قصد داریم به اهداف بازاریابی محتوا بپردازیم :
مقدمه
اهداف بازاریابی محتوا یکی از نکات مهمی است که شما را در مسیر بازاریابی بهتر راهنمایی می کند و باعث می شود که شما موفقتر باشید . اگر شما محتوایی که تولید می کنید با اهداف بازاریابی محتوا باشد می توانید یک محتوا ارزشمند داشته باشید . برای داشتن با کیفیت دقت داشته باشید که محتوا طبق چهار هدف مستقیم و پنج هدف غیر مستقیم تولید شود .
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم
منظور از اهداف بازاریابی محتوا چیست ؟
اهداف مستقیم در تولید محتوا چیست ؟
اهداف غیر مستقیم در تولید محتوا چیست ؟
[/stextbox]
اهداف بازاریابی محتوا
اهداف بازاریابی محتوا امروزه یکی از مهم ترین قسمت هایی است که باید قبل از تولید محتوا آموزش داده شود تا فرد بتواند یک محتوا کاربردی و جذاب تولید کند . هداف بازاریابی محتوا معمولا به دو دسته تقسیم می شود . در دسته اول افراد باید به صورت مستقیم اهدافی مانند آموزش ، سرگرمی ، اطلاع رسانی و الهام بخش بودن را مورد هدف قرار دهند و طبق آن مطالبی را دقیق و معتبر بنویسند ، در دسته دوم دیگر اهداف به صورت مستقیم نیست و به صورت غیر مستقیم استفاده می شود .
اهداف مستقیم و یا سطح اول تولید محتوا
اهداف مستقیم در اهداف بازاریابی محتوا به صورت زیر می باشد :
آموزش :
یکی از نکاتی که در این مطالب باید رعایت شود این است که مطالب باید به روز باشد ، منظور از به روز بودن این نیست که در زمانی مشخص مانند سال یا ماهی یکبار به روز کنید ، منظور این است که با توجه به با ارزش بودن و زمانی که مطالب شما به روز می شود آن را به روز کنید ، زیرا امروزه با پیشرفت تکنولوژی اخبار خیلی راحت در دسترس همگان قرار دارد و برای اینکه مطلب جدید شما به یک اخبار قدیمی تبدیل نشود باید زمان بیشتری را برای به روزرسانی مطالب قرار دهید .
سرگرمی :
نکته بعدی که در اهداف بازاریابی محتوا وجود دارد این است که مطالب جنبه سرگرمی داشته باشند تا مخاطب بیشتری را جذب کنند . زمانیکه از محتوا سرگرم کننده صحبت می کنیم منظورمان مطالبی است که مخاطب را تشویق می کند ادامه مطلب را بخواند یا ببیند ، به عنوان مثال یک ویدیو از کوکاکولا یا ویدیوی تبلیغاتی خنده دار همیشه در ذهن شما می ماند زیرا شما برای چند ثانیه میخکوب کرده و از دیدن آن لذت برده اید . بهتر است بدانید که محتوای سرگرم کننده فقط ویدئو نمی باشد و ممکن است بعضی از مواقع به صورت اینفوگرافیک و یا طنز در محتوا متنی باشد .
اطلاع رسانی :
معمولا این نوع از متن ها با واژه ” چگونه” شروع می شوند و مخاطب را وادار به خواندن ادامه مطلب می کنند تا بتواند به یک نتیجه کلی از پرسش ابتدایی برسد ، از اینرو همیشه محتواهایی از این دست دارای ارزش زیادی هستند و برای مخاطب جذاب می باشند .
الهام بخشی :
این بخش به نسبت بخش های دیگر کمتر استفاده می شود اما اگر افراد به این بخش بیشتر توجه کنند می توانند به نتیجه بهتری برسند . شاید در نگاه اول الهام بخشی کار سختی باشد اما با کمی تمرین می توانید مطلبی را تهیه کنید که بیشترین تاثیر را بر روی مخاطب بگذارد ، برای این کار فقط کافی است کمی تیزبین باشید که در هر قسمتی از متن از این عنصر استفاده کنید . به عنوان مثال می
توانید برای اینکه اثر بخشی یک متن را بالا ببرید می توانید از داستان های واقعی افراد موفق استفاده کنید .
اهداف غیر مستقیم و یا سطح دوم تولید محتوا
اهداف غیر مستقیم در اهداف بازاریابی محتوا به صورت زیر می باشد :
افزایش آگاهی از برند :
در نگاه اول باید زمانی که مخاطب مطلب شما را می خوند برند و محصول شما در ذهن او بهترین برند باشد ، برای این هدف باید مطلب کاملا قوی باشد و در آن از بیهوده گویی استفاده نشده باشد و به گونه ای باشد که اطمینان مخاطب را جلب کند . افزایش آگاهی از برند اگر به خوبی انجام شود می تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی رونق کسب و کار داشته باشد پس سعی کنید یک همیشه مطلب ها مرتبط و هیجان انگیز تولید کنید .
افزایش ترافیک وب سایت :
بعد از افزایش آگاهی ، افزایش ترافیک وب سایت شما را در بازاریابی محتوا کمک می کند . شما مطالبی که در سایت خود میگذارید برای این است که مخاطب بیشتری را به سمت سایت خود جذب کنید و در نهایت این افراد بتوانند از سایت خرید کنند . دقت کنید که شما مخاطب را به سایت خود هدایت داده اید و حال زمان آن است که اطمینان مخاطب را جذب کنید .
تبدیل مخاطب هدف به مشتری :
نکته بعدی بعد از اینکه افزایش ترافیک وب سایت را بالا بردید این است که مخاطب هدف را به مشتری تبدیل کنید . شما تمامی مراحل قبلی را انجام می دهید که به این مرحله برسید . دقت داشته باشید شما این مخاطبان را برای این جذب کرده اید که فروش و معامله های خود را بالا برید .
بهبود ارتقای فروش و حفظ مشتری :
مرحله آخر و مهمترین مرحله زمانی است که شما مخاطب را به سایت خود کشانده اید و او را به مشتری تبدیل کرده ید حال باید سعی کنید که ای مشتری مشتری دائمی شما باشد . برای این روند باید سعی کنید روابط بین خود و مشتریان را افزایش دهید و آنها را به خریدهای بیشتر تشویق کنید .
نتیجه گیری
امروزه بیشتر کسب و کارها دارای سایت هستند و برای اینکه بتوانید رونق به کسب و کار بدهند باید اهداف بازاریابی محتوا را به خوبی اجرا شود . اهداف بازاریابی محتوا به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم می باشد و باید هر دو هدف را در یک راستا و همسو یکدیگر انجام دهید تا بتوانید بهترین نتیجه را از سایت خود داشته باشید . اهداف مستقیم به این صورت است که در محتوا از آموزش ، سرگرمی ، الهام بخشی و اطلاع رسانی استفاده شود و برای اهداف غیر مستقیم باید از افزایش آگاهی از برند ، جذب مخاطب هدف ، تبدیل مخاطب به مشتری و بهبود حفظ مشتری و افزایش فروش می باشد .