در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی بپردازیم. معمولا به بخشهایی که در آن انواع فعالیت های اجتماعی صورت میگیرد در اصطلاح لغوی شبکه های اجتماعی گفته میشود. شبکه های اجتماعی برای کشف محتواهای تازه و نو کمک بسیار زیادی به افراد میکنند.
در اصل کشف یک فعالیت جستجوگرانه میباشد و با ایجاد لینکهایی متفاوت میتوان شبکه های اجتماعی را به اهرمی برای کمک به فعالیت هایی نظیر سئو دانست. البته باید گفت که ارتباطات اجتماعی هم میتواند تاثیر بسزایی در نتایج جستجو یک شبکهی اجتماعی بگذارند. همین موضوع باعث شد تا نام بازاریابی شبکه های اجتماعی بین عوام مردم شکل بگیرد.
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
به سوالات زیر باید پاسخ دهیم:
- انواع روش های بازاریابی در شبکه های اجتماعی کدامند?
- بازاریابی شبکه اجتماعی به چه معناست?
- تاثیر بازاریابی شبکه های اجتماعی در کسب و کار را بیان کنید?
- مزایا و معایب بازاریابی در شبکه های اجتماعی را عنوان کنید?
[/stextbox]
انواع روش های بازاریابی در شبکه های اجتماعی کدامند:
در ابتدا باید برای اجرای بازاریابی در شبکه های اجتماعی پلتفرمی که قرار است از آن استفاده شود را انتخاب کرد. این برگزیدن به عوامل متعددی همچون اندازه مبلغی که مشتریان هدف برای برند شما هزینه میکنند، اهداف کسب و کار و اهداف بازاریابی در شبکههای اجتماعی بستگی دارد.
پس بهتر است قبل از این که پلتفرم مناسب کار خود را انتخاب کنید در این زمینه تحقیقاتی را انجام دهید. مثلا باید قبل از انتخاب پنل تحقیق کنید که برند ارائه شده شما در کدام یک از پلتفرم ها میتواند بیشتر دیده شود و بدانید که مخاطبان هدف شما اغلب در کدام یک از پنل ها فعالیت دارند. در ایران تعدادی از پلتفرم ها هستند که به نسبت سایرین بیشتر مورد توجه افراد قرار گرفته اند و برای ایجاد کسب و کار میتوانند گزینه مناسبی باشند که عبارتند از:
بازاریابی در تلگرام:
در حالت کلی باید گفت که تلگرام جزو یکی از محبوبترین پلتفرمهایی است که اکثر کاربران ایرانی با استفاده از آن میتوانند عکس، متن، ویدئو، ویس و … را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. به غیر از کاربردهایی که ذکر شد از این پنل میتوان برای عواملی چون بازاریابی برند مورد نظر، فروش محصولات ارائه شده و کسب درآمد نیز استفاده کرد. بر اساس آمار به دست آمده میزان درآمدی که افراد از طریق کانالهای تلگرامی پرمخاطب میتوانند به دست بیاورند فقط با استفاده از تبلیغاتی که به صورت ماهانه در این پلتفرم انجام میپذیرد، چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان است.
رد و بدل ۱۰ میلیارد پیام در تلگرام به صورت روزانه
شایان ذکر است که میزانی به اندازه ۱۰ میلیارد پیام در تلگرام به صورت روزانه میان کاربران این برنامه پر مخاطب رد و بدل خواهد شد. بیشتر محبوبیت این برنامه به دلیل امکانات گستردهای است که این پلتفرم آن را در اختیار کاربران خود قرار داده است و همین عامل باعث شده که هر روزه تعداد زیادی از افراد به کاربران این برنامه افزوده شوند.
استفاده 30 میلیون ایرانی از تلگرام
بر اساس اطلاعات و آمار منتشر شده کاربران ایرانی که از تلگرام استفاده میکنند چیزی حدود ۳۰ میلیون نفر هستند که وجود این تعداد از افراد میتواند فرصت خوبی برای راهاندازی مشاغل مختلف، صاحبان کسب و کار و افرادی که در زمینه بازاریابی فعالیت میکنند فراهم آورد تا بتوانند با استفاده از سریعترین و سادهترین روش کسب و کار، مخاطب هدف خود را بشناسند و در این محیط به کسب درآمد بپردازند.
به دلیل این که همه اقشار مختلف با رده های سنی متفاوتی در این پلتفرم حضور دارند میتوان گفت که راهاندازی کسب و کار و انجام تبلیغات در تلگرام برای هر نوع شغلی میتواند یک راهکار سودآور باشد. برای این که شخص به یک بازاریاب حرفهای و موفق در تلگرام تبدیل شود باید از روشهای متفاوتی همچون بازاریابی محتوایی استفاده کند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:
ایجاد یک کانال تلگرامی
اولین قدم ایجاد یک کانال تلگرامی است که این محیط یک محل مناسب برای معرفی برند مورد نظر و تبلیغ در رابطه با آن است. باید بدانید که کانالهای تلگرامی محدودیتی را در تعدا اعضا برای مدیران خود قرار نمیدهند و به هر میزان که میتوانند قادرند افراد مختلف را جذب کانال خود کنند.
همچنین در یک کانال امکان وجود چند ادمین یا مدیر گروه وجود دارد که این همکاری میتواند سرعت فعالیت شما را در این زمینه افزایش دهد. علاوه بر این تلگرام قادر است که تعداد بازدید از پست های منتشر شدهتان را به صورت دقیق به شما اعلام کند این عامل میتواند شما را در تجزیه تحلیل نتایج به دست آمده از کارتان کمک کند.
تبلیغ در کانال های دیگر
یکی دیگر از روش هایی که میتواند به افراد در جذب مخاطب کمک کند امکان تبلیغ در کانال هایی است که مخاطبان بسیار دارند که این عمل را با ایجاد یک بنر محتوایی متناسب با موضوع کاری خود میتوانید انجام دهید و بعد از هماهنگی با ادمین کانالهای پر مخاطب آن را در گروهها و کانالهای مختلفی پخش کنید.
این مورد جزو یکی از راه های جذب مخاطب در محیط تلگرام است. شعار تبلیغاتی موجود در بنرها یا به بیان سادهتر مطالبی که در بنر نوشته میشود بهتر است مفید و مختصر باشد و کسب و کار شما را نشان دهد. معمولا در چنین بنرهایی دکمه CTA را تعبیه میکنند که به نوعی میانبری برای دریافت آدرس اینستاگرام، لینک کانال تلگرام، آدرس وب سایت مورد نظر و یا هر چیزی که بتواند پلی بین شما و افراد دیگر ایجاد کند، میباشد.
تبلیغ در کانال هایی که دارای بیش از 20 هزار عضو هستند
اصولا تبلیغات در کانال های پر مخاطبی که اعضای آنها بیش از ۲۰ هزار نفر باشند میتواند با بازخورد خوبی همراه شود البته باید گفت که اصولا تمرکز روی قشری که مخاطب یک کانال هستند تا حد بسیار زیادی میتواند مهمتر از تعداد اعضای این کانال باشد. باید به محل انتشار تبلیغ نیز دقت کنید
مثلا اگر موضوع محصولی که شما آن را ارائه میکنید پوشاک باشد تبلیغ آن در کانالی که موضوع آن بازی و سرگرمی است هر چند که پر مخاطب هم باشد ایده خوبی نیست و نمیتواند چندان موفقیت آمیز باشد. بر اساس منطق هر اندازه هم که اعضای کانال کم تعداد باشند اما درزمینهٔ مشابه فعالیت کنند میتواند بازخورد بهتری را برای شما به ارمغان بیاورد و شما را بیشتر برای رسیدن به اهداف SMM کمک کند.
شما در حال مطالعه مقاله انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی هستید
معرفی کانال ها
در تلگرام کانال هایی وجود دارند که تنها مختص به معرفی انواع مختلف کانالها هستند و تعدادی از کاربران برای این که بتوانند کانالهای موردنظرشان را پیدا کنند به عضویت آنها در میآیند. استفاده از چنین روشی برای افرادی که به تازگی در فعالیت های کانال تلگرامی مشغول هستند میتواند یک راه حل خوب و به جایی برای معرفی خود به دیگران باشد. در این کانالها برای این که پست تبلیغاتی شما را به نمایش بگذارند در مدت زمانی طولانی مبلغی را از شما برای این کار دریافت میکنند.
در بسیاری از کانال ها ادمین های آن طی مدت زمانی معیین با یکدیگر قرارداد خواهند بست که برای افزایش تعداد عضو کانال تلگرام خود بنر تبلیغاتی یکدیگر را به صورت روزانه در کانال خود قرار دهند. که در چنین حالتی بهتر است قبل از این که کانالی را انتخاب کنید از تعداد عضو و موضوع آن اطلاع داشته باشید چون باید مرتبط با کسب و کار شما باشد. بهعنوان مثال، گذاشتن بنر تبلیغات اسباب بازی در کانال فروش قطعات خودرو نمیتواند کار عاقلانه ای باشد.
وب سایت
چنانچه قبل از این که در تلگرام به این کار مشغول شوید وب سایت فعالی داشتید که دارای بازدید کننده بسیار زیادی بوده است میتوانید در بخش معرفی وب سایت آدرس کانال تلگرام مورد نظر خود را قرار دهید. برای این که کاربران به کانال تلگرامی شما سر بزنند بهتر است که با ارائه اطلاعات جدید او را تشویق به عضویت در کانال خود کنید. اگر قصد شما در بازاریابی شبکه های اجتماعی افزایش تعداد اعضا در کانال تلگرام است این روش میتواند جزو یکی از مناسبترین کارها باشد.
چنانچه برای کار خود از ایمیل بازاریابی در معرفی برند و کسب و کارتان استفاده میکنید بهتر است که آدرس کانال تلگرام خود را به کاربرانی که جزو مشترکین شما هستند اعلام کنید.
استفاده از توئیتر و فیس بوک و اینستاگرام و . . .
اگر برای معرفی برند خود در صفحات اجتماعی دیگری نیز مانند توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام و … فعالیت میکنید چنانچه این صفحات مخاطبان زیادی دارند میتوانید آدرس تلگرامی خود را در صفحه مورد نظر منتشر کرده تا این کار باعث شود همان مخاطبان را به کانال تلگرام خود دعوت کنید. در چنین حالتی برای این که مخاطبانتان از مطالب منتشر شده شما خسته نشوند باید پست های متفاوتی نسبت به بقیه صفحات اجتماعی خود در کانال تلگرامیتان قرار دهید.
همانطور که گفته شد تلگرام جزو یکی از پر مخاطبترین پلتفرم ها در ایران است که هر روزه تعداد زیادی پست در آن به اشتراک گذاشته میشود به این دلیل که ممکن است مطالب و عکسهایی که شما در کانال خود منتشر نموده اید توسط افراد دیگر به اشتراک گذاشته شوند، بهتر است که آدرس تلگرام خود را زیر تمامی پستها قرار دهید که شاید از این روش افراد زیادی مایل به عضویت در کانال تلگرامی شما شوند.
بازاریابی در اینستاگرام
این پلتفرم جزو یکی از پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی در ایران است که به صورت روزانه 200 میلیون نفر در این محیط فعالیت میکنند و به صورت ماهانه 700 میلیون نفر کاربر فعال دارد.
چیزی که مسلم است در این شبکه ها این است که هیچکس دوست ندارد که در این محیط با تبلیغات مواجه شود و افرادی که این کار را میکنند باید اصول و قوائدی را در نظر بگیرند و برای این کار بهتر آن است که تبلیغات به شیوهی غیرمستقیم به دست مخاطبین برسد.
در صورتی که از امکانات اینستاگرام بتوانید به صورت درست استفاده کنید میتوانید از این محیط به عنوان یک بستر مناسب برای نمایش برند مورد نظرتان و تبلیغات در این خصوص بهره بگیرید و با این کار مخاطبین هدف را شناسایی و جذب خود کنید.
چنانچه بتوانید تبلیغات باکیفیتی را برای معرفی برند خود ترتیب دهید و از تکنیکهای متفاوت فروش استفاده کنید بهراحتی میتوانید محصولات خود را از طریق این پلتفرم به فروش برسانید. در اینستاگرام روشهای تبلیغات متعددی برای استفاده وجود دارد که عبارتند از:
امکانات رایگان اینستاگرام که خود به چند دسته تقسیم میشوند که شامل:
پروفایل اینستاگرام:
بعد از این که در محیط اینستاگرام عضو شدید یا به نوعی بعد از ایجاد حساب کاربری قسمتهایی همچون بیوگرافی وجود دارند که پر کردن آن اختیاری است اما برای این که شفافیت را در کار خود به مشتریانتان نشان دهید بهتر است آدرس وب سایت، آدرس ایمیل و موقعیت جغرافیایی خود را در این بخش قرار دهید تا مخاطبان بهراحتی بتوانند به وبسایت شما دسترسی کاملی داشته باشند.
بهتر است برای پروفایل خود از تصاویری استفاده کنید که در عین جذابیت بتواند بیانگر حیطه کاری شما باشد به گونهای که به راحتی توسط کاربران قابل شناسایی باشد. در این بخش میتوانید از توضیحات مناسبی برای معرفی هرچه بهتر کار خود استفاده کنید تا به صورت واضح به همه مخاطبان نشاندهد که کسب و کار شما در چه مورد است.
پروفایل های تجاری امکانات متعددی دارند که از آنها میتوان به قابلیتی نظیر امکان قرار دادن contact را برای تمامی اکانتهایی که تجاری هستند اشاره کرد و با استفاده از آن مخاطبان قادر هستند تا به شکل مستقیم با این افراد ارتباط برقرار کنند.
از دیگر قابلیتهای پروفایل تجاری میتوان به گزارشهای آماری که توسط خود اینستاگرام ارائه میشود، اشاره کرد. این گزارشها بیانگر تعداد لایکها، تعداد پستهای دیده شده، میزان فعالیت مخاطبان در ساعات مختلف روز، دموگرافی مخاطبان و … هستند.
شما در حال مطالعه مقاله انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی هستید
پست های اینستاگرامی:
با استفاده از این روش میتوانید تصاویر و ویدئوهای جذابی را در صفحه خود قرار دهید تا بتوانید با بهره گیری از آن کاربران بیشتری را به خود جذب نمایید. باید گفت که ارزش یک عکس میتواند چیزی حدود هزار کلمه باشد چون بر اساس تجربه و اطلاعات بدست آمده قدرت تصاویر در خریدهای اینترنتی چندین برابر پستها در این زمینه هستند بنابراین بهتر است که برای بهتر دیده شدن و جذب کاربران بیشتر از تبلیغات غیرمستقیم برای معرفی محصولات خود استفاده کنید.
باید از ایده های خلاقانه ای در کنار قوائد خاصی همچون سایز تصویر مورد نظر، فیلترها، ویرایشهای مناسب و … استفاده کنید. در کنار تصاویری که میتوانند برای جلب افراد مختلف کمک بسیار زیادی کنند بهتر است که از توضیحات نیز در این زمینه استفاده کنید تا این مورد بتوانند کاربران را به حضور در صفحه شما تشویق کند. اما برای این کار باید توجه کنید که نوشته طولانی نباشد و بهتر است که برای اشتراک مطالب طولانی از وبلاگ یا فیسبوک استفاده کنید.
پاسخ گویی در کامنت های اینستاگرامی:
بر اساس قانون و قوائد اینستاگرام هنگامی که کاربران برای پست منتشر شده شما کامنت میگذارند در قبال این کار توقع دارند که در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آنها را بدهید. اگر این کار را انجام دهید مشتریان نیز رضایت بیشتری نسبت به کار شما خواهند داشت و بدون شک روابط شما با مشتریانتان تا اندازهای بهتر خواهد شد.
استوری اینستاگرامی:
میتوانید برای جذب افراد بیشتر به صفحه خود از این قابلیت نیز در اینستاگرام استفاده کنید. برای مثال میتوانید از برند ارائه شده خود یا نحوه استفاده از محصولاتتان در قالب یک ویدیوی 15 ثانیه ای یک استوری بگذارید تا بتوانید از این طریق مخاطبان بیشتری را با کسب و کار خود آشنا کنید.
همانطور که میدانید اینستاگرام برای انتشار پستهای کاربران خود از الگوریتم خاصی پیروی میکند به این صورت که پست منتشر شده فرد را برای 10 درصد از فالورهای وی به نمایش در می آورد چنانچه در مدت زمان 30 دقیقه با بازخورد مثبتی روبرو شود برای فالورهای دیگر نیز به نمایش در خواهد آمد. با توجه به این موضوع در اینستاگرام استفاده از استوری میتواند برای ارتباطات روزانه یک بستر قدرتمندتری را برای کاربران خود فراهم بیاورد.
هشتگ های اینستاگرامی:
در اینستاگرام استفاده از هشتگ یک راه حل کاربردی برای جذب دیگر افراد به صفحه شما است. بسیاری از افراد برای این که بتوانند عکس موردنظر خود را در این محیط پیدا کنند از هشتگهای معروف اینستاگرام استفاده میکنند. بر این اساس بهتر است که از هشتگهایی که بیشتر مورد جستوجو قرار میگیرند در استفاده از پستهای خود بکار ببرید. درصورتی که احساس میکنید وجود هشتگها در کپشن باعث طولانی شدن آن میشود میتوانید در کامنتها از هشتگ استفاده کنید.
برگزاری مسابقات اینستاگرامی:
بسیاری از کاربران در محیط اینستاگرام برای این که افراد بیشتری را با محصولات ارائه شده خود آشنا کنند آنها را با سرگرمی های متفاوتی از جمله برگزاری مسابقات به خود جذب خواهند کرد. بهتر است برای این کار بودجهای را برای برگزاری مسابقه اینستاگرامی اختصاص دهید.
برای مثال میتوانید از مخاطبین خود درخواست کنید که زیر یک پست بخصوص که شما انتشار نمودهاید 5 نفر از افرادی که میشناسند را تگ کنند و شما بین این افراد قرعهکشی راه بیندازید و نهایتا جایزهای برای فرد انتخاب شده در نظر بگیرید. با استفاده از این روش علاوه براین که مخاطبان جدیدی را جذب خود نمودهاید مشتریان قبلی خود را نیز به فعالیت وادار کردهاید. در این زمینه میتوانید برای مشتریان خود تخفیفات ویژهای را در نظر بگیرید تا به خرید از شما تشویق شوند.
شما در حال مطالعه مقاله انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی هستید
اسپانسرینگ اینستاگرام
اینستاگرام به تازگی امکانات جدیدی را به خود اضافه کرده که یکی از این امکانات این است تا به افرادی که در کار تبلیغ مشغولند این امکان را بدهد که لینک عکس محصولات و برند خود را در صفحه وب سایت قرار دهند. اما بر اساس آمار و اطلاعات بدست آمده تعداد محدودی از برندها در حال بهره گیری از این روش در اینستاگرام هستند.
استفاده از اینفلوئنسره
معنای اینفلوئنسره در اصطلاح کلمهای فالوور است به بیان سادهتر افرادی که در محیط اینستاگرام فالوورهای زیادی دارند را اینفلوئنسره مینامند. شایان ذکر است تبلیغاتی که توسط اینفلوئنسرهها انجام میشود تا حد زیادی بیشتر مورد توجه دیگر کاربران در این فضا قرار خواهد گرفت و استفاده از این روش همچون دیگر روشهای آزار دهنده تبلیغاتی موجب رنجش کاربران نخواهد شد.
معمولا این افراد برای این که بتوانند در مورد محصولات مختلف تبلیغ کنند از شیوه طنزگویانه استفاده میکنند. روش انجام این کار به این صورت است که باید در قبال تبلیغ از کسب و کار شما در صفحه اینستاگرامی خود هزینهای را به این افراد پرداخت کنید که با این کار آدرس اینستاگرام شما را در عکس تگ میکنند یا در نوشته خود ذکر میکنند. شایان ذکر است که این روش بسیار پر مخاطب است به همین دلیل در بازار ایران تبلیغ با چنین روشی به همین توضیح کوتاه ختم نمیشود.
بازاریابی در توئیتر
این شبکه اجتماعی قابلیت انتشار گسترده و سریع تمامی پستها را در اختیار کاربر قرار میدهد به این صورت که به هر میزان کاربران بیشتری پستهای شما را به اشتراک بگذارند نتیجه برای شما وجود دنبال کنندگان بیشتر در این محیط خواهد بود. در محیط توئیتر یکی از روش هایی که باعث میشود بتوانید فالوورهای خود را افزایش دهید پیشنهادهای ویژه در قبال Retweet کردن است.
در توئیتر نیز همچون اینستاگرام وجود هشتگها میتواند نقش بسیار مهمی را برای بهتر دیده شدن پستها ایفا کند پس بهتر است که تلاش کنید تا از هشتگهای به روز و مناسب با موضوع خود استفاده کنید. در حالت کلی باید گفت که برای معرفی برند و شرکت مورد نظر باید همه افراد در اولین قدم خود برای جذب مشتری از توئیتر استفاده کنند.
نکاتی که در انتشار پستها در توئیتر میتواند حائز اهمیت باشد کوتاه بودن، شخصی سازی و مرتبط بودن آن با محصولات ارائه شده شما میباشد. فرکانس انتشار میتواند چندین پست در روز باشد. برای مدیریت برنامه توئیتر میتوانید ازBuffer استفاده کنید. این برنامه نیز همانند اینستاگرام آمار و ارقامی که بسیار حائز اهمیتند را در مورد هر پست به شما خواهد داد برای این کار باید در بخش تنظیمات استفاده از آنالیتیکس را فعال کنید.
بازاریابی در لینکدین
استفاده از لینکدین برای افرادی که کسب و کارشان در زمینه B2B است بسیار میتواند مفید واقع شود. برای این که بتوانید با متخصصان هر صنعتی به سادهترین روش ارتباط برقرار کنید استفاده از این پلتفرم میتواند کمک شایانی به شما در این امر کند.
این برنامه به کاربران خود اجازه میدهد تا بتوانند تبلیغات خود را بر اساس عنوان شغلی، نوع صنعت و … هدفمند کنند. در این پلتفرم افراد میتوانند با استفاده از دو روش به بحث تبلیغات برند خود بپردازند در روش اول میتوانند از تبلیغات بنری استفاده کنند و در روش دوم همچون اینستاگرام، تبلیغات را بهعنوان یک پست محتوایی در Feed کاربر به نمایش بگذارند.
البته باید متذکر شد که در کسب و کارهای مختص به ایران استفاده از چنین روشی تا حدودی میتواند گران قیمت تمام شود اما به دلیل این که لینکدین هدفمندی دقیقی را برای انتخاب مخاطب خود دارد میتواند برای هر کسب و کار B2B وسوسه انگیز باشد.
پلتفرم نمیتواند به صورت مستقیم امکان فروش محصولات را برای شما فراهم بیاورد
البته باید گفت که این پلتفرم نمیتواند به صورت مستقیم امکان فروش محصولات را برای شما فراهم بیاورد اما محل بسیار مناسبی است تا بتوانید برند خود را به عموم مردم معرفی نمایید. برای مثال چنانچه حوضه فعالیت شما در خصوص محصولات غذایی باشد در این پلتفرم به جای این که عکس محصولات خود و شماره تماستان را قرار دهید بهتر است به مقایسه کیفیت محصول ارائه شده خود با دیگر محصولات مشابه بپردازید.
در این برنامه بهتر است که به صورت بازاریاب ظاهر نشوید بلکه خود را به عنوان یک کارشناس در رابطه با برند مورد نظر نشان دهید. کارمندان و افرادی که جویای شغل هستند باید از این پلتفرم برای انتشار پست هایی همانند آگهی های شغلی و جستوجوی کار استفاده کنند. بهترین میزان برای انتشار پست در این پنل چیزی حدود 2 تا 5 بار در هفته است. این برنامه نیز میتواند از پست ها آمار دقیقی به شما ارائه دهد باید بدانید که دقت آماردر لینکدین نسبت به توئیتر و اینستاگرام تا حدودی بالاتر است.
شما در حال مطالعه مقاله انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی هستید
بازاریابی در فیسبوک
فیس بوک را میتوان به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرم های دنیا شناخت. این رسانه را میتوان یکی از مناسبترین محیطها برای ارتباط با مشتریان در سراسر جهان دانست که به ارتقای کسب و کار شما و معرفی برند مورد نظر شما به تمام دنیا کمک بسیاری خواهد کرد.
شایان ذکر است که استفاده از فیسبوک به نسبت دیگر پلتفرم ها بسیار سادهتر است و میتواند تمام تبلیغاتی که برای معرفی یک برند مورد نیاز است را ساپورت کند. فیسبوک یک پلتفرمی است که همه اقشار جامعه با هر رنج سنی از کودک و نوجوان گرفته تا بزرگ سال از آن استفاده میکنند و جزو یکی از پلتفرمهایی با متنوعترین محتواها میباشد. در این محیط کاربران میتوانند به صورت معقولانه 1 تا 3 بار در روز پستهای خود را انتشار دهند.
بازاریابی شبکه اجتماعی به چه معناست:
با استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی میتوانید تعداد زیادی از مخاطبین را به خود جذب کرده و به شغل خود رونقی دو چندان دهید. بر این اساس که در شبکه های اجتماعی بخش زیادی از افراد در جامعه کنونی ما استفاده فراوانی از پنل هایی چون اینستاگرام، تلگرام، فیس بوک، توییتر و … دارند، فعالیت در این پلتفرم ها را برای تمامی کسب و کارها میتوان تا حد زیادی مناسب و مفید دانست.
شایان ذکر است که بازاریابی شبکه های اجتماعی نمیتواند یک کانالی برای فروش مستقیم کالاهای قابل ارائه دانست بلکه میتوان آن را یک ابزاری در نظر گرفت که کمک بسیار زیادی به فروش بیشتر تمامی اقلام میکند. پس بهتر است قبل از این که از چنین روشهایی برای بازاریابی استفاده کنید تمامی اهداف خود را بررسی کنید و سپس اقدام به انجام این کار نمایید.
شما در حال مطالعه مقاله انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی هستید
تاثیر بازاریابی شبکه های اجتماعی در کسب و کار را بیان کنید:
بازاریابی شبکه های اجتماعی را در هر شرایط و میزانی میتوان یک روش عالی برای دستیابی به اشخاص بسیاری در زمینه کسب و کار به حساب آورد. افرادی که به عنوان مشتری در این شبکه ها حضور دارند همواره با برند مورد نظر شما در حال تعاملند.
اما چنانچه از روشهایی نظیر اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و تلگرام به شکلی کاملا مستقیم بنا به هر دلیلی نتوانید با مخاطبانتان در این رابطه صحبت کنید، موقعیتی که برای شما به وجود آمده را از دست خواهید داد.
باید اعلام کرد که بازاریابی در فضای گسترده موجود در شبکه های اجتماعی، میتواند برای کسب و کار شما تا اندازه بسیار زیادی موفقیت را به همراه داشته باشد که یکی از اساسی ترین این موضوعات ایجاد وفاداری مشتریان نسبت به برند ارائه شده شما خواهد بود. عوامل متفاوتی هستند که موجب میشوند تا بازاریابی شبکه های اجتماعی سودآورتر شوند که عبارتند از:
پرداخت هزینه های معقول در این زمینه:
بسیاری از افراد برای کسب و کار خود یک پروژه بازاریابی شبکه های اجتماعی را راهاندازی میکنند و آن را به عنوان راهکاری کاملا رایگان میدانند. باید گفت که در چنین شبکه ای ایجاد یک صفحه که مختص به شرکت شما باشد همراه با عواملی نظیر پست گذاشتن در آن، بدون هیچ گونه هزینه ای است بجز زمانی که قصد ارتقا آن را دارید. چنانچه در این مورد شما به دنبال نتیجه بهتری هستید باید بدانید که روش رایگان در بازاریابی شبکه های اجتماعی خیلی نمیتواند جوابگو باشد.
اگر این امکان برای شما موجود باشد که بتوانید در مدل تبلیغات پولی، با سرمایهگذاری به موقع و جذب افراد مستعد به تیم سرمایهگذاری کنید نتیجه بهتری را کسب خواهید کرد.
ایجاد تاکتیک:
قبل از اینکه کار خود را در این زمینه شروع کنید بهتر است که یک تاکتیک رسمی را برای خود برنامه ریزی کنید و در این راهبرد باید عواملی نظیر طرح رشد، اهداف و مخاطبان هدف، از قبل برای شما تعریف شده باشد. این ترفند میتواند تصمیمات شما را هدایت کند و تا حد زیادی افراد جدید را به شبکه شما جذب کند و البته میتواند برای شما الگویی بسازد که پس از گذشت زمانی نسبتا بلند آن را توسعه دهید.
پایداری در ارسال مطالب:
ترفندهایی که میتوانند در شبکه های اجتماعی سود آور باشند در حالت کلی پایدار هستند. چنانچه رفتار شما با شبکههای اجتماعی به شکل یک پدیده جدید باشد این امکان وجود دارد که چیزی حدود ده روز مطالب را به صورت فشرده و فراوان انتشار دهید و در دهه بعد هیچ مطلبی را برای انتشار در این فضا نگذارید.
اما باید بدانید که فالورهایی که در این شبکه ها با شما در تعامل هستند ترجیح میدهند که متوجه زمان ارسال مطالب از جانب شما شوند. پس چنانچه روند کار شما همواره در حال تغییر و تحول است با این کار ممکن است تعداد زیادی از فالورهایتان را از دست بدهید.
شما در حال مطالعه مقاله انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی هستید
تناوب در پست ها:
بسیاری از شبکههای اجتماعی هستند که مدیر با ارسال یک پست به صورت هفتهای میتواند تا حد زیادی فالورهای خود را به صورت راضی نگه دارد اما باید گفت که این فرد برای دریافت سود بیشتر در این کار باید میزان فعالیت خود را توسعه دهد و با توجه به پنلی که از آن بهره گیری خواهد کرد در این زمینه به شکلی سخت کوش و کارآمد جلوه کند و روزانه بتواند چیزی حدود چند پست را منتشر کند و به صورت مداوم با فالورهای خود در ارتباط و تعامل باشد.
ارائه ارزش به مشتریان:
در حالت کلی شبکه های اجتماعی را میتوان یک پنل برای تبادل ارزش میان فالور و مدیران گروه دانست. پس در چنین حالتی اگر قصد دارید مشتریان به شما توجه ویژهای را داشته باشند، برایتان کامنت بگذارند و از شما خرید کنند باید شما نیز به آنها ارزش ویژهای را تقدیم کنید.
باید گفت که تبادل این ارزشها میتواند به شکل های متفاوتی نمایان شوند. برای مثال شما میتوانید با استفاده از روشی چون تخفیف یا پیشنهادات ویژه به آنها ارزشهای قابل توجهی بدهید یا میتوانید این موضوع را به شکل یک محتوای عملی و سرگرم کننده برای مشتریان خاص یا تمامی آنها در نظر بگیرید.
برقراری ارتباطات:
اغلب اوقات شبکه های اجتماعی به یک فضایی تبدیل شده که عدهای برای برقراری ارتباط صوتی و تصویری با دیگر افراد از آن استفاده میکنند. چنانچه افراد در راهبرد شبکههای اجتماعی بیشتر از این که به مشتریان اهمیت بدهند درگیر شرکت شوند مخاطبان خود را پس از گذشت چندی از دست خواهند داد.
اگر این فرد از سوی برند شخصی خود و یا شرکتی که در آن مشغول به کار است پست میگذارد، حتما باید لحن صدای آرام و دوستانهای داشته باشد تا افراد بیشتری را به خود جلب کند. با تمام این اوصاف افرادی هستند که همیشه ناراضیاند و در بهترین حالت هم بازخوردهای منفی فراوانی هنگام مواجه با کاربران خواهند داشت.
ایجاد تعامل با فالوورها:
برای این که شرکت مورد نظر بازخورد خوبی را از سمت افراد متفاوت داشته باشد فقط نباید به امید انتشار محتوا برای اکثر مردم نشست بلکه جذب تعداد فالوورهای بالاتر نیاز به تعاملات بیشتری دارد.
باید بدانید فالوورهای که شما را هر لحظه دنبال میکنند اما عملا نام تجاری شرکت یا برند مورد نظر شما را نمیدانند ارزشی برای شما نخواهند داشت. چنانچه قصد دارید تمام فالوورهای مختص به پیج خود را با برند خود آشنا کنید و تجارب خود را به آنان نیز بیاموزید حتما باید به صورت دقیق و منظم با آنها به بررسی سوالات و اشتراک محتوا بپردازید. به بیانی سادهتر با آنها به صورت صمیمانه در ارتباط باشید.
دعوت به اقدام ( کال تو اکشن که در اختصار به آن CTA میگویند):
کال تو اکشن یا به نوعی دعوت به اقدام نیز میتواند یک راهکار منطقی باشد اما باید بدانید که این دعوت از سوی شما فقط در حالتی میتواند برایتان سودآورباشد که مخاطبان هدف شما این امکان را داشته باشند تا بتوانند از آن استفاده کنند.
در استفاده از کال تو اکشن هدف برگزار کننده این است که گاهی بتواند مخاطبان هدف خود را به وب سایت ویژه خود بفرستد یا این که یک فرصت خاصی را برای خرید از برند مورد نظر خود به آنها بدهد. در هر صورت هرکدام از این اقدامات در نظر گرفته شده اگر عملی شوند میتوانند درآمد خوبی را تولید کنند یا این که برند ارائه شده شما را به تولیدات درآمدزا نزدیکتر کنند.
تجزیه تحلیل و سنجش در افراد متفاوت:
معمولا اکثر افرادی که به این کار مشغول میشوند اولین حرکتی که به صورت استراتژیک انجام خواهند داد برای رسیدن به یک سود معقول نمیتواند حرکتی درست و کافی باشد اما چگونه فرد میتواند در این مورد به صورت مطمئن قدم بردارد و چهکاری میتواند در این مورد انجام دهد مسئله مهمی است که در جواب آن باید به تجزیه و تحلیل اشاره کرد.
افراد مختلف برای اینکه مطمئن شوند کمپین راه اندازی شده توسط آنان در بازاریابی شبکه های اجتماعی چقدر میتواند موثر واقع شود، برای سنجش این میزان تاثیر در افراد متفاوت نیازمند طراحی در این زمینه هستند. باید به این موضوع توجه ویژهای داشته باشید که بهینهسازی مداوم میتواند یکی از بهترین راهها برای دریافت سود به صورت بلند مدت باشد.
شما در حال مطالعه مقاله انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی هستید
گسترش کسب و کار در پلتفرم های گوناگون:
افراد برای این که میزان موفقیت خود را بالاتر ببرند نیازمند طرحی برای گسترش کمپین خود هستند. باید گفت که شبکه های اجتماعی به دلیل وسعتی که دارند میتوانند برای تعداد زیادی از اشخاص مختلف با برندهای متفاوت سودآور باشند
اما باید با برنامه پیش رفت. افرادی که در این زمینه مشغول به فعالیت میشوند باید بدانند که هرکاری در مقیاس بزرگ اهمیت پیدا خواهد کرد و آن را مخاطبان گستردهتری دنبال میکنند. به بیانی سادهتر باید گفت که تعداد زیاد پستهای ارسالی در پنلهای متفاوت و البته استخدام افراد جدید میتواند باعث رونق کسب و کار شما شود.
مزایا و معایب بازاریابی در شبکه های اجتماعی را عنوان کنید:
استفاده از هر روشی برای این کار میتواند هم مزایا و هم معایب متفاوتی را به دنبال داشته باشد اما با تمام این اوصاف اگر برای ارتقای کسب و کارتان در تلاشید بهتر است که از شبکه های اجتماعی کمک بگیرید.
شما در حال مطالعه مقاله انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی هستید
مزایا:
(a وجود مخاطبان بسیار زیاد در پلتفرمهای مختلف: استفاده از این روش امکان دستیابی را به ظرفیت نامحدود مخاطبان برای کاربر فراهم میکند. تشکیل حساب کاربری در حداقل دو پنل مختلف که محبوبیت بسیار زیادی را بین افراد مختلف دارد میتواند باعث دیده شدن کسب و کارتان توسط میلیونها نفر شود.
(b امکان برقراری ارتباط بهتر و بیشتر با مشتریان و مخاطبان هدف: یکی از مشکلاتی که افراد برای معرفی کسب و کار خود دارند برقراری ارتباط با مخاطبان به صورت بلند مدت است. استفاده از روش بازاریابی شبکه های اجتماعی، بر اساس تعاملات اجتماعی شکل میگیرد و در بلند مدت باعث ایجاد اعتماد بین مشتریان و کسب و کارها میشود.
(c امکان اشتراک گذاری پست ها: یکی از بهترین قابلیت ها در شبکه اجتماعی اعانت از کاربران این پلتفرم ها برای اشتراک گذاری با دیگر افراد در این محیط است.
- افزایش میزان وفاداری مشتریان: در شبکه های اجتماعی به هر میزانی که تعاملاتتان با مشتریان بیشتر شود میزان وفاداری آنها نیز با شما بیشتر خواهد شد.
(e استفاده از دیدگاه مشتری برای پیشرفت در کار: استفاده از پیشنهادات و انتقادات مشتریان در این پلتفرمها به شما در بهبود محصولات و خدماتتان کمک میکند.
(f تبلیغات همسان و کاربر پسند: یکی از مهمترین روشهای نمایش تبلیغ در شبکههای اجتماعی استفاده از روشهایی است که برای کاربران آزار دهنده نباشد.
معایب:
(a هزینه بالای اجرا: این مورد جزو یکی از مهمترین مشکلات برای استفاده از روش بازاریابی شبکههای اجتماعی است.
(b اثرات منفی: یکی از مشکلاتی که امروزه با آن دست و پنجه نرم میکنیم اثرات منفی شبکههای اجتماعی است چون استفاده از این روش قشرهای مختلف جامعه اعم از افراد منفی و مخرب را نیزدر بر میگیرد.
(c دشوار بودن اندازه گیری دقیق ROI: بر اساس مطالعات اخیر 90 درصد بازاریابان تلاش میکنند تا بفهمیدن اندازه واقعی ROI حاصل از بازاریابی شبکههای اجتماعی به چه میزان است. اما این کار بسیار دشوار بوده و تعداد زیادی را با اشتباه مواجه خواهد کرد.
(d زمانبر بودن برای رسیدن به سوددهی معقول و پایدار: بر اساس آمار بدست آمده افراد باید حداقل 6 ساعت از تایم روزانه خود را صرف این کار کنند.
از اینکه تا پایان مقاله انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی ما را همراهی کردید متشکریم و امیدواریم از مقاله انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی نهایت استفاده را برده باشید