هزینه تولید محتوا در اینستاگرام به مؤلفه های مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال نوع محتوای تولیدی. ما این بار شما را با این هزینه و نحوه چگونگی محاسبه آن آشنا خواهیم شد. ابتدا توضیحی درباره محتوا داده و بعد مختصری درباره اینستاگرام مینویسم و سپس روش تولید محتوا را شرح داده و در نهایت به اصل موضوع میپردازیم.
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:
به چه چیز محتوا میگویند؟
اینستاگرام چیست؟
روش محاسبه هزینه تولید محتوا در اینستاگرام چگونه است؟
[/stextbox]
آشنایی با محتوا
هزینه تولید محتوای اینستاگرام عنوان مقاله ای است که در ادامه خواهید خوان؛ اما ابتدا با محتوا آشنا شده تا بدانیم چه چیز را میخواهیم قیمت گذاری کنیم. در فرهنگ لغات درباره محتوا نوشته است «هر آنچه که در آن مضمونی باشد و قصد، بیان آن مضمون است»
پس هر گونه انتقال اطلاعات از جمله کلامی، نوشتاری و … محتوا میباشد. مخاطب بسته به نیاز و سلیقهاش محتوای خود را انتخاب کرده و از آن استفاده میکند. امروزه از طریق اینترنت انواع مختلف محتوا انتقال مییابد. این مطالب گونه های مختلفی دارند که آنها را در قالب های زیر میتوان دسته بندی کرد.
محتوای نوشتاری:
همان طور که از اسمش پیداست فقط از نوشته و متن در آن استفاده میشود. اگر کوتاه باشد، معمولاً برای توضیحات مختصری درباره بخشی از سایت یا وبلاگ در گوشه و کنار آن قرار میگیرد. اگر طولاتی باشد در اکثر اوقات به صورت PDF آن را در سایتها قرار میدهند.
محتوای دیداری (بصری):
شامل عکس ها یا پوسترهایی که موضوع خاصی را نشان میدهند. محتوای دیداری خود گونههای مختلفی دارد که از نمونه های پرطرفدار آن، تصاویر اینفوگرافیک است. اینفوگرافیک در شبکه های اجتماعی مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. همچنین در مقاله های آموزشی بسیار پرکاربرد است.
اسلاید شیر:
این محتوا تلفیقی از چند عکس نوشته است. اسلایدشیدر در اروپا و آمریکا طرفداران زیادی دارد اما در ایران چندان رایج نیست و مدیران وبها به ندرت از این نوع محتوا استفاده میکنند.
محتواهای ویدیوئی و فیلم ها:
از آنجایی که بیشترین دریافت انسان از طریق بیناییست، محتواهای تصویری بیشتر مورد توجه هستند. از سویی فیلم ها و ویدیوها شصت برابر بیشتر از محتواهای متنی در ذهن انسان قابلیت پردازش دارند. از این رو دارای بیشترین مخاطب در میان محتواهاست. مدیران سایتها با آگاهی از این موضوع، سرمایه گذاری های زیادی بر روی تولید محتواهای ویدیوئی انجام میدهند.
محتوای صوتی:
محتواهای صوتی یا پادکستها یا محتواهای رادیویی در میان اشخاصی که تمایل به گوش دادن دارند، برای آموزش از طریق شنیداری و افرادی که در هر زمان و مکانی حتی زمانهای مرده میخواهند بهترین استفاده را از وقتشان بکنند بسیار پرطرفدار است. از این محتوا برای داستانهای طولانی و متون آموزشی بلند استفاده میکنند.
محتوای ترکیبی (تلفیقی):
این نوع محتوا ترکیبی از محتواهای دیگر است. به این صورت که یک محتوا ممکن است هم متن داشته باشد و هم ویدئو یا مثلاً هم صوت داشته باشد و هم عکس و هم متن و … این نوع از محتوا از ابتدا نبوده و به مرور به خاطر استانداردهای سئو شکل گرفته است. [سئو استانداردی برای تولید محتواست که کمک میکند محتوا دارای ارزشمندی بالاتری باشد و در موتورهای جستجو با رنکینگ بالاتری قرار بگیرد.] این محتوا انواع دیگر محتوا را که شامل آموزش، کپی رایتینگ، اخبار و غیره است؛ در برمیگیرد.
کپی رایتینگ (Copy Righting):
این نوع محتوا شامل محتواهای ترکیبی، نوشتاری و دیداری است و بیشتر در سایتهای فروشگاهی و وبسایت هایی محصول یا خدماتی را اراده میکنند، مورد توجه است.
آموزشی:
محتوای آموزشی،محتوای حساسیست. چرا که این محتوا در عین داشتن جامعیت و توضیحات کامل باید قوانین سئو را کاملاً رعایت کند. این محتوا به دنبال رفع مشکل خواننده و ارائه مطالبی معتبر به مخاطب است.
خبری:
این نوع از محتوا را معمولاً خبرنگاران تولید میکنند و توسط سایتهای دارای اعتبار و موثق انتشار مییابند. این نوع از محتوا تنها محتواییست که جز قانون کپی-رایت نمیباشد.
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی
حتما همه شما با اینستاگرام آشنایی دارید و اگر از آن استفاده نمیکنید، حداقل یک بار نام آن را شنیدهاید. اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی مجازیست که در ابتدای راه، کاملاً عکسمحور بود. به مرور زمان قابلیت گذاشتن فیلم در مدت کوتاه 1 دقیقه به آن اضافه شد. بعد از آن هم گذاشتن فیلمهای طولانی تر. اضافه کردن فایل صوتی و موزیک نیز کم کم به آن اضافه شد. در قسمت پستها هم میتوانید متون طولانی یا بلندتر بگذارید.
با اوصاف گفته شده، از محتواهای تصویری، ویدئویی، صوتی و نوشتاری میتوان در اینستاگرام استفاده کرد. پس برای تولید محتوا در اینستاگرام بهتر است بدانیم هزینه تولید محتوا در هر کدام از عناوین فوق چقدر است. البته استانداردسازی و هماهنگی آن با چارچوب های اینستاگرام هم باید مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه به عوامل مؤثر بر هزینه و به تناسب هر کدام از محتواها میپردازیم.
روش محاسبه هزینه در اینستاگرام
عوامل مختلفی بر روش محاسبه این تعرفه تأثیرگذار است. اینکه ما چه نوع محتوایی را بخواهیم از مهمترین علتها است. هزینه تولید یک پوستر با یک اینفوگرافیک یا موشنگرافیک متفاوت است.
مورد بعدی که در این مسئله تأثیرگذار است، تعداد محتوای درخواستیست. اگر محتوای ما به صورت تک باشد، هزینه آن بیشتر از زمانیست که در تعداد بالا، محتوا را سفارش میدهیم. سایتهایی هستند که در این زمینه تولید محتوا میکنند. آنها برای خود پک های متفاوتی را تعریف میکنند که با توجه به نوع درخواست شما، برایتان هزینه تعریف میشود. با این حساب، نوع محتوا، تعداد محتوای درخواستی و سایت یا شخصی که به آن سفارش میدهید بر قیمت تأثیرگذار است.
نتیجه گیری
تولید محتوا برای اینترنت امروزه به عنوان یک شغل درآمده و به واسطه آن درآمد کسب میکنند. هزینه تولید محتوا بسته به نوع محتوا متفاوت است. محتواها شامل ویدئو، تصویر، متن، صوتی، ترکیبی و … میباشند. در اینستاگرام که از ابتدا یک برنامه عکس محور بوده است، نمیتوان از هر محتوایی استفاده کرد. البته با به روز شدن اینستاگرام، امکانات بیشتری برای اشتراک گذاری محتواهای متنوع ایجاد شده است. چند مورد هستند که بر هزینه تولید محتوا برای اینستاگرام تأثیرگذارند. این موارد شامل نوع محتوای درخواستی، تعداد محتوا و گروه سازنده محتوا است.
محتواها به نسیت زحمتی که برای سازنده دارند، قیمتشان تغییر میکند اما اگر همان محتوا را به تعداد بالا سفارش بدهید، هزینه کمتری برای شما محاسبه میشود. تولیدکنندگان محتوا، خود پکهایی را به عنوان بسته های پیشنهادی در اختیار شما قرار میدهند که شما با توجه به نزدیکتر بودن هر کدام به خواستهتان آنها را انتخاب میکنید.
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
برای مشاوره رایگان در حوزه تولید محتوا هدفمند اینستاگرام می توانید با شماره زیر تماس بگیرید
09120647344
[/stextbox]