«هشتگ های پرکاربرد ایرانی» بحث است که این بار می خواهیم درباره آن صحبت کنیم. ابتدا کمی درباره هشتگ صحبت میکنیم و بعد موضوع اصلی را باز میکنیم.
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم
هشتگ چیست؟
چرا از هشتگ استفاده میکنیم؟
هشتگ های پرکاربرد ایرانی کدامند؟
[/stextbox]
معرفی هشتگ
میخواهیم «هشتگ های پرکاربرد ایرانی» را با هم بررسی کنیم اما قبل از آن بهتر است با خود واژه هشتگ بیشتر آشنا شویم. این روزها کمتر کسی هست که کلمه هشتگ به گوشش نخورده یا در جایی ندیده باشد. هشتگ علامتیست (#) که قبل از بعضی از کلمات یا جملات در فضای مجازی و صفحات اینترنتی قرار گرفته و مثل برچسب برای آنها عمل میکند؛
هشتگ از کجا آمده است؟
ابتدا علامت هشتگ با نام هشتگ شناخته نمیشد. نام این علامت Number Sign بود و برای شمارش از آن استفاده میشد. پس از مدتی این علامت وارد زبان برنامهنویسی C شد. این کار را دنیس ریچی، متخصص آی تی و کامپیوتر برای اولین بار انجام داد.
بعدها که فضاهای چت گروهی و گفتمانی اختراع شدند، از علامت Number Sign در آن استفاده شد. هدف استفاده از این علامت در فضاهای چت گروهی، ایجاد تمایز بین متون نوشته شده و نام اتاق گفتگو بود. در آن زمان نوشته های این گروه های چت، مونوکالر بود و امکان تشخیص در آنها سخت بود.
علامت نامبر ساین (Number Sign) در سرزمین های غیر انگلیسی زبان به هش (Hash) معروف بود. پس از مدتی علامت شماره یا هش وارد صفحات کلید تلفن شد و جای خود را زیر عدد 9 تثبیت کرد. هنوز هم این علامت در صفحات تلفن و موبایل وجود دارد. در ایران به آن مربع میگوییم؛ اما استفاده از هش به شکل امروزی آن برای اولین بار کی و کجا اتفاق افتاد؟
در سال 2007 یکی از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر به نام کریس مسینا از این علامت استفاده کرد. وی از کارمندان سابق شرکت بزرگ گوگل بوده است. این توئیت معروف را لحظه تولد هشتگ میدانند. کریس مسینا با این کار خود مشخص کرد که متنش درباره چه موضوعیست.
کم کم این کار در میان توئیتریان و دیگران کاربران مجازی باب شد. از هش برای دسته بندی موضوعی و جستجوی راحت تر مطالب استفاده کردند و نامش به هشتگ (Hashtag) شناخته شد. این واژه در سال 2010 برای اولین بار وارد واژهنامه آکسفورد و در سال 2014 به فرهنگ لغات اسکرابل اضافه شد.
روش استفاده از هشتگ
حال که با واژه هشتگ و تاریخچه آن بیشتر آشنا شدیم، بهتر است روش استفاده صحیح از آن را نیز یاد بگیریم. ساختن و استفاده از هشتگ برای هیچ کاربر فضای مجازی و شبکههای اجتماعی محدودیتی ندارد اما دانستن اصول هشتگ گذاری به ما کمک میکند تا از هشتگ های مؤثرتری استفاده کنیم. هشتگ به ما کمک میکند تا مطالبمان را دسته بندی کنیم. از طرفی باعث بازدید بالاتر محتوایمان میشود. همچنین مخاطب را متوجه مفهوم اصلی محتوایمان میکنیم. حال چگونه از هشتگ استفاده کنیم؟
اول از همه اینکه برای هشتگ گذاشتن، علامت هشتگ را یگذارید و بعد کلمه تان را بنویسید. اگر نوشته هشتگ انگلیسیست، نیاز به فاصله گذاری ندارد؛ اما اگر از کلمات فارسی استفاده میکنید، با آندرلاین کلماتتان را از هم جدا کنید.
روش استفاده از هشتگ در محتواهای نوشتاری به دو صورت است. گروهی برای صرفه جویی در متن، هشتگ را میان نوشته میآورند. گروه دیگر نیز خارج از متن اصلی از آن استفاده میکنند. این نکته را در نظر داشته باشید که از هشتگ به حد افراط استفاده نکنید. این کار باعث میشود محتوای شما به عنوان محتوای هرز یا اسپم (spam) شناخته شود. از طرفی متن پرهشتگ مخاطب را دفع میکند.
برای دسته بندی محتواهایتان از هشتگ های با کلمات کمتر و شسته رفته استفاده کنید.
اگر برای تبلیغات میخواهید از هشتگ استفاده کنید، یک هشتگ خاص یا برند استفاده کنید و در کنار آن یک هشتگ پرکاربرد را نیز قرار دهید تا آمار بازدیدتان بالا رود و شناخته شوید. طبق تحقیقات به عمل آمده، مخاطبان با محتواهای هشتگ دار دو برابر بیشتر از محتواهای غیر هشتگ دار ارتباط برقرار میکنند. در هشتگ برندتان نیاز نیست حتما نام محصولتان را قرار دهید. همین که خود محصولتان را هم بنویسید کفایت میکند.
هشتگ های مرتبط
سعی کنید هشتگی که استفاده میکنید با محتوایتان مرتبط باشد. عدم تناسب هشتگ و محتوا برای وجهه شما خوب نیست. همچنین مخاطبان را آزار خواهید داد.
در انتخاب هشتگ ها مخاطبشناسی کنید. هر چه گروه هدف را بیشتر و دقیقتر بشناسید، هشتگ بهتری انتخاب خواهید کرد.
سعی کنید هشتگ ها حاوی کلیگویی نباشند و تا جای ممکن ذهن را به سمت هدف شما متبادر کند.
املای صحیح کلمات را در هشتگ هایتان رعایت کنید.
انتخاب هشتگ خوانا نیز از نکات مهم هشتگ گذاریست. رعایت این نکته برای جذب مخاطبان بسیار مهم است.
هشتگ های پرکاربرد در ایران
استفاده از هشتگ ها متاثر فرهنگ و رسم و رسومات و مسائل روز اجتماعیست. مثلا در ایران که خوراکی و غذا یکی از فرهنگ ها و سنت ایرانیست و غذای ایرانی بسیار شهره است #خوشمزه از هشتگ های پرکاربرد است. یک نمونه دیگر #ایرانگردی است که با توجه به سابقه تاریخی ایران و مناطق زیاد گردشگری، این هشتگ هم مورد توجه است. موضوعات روز سیاسی و اتفاقات سیاسی که در ایران کم هم نیستند، جز هشتگ های ابرانی در دسته سیاسی قرار میگیرند. در زیر لیست تعدادی از هشتگهای پرکاربرد ایرانی را با هم میبینیم.
#ایران #ایرانی #ایرانگردی # خوشمزه #رفیق #تهران #تهرانگردی #خاطره #عشق #عکس #عکاسی #تهراني #خاطره #قديمي #بازيگر #خواننده #پول #انگیزه #انگیزشی #جذب #روانشناس #ایرانیان #کتاب #ویدیو #خنده #خنده_دار #غم #من #تو #مادر #پدر #خواب #شمال #اصفهان #تبریز #خوزستان #مشهد #خراسان #موفقیت #زن #مرد #مردانه #دختر #دخترانه #دخترونه #پسر #استقبال #استقلال #پرسپولیس #ثروت #محبت #آزدی #زندگی #خوب #آزاد # زیبا # زیبایی #غمگین #زندگی #پارس #خلیج_فارس #فالو #فالوور #لایک #کامنت #تاریخ #تاریخی #iran #irani #iran_aks_mobile #iranemoon #iraninsta #iranian_photography #iran_traveling #isfahan
نتیجه گیری
هشتگ علامتیست که در گذشته برای شمارش از آن استفاده میشد. به مرور وارد حوزه آی تی شد و پس از آن به صفحات کلید تلفن راه یافت. سپس در گروه های چت اینترنتی به کار برده شد. در یک توییت به دنیای شبکه های اجتماعی راه یافت و فراگیر شد.
هشتگ موضوعات را دسته بندی میکند. هدف محتوا را برای مخاطب روشن میکند و آمار بازدید را بالا میبرد. اگر چه استفاده از هشتگ برای هیچ کس محدودیت ندارد اما استفاده به جا از آن برای داشتن هشتگ های موثر لازم و ضروری است. هشتگ های پرکاربرد متاثر از فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه است. در ایران موضوعات تاریخی و گردشگری، موضوعات سیاسی، فرهنگ و سنت و آداب غذایی ایرانی و … از موضوعات پرطرفدارتر است که هشتگ های بسیاری دارد.