در این مقاله قصد داریم در خصوص مهارت های لازم برای تولید کننده محتوا صحبت کنیم .
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:
تولیدا محتوا چیست و محتوا نویس کیست ؟
چگونه می توان محتوا نویس شد و یا محتوا نویسی را یاد گرفت ؟
باید ها و نباید های تولید محتوای حرفه ای کدام موارد را شامل می شوند ؟
برای ان که به یک محتوا نویس حرفه ای و با مهارت تبدیل شویم چه مواردی را باید رعایت کنیم ؟
[/stextbox]
برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه تولید محتوا هدفمند با شماره زیر تماس بگیرید
09120647344
تولیدا محتوا چیست و محتوا نویس کیست ؟
امروزه در حوزه های متنوعی شاهد روی کار امدن تکنولوژی های پیشرفته و جدید هستیم . حوزه هایی چون اموزش ، تجارت ، اقتصاد ، مدیریت ، ورزش و غیره . برای کسب موفقیت در هر یک از این حوزه ها دیگر روش های سنتی و قدیمی جوابگو نمی باشند بلکه باید دست به اقدامت و امتحان روش های جدید و به روز زد .
به طور مثال باید به تبلیغات به طور ویژه ای توجه داشت . فرقی نمی کند که در چه حوزه ای در حال فعالیت هستید و می خواهید که ان را گسترش دهید باز هم به تبلیغات قوی و بازاریابی نیازمندید .
این تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات می تواند به صورت های مختلفی انجام شود ، می تواند به صورت تراکت معرفی گردد ، می تواند به صورت تیزر تبلیغاتی باشد ، می تواند در شبکه های مجازی به صورت محتوا های متنی ، تصویری و ویدیویی منتشر شود . در واقع تمامی حالت های گفته شده نوعی محتوا را دارا می باشند که تنها فرم و قالب ان ها متفاوت است .
حال اجازه دهید به معرفی دقیق تر محتوا و چیستی آن بپردازیم و فرق محتوا یا content را با داده ، اطلاعات و دانش بفهمیم . در واقع نمی توان تعریف دقیق و مشخصی از محتوا ارائه داد اما در این باره سعی داریم تعدادی از تعاریف موجود را ارائه دهیم .
محتوا یا content
به بیانی محتوا یا content شکل و فرم خاصی از اطلاعات می باشد . این اطلاعات برای انسان به عنوان مخاطب باید قابل درک باشد . از واژه ی محتوا بیشتر در حوزه های رسانه ای و بازاریابی استفاده می شود و در این حوزه شامل پیام ها در انواع مختلف گزارش ، خبر ، ارتباط جمعی و بیان احساسات می باشد .
به بیان دیگر هر گونه متن ، تصویر و ویدیو و یا ترکیبی از هر سه می تواند یک محتوا را تشکیل دهد . داده شامل مجموعه ای از نماد ها مانند حروف و اعداد است . اطلاعات مجموعه ای از داده ها ، اخبار ، مفروضات و دانسته ها را شامل می شود و دانش یک ساختار است برای تولید و دسته بندی و سازماندهی اطلاعات در قالب های خاص .
پیش تر در خصوص محتوا ، تعاریف ان و تفاوتش با دانش ، داده و اطلاعات صحبت کردیم . حال می خواهیم بدانیم تولید محتوا و محتوانویسی دقیقا چیست . همان طور که می دانید قبل تر ها بسیاری از وبلاگ ها اقدام به تهیه ی محتوا برای خود می کردند و آن را منتشر می کردند در واقع این محتوا نویسان بودند که این کار را برایشان می کردند .
محتوا نویس
محتوا نویس به فردی گفته می شود که اقدام به تهیه ی محتوا می کند . این وبلاگ ها و وب سایت ها برای این که کیفیت کار خود و محتوای خود را ارتقا دهند به جای ان که خود اقدام به تهیه این محتوا کنند مسئولیتش را به وبلاگ نویسان می سپردند .
اما امروزه می بینیم که سیستم ها پیشرفته ای روی کار امده اند که به وسیله ی ان ها می توان کیفیت محتوا ی سایت ها را افزایش داد و بازید از مطلب مورد نظر و صفحه ی مورد نظر را نیز افزایش داد . یکی از روش ها و سیستم های روی کار امده سیستم CMS می باشد .
سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS سیستمی می باشد که به وسیله ی ان می توان با استفاده از امکانات و ابزار های مفید کیفیت محتوا و همین طور میزان بازدید از صفحات و و بسایت ها را افزایش داد .
چگونه می توان محتوا نویس شد و یا محتوا نویسی را یاد گرفت ؟
مانند هر هنر و مهارت دیگری برای ان که در کاری حرفه ای شوید باید تمرین و تکرار زیاد و منظم داشته باشید . پس با توجه به این حرف تمرین و ممارست داشتن در تولید محتوا شما را به یک محتوا نویس حرفه ای بدل می سازد .
در کنار این تمرین ها استفاده از منابع اموزشی موجود در این زمینه ، شرکت دردوره ها و کلاس های اموزشی ، پکیج های اموزشی و مطالعه کتاب های مفید کمک شایانی به شما می کند . پیشنهاد ما به شما این است که اگر می خواهید در حوزه ی محتوا نویسی به صورت حرفه ای شناخته شوید تمامی مواردی که حتی ذره ای به شما کمک می کنند را امتحان کنید .
باید ها و نباید های تولید محتوای حرفه ای کدام موارد را شامل می شوند ؟
در تولید محتوای خوب و با کیفیت باید ها و نباید هایی وجود دارد که حتما باید رعایت شوند . در این قسمت می خواهیم به تعدادی از این نکات مهم اشاره کنیم .
برای ان که محتوای خوب و تاثیر گذاری داشته باشید باید تلاش کنید که نتیجه ی کار شما و مطالبی که استفاده می کنید کپی نباشند . در واقع یونیک بودن اصل اولیه و اساسی در تولید محتوا به شمار می اید .
محتوای شما باید جامعیت لازم را داشته باشد و کامل باشد .
شما برای تاثیر گذاری بیشتر می توانید به جای تنها استفاده از یک قالب از قالب های دیگری نیز استفاده کنید .برای مثال استفاده از محتوایی که هم تصویر ، هم متن و هم ویدیو را در خصوص موضوع شما در بر داشته باشد و خوانندگان از این طریق به اطلاعات جامع تر و فراگیر تری دست یابند .
منابع لاتین و خارجی می توانند به محتوای شما ارزش بیشتری دهند در نتیجه ترجمه و استفاده از ان ها بسیار مفید خواهد بود .
نکته
نکته ی دیگر ان که مطالب مورد استفاده در محتوای شما باید از انسجام ، ارتباط و پیوستگی لازم برخوردار باشند تا اثرگذاری داشته باشند و بتوانند توجه مخاطبان را به خود جلب کنند .
مدیریت زمان ، داستن برنامه و استفاده از استراتژی های مفید در زمینه ی تولید محتوا بسیار مهم است .
نکته ی دیگر ان که خلاقیت در هر کاری حتما دارای ارزش زیادی است پس حتما و حتما خلاق باشید و ایده های جدید را امتحان کنید .
در تهیه ی محتوای خود به ویژه محتوا های متنی نکات و اصول نگاری و ویرایشی را مد نظر قرار داده و رعایت کنید .
نیاز های مخاطبانتان تعیین کنندگان اصلی مسیر شما هستند به این نکته واقف باشید .
استراتژی مجزا
توجه داشته باشید که تهیه ی محتوا برای وب سایت ، وبلاگ ، تیزر های تبلیغاتی ، تلویزیون ، رادیو ، شبکه های اجتماعی و موارد دیگر با هم تفاوت هایی نیز دارد . برای هر یک استراتژی جدایی را انتخاب کنید .
موضوعاتی که انتخاب می کنید باید در راستای پاسخگویی به نیاز های مخاطبانتان باشد و همین طور از جذابیت لازم برخوردار باشد .
طولانی بودن و حجم محتوا با در نظر گرفتن موضوع ان حائز اهمیت است و به طور کلی طولانی بودن در عین جامعیت داشتن امتیاز محسوب می شود .
بازنویسی نیز در به دست اوردن نتیجه ی مطلوب می تواند کمک بزرگی باشد .
و …
برای ان که به یک محتوا نویس حرفه ای و با مهارت تبدیل شویم چه مواردی را باید رعایت کنیم ؟
در این قسمت مواردی را که به شما کمک می کنند به یک محتوا نویس خوب تبدیل شوید شرح خواهیم داد . پیش تر در مورد محتوا و چیستی ان ، نکات و مواردی که باید در تهیه و تولید یک محتوای یونیک و تاثیر گذار رعایت شوند گفتیم و همین طور گفتیم که برای ان که محتوا نویسی را بیاموزید و در ان به مهارت برسید چگونه شروع کرده و از چه منابعی استفاده کنید . حال در این بخش به مواردی که مهارت شما را در محتوا نویسی افزایش می دهد اشاره خواهیم کرد . این موارد می توانند به شرح زیر باشند :
برندینگ دیجیتال داشتن :
این موضوع خود کمکی است به شما بریا ان که میزان بازدید از صفحات خود را بالا ببرید ان هم به این شکل که استفاده از برند های پر جست و جو در محتوای شما و البته مرتبط با موضوع محتوای شما نظر مخاطبان را به خود جلب می کند و در نتیجه ترقیب می شوند صفحه و محتوای شما را ببینند .
محتوای کاربردی داشتن :
در واقع محتوای شما اگر کاربردی نباید تاثیری بسزایی نیز نخواهد داشت . به بیان دیگر محتوای شما نباید تنها برای ربات ها و یا موتور های جست و جو جذاب باشد! بلکه باید برای افرادی که ان را می بینند جذابیت داشته باشد .
اصول نوشتن محتوای خوب را بلد باشید :
این مورد را در بخش قبل باز کرده و توضیح داده ایم . نوشتن یک محتوای خوب مانند هر کار دیگری اصولو قواعدی دارد و به اصطلاح باید که باید ها و نباید های ان را رعایت کنید تا به نتیجه ی مطلوب برسید .
تکنیک های تبلیغاتی را بلد باشید :
به یاد داشته باشید که امروزه تبلیغات در حوزه های مختلف نقش بسیاری در جلب مخاطب دارد . حوزه ی محتوا نویسی نیز مستثنا نخواهد بود .
یکی از مواردی که مهارت شما را در محتوا نویسی نشان می دهد ان است که تشخیص دهید بسته به نوع موضوع و قالب مورد نظرتان از هرم معکوس محتوا استفاده بکنید یا نکنید .
این هرم چیست ؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که معمولا برای تهیه ی محتوا و مقالات در ابتدا توصیه می شود مقدمه ای برای محتوا ی خود داشته باشید و در انتهای کار نیز نتیجه گیری کنید در حالی که این نوع محتوا نویسی برای تمامی قالب ها و کانال های نشر محتوا مناسب نمی باشد .
به طور مثال برای شبکه های مجازی با توجه به فرم و محدودیت هایی که دارند امکان پیاده سازی موارد گفته شده وجود ندارد . در این حالت از هرم معکوس محتوا استفاده می کنند یعنی به قصد جلب نظر مخاطبان در زمان کوتاه می بایست در یک پاراگراف و یا پاراگراف ابتدایی نتیجه گیری را بیاورید .
خلاقیت داشتن :
مورد دیگری که مهارت شما را به عنوان یک محتوا نویس نشان می دهد داشتن خلاقیت می باشد . در واقع محدودیت خاصی برای نوع بیان شما بسته به موضوعتان وجود ندارد و این توان و مهارت شما است که چگونه مطلبی را جذاب کرده و در اختیار مخاطبانتان قرار دهید .
استفاده از تکنیک ها و سیستم های کمکی :
در محتوا نویسی راه کار ها ، تکنیک ها و سیستم هایی وجود دارد که استفاده به جا و درست از هر یک مهارت شما را در محتوا نویسی نشان می دهد . برای مثال تکنیک سئو و استفاده به موقع و درست از ان به مقدار قابل توجهی کیفیت و بازدید از محتوای شما را افزایش می دهد .برای مثال تکنیک هایی چون سئو
تسلط داشتن بر یکی از سیستم های مدیریت محتوا :
از مهم ترین این سیستم ها وردپرس می باشد که با در اختیار قرار دادن امکانات و ابزار های بسیار کاربردی به تهیه محتوا و بالابردن رتبه بندی سایتی که محتوای شما در ان منتشر می شود کمک می کند .
اشنایی داشتن با نرم افزار فتوشاپ :
به طور حتم برای تهیه ی محتوای تصویری به فتوشاپ نیاز خواهید داشت در نتیجه اشنایی با ان شما را به یک محتوا نویس حرفه ای تبدیل خواهد کرد .
تمرین نوشتن :
بنویسید و بنویسید و بنویسید . بازنویسی کنید و بنویسید . تمرین و ممارست در این کار مهارت نوشتاری و محتوانویسی را در شما تقویت می کند .
اشنایی داشتن با موتور های جست و جو و امکانات ان ها :
موتور های جست و جو از بستر های اصلی نشر محتوای شما به حساب می ایند در نتیجه اشنایی با ان ها کمک کننده خواهد بود .
اشنایی داشتن و تسلط بر زبان های دیگر و البته که زبان انگیسی :
این مورد در خصوص استفاده از منابع به شما کمک می کند .
از اینکه تا پایان مقاله مهارت های لازم برای تولید کننده محتوا ما را همراهی کردید متشکریم و امیدواریم از مقاله مهارت های لازم برای تولید کننده محتوا نهایت استفاده را برده باشید.