مراحل تولید محتوای الکترونیکی

مراحل تولید محتوای الکترونیکی

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

مراحل تولید محتوای الکترونیکی موضوع مقاله ی امروز است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اول باید بدانیم که محتوای الکترونیکی چیست و در ادامه مراحل تولید آن را مورد مطالعه و برررسی قرار دهیم.

تیم هشت قادر است که با آنالیز سایت شما و سایتهای رقبای خودتان به عنوان های هدفمند و آنالیز شده دست یابد و می تواند بر اساس این عناوین محتوا تولید کندو در عین حال افزایش ورودی ارگانیک سایت شما را تضمین می کند.

مراحل تولید محتوای الکترونیکی
مراحل تولید محتوای الکترونیکی

جهت مشاوره رایگان در زمینه تولید محتوا هدفمند میتوانید با ما در تماس باشید.

۰۹۱۲۰۶۴۷۳۴۴

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ  می دهیم

تولید محتوا چیست؟

محتوای الکترونیکی چیست؟

مراحل تولید محتوای الکتزونیکی چگونه است؟

برای توسعه ی محتوای الکترونیکی چه باید کرد؟

[/stextbox]

 

تولید محتوا

هر آنچه که در یک سایت و در کل در شبکه ی اینترنتی ایجاد می شود، محتوا محسوب می شود. محتوا در قالب های مختلفی تولید می شود. محتوا به شکل متن و نوشته، فیلم، عکس و تصویر، پادکست و فایل های صوتی و… وجود دارد؟ امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دنیای دیجیتال، زندگی هم رنگ و بوی دیجیتالی به خود گرفته است. دنیای اینترنتی و دیجیتال با روزمرگی ­های مردم عجین شده و گره خورده است. مردم بیشتر اوقات نیازمندی­ های خود را از طریق اینترنت و صفحات دنیای دیجیتال و مجازی به دست می­ آورند.

از فروشگاه ­ها و مشاوره­ های درمانی گرفته تا اطلاعات ساده و جرئی. پژوهشگران و محققان از جای جای دنیا به واسطه مطالبی که در دنیای اینترنت وجود دارد، بسیاری از مقالات خود را تولید می­کنند. ارتباطات انسانی، بسیاری از آموزش­ ها و حتی تبلیغات نیز در قالب دیجیتالی اتفاق می­افتد.

تمامی مطالبی که در هر کدام از موضوعات فوق در قالب ­های مختلف (متن،‌عکس، فیلم، پادکست، اینفوگرافیک و موشن­گرافیک) تولید می­شود و بر روی شبکه­ های اینترنت، اجتماعی و یا پیامرسان­ ها قرار می­گیرند محتوا نامیده می­شوند.

تولید محتوا
تولید محتوا

محتوای ارزشمند

اما هر مطلبی محتوای ارزشمند و قابل ارائه ­ای محسوب نمی­شود. مانند کتاب ­ها و مجلات که در گذشته برخی دارای محتواهای کم ارزش­تری بودند و به اسم مطالب زرد شناخته می­شدند. ارزشمندی مطالب و اعتبار آنها به منابع معتبری که از آنها استفاده می­شوند، بستگی دارد. همچنین به استاندارهای اینترنتی که به آن اشاره خواهیم کرد.

در فرهنگ لغات درباره محتوا نوشته است «هر آنچه که در آن مضمونی باشد و قصد، بیان آن مضمون است». پس هر گونه انتقال اطلاعات از جمله کلامی، نوشتاری و … محتوا می­باشد. مخاطب بسته به نیاز و سلیقه ­اش محتوای خود را انتخاب کرده و از آن استفاده می­کند. امروزه از طریق اینترنت انواع مختلف محتوا انتقال می­یابد. این مطالب گونه­ های مختلفی دارند که آنها را در قالب­ های زیر می­توان دسته­بندی کرد؛.

محتوای نوشتاری:

همان طور که از اسمش پیداست فقط از نوشته و متن در آن استفاده می­شود. اگر کوتاه باشد، معمولاً برای توضیحات مختصری درباره بخشی از سایت یا وبلاگ در گوشه و کنار آن قرار می­گیرد. اگر طولاتی باشد در اکثر اوقات به صورت PDF آن را در سایت­ها قرار می­دهند.

محتوای دیداری (بصری):

شامل عکس­ ها یا پوسترهایی که موضوع خاصی را نشان می­دهند. محتوای دیداری خود گونه­ های مختلفی دارد که از نمونه­ های پرطرفدار آن، ‌تصاویر اینفوگرافیک است. اینفوگرافیک در شبکه­ های اجتماعی مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. هم­چنین در مقاله­ های آموزشی بسیار پرکاربرد است.

اسلاید شیر:

این محتوا تلفیقی از چند عکس­نوشته است. اسلایدشیدر در اروپا و آمریکا طرفداران زیادی دارد اما در ایران چندان رایج نیست و مدیران وب­ها به ندرت از این نوع محتوا استفاده می­کنند.

محتواهای ویدیوئی و فیلم ­ها:

از آنجایی که بیشترین دریافت انسان از طریق بینایی­ست،‌ محتواهای تصویری بیشتر مورد توجه هستند. از سویی فیلم­ ها و ویدیوها شصت برابر بیشتر از محتواهای متنی در ذهن انسان قابلیت پردازش دارند. از این رو دارای بیشترین مخاطب در میان محتواهاست. مدیران سایت­ ها با آگاهی از این موضوع،‌ سرمایه­ گذاری­ های زیادی بر روی تولید محتواهای ویدیوئی انجام می­دهند.

محتوای صوتی:

محتواهای صوتی، پادکست ­ها و محتواهای رادیویی در میان اشخاصی که تمایل به گوش دادن دارند، برای آموزش از طریق شنیداری و افرادی که در هر زمان و مکانی حتی زمان­ های مرده می­خواهند بهترین استفاده را از وقتشان بکنند بسیار پرطرفدار است. از این محتوا برای داستان­های طولانی و متون آموزشی بلند استفاده می­کنند.

محتوای ترکیبی (تلفیقی):

این نوع محتوا ترکیبی از محتوای دیگر است. به این صورت که یک محتوا ممکن است هم متن داشته باشد و هم ویدئو یا مثلاً هم صوت داشته باشد و هم عکس و هم متن و … این نوع از محتوا از ابتدا نبوده و به مرور به خاطر استانداردهای سئو شکل گرفته است.

[سئو استانداردی برای تولید محتواست که کمک می­کند محتوا دارای ارزشمندی بالاتری باشد و در موتورهای جستجو با رنکینگ بالاتری قرار بگیرد.] این محتوا انواع دیگر محتوا را که شامل آموزش،‌ کپی رایتینگ، اخبار و غیره است؛ در برمی­گیرد.

کپی رایتینگ (Copy Righting):

این نوع محتوا شامل محتواهای ترکیبی،‌ نوشتاری و دیداری است و بیشتر در سایت­های فروشگاهی و وب­سایت­هایی محصول یا خدماتی را اراده می­کنند، مورد توجه است.

کپی رایتینگ (Copy Righting):
کپی رایتینگ (Copy Righting):

آموزشی:

محتوای آموزشی، ‌محتوای حساسی می باشد. چرا که این محتوا در عین داشتن جامعیت و توضیحات کامل باید قوانین سئو را کاملاً رعایت کند. این محتوا به دنبال رفع مشکل خواننده و ارائه مطالبی معتبر به مخاطب است.

خبری:

این نوع از محتوا را معمولاً خبرنگاران تولید می­کنند و توسط سایت­های دارای اعتبار و موثق انتشار می­یابند. این نوع از محتوا تنها محتوایی­ست که جز قانون کپی-رایت نمی­باشد.

محتوای الکترونیکی

محتوای الکترونیکی مجموعه ای می باشد که هدفش می تواند آموزش در هر زمینه ای باشد. محتوای الکترونیکی در قالب های مختلف مانند فیلم، متون، تصاویر و صداها ارائه می شود که هر کدام به صورت جداگانه می توانند یک پکیج آموزشی باشند. محتوای الکترونیکی مفهومی وسیع دارد زیرا به هر نوع محتوایی که از طریق کامپیوتر دیده شود و بشود آن را انتقال داد، محتوای الکترونیکی است.

محتوای الکترونیکی
محتوای الکترونیکی

در ایران برای اولین بار محتوای الکترونیکی در سال 1368 تولید شد که کناب چاپی به الکترونیکی تبدیل شد. این کتاب در زمینه ی دینی بوده است. برگزار شدن 3 جشنواره ی محتوای الکترونیکی در زمینه های آموزشی فنی و حرفه ای از نمونه های تولید محتوا به حساب می آمده است. روزانه هزاران هزار مطلب و موضوع در فضای اینترنت وارد می شود و در زمینه و دسته های مختلف تقسیم بندی می شود باید در نز داشت که همه ی این مطالب کاربردی نبوده و محتوا به حساب نمی آیند.

آموزش الکترونیکی

بخش مهمی از محتوای الکترونیکی را آموزش الکترونیکی تشکیل داده است که به شکل های مختلفی مثل فیلم، متن، عکس و انیمیشن های صوتی و تصویری به کمک برنامه های متنوع ساخته و تهیه می گردد و در اختیار مخاطب قرار داده می شود. محتوای الکترونیکی راهی بسیار مفید برای یادگیری و آموزش است که در حقیقت یک درس را با فضایی لذت بخش ارائه می کند.

امروزه خیلی از سازمان ها، مراکز آموزشی و دانشگاه ها مطالب و دروس خود را برای کسانی که به هر دلیلی مشکل حضور در کلاس دارند را به صورت الکترونیکی ارائه می کنند. به این شکل که در سایت مربوطه ی خود موضوعات را به صورت چند رسانه ای در اختیار علاقه مندان می گذارند.

امکاناتی که محتوای الکترونیکی دارد مانند امکانات موجود در کلاس نمی باشد. اینجا می توان به کمک نرم افزارها و بهره بردن از تکنیک های دیداری و شنیداری و… مطالب و مسائل مختلف را اراده نمود که به راحتی مخاطبان در فضایی آرام و به دور از شلوغی آن ها را آموزش ببینند. متخصصان مختلفی که خود دروس را تدریس می نمایند به همراه منخصصین رایانه هستند و مطالب را به طور کامل در اختیار مخاطبان قرار می دهند.

طراحی قوی   

محتوایی خوب است که از طراحی قوی برخوردار باشد. طراحی خوب یعنی اینکه ساختاری درست داشته باشد تا اثری با کیفیت در اختیار مخاطب قرار گیرد. رسیدن به هدف نیز ویژگی دیگر محتوای الکترونیکی خوب می باشد، که حتماً نباید تولید کننده ی محتوا مخاطب را به هدف برساند

بلکه گاهی تمرین و حل کردن مسائل و یادگیری قدم به قدم یک محتوا توسط مخاطب برای تولید کننده رسیدن به هدف محسوب می شود. بعضی اوقات می توان محتوای الکترونیکی را به شکل پاورپوینت تهیه و در اختیار مخاطب قرار داد که اگر این نوع محتوا برای مخاطب مفید باشد باز تولید کننده ی محتوا به هدف خود رسیده است.

مراحل تولید محتوای الکترونیکی

تولید کردن محتوای الکترونیکی مراحل متنوعی دارد که اولین مرحله آن طراحی است که باید محتوا را از شکل های مختلف به محتوای الکترونیکی تبدیل نمود. در مرحله ی بعد می بایست اجزای مورد نیاز برای محتوای الکترونیکی را تهیه کرد. و مرحله ی سوم جمع بندی محتوا در فالب متن، فیلم، انیمیشن، صوت و… می باشد و در نهایت نوبت به ارائه ی کار می رسد که در سایت و یا سی دی به مخاطب ارائه می شود.

مراحل تولید محتوای الکترونیکی
مراحل تولید محتوای الکترونیکی

شیوه های طراحی اولیه ی محتوای آموزشی

طراحی خطی/ طراحی فهرستی/ طراحی ترکیبی

ابزار مورد نیاز محتوای الکترونیکی

ابزاری که برای تولید محتوای الکترونیکی مورد نیاز است بسیار زیاد می باشد و برای هر نوع قالبی ابزار مخصوص به خود می خواهد که به آن ها اشاره می شود.

برای تولید متن: پرزنتر، پاورپوینت، آکروبات ریدر

برای تولید عکس: فتوشاپ، فتو ایمپکت

برای ساخت انیمیشن: فلش، سوئیچ مکس، کاپتیویت

نرم افزار مخصوص ساخت فیلم: کاپتیویت

نرم افزار مناسب صدا: سوند بوث، آدیوشن، کاپتیویت

برنامه ی مخصوص آرم یا لوگو: فلش، اکسترا تری دی

نرم افزار مناسب تولید اسلاید: دایرکتور، پاورپوینت، کاپتیویت

برای تولید آزمون: کاپتیویت

نرم افزار تولید صفحه بندی و اتوران: کاپتیویت، اتوران اینتر پرایس، مولتی مدیا بیلدر

برنامه ای که قابل نصب است نیز اینستال شای می باشد.

برای آموزش و درس دادن به دانش آموزان تولید و تهیه ی محتوای الکترونیکی در قالب بازی، سرگرمی و آموزشی و غیره … خیلی مناسب و تأثیر گذار است.

انواع محتوای الکترونیکی

تولید اپ های بانک اطلاعاتی

ایجاد برنامه های بازی، سرگرمی و آموزشی

تولید اپ های آموزش و یادگیری برای سیستم عامل های مختلف

نرم افزارهایی که آموزش قرآن و برنامه های پرورشی باشد

ایجاد محتوای الکترونیکی با موضوعات آموزشی و درس های مدرسه

محتوای الکترونیکی که تهیه می شود هم می تواند در زمینه ی درسی و آموزشی باشد و هم می تواند کمک درسی و تقویتی باشد

مخاطبان محتوای الکترونیکی

هدف اصلی محتوای الکترونیکی معمولاً آموزش است که برای دانش آموزان و دانشجویان تهیه می شود اما می شود محتوایی هم برای عموم تهیه و در دسترس آنان قرار داد.

مزایای تولید محتوای الکترونیکی

از طریق محتوای الکترونیکی می توان قدرت یادگیری افراد را افزایش داد و همچنین فضایی پر نشاط و لذت بخش را برای آنان فراهم نمود. به بیانی دیگر منظور از محتوای الکترونیکی ایجاد تجربه ای جدید در قالب یادگیری الکترونیکی می باشد. به همین دلیل امروزه در اکثر ادارات و مکان های آموزشی از آن بهره می برند.

استراتژی محتوای الکترونیکی تأثیر بسزایی در پیشبرد تولید این نوع محتوا دارد:

تولید محتوای الکترونیکی

تجزیه ی محتوای الکترونیکی ایجاد شده

سنجیدن محتوای الکترونیکی

بالا بردن سطح محتوای الکترونیکی

بهینه سازی محتوای الکترونیکی تولید شده

مزایای تولید محتوای الکترونیکی
مزایای تولید محتوای الکترونیکی

 

ابزار توسعه ی محتوای الکترونیکی

محتوای الکترونیکی آف شلف: کمک از طریق کتابخانه هایی بزرگ که اطلاعات و محتوا را در زمانی مشخص، برای افرادی خاص و محدود ارائه می دهند. در این زمان مؤسسات باید فکر اقتصادی داشته باشند تا از این طریق ضرری به آن ها وارد نشود پس باید در ابتدا مشتری واقعی را بیایند و سپس از این کتابخانه ها کمک بگیرند.

محتوای الکترونیکی را خود آموزشگاه و یا سازمان مربوطه تولید نماید: این روش بهترین کار برای مؤسسات می باشد زیرا خود بیشتر به امور مربوط به آموزش و تولید محتوا آگاهی دارند. این روش هزینه ی کم تری نیز برای مؤسسه مربوطه به همراه خواهد داشت.

برای تولید محتوای الکترونیکی کار را حتماً به یک متخصص سپرد: این روش کمی هزینه بر است بنابراین موسسات باید در نظر داشته باشند که پشتیبان مالی خود را با دقت کامل انتخاب نمایند زیرا متخصصانی که انجام کار را قبول می کنند تمام بخش های تولید محتوا را بررسی کرده و سپس قیمت پیشنهادی را به موسسه اعلام می نمایند.

نتیجه گیری

تولید محتوا در زمینه های مختلف انجام می شود که هر کدام نیاز به متخصص مربوط به خود دارد. در تولید محتوای الکترونیکی محتوا را از شکل بیرونی به شکل یک پکیج در قالب سی دی، سایت و… در می آورند. محتوای الکترونیکی در زمینه ی آموزش و یادگیری خیلی کاربرد دارد.

موسسات آموزشی می توانند دروس آموزشی خود را در قالب محتوالی الکترونیکی با استفاده از نرم افزار های متنوع به کسانی که عدم توانایی، دوری راه و یا هر دلیل دیگر مانع حضور آنها در آموزشگاه ها می شود ارائه نمایند که این ویژگی سبب استقبال از آموزشگاه های مجازی می شود و این امر معنی فاصله و دوری را نیز از بین می برد.

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید