تعدیل نیروی انسانی چیست

تعدیل نیروی انسانی چیست

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

در این مقاله به بررسی موضوع تعدیل نیروی  انسانی چیست می پردازیم:

در واقع تعدیل نیروبه معنی کم کرد نیروی انسانی کارخانجات و سازمان ها و اخراج بعضی از کارکنان می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در این اینجا به سوالاتی درباره ی تعدیل نیرو و علل آن پاسخ داده شده است که آن ها را باهم بررسی می کنیم:

1)توضیحی مختصر درباره ی تعدیل نیرو داد شود؟

2)تعدیل نیروی انسانی معمولا به روش های صورت می گیرد،توضیح دهید؟

3)تعدیل نیروی انسانی  سازمان های دولتی به چه صورت می باشد؟

4)برای تعدیل نیرو آیا زمان بندی خاصی وجود دارد؟

[/stextbox]

 

توضیحی مختصر درباره ی تعدیل نیرو داد شود؟

بیرون آمدن از محل کار و سازمان معمولا به دو صورت می باشد،یکی اینکه خروج فرد بر اثر سیاست های سازمان و دیگر خروج فرد از سازمان به دلایل شخصی خود می باشد.

در مورد اول می توان گفت که این خروج براساس برنامه های سازمان به منظور کم کردن نیروی انسانی و ایجاد تعامل برای وضعیت ارئه و خواسته نیروی انسانی می باشد.

به طور کلی این روش ها برای نگه داشتن تعادل در عرضه و تقاضای نیروی انسانی مورد استفاده قرار می گیرد.

قانون تعدیل نیروی انسانی سازمان ها  در سال 1387به تصویب شورای تشخیص مصلحت نظام رسید که طی آن دولت به کارفرمایان  سازمان ها و کارخانه ها اجازه ی تعدیل نیروی انسانی را در شرایط خاص اقتصادی داد.طی این مصوبه کارفرما میتواند با توجه به کاهش تولیدات و تغییر در تقاضا ی ساختاری به دلیل شرایط بد اقتصادی  سازمان به قراردادهای کارکنان خاتمه بدهد.

توضیحی مختصر درباره ی تعدیل نیرو داد شود؟
توضیحی مختصر درباره ی تعدیل نیرو داد شود؟

تعدیل نیروی انسانی معمولا به روش های مختلفی صورت می گیرد،توضیح دهید؟

گاهی این روش ها به صورت های مختلفی ایجاد می شوند که در زیر نام برده شده است:

محدودیت در استخدام کردن نیروی انسانی،

بازنشسته کردن افراد زودتر از زمان مقرر:

به این صورت که  روش بازنشستگی زود رس، باعث کاهش نیروی انسانی در سازمان می شوند، این امر بیشتر برای افرادی اجرا می شود که دارای حقوق زیادی می باشند که با ، بازنشستگی این افراد،نیروی جدید تری اما با حقوق کمتر سرکار می آورند.

 دادن مرخصی های بدون حقوق:

این روش یکی دیگر از روش های کاهش نیروی انسانی می باشد،به این صورت که، برای افرادی که وقت کافی برای رسیدگی به کارهای خارج از سازمان و شخصی خود ندارند و دارای وضعیت مالی مناسبی می باشند روش بسار خوبی است،

همچنین برای افراد دانشجو که مشغول به ادامه ی تحصیل هستند فرصتی مناسب می باشد،در واقع از این روش برای  آماده کردن افرادی که قرار است بازخرید،بازنشسته شوند بهترین روش می باشد تا این افراد کم کم با این موضوع تعامل پیدا کنند و آماده ی پذیرش شرایط شوند.

مامور کردن:

یکی از روش های کاهش نیروی اضافی سازمان ها، مامور کردن تعدادی از کارکنان یک سازمان به سازمان دیگری می باشد.

این روش به این صورت می باشد که اگر در سازمان مورد نظر کاری نباشد وی را به سازمان دیگری انتقال می دهند ولی در صورت احتیاج به کارمند دوباره به سازمان مذکور باز می گردد.

روش تسهیم در انجام کار:

زمانی که حجم کارمورد نظر کم می باشد در این حالت می توان یک کار را به دو نفر واگذار کرد،که در این حال حقوق  هردو نفر را به طور مساوی و یا ممکن است به مقداری که بین خود  به توافق رسیده اند پرداخت کنند.

روش به کار گماشتن نیرو ها در بیرون سازمان  که یکی دیگر از روش های تعدیل نیرو می باشد،  به  دلیل  سخت بودن و اضطراب این کار برای سازمان این روش ممکن است بسیار کار آمد باشد به این صورت که سازمان تلاش می کند با توجه به توانایی افراد و نیاز سایر شرکت ها برای افرادی که قرار است تعدیل نیرو شوند شغل مناسب دیگری در سازمان های دیگر  پیداکند.

یکی از بدترین و اظطراب آورترین روش های کاهش نیر انسانی سازمان ها،اخراج کردن افراد می باشد،به این صورت که نشان داده می شود فرد رفتار نامناسب وعملکرد خوبی در وظیفش نداشته است.

روش تسهیم در انجام کار:
روش تسهیم در انجام کار:

تعدیل نیروی انسانی  سازمان های دولتی به چه صورت می باشد؟

قانون تعدیل نیروی سازمان های دولتی در سال 1366 توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید،طی این مصوبه سازمان ها اجازه ی حذف و کنار گذاشتن پست های موقت را دارند اما نمی توانند پست های اصلی را حذف کنند،همچنین از ایجاد پست های تازه خود داری کنند.

برای اجرای این قانون آیین نامه های اعمال شده که افرادی بر آن ها نظارت دارند.

برای تعدیل نیرو آیا زمان بندی خاصی وجود دارد؟

مناسب ترین زمان  برای تعدیل نیرو،زمان مابین انجام پروژه ها می باشد.

ممکن است دربرخی موارد تعدیل نیرو را به صورت سینوسی انجام بدهند به این صورت که در زمان های بی کاری در پروژ ها و همچنین برای کاهش هزینه ها تعدادی از نیروی کار از سیستم حذف و خارج کنند.

لازم به ذکر است در برخی موارد با پیشرفت کار و زیاد شدن حجم کاری سازمان دوباره همان افراد را به سرکار می آورد در واقع این کار شبیه بازیکنان قرضی تیم فوتبال می باشد.

نکته ی بسیار مهم درباره ی تعدیل نیرو سازمان های دولتی این است که مبحث اخراج کارکنان کاملا جدا از این قانون می باشد.

در واقع تعدیل نیروی یا اخرارج کارکنان یکی از سخت ترین وظایف مدیران سازمان می باشد،زیرا معرفی این افراد کار بسیار ناراحت کننده و سختی می باشد.

از این  برای کمتر کردن بار سختی این موضوع بهتر است مدیران نکاتی را هنگام تعدیل نیروهای  رعایت کنند،برخی از این نکات در زیر توضیح داده شده اند:

بهتر است قبل از اعلام خبر تعدیل شدن آن فرد خود را برای واکنش های متفاوت او آماده کنید.

ممکن است این فرد گریه کند یااز مشکلات خانوادگی خود نیز بگویید که شما باید توانایی کنترل احساسات خود را داشته باشید همچنین ممکن است پرخاشگری صورت بگیرد.

بهتر است با فرد تعدیل شده همدردی کنید.

توصیه می شود که این خبر را در زمان و مکان مناسب به فرد اعلام کنید.

برای تعدیل نیرو آیا زمان بندی خاصی وجود دارد؟
برای تعدیل نیرو آیا زمان بندی خاصی وجود دارد؟

بهترین زمان برای اعلام این خبر

بهترین زمان برای اعلام این خبر معمولا آخر هفته می باشد چرا که فرد در روز تعطیل می تواند درباره ی این موضوع بهتر و با تمرکز بیشتر فکر کند.

لازم به ذکر است که بدانید نباید در گفتن این خبر وقفه ایجاد کنید و به مسائل حاشیه ای مثل آب وهوا بپردازید چرا که این روش باعث می شود از موضوع خارج شوید.

بهترین عکس العمل شما در مقابل رفتار این فرد این است که آرام باشید و او را هم نیز به آرامش دعوت کنید و حتی در صورت عصبانیت وی سخنان او را نشنیده بگیرد.

نکته آخر درباره ی تعدیل نیرو این است که این تعدیل در روحیه و انجام وظایف سایر کارمندان باقی مانده در شرکت اثر می گذارد از این رو مدیران باید اجازه دهند که کارمندان درباره ی این موضوع آزادانه صحبت کنند

بهترین زمان برای اعلام این خبر
بهترین زمان برای اعلام این خبر

 

از اینکه تا پایان مقاله تعدیل نیروی انسانی چیست ما را همراهی کردید متشکریم و امیدواریم از مقاله تعدیل نیروی انسانی چیست نهایت استفاده را برده باشید

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید