بیزینس پلن چیست

بیزینس پلن چیست

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

بیزینس پلن چیست ؟ بله. این سوالی­ست که این بار قصد داریم به آن پاسخ دهیم. بیزینس پلن یا Business Plan که در فارسی به آن طرح کسب و کار می­گویند، به زبان ساده برنامه­ ریزی برای شروع یک کار است. برای آشنایی دقیق و تخصصی­ تر با ما همراه باشید.

بیزینس پلن چیست
بیزینس پلن چیست

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم

بیزینس پلن به چه معناست؟

بیزینس پلن چه فوایدی دارد؟

چطور یک بیزینس پلن خوب بنویسیم؟

[/stextbox]

 

تعریف بیزینس پلن

برای اینکه بدانیم بیزینس پلن چیست، ابتدا به تعریف ساده از آن می­پردازیم. بیزینس پلن که در انگلیسی Business Plan نوشته می­شود؛ در فارسی به طرح کسب و کار ترجمه شده است. گاهی به اختصار از اصطلاح BP برای بیان آن استفاده می­کنند. حال طرح کسب و کار یعنی چه؟

طرح کسب و کار برنامه ­ایست که قبل از شروع یک کار تازه نوشته می­شود. در این برنامه یا طرح درباره مسائل مالی، بازاریابی و عملیاتی که قرار است ما را به نتیجه برساند نوشته می­شود.

این طرح هر چقدر واضح­تر و در ست­تر تنظیم شود،‌ ما را برای رسیدن به اهدافمان بهتر یاری می­کند. اگر طرحمان خوب و دقیق باشد، دیگران را هم می­تواند به همکاری با ما ترغیب کند. یک کار مالی و تجاری بدون داشتن بیزینس پلن موفق نخواهد بود؛ چرا که کارآفرین قدم های بعدی خود را نمی­داند.

تعریف بیزینس پلن
تعریف بیزینس پلن

مزایای نوشتن بیزینس پلن

بیزینس پلن نوشتن به کارآفرین جهت ­دهی کرده و برنامه هایش را مدیریت می­کند. در ادامه فواید یک بیزینس پلن خوب را توضیح خواهم داد.

داشتن یک استراتژی خوب:

برنامه­ ریزی همیشه به انسان کمک می­کند تا خط مشی خود را مشخص کند. در بیزینس پلن هم این طرح و برنامه به شما کمک می­کند تا با یک خط مشی مشخص و استراتژی به سمت هدفتان حرکت کند. مثل یک شطرنج­باز که از قبل حرکت مهره­ها را برنامه ­ریزی می­کند.

هدفمند شدن: 

شما با داشتن بیزینس پلن می­دانید که به کدام سمت حرکت خواهد کرد و نتیجه این اقدام جه خواهد بود. هدف چیزی­ست که شما افق حرکت خود را به واسطه آن خواهید دید.

قابلیت پیش­بینی:

بیزینس پلن به شما این توان را خواهد داد که نتیجه تلاش­هایتان را پیش­بینی کنید. اگر چه که همیشه در هر کاری اتفاقات غیرمنتظره نیز وجود دارد و زمان­بندی و برنامه را جابه­جا خواهد کرد اما داشتن بیزینس پلن هم شما را برای مدیریت بهتر مسیر و هم حل بحران­ های پیش آمده کمک کرده و در نهایت بازگشتن شما به مسیری را که از قبل انتظار داشتید تسریع خواهد نمود.

اولویت­ دهی به گام ها: 

در هر راهی مسیرها و کارهای مختلفی وجود دارد اما کدام یک را اول باید انجام داد؟ بیزینس پلن در اولویت دادن به برنامه­ها و گام هایی که باید بردارید یاریتان خواهد کرد. با دانستن صحیح این مراحل،‌زودتر به نتیجه دلخواه خواهید رسید.

درک وابستگی کارها:

روابط بین مراحل کار و گامهایی را که باید بردارید به واسطه طرح کسب و کارتان بهتر درک خواهید کرد.

مدیریت زمان: 

شما می­توانید زمانبندی کنید که هر مرحله از کارتان تا چه موعدی انجام خواهد شد و بعد از چه مدت زمانی به نتیجه دلخواهتان خواهید رسید. شما با قرار دادن ددلاین­ها (Deadline) به مدیریت زمانتان کمک شایانی خواهید کرد اما این مرحله باید با ابزار و امکاناتتان هماهنگ باشد. در واقع بر اساس وتقعیت­ها ترسیم شود.

برنامه­ ریزی صحیح نمایندگی ­ها:

شما می­توایند برنامه نمایندگی­ هایتان را و اینکه از چه زمان یک نمایندگی را وارد حیطه کارتان کنید،‌ پیش­بینی و لحاظ کنید.

مدیریت کارمندان:

اینکه کارمندانتان چه میزان برای شما بازدهی دارند و چه مقدار در روند کاری مؤثر خواهتد بود از دیگر مزایای داشتن بیزنس پلن است.

هماهنگی بحث پولی و نقد: 

شما می­توانید جریان مالی و بحث پول و وجه نقدی را که در کارتان رد و بدل خواهد شد،‌ مدیریت کرده و با سایر بخش­ها مثل هزینه و سرمایه­گذاری و … هماهنگ کنید.

منعطف بودن: 

همان طور که در بالا هم اشاره کردم، اگر شرایط پیش­بینی نشده رقم بخورد و یا شرایطی که موجود است و شما باید آنها را در برنامه لحاظ کنید، در بیزینس پلان قابل محاسبه است. طرح کسب و کار شما را نسبت به شرایط منعطف خواهد کرد  و این خود یکی از عوامل موفقیت در کارهاست.حال که با فوایدی که داشتن یک بیزینس پلن خوب به ما می­رساند آشنا شدیم،‌ باید تلاش کنیم که اصول نوشتن آن را نیز یاد بگیریم. با ما همراه باشید.

 

اصول نوشتن بیزینس پلن

برای نوشتن بیزینس پلن باید بدانید چه مواردی لازم است و چه نکاتی را در آن باید بنویسید. گاهی بعضی افراد نوشتن بیزینس پلن را به غیر واگذار می­کنند اما بهتر است این کار را خودتان انجام دهید؛ چرا که شما خودتان به کسب و کاری که قرار است راه بیندازید اشراف بیشتری دارید. گامهایی که برای نوشتن یک بیزینس پلن خوب بردارید به شرح زیر است؛

اولین مرحله این است که شما توصیف دقیقی از کسب و کارتان داشته باشید. توصیف یعنی اینکه بدانید دقیقا چه می­خواهید بکنید. زمینه­ای که در آن قصد فعالیت دارید چیست و نام آن را مشخص کنید. وضعیت موجود کاری و آینده طرح را بیان کنید. این مرحله جز ارکان­های اصلی بیزینس پلن است. درست انجام ندادن آن باعث اشتباه و بد شکل گرفتن مراحل بعدی می­شود.

مرحله بعد این است که مخاطبتان را خوب بشناسید. این مرحله هم جز مراحل حساس است. عدم شناخت مخاطب یعنی شکست بی چون و چرای کسب و کار. سپس بازاری را که قصد دارید کسب و کارتان در آن حیطه فعال باشد،‌رصد و ارزیابی کنید. باید بدانید در بخض محلی، ملی یا بین­المللی جایگاه کار شما چیست.

مقیاس کسب و کار

این مرحله را با تحقیق اساسی باید پیش ببرید. خب بعد از این مرحله مقیاس کارتان را تعیین می­کنید. مقیاس کسب و کار یعنی بدانید برای چه کسانی و چه گروهی کار می­کنید. مثلا همان اول شما نمی­توانید بگویید من برای کل دنیا تولید می­کنم. این می­تواند جز آینده­نگری بلند مدت شما باشد اما برای شروع کارتان مناسب نیست.

همان­طور که گفتم بیزینس پلن برای شما را هدفمند می­کند اما این مرحله به خودی خود اتفاق نمی­افتد. شما باید هدف را تعریف کنید. برای این مرحله زمان کافی بگذارید. بعد از تعیین هدف، نیازمندی­ هایتان را فهرست کنید. شما باید بدانید برای شروع کارتان چه موارد یا پول یا هر چیز دیگر نیاز است.

خب بعد از این مراحل به یکی از مراحل سخت کار می­رسیم. بازاریابی کارتان. در این مرحله در طرح باید بتوانید مخاطب را متقاعد کنید که خدمات شما بازار خوبی دارد. حال باید مکانی برای کارتان مهیا کنید. ممکن است کار شما یک کار اینترنتی باشد که فقط با یک سیستم راه­اندازی می­شود اما شما باید برای همان سیستم هم مکان تعریف کنید.

ارزیابی سرمایه

هزینه و سرمایه کارتان را ارزیابی کنید. در این مرحله شما باید این سه مرحله را در نظر بگیرید. بودجه،‌ درآمد و بیلان نقدینگی. بودجه را بر حسب سه سال اول کسب و کار تعیین می­کنند. درآمد سود و زیان شما را در اختیارتان قرار خواهد داد و نقدینگی مقدار دخل و خرج شما را ارزیابی می­کند. به کمک جدول مقایسه شما می­توانید این کار را انجام دهید. مدیریت مراحل مختلف را بنویسید و در واقع یک چارت سازمانی خوب ارائه دهید.

خب حالا ممکن است بعد از شروع کار تحولات و اتفاقات ناخواسته کسب و کار ما را تهدید کند. از جمله ورود رقبا یا تحولات بازار و … این نکات را در طرحتان لحاظ کنید و راه حلهایی در نظر بگیرید. طرح توسعه ­ای در کنار طرحتان داشته باشید. یک برنامه بلند مدت که آینده کاری شما را ترسیم می­کند.

سپس کارتان را زمانبندی کنید و برای هر مرحله از کار زمانی را معین کنید. پیش فرض­ های دهنی غلطتان راجع به کسب و کار را کنار بگذارید مثلا مثل این فکر که من چون می­دانم می­خواهم چه کنم دیگر نیاز به نوشتن نیست. در نهایت دوباره طرحتان را ارزیابی کنید و اشکالاتش را رفع کنید. حالا شما یک بیزینس پلا خوب برای شروع کارتان دارید.

ارزیابی سرمایه
ارزیابی سرمایه

نتیجه­ گیری

بیزینس پلن یک برنامه­ریزی جامع برای شروع یک کسب و کار جدید است. این طرح به شما کمک می­کند برنامه­ریزی خوبی داشته باشید و هدفمند در کارتان حرکت کنید. با زمانبندی مشخص کارتان را به پیش ببرید و اتفاقات پیش رو را پیش­بینی کنید. شما اگر بتوانید یک بیزینش پلن خوب بنویسید، احتمال موفقیت در کارتان را بالاتر برده­اید. برای نوشتن بیزینس پلن خودتان دست به کار شوید و به دیگری نسپارید.

چون شما می­دانید می­خواهید چه بکنید. همه چیز درباره کارتان را دقیق و روشن بنویسید. مخاطب و بازار را بشناسید. اهداف و مقیاس کارتان را بشناسید. بدانید برای چه گروهی خدمات ارائه می­دهید. نیازهای شروع کار را فهرست کنید. بودجه و مکان کار را مشخص کنید.

خطرهای پیش رو و اتفاقات احتمالی را در نظر گرفته و راه حل داشته باشید. تفکرات اشتباه راجع به شروع یک کسب و کار را کنار گذاشته و در آخر طرحتان را مرور کنید. شما یک بیزینس پلن خوب دارید که می­توانید برای شروع کار به آن اعتماد کنید.

از اینکه تا پایان مقاله بیزینس پلن چیست ما راهمراهی کردید متشکریم و امیدواریم از مقاله بیزینس پلن چیست نهایت استفادهرا برده باشید

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید