بیزینس پلن چیست ؟ بله. این سوالیست که این بار قصد داریم به آن پاسخ دهیم. بیزینس پلن یا Business Plan که در فارسی به آن طرح کسب و کار میگویند، به زبان ساده برنامه ریزی برای شروع یک کار است. برای آشنایی دقیق و تخصصی تر با ما همراه باشید.
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم
بیزینس پلن به چه معناست؟
بیزینس پلن چه فوایدی دارد؟
چطور یک بیزینس پلن خوب بنویسیم؟
[/stextbox]
تعریف بیزینس پلن
برای اینکه بدانیم بیزینس پلن چیست، ابتدا به تعریف ساده از آن میپردازیم. بیزینس پلن که در انگلیسی Business Plan نوشته میشود؛ در فارسی به طرح کسب و کار ترجمه شده است. گاهی به اختصار از اصطلاح BP برای بیان آن استفاده میکنند. حال طرح کسب و کار یعنی چه؟
طرح کسب و کار برنامه ایست که قبل از شروع یک کار تازه نوشته میشود. در این برنامه یا طرح درباره مسائل مالی، بازاریابی و عملیاتی که قرار است ما را به نتیجه برساند نوشته میشود.
این طرح هر چقدر واضحتر و در ستتر تنظیم شود، ما را برای رسیدن به اهدافمان بهتر یاری میکند. اگر طرحمان خوب و دقیق باشد، دیگران را هم میتواند به همکاری با ما ترغیب کند. یک کار مالی و تجاری بدون داشتن بیزینس پلن موفق نخواهد بود؛ چرا که کارآفرین قدم های بعدی خود را نمیداند.
مزایای نوشتن بیزینس پلن
بیزینس پلن نوشتن به کارآفرین جهت دهی کرده و برنامه هایش را مدیریت میکند. در ادامه فواید یک بیزینس پلن خوب را توضیح خواهم داد.
داشتن یک استراتژی خوب:
برنامه ریزی همیشه به انسان کمک میکند تا خط مشی خود را مشخص کند. در بیزینس پلن هم این طرح و برنامه به شما کمک میکند تا با یک خط مشی مشخص و استراتژی به سمت هدفتان حرکت کند. مثل یک شطرنجباز که از قبل حرکت مهرهها را برنامه ریزی میکند.
هدفمند شدن:
شما با داشتن بیزینس پلن میدانید که به کدام سمت حرکت خواهد کرد و نتیجه این اقدام جه خواهد بود. هدف چیزیست که شما افق حرکت خود را به واسطه آن خواهید دید.
قابلیت پیشبینی:
بیزینس پلن به شما این توان را خواهد داد که نتیجه تلاشهایتان را پیشبینی کنید. اگر چه که همیشه در هر کاری اتفاقات غیرمنتظره نیز وجود دارد و زمانبندی و برنامه را جابهجا خواهد کرد اما داشتن بیزینس پلن هم شما را برای مدیریت بهتر مسیر و هم حل بحران های پیش آمده کمک کرده و در نهایت بازگشتن شما به مسیری را که از قبل انتظار داشتید تسریع خواهد نمود.
اولویت دهی به گام ها:
در هر راهی مسیرها و کارهای مختلفی وجود دارد اما کدام یک را اول باید انجام داد؟ بیزینس پلن در اولویت دادن به برنامهها و گام هایی که باید بردارید یاریتان خواهد کرد. با دانستن صحیح این مراحل،زودتر به نتیجه دلخواه خواهید رسید.
درک وابستگی کارها:
روابط بین مراحل کار و گامهایی را که باید بردارید به واسطه طرح کسب و کارتان بهتر درک خواهید کرد.
مدیریت زمان:
شما میتوانید زمانبندی کنید که هر مرحله از کارتان تا چه موعدی انجام خواهد شد و بعد از چه مدت زمانی به نتیجه دلخواهتان خواهید رسید. شما با قرار دادن ددلاینها (Deadline) به مدیریت زمانتان کمک شایانی خواهید کرد اما این مرحله باید با ابزار و امکاناتتان هماهنگ باشد. در واقع بر اساس وتقعیتها ترسیم شود.
برنامه ریزی صحیح نمایندگی ها:
شما میتوایند برنامه نمایندگی هایتان را و اینکه از چه زمان یک نمایندگی را وارد حیطه کارتان کنید، پیشبینی و لحاظ کنید.
مدیریت کارمندان:
اینکه کارمندانتان چه میزان برای شما بازدهی دارند و چه مقدار در روند کاری مؤثر خواهتد بود از دیگر مزایای داشتن بیزنس پلن است.
هماهنگی بحث پولی و نقد:
شما میتوانید جریان مالی و بحث پول و وجه نقدی را که در کارتان رد و بدل خواهد شد، مدیریت کرده و با سایر بخشها مثل هزینه و سرمایهگذاری و … هماهنگ کنید.
منعطف بودن:
همان طور که در بالا هم اشاره کردم، اگر شرایط پیشبینی نشده رقم بخورد و یا شرایطی که موجود است و شما باید آنها را در برنامه لحاظ کنید، در بیزینس پلان قابل محاسبه است. طرح کسب و کار شما را نسبت به شرایط منعطف خواهد کرد و این خود یکی از عوامل موفقیت در کارهاست.حال که با فوایدی که داشتن یک بیزینس پلن خوب به ما میرساند آشنا شدیم، باید تلاش کنیم که اصول نوشتن آن را نیز یاد بگیریم. با ما همراه باشید.
اصول نوشتن بیزینس پلن
برای نوشتن بیزینس پلن باید بدانید چه مواردی لازم است و چه نکاتی را در آن باید بنویسید. گاهی بعضی افراد نوشتن بیزینس پلن را به غیر واگذار میکنند اما بهتر است این کار را خودتان انجام دهید؛ چرا که شما خودتان به کسب و کاری که قرار است راه بیندازید اشراف بیشتری دارید. گامهایی که برای نوشتن یک بیزینس پلن خوب بردارید به شرح زیر است؛
اولین مرحله این است که شما توصیف دقیقی از کسب و کارتان داشته باشید. توصیف یعنی اینکه بدانید دقیقا چه میخواهید بکنید. زمینهای که در آن قصد فعالیت دارید چیست و نام آن را مشخص کنید. وضعیت موجود کاری و آینده طرح را بیان کنید. این مرحله جز ارکانهای اصلی بیزینس پلن است. درست انجام ندادن آن باعث اشتباه و بد شکل گرفتن مراحل بعدی میشود.
مرحله بعد این است که مخاطبتان را خوب بشناسید. این مرحله هم جز مراحل حساس است. عدم شناخت مخاطب یعنی شکست بی چون و چرای کسب و کار. سپس بازاری را که قصد دارید کسب و کارتان در آن حیطه فعال باشد،رصد و ارزیابی کنید. باید بدانید در بخض محلی، ملی یا بینالمللی جایگاه کار شما چیست.
مقیاس کسب و کار
این مرحله را با تحقیق اساسی باید پیش ببرید. خب بعد از این مرحله مقیاس کارتان را تعیین میکنید. مقیاس کسب و کار یعنی بدانید برای چه کسانی و چه گروهی کار میکنید. مثلا همان اول شما نمیتوانید بگویید من برای کل دنیا تولید میکنم. این میتواند جز آیندهنگری بلند مدت شما باشد اما برای شروع کارتان مناسب نیست.
همانطور که گفتم بیزینس پلن برای شما را هدفمند میکند اما این مرحله به خودی خود اتفاق نمیافتد. شما باید هدف را تعریف کنید. برای این مرحله زمان کافی بگذارید. بعد از تعیین هدف، نیازمندی هایتان را فهرست کنید. شما باید بدانید برای شروع کارتان چه موارد یا پول یا هر چیز دیگر نیاز است.
خب بعد از این مراحل به یکی از مراحل سخت کار میرسیم. بازاریابی کارتان. در این مرحله در طرح باید بتوانید مخاطب را متقاعد کنید که خدمات شما بازار خوبی دارد. حال باید مکانی برای کارتان مهیا کنید. ممکن است کار شما یک کار اینترنتی باشد که فقط با یک سیستم راهاندازی میشود اما شما باید برای همان سیستم هم مکان تعریف کنید.
ارزیابی سرمایه
هزینه و سرمایه کارتان را ارزیابی کنید. در این مرحله شما باید این سه مرحله را در نظر بگیرید. بودجه، درآمد و بیلان نقدینگی. بودجه را بر حسب سه سال اول کسب و کار تعیین میکنند. درآمد سود و زیان شما را در اختیارتان قرار خواهد داد و نقدینگی مقدار دخل و خرج شما را ارزیابی میکند. به کمک جدول مقایسه شما میتوانید این کار را انجام دهید. مدیریت مراحل مختلف را بنویسید و در واقع یک چارت سازمانی خوب ارائه دهید.
خب حالا ممکن است بعد از شروع کار تحولات و اتفاقات ناخواسته کسب و کار ما را تهدید کند. از جمله ورود رقبا یا تحولات بازار و … این نکات را در طرحتان لحاظ کنید و راه حلهایی در نظر بگیرید. طرح توسعه ای در کنار طرحتان داشته باشید. یک برنامه بلند مدت که آینده کاری شما را ترسیم میکند.
سپس کارتان را زمانبندی کنید و برای هر مرحله از کار زمانی را معین کنید. پیش فرض های دهنی غلطتان راجع به کسب و کار را کنار بگذارید مثلا مثل این فکر که من چون میدانم میخواهم چه کنم دیگر نیاز به نوشتن نیست. در نهایت دوباره طرحتان را ارزیابی کنید و اشکالاتش را رفع کنید. حالا شما یک بیزینس پلا خوب برای شروع کارتان دارید.
نتیجه گیری
بیزینس پلن یک برنامهریزی جامع برای شروع یک کسب و کار جدید است. این طرح به شما کمک میکند برنامهریزی خوبی داشته باشید و هدفمند در کارتان حرکت کنید. با زمانبندی مشخص کارتان را به پیش ببرید و اتفاقات پیش رو را پیشبینی کنید. شما اگر بتوانید یک بیزینش پلن خوب بنویسید، احتمال موفقیت در کارتان را بالاتر بردهاید. برای نوشتن بیزینس پلن خودتان دست به کار شوید و به دیگری نسپارید.
چون شما میدانید میخواهید چه بکنید. همه چیز درباره کارتان را دقیق و روشن بنویسید. مخاطب و بازار را بشناسید. اهداف و مقیاس کارتان را بشناسید. بدانید برای چه گروهی خدمات ارائه میدهید. نیازهای شروع کار را فهرست کنید. بودجه و مکان کار را مشخص کنید.
خطرهای پیش رو و اتفاقات احتمالی را در نظر گرفته و راه حل داشته باشید. تفکرات اشتباه راجع به شروع یک کسب و کار را کنار گذاشته و در آخر طرحتان را مرور کنید. شما یک بیزینس پلن خوب دارید که میتوانید برای شروع کار به آن اعتماد کنید.
از اینکه تا پایان مقاله بیزینس پلن چیست ما راهمراهی کردید متشکریم و امیدواریم از مقاله بیزینس پلن چیست نهایت استفادهرا برده باشید