در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع پشتیبان وردپرس بپردازیم. در اصل میتوان گفت که پشتیبانی سایت به دو قسمت مختلف تقسیم خواهد شد که این دو قسمت شامل تقویت و حمایت از جنبه های مختلفی همچون فنی و محتوایی میباشد. با این اوصاف تمامی کارهایی که افراد برای استمرار و محافظت سایت ها انجام میدهند میتواند در زیر گروه پشتیبانی سایت قرار داده شود.
جهت دریافت مشاوره رایگان در زمینه تولید محتوا هدفمند میتوانید با تیم هشت تماس بگیرید
۰۹۱۲۰۶۴۷۳۴۴
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
به سوالات زیر باید پاسخ دهیم:
- پشتیبانی وب سایت به چه معناست
- پشتیبان گیری از سایت به چند دسته تقسیم خواهد شد
- پشتیبانی شامل چه مواردی خواهد شد
- پشتیبانی وب سایت توسط چه افرادی انجام می پذیرد
- مهمترین خصوصیات تیم پشتیبانی کدامند
- پشتیبان گیری از وب سایت چه اهمیتی برای مشتری می تواند داشته باشد
- خطرات احتمالی که ممکن است بدون پشتیبان گیری برای سایت به وجود بیاید را عنوان کنید
- وظایف پشتیبان وب سایت شامل چه مواردی می باشد
- نکاتی که باید تیم پشتیبانی به آن توجه بسیاری داشته باشد کدامند
[/stextbox]
پشتیبانی وب سایت به چه معناست:
منظور از این کلمه در اصل حفظ و نگهداری و تعهد راندمان کار به شکل درست و به جا در یک وب سایت اینترنتی است. امروزه تمامی کسب و کارهایی که قدیم در مراکز خاص و مختص به خود انجام میشد رو به سوی اینترنت آورده و هر روز بیشتر از پیش مردم رو به سمت کارهای اینترنتی سوق میدهد.
با این حال میتوان گفت که یک وب سایت اینترنتی به عنوان یک شرکت یا مشابه آن در حال فعالیت است و کاربرانی که از آن استفاده میکنند انتظار دارند تا در تمامی 24 ساعت از شبانه روز این سایت فعال باشد و بتوانند به آن دسترسی کاملی را داشته باشند.
بر این اساس باید گفت که انجام عملیات پشتیبان گیری از وب سایت ها نمیتواند مشابه یکدیگر باشد. به عنوان مثال وب سایتی که به صورت استاتیک طراحی شده و صفحه آن کاملا ثابت است میتواند تا اندازه زیادی نسبت به وب سایتهای داینامیک که صفحات آن متحرک است نیاز کمتری را به پشتیبان گیری و نگهداری از آن احساس کند.
اگر به وب سایت های اینترنتی همچون یک کودک تازه متولد شده نگاه کنیم میبینیم که در روز تولد آن سایت قادر به انجام فعالیت های زیادی نیست.
وب سایت نیز همچون این کودک امکانات بسیار اندکی را دارد که در طول زمان میتوان آن را گسترش داد که در نتیجه این گسترش تعداد کاربران آن نیز بسیار افزایش مییابد.
بر این اساس زمانی که وب سایت مراجعه کننده بسیار زیادی را داشته باشد و به نوعی تبدیل به یک محل کسب به شکل اینترنتی شود نیاز به پشتیبان گیری بیشتری در آن به وجود میآید تا بتوان با مشتری مداری و انجام تعهدات نسبت به آن، سببی برای عملکرد صحیح وب سایت شده و در نهایت رضایت کاربران را جلب نمود.
افرادی که صاحب کسب و کارهای مختلف هستند باید در این زمینه اطلاعات خود را بالا ببرند چون ممکن است برای سفارش وب سایت نیاز به ارائه اطلاعات مختلفی باشد که تا حدودی تخصصی هستند و این شخص به دلیل نداشتن هیچ نوع ذهنیتی نسبت به این مسئله باعث شود تا سفارش نهایی مطابق با خواسته های خود طراحی نشود.
افراد بسیار زیادی هستند که به دلیل همین نبود اطلاعات از سوی او بیشتر به دنبال وب سایتی میگردند که نهایتا برای وی با قیمت بسیار پایینی طراحی و ساخته شود.
چنین سایت های توسط افراد مبتدی طراحی میشود که از هیچ نوع پشتیبانی به شکل دراز مدت بهره مند نخواهند بود.
توسعه دهنده در قبال پول اندکی که از این کار دریافت میکند بدون شک با استفاده از تکنیک های پایه به تولید یک محصول بسیار ضعیف خواهد پرداخت که بعد از گذشت چندی برای توسعه آن کاربر با مشکلات بسیار زیادی برخورد خواهد کرد.
استفاده از محصولات ارزان قیمت نه تنها نمیتواند کمکی برای توسعه کسب و کار شما داشته باشد حتی ممکن است تبدیل به یک سد در مسیر پیشرفت شما شود. گاهی توسعه دهندگان برای ارائه وب سایت به مشتریان خود از قالب های آمادهای استفاده میکنند که رمز نگاری شده اند.
در چنین حالتی کاربر برای توسعه آن نمیتواند اقدام کند مگر در شرایطی که بتواند رمز وب سایت را از توسعه دهنده دریافت نماید.
اگر رمز موجود نباشد یا توسعه دهنده حاضر به ارائه آن نشود میتوان گفت که عمر وب سایت پایان یافته و مشتری نیازمند سفارش وب سایت دیگری خواهد بود.
در حالت کلی باید اعلام کرد که پشتیبانی وب سایت شامل خدمات متفاوتی از جمله تقویت و حمایت کارهای فنی، امکان اعمال بروزرسانی به شکل منظم، اعمال تمامی مسائل و کارهایی که ممکن است به شکل روزانه به وقوع بپیوندد، برطرف کردن همه مشکلاتی که ممکن است در وب سایت به وجود بیاید، حفظ و نگهداری وب سایت، امکان اعمال تمامی اصلاحاتی که موجب توسعه وب سایت خواهد شد و … میباشد.
تمامی وب سایتها در طی زمانهای مختلف دچار مسائل و مشکلات مختلف خواهند شد و در آنها نیاز به پشتیبان گیری پس از گذشت چندی احساس میشود. اما بر اساس مطالبی که گفته شد این عمل برای همه وب سایتها امکان پذیر نخواهد بود. چون الگوریتم گوگل به این شکل است که هر 60 روز یک بار دستخوش تغییرات بسیار زیادی خواهد بود پس بروزرسانی و پشتیبان گیری نیز در وب سایتهای مختلف حائز اهمیت است.
نه تنها انجام عملیات بروزرسانی در سایتها بسیار اهمیت دارد بلکه روند بروزرسانی نیز باید خود پس از گذشت چندی به روزرسانی شود تا وب سایت را با مشکلات مختلفی روبرو نکند و باعث عقب افتادن از رقبای کسب و کارهای اینترنتی نشود.
پشتیبان گیری از سایت به چند دسته تقسیم خواهد شد:
می توان گفت که انجام عملیات پشتیبان گیری در وب سایت ها به دو بخش مختلف تقسیم می شود که عبارتند از:
پشتیبان گیری به صورت فنی در وب سایت:
این فعالیت برای این که به انجام برسد حتما نیازمند تخصص و تجربه بالای توسعه دهنده در آن دیده میشود چون این کار ارتباط مستقیمی را با طول عمر وب سایت طراحی شده دارد.
به بیان ساده تر میتوان گفت که اگر انجام فعالیت ها در این زمینه به موقع و به جا اعمال نشود این امکان به وجود می آید که وب سایت به صورت کلی برای تمامی کاربران غیر قابل دسترس شود و امکان ارائه هرگونه خدماتی را برای کاربران غیر ممکن میکند. پس بر این اساس میتوان گفت که انجام فعالیتهای به موقع در بخش پشتیبانی فنی برای وب سایت اهمیت بسیار زیادی دارد.
پشتیبان گیری به صورت محتوایی در وب سایت:
این بخش ارتباط بسیار زیاد و به نوعی ارتباط مستقیمی را با انجام عملیات تولید محتوا دارد که شامل تولید مقاله و محتواهای گوناگون برای وب سایتهای متفاوت، امکان وضع کردن محتوای تولید شده در وب سایت و مواردی این چنینی خواهد شد.
پشتیبان گیری به صورت امنیتی در وب سایت:
بعد از این که کاربر سایت مورد نظر خود را راه اندازی کرد موارد امنیتی در سایت بسیار حائز اهمیت میباشد. در این بخش باید تمامی اطلاعات و حریم شخصی افرادی که به عنوان بازدید کننده به سایت مورد نظر وارد میشوند حفظ و از دسترس افراد سود جو خارج گردد.
اگر سایت مورد نظر در مورد خرید و فروش اقلام مختلفی باشد کاربران برای خرید محصول مورد نظر خود نیاز دارند که تمامی اطلاعات بانکی خود را در سایت مورد نظر وارد کنند تا بتوانند جنس مورد نظر خود را خریداری نمایند. در چنین مواردی حفظ امنیت کاربران اهمیتی بسیار دارد و باید این اطلاعات محفوظ بمانند.
اگر هکرها بتوانند به سایت شما دسترسی پیدا کنند این به معنای لو رفتن تمامی اطلاعات مشتریان شما است و به راحتی میتوانند دسترسی کاملی را به اطلاعات بانکی این افراد داشته باشند که نتیجه این امر میتواند دارای عواقب بسیار بدی برای افراد باشد.
پس با این اوصاف میتوان گفت که بررسی به شکل مداوم و تغییر تمامی کدهای مختص به سایت جزو یکی از مهمترین عوامل است که حتما باید صورت پذیرد تا وب سایت را از دسترسی هکرها در امان نگه دارد. انجام این بررسیها تماما به عهده فردی است که عملیات پشتیبان گیری را از سایت شما انجام میدهد.
پشتیبانی شامل چه مواردی خواهد شد:
بعد از این که یک وب سایت طراحی شد و توسط توسعه دهنده به مشتریان خود تحویل داده میشود، موضوع پشتیبان گیری از آن نیز در همین مرحله آغاز خواهد شد. پس بر این اساس میتوان اعلام کرد که پشتیبانی از یک وب سایت تنها در طراحی و اعمال تغییرات در آن خلاصه نمیشود بلکه میتواند شامل بخشی نظیر ضمانت برای انجام درست عملکرد آن شود.
شایان ذکر است که شرکت ارائه دهنده وب سایت به جز موارد ذکر شده وظایف دیگری نیز دارد که از جمله آن شامل ثبت مقاله، نگهداری از سئو و یا اعمال تغییرات در طراحی و … میباشد. در چنین حالتی میتوان گفت که معنی پشتیبان گیری از سایت کاملا تغییر خواهد کرد اما موضوعی که به صورت مرسوم در استفاده از یک وب سایت مورد توجه است عملکرد صحیح آن به حساب می آید.
زمانی که برای وب سایت خود پشتیبان گیری میکنید از هر جهت خیالتان راحت است که سایت شما زمان زیادی از دسترس خارج نخواهد شد. چون پشتیبان وظیفه دارد تا عملکرد سایت را به صورت مداوم مورد بررسی قرار دهد و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد در زمانی کوتاه برای بررسی و حل آن باید اقدام نماید.
در حالت کلی میتوان اعلام کرد که وظایف پشتیبان شامل مواردی از قبیل آپدیت وب سایت به صورت مداوم، ایمن سازی، محافظت از آن در برابر هاست، تعیین و جلوگیری از حملاتی که هکرها ممکن است انجام دهند، خواهد بود.
انجام خدمات پشتیبانی سایت وردپرس:
در اصل عملیات پشتیبان گیری در وب سایتها یک پروسه کوتاه مدت نمیتواند باشد و تنها با یک بار انجام نمیشود بلکه باید فردی که این وظیفه را بر عهده دارد به صورت مداوم آن را چک کند.
بسیاری از سایت ها هستند که برای بالا بردن میزان بازدید کنندگان خود از پشتیبان گیری به صورت چند ساله استفاده میکنند و به صورت مداوم آن را تمدید خواهند کرد. در چنین حالتی وب سایت مورد نظر با هیچ گونه خطایی مواجه نخواهد شد و میتوان هر روزه ناظر افزایش میزان بازدید کنندگان در این نوع از سایت ها بود.
وردپرس برای مشتریان خود خدمات مختلفی را ارائه میدهد که از جمله آن شامل موارد زیر میباشد.
- انجام عملیات پشتیبانگیری از وب سایت مورد نظر
- توانایی اضافه کردن فونت تازه به سایت و اعمال تغییرات در ظاهر هدر، فوتر و سایدبار وب سایت
- توانایی بررسی میزان صفحات ایندکس شده در مرورگرها همچون گوگل
- بررسی و دریافت میزان سرعت بارگذاری اولیه مطالب و انجام بهینه سازی در تصاویر
- امکان تنظیف تمامی اسپم ها و بدافزارها و جلوگیری از شناخته شدن سایت به عنوان یک اسپم
- امکان اعمال تنظیمات یک افزونه و امکان نصب افزونههای ضروری و کش کننده
- امکان نصب فاویکن سایت
- امکان طراحی و ساخت قالب فرزند
- بررسی و حل موضوعات و مشکلاتی نظیر صفحه سفید
- امکان برطرف کردن مسائل به وجود آمده بعد از انجام عملیات بروزرسانی هسته وردپرس
- امکان انجام عملیات بالا بردن امنیت سایت و البته افزایش میزان سرعت وب سایت در پلن های ویژه
- امکان اعمال بروزرسانی در موارد مختلفی نظیر قالب وب سایت، هسته وردپرس و افزونه ها
پشتیبانی وب سایت توسط چه افرادی انجام میپذیرد:
انجام این عملیات نیازمند دو بخش است که یکی به دست مدیر وب سایت قابل اعمال خواهد بود و دیگری توسط تیم پشتیبان گیری از وب سایت انجام خواهد پذیرفت. در این زمینه میتوان گفت که پایینترین هزینه پرداختی مختص به مدیر وب سایت برای پشتیبانگیری از وب میباشد. که بر این اساس این موضوع یکی از مهمترین مسائل در زمینه پشتیبان گیری به حساب میآید چون امروزه توجیه اقتصادی مبحث مورد نظر تمامی مشتریان برای راه اندازی این کسب و کار است.
اما در کنار مزیتی که این مورد دارد میتواند مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد چون ممکن است مدیر وب سایت چندان در این زمینه اطلاعات کامل و جامعی را نداشته باشد و این موضوع سبب شود تا وب سایت با مشکلات عدیدهای روبرو شود.
پس برای این که مشتری در این زمینه از حجم مشکلات خود بکاهد نیازمند بروزرسانی های متعددی خواهد بود چون این عمل موجب میشود تا عمر وب سایت بیشتر شده و بقای آن افزوده شود.
در بخش تیم پشتیبان گیری موضوع تا حدی با مدیر گروه متفاوت خواهد بود چون برای انجام عملیات پشتیبانی از وب سایت مورد نظر همانگونه که از اسم آن مشخص است یک تیم عملیات محافظت و بقای وب سایت را به عهده خواهد گرفت و عملیات بروزرسانی را امکان پذیر میکند.
افرادی که در بخش پشتیبان گیری وب سایت کار میکنند حتما تمامی دوره های مورد نیاز در این بابت را گذرانده و همه آن چیزی که برای این کار نیاز دارند را فرا گرفتهاند. به این افراد توانایی انجام رفع همه مشکلات را در وب سایت ها آموزش میدهند تا بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن مسائل و نواقص را برطرف کنند.
اما انجام این کار مشتری را متحمل پرداخت هزینه های بسیاری خواهد کرد چون پشتیبان گیری توسط تیم پشتیبانی رایگان نخواهد بود و باید حتما مشتری مبلغی را برای این منظور پرداخت نماید. اما در کنار این موضوع بهتر است که به زمان انجام نواقص نیز دقت کنید چون در استفاده از این شیوه رفع مشکلات زمان کوتاهتری را نیاز دارید و در مقابل پولی که پرداخت میکنید میتواند مزایای بسیاری را برای شما داشته باشد که از نظر اقتصادی میتواند کاملا به صرفه باشد.
مهمترین خصوصیات تیم پشتیبانی کدامند:
- امکان صرفه جویی در اختصاص زمان که نتیجه آن صرفه جویی را در هزینه ها به دنبال خواهد داشت.
- امکان برقراری ارتباط و جواب گویی به همه تیکت ها در کوتاه ترین زمان ممکن
- در دسترس بودن تیم پشتیبانی در هر زمان
- امکان برقراری ارتباط تلفنی با کارشناسان مربوط به این حوزه
- امکان ارائه مشاوره به صورت کاملا تخصصی برای رفع مشکلات به مدیران وب سایت ها
- برگزاری دوره های آموزشی برای بالا بردن اطلاعات مدیران به شکل تخصصی و به صورت حضوری
در حالت کلی پشتیبان گیری از سوی تیم پشتیبانی به دو شکل حضوری و غیر حضوری صورت می پذیرد که در روش حضوری آن به همان صورت که از اسم آن مشخص است باید افراد در منطقه ای مشخص یکدیگر را ملاقات نموده و اقدام به پشتیبان گیری کنند. اما این روش در ایران خیلی مرسوم نیست و افراد بسیار اندکی از این روش برای انجام عملیات پشتیبان گیری استفاده میکنند.
اما در حالت پشتیبان گیری به روش غیر حضوری نیازی به ملاقات افراد با یکدیگر وجود ندارد. استفاده از روش مجازی جزو یکی از متداولترین روشها برای پشتیبان گیری وب سایت به حساب می آید که برای بهره گیری از آن باید با حالت های مختلفی از جمله پشتیبانی از طریق تماس تلفنی، شبکه های مجازی (نرم افزارهای گفتوگوی آنلاین)، ایمیل ، پیامک، تیکت و یا به صورت مکاتبه ای از طریق نامه با هم در ارتباط خواهند بود.
تعرفه پشتیبانی سایت وردپرس:
زمانی که کاربران قصد دارند برای پشتیبان گیری از وب سایت خود قراردادی را با تیم پشتیبانی مورد نظر تنظیم کنند باید نحوه پشتیبان گیری را در آن ذکر نمایند. گاهاً دیده شده که توسعه دهندگان از مشتریان خود برای طراحی و ساخت وب سایت طلب هزینه های بسیار اندکی را میکنند اما این میزان از قیمت نمیتواند بی دلیل باشد.
چون توسعه دهنده وب سایت بسیار بی کیفیتی را برای مشتری خود آماده کرده و به جای آن برای این که پول بیشتری را از افراد دریافت کند هزینه پشتیبان گیری را در آن بسیار بالا میبرد و به نوعی قیمت های نامتعارفی را از وی درخواست میکند. اما اگر سایت طراحی شده از کیفیت بالایی برخوردار باشد نیازی به صرف هزینه های گزاف برای پشتیبان گیری از آن به وجود نخواهد آمد.
سایت وردپرس با مشخص نمودن تعرفه پشتیبانی و البته تعهد پشتیبانی به صورت مکتوب این امکان را به مشتریان خود میدهد تا هیچ گونه ابهامی برایشان در مورد مبحث پشتیبان گیری در وب سایت به وجود نیاید.
پشتیبان گیری از وب سایت چه اهمیتی برای مشتری میتواند داشته باشد:
این موضوع که استفاده از وب سایت و یا محصولات از این قبیل که نیازمند حمایت و پشتیبان گیری از سوی افراد متخصص است بر هیچ کس پوشیده نیست و اکثر افراد میدانند که محصولات بدون پشتیبان گیری ارزش چندانی را برای مشتریان نخواهند داشت.
یک وب سایت تشکیل شده از هزاران خط و ساعتهای جدا سازی کاملا دقیقی میباشد که در بخش نرمافزار وب سایت هر کدام از کارشناسانی که به صورت حرفهای در این زمینه مشغول به کارند برای این که تمامی مشکلات به وجود آمده را در یک وب سایت مرتفع سازند نیاز به درک عمیق همه کدهای مختص به نرمافزار را دارند.
با این حال برای این که بتوانند به صورت دقیق همه کدهای مختص به آن را درک کنند نیازمند صرف زمان خواهند بود در غیر این صورت زمانی که برای انجام عملیات پشتیبانی مورد نیاز است بالا میرود.
باید بدانید که امکان پشتیبان گیری از وب سایت نیازمند تخصص در این زمینه است و فردی که این کار را انجام میدهد باید حتما در این زمینه تجربه کاری داشته باشد تا بتواند هنگام مواجه با مشکلات به شکلی سریع به آن واکنش نشان داده و در پی حل این مشکل بر بیاید.
اشخاصی هستند که برای انجام سریع حل مشکلات در وب سایت ها از نرم افزارهای مختص به آن استفاده میکنند که میتواند در صورت به وجود آمدن هر نوع مشکلی آن را مشخص نموده و به کاربر این امکان را بدهد تا مسئله پیش آمده را برطرف نماید.
این نوع از نرم افزارها میتوانند قبل از بروز مشکل نیز از به وقوع پیوستن آن جلوگیری کنند تا با این کار سایت مورد نظر زمان کوتاهتری را به صورت غیر فعال بگذراند و برای برطرف کردن مشکل آن نیاز به صرف زمان کمتری احساس شود.
امروزه در بین کاربرانی که از وب سایت ها استفاده میکنند راندمان بالا و سریع آن میتواند یکی از موضوعات اساسی مورد توجه آنان باشد. به همین دلیل است که کارکرد ضعیف و نامناسب در وب سایت ها میتواند تا اندازه زیادی باعث کمتر دیده شدن کسب و کار مورد نظر شود و موجب شود تا افراد کمتری به این وب سایت مراجعه کنند.
به همین منظور است که باید در صورت وجود هر نوع مشکلی کاربر برای رفع آن اقدام نماید در غیر این صورت ممکن است موجب شود تا هزینه و ضررهای بسیار زیادی برای این کسب و کار به وجود بیاید.
خطرات احتمالی که ممکن است بدون پشتیبان گیری برای سایت به وجود بیاید را عنوان کنید:
بر اساس مطالب ذکر شده پشتیبان گیری از وب سایت به نوعی میتواند تضمینی باشد برای میزان کیفیتی که محصول خریداری شده داراست. اما باید بدانید که بدون بحث پشتیبانی چه نوع خطراتی میتواند برای وب سایتها به وجود بیاید.
بر اساس تجربیات میتوان گفت که اساسیترین موضوع در این بابت آپدیت وب سایت در زمان مناسب آن است البته سیستم های مدیریت محتوایی هستند که هنگام نیاز به آپدیت پیامی به مدیر وب سایت مورد نظر با استفاده از رابط کاربری خود اعلام خواهند کرد تا در صورت نیاز برای بروزرسانی وب سایت اقدام نمایند یا آن را ارتقا داده و نسخه جدیدی از آن تهیه کنند.
اما انجام بروزرسانی در وب سایت گاهی اوقات چند مرحلهای و زمانبر است و نیاز به دانش مدیر در این زمینه وجود دارد چون بروزرسانی ممکن است گاهی به دلیل عدم تطابق، عوارض جانبی و به وجود آمدن نواقصی در عملکرد وب سایت موجب وقوع مشکلات عدیدهای شود و خطرات دیگری را برای وب سایت مورد نظر به همراه داشته باشد پس بهترین کار استفاده از یک فرد متخصص و با تجربه در این زمینه است.
در چنین شرایطی ممکن است فردی که وب سایت را خریده به این فکر باشد که چه نیازی به بروزرسانی و ارتقا پلاگینها وجود دارد اما باید بدانید که اگر عملیات بروزرسانی را برای سیستم خود انجام ندهید ممکن است دچار تله هکرها شوید.
معمولا هکرها به دنبال راهکاری برای نفوذ به سیستم های مدیریت محتوا و پلاگین ها هستند با این وجود میتوانند حفره ها را در کدهای این نوع از سیستم های نصب شده و فعال، جستوجو کنند.
زمانی که شما هنگام سفارش و دریافت محصول خود پشتیبان گیری میکنید افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیتاند موظفاند که نسبت به چنین موضوعاتی هوشیار باشند و با آگاهی از این نوع حفره ها به مدیر این سیستم محتوایی یا پلاگین اخطاری مبنی بر این موضوع بدهند و نسخه جدیدی را از وب سایت مورد نظر به آن ارائه میکنند تا با این کار مشکلات امنیتی و عملکردی در وب سایت مورد نظر به وجود نیاید و در برابر آسیب ها در امان باشد پس با این اوصاف بهروز بودن پلاگین میتواند یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه باشد.
اسپم
یکی دیگر از مسائلی که ممکن است برای وب سایت ها به وجود بیاید شناخته شدن آن به عنوان یک اسپم است. این مشکل جزو مواردی است که کاربران سیستم ها بسیار با آن روبرو خواهند شد و اصولا به وقوع پیوستن آن به دلیل پلاگین ها است. اگر وب سایت با مشکل اسپم روبرو شود میتواند هزینه های بسیار گزافی را برای کاربر خود به وجود بیاورد.
دلیل این موضوع نیز مشخص است چون زمانی که کاربری به یک سایت ورود میکند و وب سایت مشکلات امنیتی نظیر اسپم را داشته باشد مرورگرهایی همچون کروم به کاربر اخطار امنیتی خواهد داد و بدون شک کاربر نیز سایت مورد نظر را ترک کرده و به آن اطمینان نمیکند.
با وقوع این نوع از مشکلات ممکن است تعداد زیادی از بازدید کنندگانی که به صورت ثابت از این سایت دیدن میکردند یا دیگر افراد را از دست بدهد که نتیجه این موضوع از دست رفتن اعتماد و ارزش کاربران نسبت به وب سایت مورد نظر خواهد بود.
زمانی که موتور جستوجو گر گوگل با دریافتن این موضوع که سایت مورد نظر دارای اسپم است به علت ایمن نبودن آن رتبه نتایج جستوجو را برای آن تا حد زیادی کاهش میدهد و گاهی اوقات نیز ممکن است به دلیل نا امن بودن آن وب سایت گوگل آن را از لیست به صورت کامل حذف کند.
به جز مواردی که ذکر شد وب سایت ها میتوانند با مشکلات دیگری نیز مواجه شوند که از جمله آن پایین آمدن میزان کیفیت عملکرد در طول مدت زمان طولانی است. به وجود آمدن چنین مشکلی میتواند دلایل مختلفی داشته باشد
مثال
به عنوان مثال عواملی چون افزایش ترافیک کاربران، بهره گیری به صورت اشتراکی از هاست بی کیفیت، در اثر آپدیت های انجام شده به وجود آمدن یک کد یا پلاگین میتواند تا اندازه زیادی موجب شود که سرعت وب سایت پایین بیاید. اگر وب سایت مورد نظر با چنین مشکلی روبرو شد باید حتما توسط یک فرد متخصص و با تجربه در این زمینه تشخیص و برطرف شود.
گاهی اوقات هکرها برای این که سایت خاصی را از سرویس دهی خارج کنند آن را در معرض حمله های مختلفی قرار میدهند که از جمله آن حملهای است که به سرور سایت مورد نظر درخواست هایی را به صورت پیاپی و بدون فوت وقت ارسال میکند.
باید بدانید که سرور و البته هاست ها در پاسخگویی به چنین درخواست هایی محدودیت تعداد را دارند و اگر این درخواست های جعلی از حدی بیشتر شود باعث میشود تا سرور قابلیت پاسخ به آن را از دست بدهد و سایت را از سرویس دهی خارج کند. هنگامی که وب سایت با چنین مشکلی روبرو شد باید از یک متخصصی که در زمینه امنیت وب مشغول به فعالیت است استفاده کند تا تمامی حملات را از جانب هکرها متوقف نماید و وب سایت بتواند دوباره شروع به سرویس دهی کند.
وظایف پشتیبان وب سایت شامل چه مواردی میباشد:
وظایایف تیم پشتیبانی میتواند به صورت مراحل زیر باشد:
- آنالیز و موشکافی و البته آگاهی از مشکلات موجود که سدی برای عملکرد صحیح وب سایت میشود.
- انجام استحاله، تصحیح و ایجاد دگرگونی هایی در پیکر بندی وب سایت مورد نظر از لحاظ فنی
- بروزرسانی، از بین بردن یا اضافه کردن حساب کاربری و تمامی اطلاعات مربوط به آن و البته ریست همه گذرواژهها و … .
- جوابگویی به تمامی سوالات فنی و کمک به تمامی کاربرانی که از این محصول استفاده میکنند.
- انجام وظایف و مسئولیت هایی که در حیطه امنیتی وب سایت قرار دارد.
- اعمال پشتیبان گیری محتوایی در وب سایت مورد نظر
- انجام عملیات پشتیبان گیری از وب سایت سئو
- مرتب سازی تمامی عملکردهای وب سایت و بهینه سازی کردن آن
وظایف پشتیبانی سایت در بخشهای مختلف:
پشتیبان گیری از وب سایت شرکتی:
بر این اساس در کارهایی که به صورت شرکتی انجام میپذیرد در وب سایت خود امکانات مختلفی را به کاربران و بازدید کنندگان ارائه میدهند نیاز به این موضوع در مبحث پشتیبان گیری از چنین وب سایتی نیز میتواند بسیار متفاوت باشد.
اما در حالت کلی پشتیبان گیری از وب سایت شرکتی شامل مواردی از جمله رفع تمامی مشکلات، پیگیری برای آپ بودن سایت و نمایش محتوا، بروزرسانی های مداوم و ثبت محتوا میباشد.
زمانی که وب سایت مورد نظر طراحی و ساخته میشود در اکثر مواقع این سیستم توسط طراح آن به مدت یک سال پشتیبان گیری به شکل رایگان خواهد شد. معمولا انجام عملیات هایی همچون ثبت مطالب و بروزرسانی سایت بر اساس نیاز شرکت و حوزه فعالیت آن انجام میشود و بر این اساس که سایتهای شرکتی به نسبت دیگر وب سایتها ساده تر و پیش پا افتادهتر هستند برای این که بروزرسانی انجام شود
یا مطالب و محتوا در آن درج شود نیازمند برنامه ریزی به شکل پیچیده و مغلقی نیست. به همین دلیل پشتیبان گیری از چنین محصولاتی برای کاربر هزینه زیادی را در بر نمیگیرد و اغلب به صورت ارزانتر از دیگر کسب و کارها از مشتریان خود برای پتیبانی هزینه دریافت میکنند.
پشتیبان گیری از وب سایت فروشگاهی:
کسب و کارهایی که اقدام به دریافت وب سایت فروشگاهی میکنند دارای پشتیبان گیریهای متفاوتی هستند که از جمله آن میتوان به پشتیبان گیری به شکل فنی و پشتیبان گیری و مدیریت کالاها نام برد.
پشتیبان گیری از وب سایت محتوایی (مجله ای):
در پشتیبان گیری از سایت های مجله ای سه مورد از همه چیز میتواند مهمتر باشد که عبارتند از:
- این دسته از وب سایت ها در حالت عادی قبل از هر چیزی به یک تیم برای تولید محتوا نیاز دارند.
- برای این که از چنین سایت های پشتیبان گیری شود انجام عملیات ساخت و تولید مقالات علمی از هر چیزی میتواند بیشتر به افراد در این زمینه کمک کند.
- بر این اساس که چنین شرکت هایی از بازدید بسیار زیادی برخوردار هستند وب سایت آنها به یک هاست بسیار توانمند حتما نیاز دارد.
پشتیبان گیری از وب سایت شخصی:
در این دسته از وب سایت ها نیز همانند دیگر سایتها باید به صورت دقیق و منظم و طبق برنامه ریزی از پیش تعیین شده برای انجام فعالیتهایی نظیر بروزرسانی، ثبت محتوا و رسیدگیهایی به شکل هر روزه در وب سایت صورت پذیرد. اصولا این دسته از وب سایتها برای انجام عملیات پشتیبان گیری به نسبت پشتیبانی فروشگاهی نیاز کمتری به صرف هزینه دارد.
در قسمتی که محتوای مورد نظر درج میشود باید مورد توجه قرار دهید که تولید مقالات مرتبط با موضوع و البته امکان پاسخ به تمامی کامنتهایی که مشتریان برای شما گذاشتهاند و ثبت اخبار مطابق با موضوع میتواند تا حد بسیار زیادی کار شما را پرتحرکتر جلوه دهد.
موتور جستوجوگر گوگل برای وب سایت شما از نظر پرتحرک بودن و پویایی آن ارزش بسیاری قائل است و چنانچه سایت فعالتری را داشته باشید برای جستوجو در رده بهتری جای خواهد گرفت.
انواع پشتیبانی ها و وظایف آنها:
وظایف پشتیبان سایت در پشتیبانی از وب سایت به جهت طراحی و گرافیک:
قسمت گرافیک وب سایت نیز یکی دیگر از بخشهایی است که نیاز به پشتیبان گیری در آن بسیار احساس میشود. در بخش وب سایتها بنرهایی که با موضوع کسب و کار شما ارتباط دارند باید به صورت مرتب بروزرسانی شوند و بر اساس نیازی که کاربر دارد باید برای آن برنامهیزی انجام گردد.
در این بخش میتوان گفت که یکی از مهمترین مواردی که باید در این بروزرسانی ها مد نظر قرار گیرد طراحی بنرهای تبلیغاتی و مناسبتی است. توجه به چنین موضوعاتی میتواند سبب شود که برند ارائه شده شما بیشتر از پیش در ذهن مراجعه کنندگان به وب سایتتان باقی بماند.
این موضوع صادق است که هر فردی مالک هر نوع وب سایتی که باشد چه نمونه شرکتی، فروشگاهی و یا هر نوع دیگری از آن باید به صورت مداوم به آن رسیدگی کند. انجام عملیات بروزرسانی، طراحی و ساخت بنر تبلیغاتی و مناسبتی، ثبت جدیدترین اخبارهای موثق و ارائه عکس های مرتبط و زیبا جزو قسمتهایی است که افراد باید حتما به آن بپردازند. اما یکی از اصلیترین موضوعات در تولید محتوا به همان صورت که گفته شد بهره گیری از یک تیم حرفهای در این زمینه میباشد.
وظایف پشتیبان سایت در بخش پشتیبانی سئو سایت:
در این بخش چند مورد بسیار حائز اهمیت است که عبارتند از: آماده سازی یک لیست از تمامی لغاتی که مربوط به کار شما است و میتواند بسیار مهم باشد، انجام عملیات برنامه ریزی برای وب سایت سئو داخلی کاربر که باید در آن همه تنظیمات اولیه را انجام دهد
که از جمله این تنظیمات شامل ترتیب نقشه هوایی و معرفی آن به مرورگر گوگل، انجام عملیات طراحی و برنامه ریزی برای سئو خارجی و البته دریافت یک بک لینک به صورت هر روزه در این زمینه، انجام عملیات های مدیریتی برای وبمستر سایت و نظارت بر تمامی کلمات کلیدی که با استفاده از آن میتوان به سایت مورد نظر شما ارجاع پیدا کرد، سرپرستی بخش تولید محتوا و تعیین نمودن تمامی برنامههای مختص به تولید مقالات علمی و … .
وظایف پشتیبان سایت در پشتیبانی محتوایی سایت:
یکی از اساسیترین بخشهایی که میتوان از آن برای بخش پشتیبان گیری در وب سایت نام برد هماهنگی و گرد آوری یک برنامه دقیق برای بازاریابی در بخش محتوا، هماهنگ با حرفه و کسب و کار شما است. امکان تولید مقالات و محتواهای تازه، امکان بروزرسانی مطالبی که در گذشته درج شدهاند و … بخشی از پشتیبان گیری محتوایی به حساب میآید.
بر این اساس میتوان گفت یکی از مهمترین وظایفی که در قسمت پشتیبان گیری تولید محتوا به عهده پشتیبان سایت است انجام عملیات بررسی و پژوهش در مورد مطالب موجود در وب سایت به حساب میآید. در این بخش باید موضوعات و مطالبی که جزو کلیدیترین بخشهاست تعیین گردد و در صورتی که نیازی در این باره احساس شود میتوان مطالب و موضوعات قبلی را ویرایش و سپس بروزرسانی کرد.
وظایف پشتیبان سایت در پشتیبانی فنی سایت:
وظایفی که در این بخش قرار میگیرد برطرف کردن بروزرسانیهای فنی و امنیتی در وب سایت و برطرف کردن تمامی مشکلاتی که ممکن است در آن پیش بیاید، میباشد. شخصی که مسئولیت پشتیبان گیری فنی را بر عهده میگیرد باید در برابر عملکرد درست و به جای وب سایت خود را مسئول بداند.
به عنوان مثال در قسمت ارتباط با ما در وب سایت، پشتیبان وظیفه دارد که امکان ارسال فرم را برای مشتریان فراهم بیاورد یا در قسمت پشتیبان گیری فروشگاهی از ثبت خرید اطمینان حاصل کند.
نکاتی که باید تیم پشتیبانی به آن توجه بسیاری داشته باشد کدامند:
افرادی که کسب و کار شرکتی را در پیش میگیرند میدانند که مشتریان برای جواب گیری و دریافت راه حل تمامی مشکلاتی را که با آن دسته و پنجه نرم میکنند را برای تیم پشتیبانی ارسال میکنند، تمامی نظراتی را که دارند برای انجام توسعه محصول با شرکت در میان میگذارند و تمامی مکالمات را در فضای مجازی و انجمن های گفتوگو شروع میکنند.
در چنین شرایطی است که کار پشتیبان گیر شروع خواهد شد و استفاده از این روش برای انجام عملیات پشتیبان گیری میتواند تا حد بسیار زیادی نتیجه بخش باشد چون نشان دهنده نحوه آشنایی دیگر افراد با محصولات ارائه شده شما است.
برای این که بتوانید در کار خود حرفه ای شوید باید توجه داشته باشید که به چه صورتی میتوان درخواست افرادی را که به عنوان مشتری به صحبت با شما مینشینند را شناسایی کنید و بتوانید به آنها آزمودگی یک پشتیبان گیری کنش گرا را بدهید. افرادی که در زمینه پشتیبان گیری فعالیت میکنند این مسائل را بدون این که کاربران و مشتریان توضیحی در رابطه با آن اعلام کنند باید متوجه شوند.
اولین نکته
اولین نکته ای که باید به آن پرداخته شود بحث کمک به مشتریان برای رفع مشکلات آنان است. در این مورد باید یک پرتال تهیه کنید که مشتریان بتوانند در آن تمامی تجارب شما و راه حل هایی که برای برخورد با مشکلات پیش رو گرفته اید را بررسی کنند و بتوانند در مورد آن با دیگر افرادی که در این انجمن حضور دارند به بحث و گفتوگو بپردازند.
اگر چنین امکانی را برای آنان فراهم بیاورید بدون شک ترجیح این افراد استفاده از یک راه حل به صورت آنلاین است تا بتوانند مسائل و مشکلات به وجود آمده را خود با کمک شما برطرف کنند تا این که با تیم پشتیبانی تماس بگیرند و مشکلات را عنوان کنند.
پس بر این اساس میتوان گفت که قابلیت توانمند سازی افراد با استفاده از چنین روشهایی جزء ایده های بسیار مورد توجه و جوابگو در این زمینه است. اما باید بدانید که این راه علاوه بر مزیت هایی که دارد مشکلاتی را نیز به همراه دارد به عنوان مثال شما برای این که بتوانید مشتریان خود را راهنمایی کنید باید این توانایی را داشته باشید که تجاربی را بر طبق چیزی که در نظر دارند طراحی و با آنان به اشتراک بگذارید.
دومین نکته
دومین نکته ای که در این زمینه میتوان به آن پرداخت باید درک زمان درست برای تماس تلفنی با مشتریان است. تیم پشتیبانی باید این موضوع را بداند که مشتری برای انجام تماس با وی به وجد نخواهد آمد بلکه تنها خواسته وی بر طرف کردن مسائل و مشکلاتی است که ممکن است برای آنها به وجود آمده باشد.
همه مشتریان از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار نیستند و ممکن است حتی در اولین تماس با درخواست این پرسش که چگونه باید مشکل خود را حل کنم از شما طلب کمک کنند.
افرادی که در بخش پشتیبان گیری مشغول فعالیتند میدانند که این موضوع نمیتواند به سادگی همین پرسش باشد و نیازمند دستورالعملهای مختلفی است که بتوان با انجام تنظیمات در آن مشکلات را حل و فصل کرد.
این روال کاری ممکن است از پیچیدگی های بسیار زیادی برخوردار باشد که تیم پشتیبانی باید به صورت گام به گام تمامی این تنظیمات را با مشتریان خود به اشتراک بگذارد.
در این مورد بسته به نوع مشکلات پیش آمده و هوش مشتری ممکن است نیاز به ارائه عکسهایی نیز برای این گونه افراد به وجود بیاید. گاهی ممکن است مجبور به پیگیری به صورت پیاپی با مشتریان خود شوید تا از رفع مشکل به وجود آمده اطمینان حاصل کنید.
گاهی اوقات ممکن است پس از گذشت مدت زمانی برابر با 3 الی 4 ساعت و حاصل نشدن نتیجه رضایت بخش باعث شود تا مشتری سرخورده شود و از ادامه این گفتوگو پشیمان گردد.
برای این که شاهد چنین موضوعاتی نباشید بهتر است که با دیدن این حالت خود برای تماس با مشتری اقدام نمایید. بنابراین میتوان گفت که تیم پشتیبانی علاوه بر حل مشکلات مشتریان خود وضیفه دارد تا نحوه برخورد با آنان را به نوعی مدیریت کند که موجب سرخوردگی آنها نشود.
سومین نکته
سومین نکته ای که برای این موضوع باید از آن یاد کرد این است که باید توجه داشته باشید که چه مسائلی میتواند موجب شود که برای پیشرفت کاری شما مانعی به وجود بیاید برای این که بتوانید انجام پشتیبانی از افراد به یک تلاش درون نگر تبدیل کنید باید بیشتر تمرکز خود را بر روی مسائلی بگذارید که به پیشرفت کاری شما کمک بسیار زیادی میکند. می توانید برای این کار گروه های خاص را طبقه بندی کنید با این کار مواردی که از جزئیات ثاثیر پذیرفته و زیر گروه هایی را که مرتبط به مشکلات اساسی هستند به دست خواهید آورد.
اگر بخواهیم این موضوع را به روش سادهتری بیان کنیم باید مثالی را برای شما عنوان کنیم. در نظر داشته باشید که در آخر هر ماه شما تمامی گزارشات خود را بررسی کنید که در آنها همه درخواست هایی که برای پشتیبانی انجام شده نیز وجود داشته باشد زمانی که با بررسی این گزارشات دریابید که 65 درصد درخواست هایی که از سوی مشتریان شده مبنی بر رفع مشکلات کاربری است متوجه خواهید شد که باید بیشترین نیرو و تلاش خود را در چه قسمتهایی صرف کنید و بر روی چه بندی بیشترین تمرکز خود را قرار دهید.
چهارمین نکته
چهارمین نکته مورد بررسی در این زمینه بحث مسائل مهم و اساسی و مسائلی که در رده پایینتری قرار دارند است. برای این که موضوعات مورد نظر خود را اولویت بندی کنید نمیتواند مشتری شما بهترین گزینه برای پرس و جو باشد.
چنانچه درخواست مشتری از یک بحث پیش پا افتادهای همچون تنظیم کلمه عبور باشد یا این که مشکل وی وقفه میان یک معامله مهم باشد از نظر این دسته از افراد هرکدام از مسائل و مشکلات باید به صورت فوری مورد بررسی قرار داده شود و جزو اولویت های شما قرار بگیرد پس با این حساب فهمیدن این که کدام مسائل در اولویت قرار دارند و باید به سرعت مورد بررسی قرار دهید و کدام یک را میتوانید به تیم پشتیبانی خود بسپارید یکی از موضوعات مهمی است که حتما باید به آن توجه کنید.