ویژگی های منتور

ویژگی های منتور

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

در این مقاله به بررسی ویژگی های منتور می پردازیم.

شاید برای اولین بار است که نام منتور را می شنوید. منتور در معنی لغوی به معنی مربی، مشاور و از این قبیل معانی می باشد. اما به طور کلی کار و وظیفه منتور با مشاور، مربی و … تفاوت های اساسی دارد.

ویژگی های منتور
ویژگی های منتور

در این مطلب کاری به تفاوت این چند مورد با هم نداریم، تنها می خواهیم شما را با منتور، وظیفه و فعالیت آن و همچنین ویژگی های داشتن یک منتور در مراحل مختلف زندگی و کاری آشنا کنیم.

همه ما می دانیم که وجود یک نفر دیگر برای کمک فکری و همچنین در اختیار گذاشتن تجربیات با ارزش تا چه اندازه مفید و کارآمد خواهد بود. پس از مطالعه این بخش متوجه خواهید شد که وجود منتور به ویژه در مسائل مهم کاری که می تواند زندگی شما را برای همیشه تغییر دهد، به چه اندازه مهم خواهد بود.

این را بدانید که استفاده از منتور نشانه های ضعف شما نمی باشد بلکه هوشمندی و ارزشی که برای تصمیماتتان قائل هستید را نشان می دهد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • منتور کیست؟
  • منتورین چیست؟
  • ویژگی های استفاده از کمک منتور؟
  • فعالیت های منتور به چند دسته تقسیم می شود؟
  • ویژگی های یک منتور خوب چیست؟
  • نقش و وظایف یک منتور چیست؟

[/stextbox]

 

منتور کیست؟

منتور که همان راهنما یا مربی متخصص می باشد از واژه ای یونانی از داستان مشهور ادیسه و هومر گرفته شده است. این نام در حال حاضر به شخصی گفته می شود که با دانش، تخصص، اطلاعات، تجربه و از روی دلسوزی و حس نوع دوستی به فردی که در زمینه تخصص وی احتیاج به راهنمایی و مشاوره دارد، کمک می کند.

توصیه های منتور با توصیه های دوست و آشنایی که برای شما نگران است و می خواهد شما به بهترین ها برسید تفاوت هایی اساسی دارد چرا که منتور به غیر از دلسوزی تخصص ویژه ای نیز دارد که، اصل کمک وی نیز برگرفته از تجربه و تخصص وی می باشد.

تمرکز منتورینگ بر کل افراد می باشد اما براساس مطالعه گسترده ای که در سال 1995 میلادی در مورد تکنیک های منتورینگ انجام شد، بیشتر تمرکز آن بر روی مسائل اقتصادی و شغلی می باشد. در نتیجه این مطالعات 5 روش متداول در بین منتور ها در زمینه منتورینگ یافت شد.

منتور کیست؟
منتور کیست؟

منتورینگ چیست؟

منتورینگ یک سیستم هدایت نیمه ساختار می باشد که به موجب آن یک فرد دانش و مهارت های خود را برای کمک دیگر افراد، با توجه به تجربه و آگاهی که در زمینه پیشرفت در زندگی و مشاغل دارد به اشتراک می گذارد.

در رابطه ی منتوریگ، یک فرد با تجربه و آگاه که به عنوان منتور شناخته می شود با استفاده از دانش ها و مهارت های خود در زمینه ی مشخصی به فرد دیگری که در آن زمینه تجربه کمتری دارد کمک می رساند. یعنی تجربیات خود را با او به اشتراک می گذارد.

منتورینگ یک رابطه ی کاملا داوطلبانه یا به نوعی دوستانه است که با میل و خواسته ی هر دو طرف انجام می شود، به این علت دوستانه گفته می شود که معمولاً بدون خواسته مالی و منفعت طلبانه مطرح می شود.

در رابطه ی منتورینگ عواملی هستند که باید رعایت شوند به طور مثال باید احترام و اعتماد دو نفره بین منتور و شخص دیگر ایجاد شود هم چنین باید راز داری در این رابطه یکی از عوامل اصلی باشد در ادامه منتور باید برای فرد ارزش قائل شود و به او کمک کند تا مسیر درست را انتخاب کند نه اینکه مسیر را به طور کامل و واضح به وی نشان دهد.

 

ویژگی های استفاده از کمک منتور؟

  • شخصی مشوق و توانمند در کنار خود خواهید داشت.
  • در شناسایی تمامی راه های دستیابی به اهداف شغلی و … به شما کمک خواهد کرد.
  • کمک به انتخاب بهترین گزینه ها و راه های موجود در تمامی زمینه ها.
  • کمک به مشخص شدن شکاف ها و ایرادات یک راه.
  • کمک به شناسایی مهارت و دانش عمومی شما.
  • اافزایش اعتماد به نفس شما تا انتها مسیر.
  • توسعه و حفظ چشم اندازهای وسیع تر در مورد گزینه ها و فرصت های شغلی.
  • توسعه مهارت های مربیگری در شما
  • به دست آوردن تجارب مناسب
  • تضمین حدودی دسترسی به نتیجه مطلوب

 

فعالیت های منتور به چند دسته تقسیم می شود؟

به طور کلی فعالیت های منتور به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شوند. بخش اول حوزه ی شغلی (حرفه ای ) و بخش دوم حوزه ی روان شناختی است. در حوزه ی حرفه ای منتور سعی می کند تا به عنوان یک مربی و سرپرست به فرد توصیه هایی داشته باشد.

همچنین با استفاده از تجربه و مهارت های خود رشد وعملکرد شخص را در همان زمینه ارتقا دهد. در حوزه ی روان شناختی فرد منتور سعی دارد تا مانند یک الگو مناسب برای شخص باشد و به یک عنصر الهام بخش برای او تبدیل شود.

این دو حوزه معمولاً با هم یکدیگر هماهنگ بوده و در کنار هم به شخص کمک می کنند تا بتواند بین رابطه ی شغلی و زندگی خود توازنی برقرار کنند، و به تمامی مسائل زندگی خود به صورت آگاهانه نظارت داشته باشد.

فعالیت های منتور به چند دسته تقسیم می شود؟

ویژگی های یک منتور خوب چیست؟

منتور نقش مهمی در پیشرفت شخصی و حرفه ای یک فرد دارد. آن ها مواقعی به فرد کمک می کنند که احتیاج به تجربه و توانایی یک نفر دیگر داشته باشند. منتور فردی مشتاق و دلسوز می باشد که تا پایان یک نفر را به رسیدن به هدف کمک و راهنمایی می کند.

بسیاری از خصوصیات خوب و مهم وجود دارد که اگر منتور آن ها را داشته باشد می توان آن را یک منتور خوب و مفید معرفی کرد. حال با 8 ویژگی که هر منتور باید داشته باشد آشنا خواهیم شد.

ویژگی های یک منتور خوب چیست؟
ویژگی های یک منتور خوب چیست؟

منتور باید به نقش خود علاقه مند باشد:

وقتی به دنبال یک منتور هستید، باید به جنبه های مهم شخصیتی وی توجه داشته باشید که مشتاق به این کار باشد، چرا که اگر از روی اجبار این کار را انجام دهد کمکی به شما نخواهد کرد. شما باید صداقت و دلسوزی آن را حس کنید. منتور خوب به اندازه ای شوق و اشتیاق برای کمک دارند که دریافت پاداش را در کالاهای مادی یا پول نمی بینند.بلکه موفقیت افرادی که به آن ها کمک می کنند را پاداش و دستمزد خود می دانند.

منتور باید برای شما مناسب باشد:

ممکن است در هنگام انتخاب یا استخدام یک منتور افراد زیادی را مشاهده کنید. می توان انتخاب منتور را شبیه به خرید یک پیراهن دانست. اگر لباس مناسبتان نباشد اون طور که باید خوب و خوش پوش به نظر نخواهید آمد. افراد زیادی در طول رسیدن به هدف به شما مشاوره خواهند داد. اما تنها منتوری که با استراتژی متناسب با نیاز، استعداد، مهارت و خواسته شما کار کند، مناسب شما خواهد بود.

منتور خوب همیشه در حال یادگیری است:

مربیان خوب فراگیران مادام العمر هستند و همیشه در حال انتقال اطلاعات خود به کسانی که با آن ها در تماس هستند، می باشند. اما با این حال که در برخی زمینه ها تخصص دارند، اما آن ها نیز از همه چیز آگاهی ندارند. بنابراین برای این که بتواند همیشه یک منتور خوب باشد دائماً باید در حال یادگیری و به دنبال مسائل نو باشد.

منتور خوب شما را تشویق می کند تا منطقه امن خود را ترک کنید:

همه افراد منطقه و محدوده ای را برای خود مشخص کرده اند که به آن منطقه امن گفته می شود. این منطقه می تواند محل زندگی، حوزه کاری و مسائل دیگر باشد. یک منتور مناسب شما برای ترک و کسب تجربه جدید خارج از منطقه امن تشویق می کند. می توان گفت تا حدودی به شما اجازه بلند پروازی می دهد. چرا که می داند هر کسی برای رشد، لارم است از منطقه راحتی خود خارج شود و یاد بگیرید.

شنونده خوبی باشد:

منتور باید بتواند به آنچه می گویید گوش دهد. آن ها باید در گفت و گو درگیر شوند. یک منتور خوب باید وقتی با آن ها صحبت می کنید، روی شما متمرکز شوند و با دقت در گفتگو شرکت کنند و به سوال های شما با تامل و دقت و مناسب با نیاز و توانایی شما پاسخ دهد.

می داند چطور بازخورد مناسب داشته باشد:

بازخورد مناسب به نیاز شما، وظیفه اصلی منتور می باشد. بنابراین می توان گفت منتور خوب باید در هر جلسه به شما یک بازخورد و جواب مناسب ارائه دهد تا برای دفعه بعد موفق تر باشید.

باید با دیگران با احترام رفتار کنند:

احترام به دیگران تنها محدود به منتور نمی شود، اما محترمانه رفتار کردن وی باید در لیست نیاز های شما برای یک منتور خوب قرار داشته باشد. منتور باید بداند چطور در مکالمات خود محتاط باشد تا بتواند احساسات و مسائل عاطفی فرد را نیز در نظر بگیرند. همچنین باید در نظر داشته باشند که اجازه قضاوت کردن دیگران را به هیچ عنوان ندارند.

باید در زمینه کاری خود متخصص باشند:

منتور فقط فردی محترم و مشتاق نیستند. آن هاباید در حوزه خود متخصص شناخته شوند و در همان زمینه ای باشند که شما احتیاج به کمک دارید. این امکان وجود دارد که یک منتور در زمینه ای که در می خواهید متخصص نباشد اما راهنمایی های خوبی را ارائه دهد. شما به طور کلی باید با یک متخصص در زمینه نیاز خود صحبت کنید.

 

نقش و وظایف یک منتور چیست؟

به طور کلی و در توضیحی کوتاه می توان گفت وظیفه منتور مشاوره دادن به  فردی که احتیاج به کمک در زمینه ای مشخص دارد، می باشد. اما در توضیحی کامل وظیفه منتور راهنمایی، ایجاد انگیزه، پشتیبانی عاطفی، الگوسازی، به اشتراک گذاشتن دانش، استفاده از تجربه خود برای کمک به دیگران می باشد. حتی ممکن است یک منتور به کاوش در مشاغل، تعیین اهداف، توسعه مخاطبین و شناسایی منابع کمک کند.

 

نتیجه گیری

امروزه منتور و منتورینگ به عنوان امری مهم برای پیشرفت در زندگی مورد توجه اکثر افراد در سراسر جهان قرار گرفته است. حتی به توصیه برخی از کارشناسان مسائل شغلی وجود یک منتور بسیار مهم می باشد. به همین دلیل برای شروع یک حرفه و دسترسی به نتیجه مناسب یا هدفی خاص وجود یک منتور در کنار شما بسیار مهم می باشد. معمولاً ارتباط منتور و یک شخص به یک دوستی بلند مدت و موفق تبدیل خواهد شد و از رابطه ی همکاران قوی تر می باشد.

 

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید