در این مقاله قصد داریم به طراحی استراتژی محتوا بپردازیم :
مقدمه :
طراحی استراتژی محتوا می تواند با معرفی خود به دیگران به کسب و کارها رونق بدهد . نکات زیادی وجود دارد که یک سایت به عنوان سایت موفق شناخته شود و یکی از مهم ترین این ویژگی های ، ویژگی تولید محتوا می باشد که اگر به صورت اصولی تولید شود نتایج اثربخش و مهمی را از خود به جا می گذارد .
در نظر بگیرید یک سایت که هیچ محتوای خوبی ندارد خوب طبیعی است که بعد از مدتی با کاهش چشمگیری روبرو می شود و رقبای آن می تواند با فاصله زیادی از آنها پیشی بگیرند ، به همین دلیل یک از ویژگی های مهم یک سایت موفق تولید محتوا آن می باشد .
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم
برای طراحی استراتژی محتوا چه نکات مهمی وجود دارد ؟
در استراتژی محتوا چگونه مخاطب خود را بشناسیم ؟
نکات کلید در تولید محتوا چیست ؟
[/stextbox]
![طراحی استراتژی محتوا](https://8a8.ir/wp-content/uploads/2019/07/4-6.jpg)
نکات مهم برای استراتژی محتوا
نکات مهمی برای استراتژی محتوا وجود دارد که به صورت زیر می باشد :
- نکته اول مهم در استراتژی محتوا این است که سوالات کلیدی و مهم را قبل از تولید محتوا برای خود پاسخ دهید این سوالات به صورت زیر می باشد :
- فرد خواننده و یا مخاطب چه چیزی نیاز دارد و شما می توانید کدام نیاز آن را برطرف کنید ؟
- مخاطب شما چه افرادی هستند ؟
- هدف اصلی شما چیست و قصد دارید چه نکاتی را به آنها بگویید ؟
- مخاطب از شما چه انتظاراتی دارد ؟
- شما از مخاطبان خود چه انتظاراتی دارید ؟
- چه هزینه ای قرار است برای تولید محتوا شما در نظر گرفته شود ؟
- منابع انسانی برای کار تولید محتوا از چه زمینه ای تامین می شود ؟
- راه ارتباطی شما با مخاطبین خود چیست ؟
- برنامه ریزی شما در مراحل تولید محتوا به چه صورت می باشد ؟
- اگر قرار است برای چندین محصول تولید محتوا انجام دهید کدام محصول شما پرفروش تر می باشد ؟
- نکته دوم این است که هدف خود را از استراتژی محتوا مشخص کنید این هدف ها می تواند به صورت زیر باشد :
- تولید محتوا شما قرار است بر روی ذهن مشتری تاثیر گذاری زیادی داشته باشد .
- هدف شما ممکن است این باشد که کاربر عادی را به مشتری تبدیل کنید .
- با این تولید محتوا قرار است برند خود را معرفی کنید و ورودی خود را افزایش دهید .
- هدف شما از این تولید محتوا این باشد که رتبه خود را در گوگل بالا ببرید .
اگر شما دارای چند هدف هستید سعی کنید هدف هایتان را رتبه بندی کنید .
نکته مهم بعدی این است که مخاطب تان را به صورت دقیق مشخص کنید ، شما اگر بدانید برای چه افرادی و یا چه گروهی قرار است تولید محتوا انجام دهید می توانید راحتتر مطلبتان رابنویسید .
تقویم محتوا
تقویم محتوا یکی از مهم ترین نکاتی است که در تولید محتوا به آن توجه نمود . در این روش سعی کنید به صورت منظم و دقیق محتوا تولید کنید . در این زمینه دقت داشته باشید که اگر نظم در کارتان نداشته باشید ممکن است با کاهش مخاطب مواجه شوید ، همچنین نظم در موتورهای جستجو و گوگل بسیار مهم می باشد .
بعد از رعایت کردن نکات بالا شما باید به سراغ تولید محتوا بروید . در گام نخست بیشتر شرکت ها با تولید محتوا به صورت متنی کار می کنند و بعد از آن سعی می کنند از تولید محتوا به صورت ویدیو و پادکست استفاده کنند . دقت داشته باشید در بیشتر مواقع تولید محتوا به صورت ویدیویی تاثیر بیشتری دارد تا تولید محتوا به صورت متنی ، مثلا در یک محصول مانند مواد غذایی شما زمانی موفق تر هستید که کیفیت محصول خود را به صورت بصری نشان دهید .
![](https://8a8.ir/wp-content/uploads/2019/07/3-2.png)
راه شناخت مخاطب هدف در استراتژی محتوا
شما برای اینکه مخاطب خود را بشناسید باید کمی خلاق باشید ، به عنوان مثال از سوالات و دغدغه هایی که کاربران در حوزه های مرتبط با محتوای شما استفاده کنید و سعی کنید از آنها استفاده کنید و همزمان با آن دقت کنید که مخاطبین از چه رده سنی و با چه مشخصاتی مطالب را دنبال می کنند . چند روش دیگر برای اینکه مخاطب هدف خود را پیدا کنید وجود دارد که در زیر به آنها پرداخته ایم :
- کلمات کلیدی مرتبط با مطالب خود پیدا کنید . در این زمینه می توانید لیستی از مطالب را تهیه کنید و برای هر کدام یک پاسخی را مطرح کنید تا در زمان تولید محتوا بتوانید محتوای جذابی را تولید کنید .
- یک نظرسنجی برای محصولات فعلی خود راه بیاندازید و در آن از مشتریان همیشگی و سابقتان کم بگیرید . در این زمینه می توانید در تولید محتوای جدید کم و کاستی های گذاشته را برطرف کنید .
- همیشه فردی موفق است که عملکرد رقبا خود را زیر نظر بگیرد و همیشه سعی می کند از نقاط ضعف آنها استفاده کند و همان را در خود تقویت کند . دقت داشته باشید در این امر باید کاملا حرفه ای عمل
کنید و اصلا از کپی کردن استفاده نکنید .
![راه شناخت مخاطب هدف در استراتژی محتوا](https://8a8.ir/wp-content/uploads/2019/07/2-6.png)
نکات مهم در تولید محتوا
چند نکته مهم و کلید وجود دارد که در زمان تولید محتوا باید به آن توجه کنید ، این نکات به صورت زیر می باشد :
تصویر و رسانه ها : سعی کنید در تولید محتوا از تصاویر و رسانه ها استفاده کنید تا تاثیر بیشتری بر روی مخاطب داشته باشید .
طول محتوا : شما اگر متنی طولی و یا حتی فیلم طولانی داشته باشید که از حوصله مخاطب خارج باشد هزینه و وقت خود را صرف کرده اید . برای اینکه همیشه موفق باشید سعی کنید طول محتوای خود را به صورت دقیق مشخص کنید . قبل از اینکه طول محتوا را مشخص کنید اول مخاطب خود را بشناسید اگر هدف شما از محتوایتان معرفی یک کالا است بهتر است از هزار کلمه بیشتر نشود و اما اگر هدف شما توضیح یک روند کلی می باشد می توانید مطالبتان را تا دو هزار کلمه ادامه دهید.
![نکات مهم در تولید محتوا](https://8a8.ir/wp-content/uploads/2019/07/1-4.png)
نتیجه گیری
برای اینکه یک محتوای خوب با تاثیر گذاری عالی داشته باشید بهتر است ابتدا استراتژی محتوا را به خوبی بشناسید و طبق آن محتوا تولید کنید .
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
شما می توانید جهت دریافت مشاوره در زمینه استراتژی محتوی با تیم هشت در تماس باشید.
09120647344
[/stextbox]