شاخص های تحلیل رقبا

شاخص های تحلیل رقبا

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط ممکن است

این یک است

امروز در خدمت شما هستیم با موضوع شاخص های تحلیل رقبا .

تجزیه و تحلیل رقبا در بازاریابی و مدیریت استراتژیک ، ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقبای فعلی و بالقوه است. این تجزیه و تحلیل زمینه استراتژیک تهاجمی و دفاعی را برای شناسایی فرصت ها و تهدیدها فراهم می آورد.

اگر مایل به دریافت مشاوره رایگان در زمینه تولید محتوا هدفمند بر اساس آنالیز رقبا هستید با شماره زیر تماس بگیرید

۰۹۱۲۰۶۴۷۳۴۴

شاخص های تحلیل رقبا
شاخص های تحلیل رقبا

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

1 – تعریف تحلیل رقبا چیست؟

2 – شاخص های تحلیل رقبا چیست؟

3 – چرا باید از شاخص های تحلیل رقبا استفاده کرد؟

[/stextbox]

 

1 – تعریف تحلیل رقبا چیست؟

تجزیه و تحلیل رقابتی یا تحقیقات رقابتی زمینه تحقیق استراتژیک است که تخصص آن در جمع آوری و بررسی اطلاعات مربوط به شرکت های رقیب است. این یک تاکتیک اساسی برای فهمیدن رقبا  و این که چه تهدید هایی را برای کسب و کار شما ایجاد می کنند است .

به بیان دیگر تجزیه و تحلیل رقابتی یک استراتژی است که در آن ، شما می توانید رقبای اصلی را شناسایی کرده و در مورد محصولات ، فروش و استراتژی های بازاریابی آن ها تحقیق کنید. با این کار ، می توانید استراتژی های تجاری کاملی ایجاد کنید که بر رقبای شما برتری داشته باشند .

تجزیه و تحلیل رقبا در واقع فرآیند ارزیابی شرکت ها ، محصولات و استراتژی های بازاریابی آن ها است.

1 – تعریف تحلیل رقبا چیست؟
1 – تعریف تحلیل رقبا چیست؟

برای این که در این زمینه مفید واقع شوید ، مهم است که :

  • رقبای مناسب را برای تحلیل انتخاب کنید .
  • بدانید که جنبه های کسب و کار رقبای شما ارزش آنالیز را دارد .
  • بدانید که کجا باید اطلاعات را جستجو کنید.
  • درک کنید که چگونه می توانید از بینش های مختلف برای بهبود شغل خود استفاده کنید .

چرا که خواهیم دریافت به چه علت تحلیل رقیب در وهله اول ، ارزش انجام دادن را دارد.

برای این که در این زمینه مفید واقع شوید ، مهم است که :
برای این که در این زمینه مفید واقع شوید ، مهم است که :

2 – شاخص های تحلیل رقبا چیست؟

امروزه  با ظهور نرم افزار  ها و فناوری  ها ی جدید ، بازاریابان و صاحبان مشاغل این توانایی را دارند که بیش از هر زمان دیگری در مورد رقابت خود بدانند و بسیار مهم است که به طور مرتب یک تحلیل کامل رقابتی انجام دهید تا یک قدم جلوتر از بقیه بمانید.

این چارچوب برای کارآفرینان ، صاحبان مشاغل ، بنیانگذاران استارتاپ ، مدیران محصول و بازاریابان به خوبی کار خواهد کرد.

از شاخص های تحلیل رقبا به 10 مورد اشاره نموده ایم:

2 - شاخص های تحلیل رقبا چیست؟
2 – شاخص های تحلیل رقبا چیست؟

1 – رقبای خود را مشخص کنید

اگر در بازار با تعداد زیادی از رقبا در تعامل هستید ، جمع آوری و نگهداری اطلاعات در مورد هر یک از آن ها کار پیچیده و غیر واقعی است. در این حالت ، تجزیه و تحلیل تک تک رقبای شما ناکارآمد خواهد بود پس با استفاده از قانون 80/20  در وقت خود صرفه جویی کنید.

هر شرکتی دارای رقبای خطرناکی است كه می توانند از ایده های شما استفاده کنند و مشتریان بالقوه شما را بگیرند. “رقبای” خود را به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم کنید.

رقبای مستقیم ، مشاغلی هستند که کالا یا خدماتی را ارائه می دهند که می تواند به عنوان جایگزینی مشابه برای کالا یا خدمات شما باشد، و در همان منطقه جغرافیایی شما نیز فعالیت دارند.

1 - رقبای خود را مشخص کنید
1 – رقبای خود را مشخص کنید

یک رقیب غیرمستقیم کسی است که محصولاتی را ارائه می دهد که با شما یکسان نیستند اما می توانند همان نیاز مشتری را برآورده سازند یا همان مشکل را حل کنند.

هنگام مقایسه ، فقط باید روی رقبای مستقیم خود متمرکز شوید. این چیزی است که بسیاری از برند ها اشتباه می گیرند و به رقبای غیر مستقیم توجه بیشتری می کنند. البته این بدان معنا نیست که شما باید رقیبان غیرمستقیم خود را به طور کامل حذف کنید. این رقبا را روی رادار خود نگه دارید زیرا می توانند در هر زمان موقعیت ها را تغییر دهند و به رقیب مستقیم شما تبدیل شوند.

به همین دلیل باید به طور مرتب تحلیل رقبا را انجام دهید زیرا بازار در زمان های مختلف به طور مداوم در حال تغییر است و اگر منظم آن را بررسی نکنید ممکن است دیر شود و از تغییرات عقب بمانید .

اگر در معرفی رقبای خود به کمک کمی نیاز دارید ، Google یک منبع عالی است. به سادگی با یک جستجوی ساده در گوگل می توانید تعدادی از رقبای برتر خود را شناسایی کنید. حتی گاهی کارمندان شما که در بخش های دیگر شرکت مشغول به کار هستند در معرض اطلاعات رقابتی قرار می گیرند. کارمندان فروش ، یک بازیگر کلیدی برای دست یافتن به این نوع اطلاعات هستند.

2 – تعیین کنید رقبای شما چه محصولاتی ارائه می دهند.

محصول یا خدمت اصلی در قلب هر شغل قرار دارد ، به همین دلیل این نقطه بسیار خوبی برای بررسی است.

خط تولید و کیفیت محصولات یا خدماتی که رقبا ارائه می دهند را تجزیه و تحلیل کنید. همچنین باید به قیمت گذاری آن ها و هر تخفیفی که به مشتریان ارائه می دهند توجه کنید.

  •  رقبای شما چه محصولاتی ارائه می دهند.
  • در مورد تاکتیک ها و نتایج فروش رقبا تحقیق کنید.
  • تحلیل کنید که چگونه رقبای شما محصولات خود را به بازار عرضه می کنند.
  • به استراتژی محتوای رقابت خود توجه کنید.
  • سطح درگیری در مورد محتوای رقیب خود را تجزیه و تحلیل کنید.
  • چگونگی تبلیغ محتوای بازاریابی را مشاهده کنید.
  • به روش ها و اصول حضور در رسانه های اجتماعی ، استراتژی ها و سیستم عامل ها مراجعه کنید
  • برای یادگیری نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدات خود ، آنالیز SWOT را انجام دهید.
2 - تعیین کنید رقبای شما چه محصولاتی ارائه می دهند.
2 – تعیین کنید رقبای شما چه محصولاتی ارائه می دهند.

برخی از سوالاتی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • آیا آن ها محصولات و خدمات خود را گران  می فروشند یا ارزان ؟
  • آیا آن ها عمدتا حجم فروش یا خرید یک واحدی دارند؟
  • سهم بازار آن ها چقدر است؟
  • مشخصات و نیازهای مشتریان ایده آل آن ها چیست؟
  • آیا آن ها از استراتژی های مختلف قیمت گذاری برای خریدهای آنلاین در مقابل خریدهای حضوری استفاده می کنند؟
  • چگونه شرکت خود را از رقبا متمایز می کنند؟
  • چگونه محصولات یا خدمات خود را توزیع می کنند؟

 

3 – در مورد تاکتیک ها و نتایج فروش رقبا تحقیق کنید.

اجرای تجزیه و تحلیل فروش رقبای شما می تواند کمی مشکل باشد.

پاسخ سوالاتی مانند سوالات  زیر را در این مورد بیابید:

  • روند فروش چگونه به نظر می رسد؟
  • از طریق چه کانال هایی می فروشند؟
  • آیا آن ها دارای چندین مکان هستند و چگونه این کار را انجام می دهند؟
  • آیا آن ها در حال گسترش هستند یا مقیاس پایینی دارند؟
  • آیا آن ها برنامه فروش مجدد دارند؟
  • دلایل مشتریانشان برای عدم خرید چیست؟ چرا آن ها دیگر از شرکت خرید نمی کنند؟
  • درآمد آن ها سالانه چقدر است؟ کل حجم فروش چقدر است؟
  • آیا مرتباً  محصولات یا خدمات خود را با تخفیف ارئه می دهند؟
  • فروشنده در این روند چقدر دخیل است؟

این اطلاعات مفید به شما ایده می دهد که روند فروش چقدر رقابتی است و چه اطلاعاتی را برای فروش خود نیاز دارید تا بتوانید در رقابت شرکت کنید.

3 - در مورد تاکتیک ها و نتایج فروش رقبا تحقیق کنید.
3 – در مورد تاکتیک ها و نتایج فروش رقبا تحقیق کنید.

4 –  تجزیه و تحلیل و مقایسه محتوای رقبا

پس از شناسایی رقبای خود ، می توانید شروع به تجزیه و تحلیل رقابتی خود کرده و کمی عمیق تر بررسی کنید تا درک بهتری از نوع محتوایی که رقبا منتشر می کنند داشته باشید. تحلیل وب سایت رقیب شما سریع ترین راه برای سنجش تلاش های بازاریابی آن ها است.

انواع مختلف محتوا می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آیا آن ها یک وبلاگ دارند؟
  • آیا آن ها کتابهای الکترونیکی ایجاد می کنند؟
  • آیا آن ها فیلم یا وبینار ارسال می کنند؟
  • آیا آن ها از محتوای تصویری استاتیک مانند اینفوگرافیک و کارتون استفاده می کنند؟
  • آیا آن ها یک بخش سوالات متداول دارند؟
  • آیا در سایت آن ها مقالات برجسته ای وجود دارد؟
  • آیا مطبوعات را می بینید؟
  • در مورد مطالعات موردی چگونه عمل می کنند ؟
  • آیا آن ها راهنمای خرید و برگه اطلاعات مشتری را منتشر می کنند؟
  • چه کمپین های تبلیغاتی آنلاین و آفلاینی را اجرا می کنند؟

پس از این که محتوای آنها را پیدا کردید ، می توانید کیفیت را تعیین کنید. آیا آن ها کاری انجام می دهند که شما انجام نمی دهید؟

هنگامی که بدانید رقبای خود چه نوع محتوا و کیفیتی را ارائه می دهند ، به دیدگاه بهتری خواهید رسید تا بدانید در کجا و کدام منابع باید بیشتر تلاش کنید.

5- به استراتژی محتوای رقابت خود توجه کنید.

به کمیت این موارد نگاهی بیندازید. آیا آن ها چند صد پست دارند یا تعداد انگشت شماری را منتشر کرده اند؟ آیا فقط یک کتاب الکترونیکی وجود دارد یا خیر؟

در مرحله بعد ، تعداد این محتوا را تعیین کنید. آیا آن ها هر هفته پست جدیدی منتشر می کنند یا یک بار در ماه و یا حتی روزانه؟ چند بار کتاب الکترونیکی یا مطالعه موردی منتشر می شود؟

سپس باید به سمت ارزیابی کیفیت محتوای آن ها حرکت کنید. اگر کیفیتی وجود ندارد ، مهم نیست که چند بار ارسال می شوند زیرا مخاطب هدف آن ها ، ارزش زیادی را در آنجا پیدا نمی کند.

هنگام تجزیه و تحلیل محتوای رقیب خود ، سوالات زیر را در نظر بگیرید:

  • محتوای آن ها چقدر دقیق است؟
  • آیا خطاهای املایی و گرامری وجود دارد؟
  • محتوای آن ها چقدر عمیق است؟
  • از چه لحنی استفاده می کنند؟
  • آیا محتوای آن ها خوانایی دارند ؟ (یعنی از نقطه، کاما، بولت و… در متون استفاده شده است)
  • آیا محتوای آنها رایگان و در دسترس هر کسی است یا خیر؟
  • چه کسی محتوای آن ها را می نویسد؟ (تیم های داخل سازمان؟ یک نفر؟ شرکت های برون سازمانی؟)

همچنان که به دنبال اسکن محتوا هستید ، به عکس ها و تصویرهایی که رقبا از آن ها استفاده می کنند ، توجه کنید.

وقتی درک کاملی از استراتژی بازاریابی محتوای رقیب خود دارید ، وقت آن است که دریابید که آیا این استراتژی واقعاً برای آن ها کار می کند یا خیر.

6 – سطح درگیری در مورد محتوای رقیب خود را تجزیه و تحلیل کنید.

برای ارزیابی میزان جذابیت محتوای رقیب شما برای خوانندگان ، باید ببینید مخاطبان هدف آن ها به آن چه که به اشتراک گذاشته شده است  پاسخ می دهند یا خیر.

میانگین تعداد نظرات ، اشتراک ها و لایک ها را بر روی محتوای رقیب خود بررسی کنید و ببینید:

  • کدام یک از موضوعات بهتر از سایرین است.
  • نظرات چگونه هستند. منفی ، مثبت یا ترکیبی از هر دو.

فراموش نکنید که اگر رقیب شما محتوای خود را با استفاده از برچسب ها طبقه بندی می کند ، و رسانه های اجتماعی دارد لینک های متصل به هر مطلب را دنبال کرده و به اشتراک بگذارید. هر دوی این ها یک فعالیت مشارکتی الکترونیکی هستند.

7 – چگونگی تبلیغ محتوای بازاریابی رقبا را مشاهده کنید و ساختار SEO آنها را تحلیل کنید.

آنها چه کار متفاوت تری  از شما انجام می دهند؟ اگر شرکت شما وبلاگ دارد ، می دانید ساختار سئو شما چقدر مهم است. انجام تجزیه و تحلیل رقابتی در مورد نوع محتوایی که رقبای شما تولید می کنند و بررسی ساختار SEO آن محتوا نیز سودمند است.

 

رقبای شما چگونه از کلمات کلیدی استفاده می کنند ، آیا آن ها هم موارد زیر را دارند؟

  • عنوان صفحه
  • معماری URL
  • برچسب های H1
  • محتوا
  • پیوندهای داخلی
  • تصاویر

نه تنها باید ساختار سئوی محتوای رقیبان خود را بررسی کنید بلکه باید بدانید آن ها از چه نوع کلمات کلیدی استفاده کرده اند. همچنین با مشاهده کلمات کلیدی رقبای خود می توانید لیستی از کلمات کلیدی جدید ایجاد کنید و شروع به هدف گیری نمایید.

سوالات زیر می توانند در اولویت بندی و تمرکز بر آنچه باید مد نظر قرار دهید کمک کننده باشند :

  • رقبای شما روی کدام کلمات کلیدی تمرکز می کنند که شما هنوز از آن استفاده نکرده اید؟
  • کدام محتوا ، از آنها بیشتر به اشتراک گذاشته شده و به آن پیوند دارد؟ چه تفاوتی با محتوای شما دارد؟
  • مخاطب مورد نظر شما از کدام سیستم عامل رسانه های اجتماعی استفاده می کند و بیشترین فعالیت را دارد؟
  • چه سایت های دیگری به سایت رقیب شما متصل هستند و البته به شما تعلق ندارند؟
  • چه کس دیگری آنچه را که رقبای شما منتشر می کنند به اشتراک می گذارد؟
  • چه کسی مراجعه به سایت رقیب شما را راهنمایی می کند؟

 8- به حضور در رسانه های اجتماعی ، استراتژی ها و سیستم عامل های رقبا توجه کنید.

حضور یک شرکت در رسانه های اجتماعی ، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.  شبکه های اجتماعی راهی عالی برای تعامل شرکت ها با کاربران و طرفداران است. علاوه بر این ، این سایت ها به شما امکان می دهند  که محتوای خود را به اشتراک بگذارید.

اگر رقبای شما از یک شبکه اجتماعی استفاده می کنند که ممکن است در آن حضور نداشته باشید ، ارزش این را دارد که درباره این که چگونه این پلتفرم می تواند به تجارت شما کمک کند نیز اطلاعات بیشتری کسب کنید.

برای تعیین این که آیا یک بستر جدید رسانه اجتماعی ارزش وقت شما را دارد یا خیر می توانید نرخ تعامل رقیب خود را در آن سایت ها بررسی کنید. ابتدا به سایت هایی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، اسنپ چت، لینکدین، یوتیوب، پینترست و …مراجعه کنید تا ببینید آیا رقیب شما در این سیستم عامل ها حساب کاربری دارد یا خیر. سپس توجه نمایید که چه تعداد فالور دارند. چه میزان مطلب و پست را به اشتراک می گذارند و البته چه کیفیتی را دارند.

قدم بعدی تجزیه و تحلیل رقابتی شما باید این باشد که چگونگی استفاده رقبا از رسانه های اجتماعی و ترکیب آن در بازاریابی خود را بررسی نمایید. نه تنها این مهم است که ببینید آیا می توانید رقبای خود را در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی پیدا کنید

بلکه می خواهید ببینید که چگونه آنها از پروفایل های خود استفاده می کنند. چه نوع اطلاعاتی ارسال می کنند؟ آیا مردم آن ها را دنبال می کنند؟ آیا آن ها دارای عکس پروفایل هستند؟

این ها سؤالاتی است که باید هنگام بررسی پروفایل های رقبا از خود بپرسید. فقط داشتن یک پروفایل به این معنی نیست که آن ها مرتباً صفحات را به روز  می کنند و محتوای جدید اضافه می کنند.

آیا رقبای شما پروفایل های رسانه های اجتماعی بسیار خوبی دارند؟ اگر بله ، فقط به سرعت روی صفحه کلیک نکنید ، از آن چه انجام می دهند بیاموزید. آیا مواردی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید و از آن ها ایده بگیرید تا بتوانید حضور خود را پر رنگ تر نمایید؟

9 – تجزیه و تحلیل را انجام دهید تا نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدات آنها را بیاموزید

ماتریس های مختلفی برای آنالیز اطلاعات به دست آمده وجود دارد که ما سه مورد از آن ها را در ادامه توضیح خواهیم داد:

الف – ماتریس SWOT

وقتی هر مؤلفه را در تجزیه و تحلیل رقبای خود (تجارت ، فروش و بازاریابی) ارزیابی می کنید ، عادت به انجام یک تجزیه و تحلیل ساده SWOT در همان زمان می کنید. SWOT مخفف 4 کلمه نقاط قوت (Strengths)، نقاط ضعف (Weaknesses)، فرصت ها (Opportunities) و تهدید ها (Threats) می باشد. که در این مورد ، از نقاط ضعف و قوت به عوامل درون سازمانی اشاره دارد ، مانند: مسائل مالی شرکت، منابع فیزیکی و انسانی و … و دو مورد دیگر یعنی فرصت ها و تهدیدها ، به عنوان عوامل برون سازمانی شناخته می شوند، مانند: ارتباطات، وضعیت بازار، وضعیت اقتصادی و …

الف – ماتریس SWOTالف – ماتریس SWOT
الف – ماتریس SWOT

سپس می توانید نتایج به دست آمده را در ماتریس SWOT قرار داده و تجزیه و تحلیل نمایید. در ادامه توضیح مختصری در مورد این ماتریس ارائه می شود.

با توجه به تصویر بالا 4 آیتم تشکیل دهنده این ماتریس به شرح زیر است:

1 – نقاط قوت (Strengths)

نقاط قوت ویژگی های داخلی و مثبت شرکت شما هستند. اینها مواردی هستند که تحت کنترل شما قرار دارند.

چه فرایندهای تجاری موفقیت آمیز هستند؟

چه ویژگی هایی در تیم خود دارید ، مانند دانش ، آموزش ، شبکه ، مهارت و شهرت؟

چه دارایی های فیزیکی از قبیل مشتری ، تجهیزات ، فناوری ، پول نقد و حق ثبت اختراع دارید؟

چه مزیت های رقابتی نسبت به بازار تجارت خود دارید؟

2 – نقاط ضعف (Weaknesses)

نقاط ضعف عوامل منفی هستند که از نقاط قوت شما دور می شوند. این ها مواردی هستند که ممکن است شما برای بهبود رقابت لازم داشته باشید.

آیا مواردی وجود دارد که شغل شما برای رقابت به آن نیاز دارد؟

چه فرآیندهای تجاری نیاز به پیشرفت دارند؟

آیا دارایی ملموس که شرکت شما به آن نیاز دارد را ( از جمله پول یا تجهیزات ) در اختیار دارید؟

آیا شکافی در تیم شما وجود دارد؟

آیا مکان شما برای موفقیت ایده آل است؟

3 – فرصت ها  (Opportunities)

فرصت ها عوامل بیرونی در محیط کسب و کار شما هستند که احتمالاً در موفقیت شما نقش دارند.

آیا بازار شما رو به رشد است و آیا روندهایی وجود دارد که مردم را ترغیب کند بیشتر از آنچه در حال حاضر می فروشید خریداری کنند؟

آیا رویدادهایی در آینده وجود دارد که شرکت شما ممکن است بتواند از این مزایا برای رشد تجارت استفاده کند؟

آیا تغییراتی در آیین نامه وجود دارد که می تواند بر شرکت شما تاثیر بگذارد؟

اگر تجارت شما در حال انجام  کار است ، آیا مشتریان به شدت به شما فکر می کنند؟

4 – تهدیدها (Threats)

تهدیدها هم از عوامل بیرونی هستند که شما هیچ کنترلی بر آن ها ندارید. ممکن است بخواهید در صورت بروز موقعیت های اضطراری، برنامه هایی برای مقابله با آن ها در نظر بگیرید.

آیا شما رقبای بالقوه ای دارید که ممکن است وارد بازار شما شوند؟

آیا تامین کنندگان همواره می توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت های مورد نیاز شما تهیه کنند؟

آیا پیشرفت های آینده در فناوری می تواند نحوه انجام کار را تغییر دهد؟

آیا رفتار مصرف کننده به گونه ای تغییر می کند که می تواند بر تجارت شما تاثیر منفی بگذارد؟

آیا روندی در بازار وجود دارد که بتواند به یک تهدید تبدیل شود؟

اکنون به نحوه استفاده از ماتریس SWOT دقت نمایید:

از استراتژی های SO نقاط قوت تان را به کار گیرید و از آن ها در بهره برداری از فرصت های پیش رو بهره ببرید. از استراتژی های WO کمک بگیرید و از فرصت هایی که می توانند در جهت رفع نقاط ضعفتان موثر باشند استفاده کنید. استراتژی های WT وقتی که نقاط ضعف شرکت، شما را در برابر تهدیدات قرار می دهد و باعث آسیب می شود به کار می آیند. در استراتژی های ST نقاط قوت تان پیروز می شوند و در برابر تهدیدات قرار می گیرند.

برخی از سوالات برای شروع عبارتند از:

  • آیا رقیب شما واقعاً خوب کار می کند؟ (محصولات ، بازاریابی محتوا ، رسانه های اجتماعی و غیره)
  • رقیب شما از کجا مزیت بیشتری نسبت به برند شما دارد؟
  • ضعیف ترین منطقه برای رقیب شما چیست؟
  • از کجا برند شما مزیت بیشتری نسبت به رقیب شما دارد؟
  • آن ها چه کاری را بهتر می توانند انجام دهند؟
  • در کدام زمینه ها ، رقبا را تهدید تلقی می کنید؟
  • آیا در بازار فرصت هایی وجود دارد که رقیب شما مشخص کرده است؟

شما قادر خواهید بود نقاط ضعف آن ها را در برابر نقاط قوت خود قرار دهید و بالعکس. با این کار می توانید شرکت خود را در موقعیت بهتری قرار دهید و شروع به کشف مناطقی برای بهبود در برند خود کنید.

برخی از سوالات برای شروع عبارتند از:
برخی از سوالات برای شروع عبارتند از:

ب – ماتریس PEST

به عنوان یک کارآفرین ، می توانید پیش بینی کنید که چگونه محصولات یا خدمات شما با مردم طنین انداز می شود. با این وجود ، همیشه عواملی خارج از کنترل شما وجود خواهند داشت که بر نحوه عملکرد شغل شما تاثیر می گذارد. یک روش برای کشف  کیفیت و کمیت این عوامل ، تجزیه و تحلیل PEST است.

PEST مخفف کلمات سیاسی (political) ، اقتصادی (economic) ، اجتماعی (social) و است. این راهی برای درک چگونگی تأثیر نیروهای خارجی بر تجارت شما است. این کار توسط استاد هاروارد ، فرانسیس آگیلار ، در سال 1967 ایجاد شده است. علاوه بر تجزیه و تحلیل SWOT ،  SWOT باید در هر برنامه كاری دیگری نیز لحاظ شود ، زیرا این بخشی از مدیریت ریسک و طراحی استراتژی است.

P – محیط سیاسی

به گفته دونا لوبرانو ، مشاور ارشد دانشگاه شمال شرقی ، محیط سیاسی ، تحلیلی از آنچه سیاست برای دنیای تجارت انجام می دهد ،  است.

مقررات و مباحث قانونی دولت بر توانایی شرکت و سودآوری و موفقیت تأثیر می گذارد و این عامل به بررسی چگونگی وقوع آن می پردازد. مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد شامل دستورالعمل های مالیاتی ، اجرای قانون حق چاپ و حقوق مالکیت ، ثبات سیاسی ، آیین نامه تجارت ، سیاست های اجتماعی و زیست محیطی ، قوانین اشتغال و مقررات ایمنی است.

E – اقتصادی

عامل اقتصادی  ، مسائل اقتصادی را بررسی می کند که می تواند در موفقیت یک شرکت نقش داشته باشد. برای این تحلیل به نرخ بهره ، تورم ، بیکاری ، تولید ناخالص داخلی ، در دسترس بودن اعتبار و افزایش و سقوط طبقه متوسط توجه کنید.

S – اجتماعی

با یک عامل اجتماعی ، یک تجارت می تواند محیط اجتماعی بازار صنعت مورد نظر را تجزیه و تحلیل کند تا بفهمد نیاز مشتری چگونه شکل می گیرد و چه چیزی آن ها را برای خرید به بازار می آورد. از جمله مواردی که باید مورد بررسی قرار گیرد ، جمعیت شناسی ، نرخ رشد جمعیت ، توزیع سن ، نگرش به کار و روند بازار کار است.

T –  فناوری

فناوری نقش مهمی در تجارت دارد و می تواند بر روی آن تأثیر منفی یا مثبت بگذارد. با معرفی محصولات جدید ، فناوری ها و خدمات جدید ، یک بازار خاص می تواند تغییرات چشمگیری داشته باشد ، بنابراین ارزیابی این فناوری از همه زوایا مهم است.

انجام تجزیه و تحلیل PEST مزایای بیشماری دارد از جمله:

  • درک بیشتری از شرکت
  • برنامه ریزی استراتژیک بلند مدت مؤثرتر
  • توجه جدی به تهدیدات و خطرات احتمالی
  • بینش در مورد فرصت های ارزشمند تجاری
انجام تجزیه و تحلیل PEST مزایای بیشماری دارد از جمله:
انجام تجزیه و تحلیل PEST مزایای بیشماری دارد از جمله:

ج – ماتریس Ansoff

این مدل برای برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی است . در آن می توان به دنبال فرصت هایی برای رشد درآمد جهت یک تجارت، از طریق توسعه محصولات و خدمات جدید یا “ورود به بازارهای جدید” بود. بنابراین گاهی اوقات به جای “ماتریس Ansoff” به “ماتریس محصول-بازار” اشاره می شود. این تمرکز بر رشد بدان معنا است که یکی از پرکاربردترین مدل های بازاریابی ، این امر است.

سوالات استراتژیک که با استفاده از ماتریس می توان به آن ها پاسخ داد عبارتند از:

نفوذ در بازار: چگونه می توانیم بیشتر محصولات یا خدمات موجود را به پایگاه های مشتریان موجود خود بفروشیم؟

توسعه بازار: چگونه می توان وارد بازارهای جدید شد؟

محصول و توسعه: نحوه توسعه محصولات یا خدمات موجود.

تنوع سازی: تنوع سازی در واقع  نحوه پیش روی با محصولات یا خدمات جدید به بازارهای جدید و افزایش فروش  به مشتری های اصلی خود می باشد .

10- مناطقی را برای بهبود شناسایی کنید

پس از انجام تجزیه و تحلیل رقابتی ، اکنون شما ایده و درک بهتری از آنچه رقبای خود انجام می دهند ، دارید.

تمام اطلاعاتی را که در مورد هر رقیب جمع کرده اید بگیرید و مناطق خاصی را که نیاز به پیشرفت دارند مشخص کنید. بعد از اینکه به رقبای خود نگاه کردید ، نمی توانید بگویید که حتی حداقل یک مورد برای بهبود آن پیدا نکرده اید.

از خلاصه اطلاعاتی که تهیه نموده اید ، موثرترین ابتکارات را برای اطمینان از موفقیت شرکت خود تهیه کنید. شرکت شما فقط می تواند یک استراتژی رقابتی داشته باشد. بنابراین استراتژی شما  پایه کارهایی هستند که باید انجام گیرد تا رقبا در آن از شما پیشی نگیرند. مواردی که بیشترین نقاط قوت را دارند و بزرگترین تهدید را نشان می دهند.

3 – چرا باید از شاخص های تحلیل رقبا استفاده کرد؟

تحقیقاتی که در مورد رقبای خود جمع می کنید ، اغلب از آن ها به عنوان “تحقیقات رقابتی” یاد می شود.

این نوع تحقیقات برای موفقیت شما به عنوان یک تجارت مهم است زیرا این توانایی را برای شما فراهم می کند که بتوانید به سرعت روندهای صنعت را شناسایی کرده و با کمپین ها یا استراتژی های رقابتی به منظور حفظ جایگاه خود تلاش کنید. قبل از راه اندازی یک محصول یا خدمات (یا گسترش در بازارهای جدید) ، درک رقابت شما بسیار مهم است.

با تجزیه و تحلیل رقابت خود و سپس نظارت مداوم بر آن ها ، با رفتار رقبا آشنا می شوید و به شما این امکان را می دهد که اقدامات آن ها را پیش بینی کنید و همیشه یک قدم جلوتر باشید. هر برند می تواند از تجزیه و تحلیل منظم رقبا بهره مند شود.

3 – چرا باید از شاخص های تحلیل رقبا استفاده کرد؟
3 – چرا باید از شاخص های تحلیل رقبا استفاده کرد؟

با انجام تجزیه و تحلیل رقبا ، می توانید:

  • شکاف های موجود در بازار را شناسایی کنید.
  • محصولات و خدمات جدید را توسعه بخشید .
  • روند بازار را کشف نمایید  و بتوانید وضعیت بازار را پیش بینی کنید.
  • بازاریابی و فروش بیشتری داشته باشید.

تجزیه و تحلیل رقابتی راهی برای شناسایی رقبا و درک نقاط قوت و ضعف آن ها در رابطه با شما است. این به شما کمک می کند تا بتوانید رقبا را مهار کنید و استراتژی خود را اصلاح نمایید.

انجام تجزیه و تحلیل رقابتی بسیار مهم است زیرا شما را در مواردی از قبیل موارد زیر کمک خواهد کرد:

  • درک چگونگی ارزیابی مشتریان فعلی و بالقوه از رقابت.
  • مکانیسمی برای توسعه استراتژی های رقابتی موثر در بازار هدف.
  • ایده ای از آن چه در شرکت شما مزیت بیشتری نسبت به رقبا فراهم می کند.
  • ایده های خوبی از آن چه مشتریان شما به آن احتیاج دارند.
  • استراتژی هایی برای چگونگی گسترش در یک بازار جدید.
انجام تجزیه و تحلیل رقابتی بسیار مهم است زیرا شما را در مواردی از قبیل موارد زیر کمک خواهد کرد:
انجام تجزیه و تحلیل رقابتی بسیار مهم است زیرا شما را در مواردی از قبیل موارد زیر کمک خواهد کرد:

مزایای تجزیه و تحلیل رقابتی برای مشاغل کوچک نیز بسیار مهم است. زیرا مشاغل کوچک باید استراتژی هایی بسازند که منجر به سودآوری و موفقیت دراز مدت و  توسعه کسب و کار آن ها شود. تحلیل رقبا یکی از راه های به دست آوردن بینش هایی است که منجر به توسعه استراتژی های تجاری هوشمند می شود.

نگاهی عمیق به نحوه عملکرد رقبا در بازار می تواند به آن ها در تعیین چگونگی موقعیت یابی شغل خود در مورد رقبا ، مشتریان ، محصولات و خدمات و سایر موارد کمک کند. مشاغل کوچک به کمک بیشتری نیاز دارند تا بتوانند در بازار رقابتی ایستادگی کرده و محصولات و خدمات مناسب را برای مشتریان خود ارائه دهند.

در نتیجه نه تنها مشاغل بزرگ ، بلکه مشاغل کوچک هم اگر خواهان رشد باشند باید از شاخص های تحلیل رقبا استفاده کنند.

از اینکه تا انتهای مقاله شاخص های تحلیل رقبا ما را همراهی کردید متشکریم

مشاوره سئو و تولید محتوا

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط ممکن است

این یک است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید