چگونه با نقشه ی حرارتی یا هیت مپ(Heat Map) تحلیل کنیم؟

چگونه با نقشه ی حرارتی یا هیت مپ(Heat Map) تحلیل کنیم؟

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امروز با شمایی تا به این سوال پاسخ دهیم که چگونه با نقشه ی حرارتی یا هیت مپ(Heat Map) تحلیل کنیم؟

هیت مپ Heatmap در واقع همان نقشه های حرارتی بدست آمده از اطلاعات گرافیکی و رنگی هستند که به شناسایی رفتار کاربران کمک می کند.

نقشه حرارتی یا هیت مپ این امکان را به ما می دهد که کیفیت محصول را برای رسیدن به اهداف خود بالا ببریم.

لازم به ذکر است که نقشه های حرارتی (هیت مپ) از تجربه های کاربری بدست می آید که نشان دهنده ی دیده بصری بازدیدکنندگان باتوجه به واکنش آن ها می باشد.

هیت مپ Heat map امکان دسترسی به رفتار کاربران را ایجاد می کند در واقع ابزاری است برای بررسی رفتاراستفاده کنندگان و نقشه ای حرارتی است که مشخص می کند کاربران در چه قسمتی بیشترین تعامل را باهم دارند.

نقشه حرارتی دارای حالت های مختلفی می باشد که در زیر چند مورد نام برده شده است:

Click/scroll/Movement/User Attention

تاریخچه هیت مپ

در سال 1879میلادی پژوهشگر فرانسوی به اسم هیت مپ به این نتیجه رسید که برخی از عموم مردم در زمان مطالعه کتاب به برخی از قسمت های آن توجه بیشتری دارند باعث می شود مدت زمان بیشتر برای خواندن صرف کنند اما این در حالی است که برخی از کلمات  دارای سرعت خواندن بیشتری هستند که به سرعت از آن عبور می کنند. به همین منظور سال ها بعد دستگاهی به نام Eye Tracker تولید شد که حرکت چشم را در حین مطالعه زیر نظر می گیرد.

در سال های گذشته برای افزایش کیفیت و بازده بیشتر، برخی از روز نامه ها  و مجلات به این روش روی آوردند به این صورت که با استفاده از این دستگاه آن ها به این نتیجه رسیدند که استفاده کنندگان بیشتر به کدام قسمت هال توجه بیشتری دارند و آن قسمت را تقویت کردند.باید گفت که این روش دارای هزینه ای زیادی بودو احتیاج به یک گرو ه از افراد داشت که رفتار هارا بررسی کنند.

در نتیجه هیت مپ دارای ازرش زیادی شد و طرفداران خود را به دست آورد.

  • آیا نشانگر ماوس با تعداد نگاه استفاده کنندگان یکسان است؟
  • ابزار های مورد نیاز در ایجاد نقشه های حرارتی را توضیح دهید؟
  • آیا بیشتر بودن توجه به معنی جذابیت بیشتر است؟

 

آیا نشانگر ماوس با تعداد نگاه استفاده کنندگان یکسان است؟

طی تحقیقاتی که در دانشگاه کارنگی ملون به انجام رسید 88 درصد حرکات ماوس با نگاه کردن کاربران به صفحه مطاقبت دارد در نتیجه اگر حرکات و رفتارهای استفاده کنندگان را روی سایت بررسی کنیم به اطلاعات دقیق و مفیدی دست خواهیم یافت و یک هیت مپ دقیق داریم.

ابزار های مورد نیاز در ایجاد نقشه های حرارتی را توضیح دهید؟

یکی از این ابزار ها که برای ایجاد این نقشه به تولید  رسیده با نام Hotjar  معرفی شده.

که برای این کار کافیه کد ارسالی از سایت را در وب سایت خود قرار دهید و بعد مانیتورینگ شروع می شود.

 آیا بیشتر بودن توجه به معنی جذابیت بیشتر است؟

خیر.در زیر دو عکس مشاهده می کنید که در عکس محصول توجه بسیار است اما وقتی این علت را بررسی کردند متوجه شدند که کاربر برای اینکه بتوانند تصویر را بزرگ و واصح تر ببیند مجبورند ابتدا روی تصویر کلیک کنند بعد عکس بزرگ شود و همچنین قادر به مشاهده عکس بعدی بشوند،که بعد ها برای حل این مشکل روشی دیگر برای رد کردن و دیدین عکس بعدی ایجاد شد.

 آیا بیشتر بودن توجه به معنی جذابیت بیشتر است؟
آیا بیشتر بودن توجه به معنی جذابیت بیشتر است؟

در این زیر به 2 روش بررسی هیت مپ Haet map می پردازیم:

شایان به ذکر است که استفاده از هیت مپ ممکن است برای تمامی مواردی که در زیر  ذکر می شود بهترین روش نباشد اما گسترده شدن نگاه شما به هیت مپ می شود

  • دست یابی به جذاب ترین قسمت صفحه

داده های که از هیت مپ Haet map) ) به دست می آید در واقع میزان توجه کاربران از صفحه می باشد. که به این منظور می توان فهمید کدام قسمت بیشتر ارتباط را با کاربران برقرار کرده است.

هیت مپ در صفحات گروه های مختلف یعنی صفحاتی که دارای چندین سوال متفاوت باشند بخشی  که دارای بیشترین جذابیت برای کاربران است را نمایش می دهد.

توجه داشته باشید که جذابیت این صفحات برای کاربران می تواند بستگی به نوع طراحی و دیزاین، نوع نوشتار و یا نکته های اثرگذار باشد.

تصویر فوق یک هیت مپ از یکی از سایت های فیلم می باشد.

که همانطور که نمایان است فایل رایگان دارای  بیشترین متقاضی است.

در این زیر به 2 روش بررسی هیت مپ Haet map می پردازیم:
در این زیر به 2 روش بررسی هیت مپ Haet map می پردازیم:

2)تحلیل عنصرهای مشترک در صفحه های متفاوت

برای دست یابی به اهمیت عنصرهای یکسان در صفحه ها لازم است که هیت مپ صفحه ها را باهم دیگر مقایسه کرد،در واقع بررسی عناصر مشترک به ما نشان می دهد که کاربران در صفحه ها به دنبال چه چیزهای هستند تا ما توجه بیشتری برای طراحی و بالابردن کیفیت آنها انجام دهیم.

به عنوان مثال در صفحه های دارای محصول کاربران توجهی به خبرها ندارند وجذابیتی برای آنها وجود ندارد اما در صورتی که صفحات فاقد خبر باشند  استفاده کنندگان از سایت  تمرکز بیشتری برای خرید محصول دارند که همین کار باعث بالارفتن  بازده سایت می شود.

آیا عواملی که توجه کاربران به آن ها کم بوده باید حذف شوند یا خیر؟

عکس فوق یک هیت مپ (Haet map) فوتر سایت خرید فیلم می باشد.

برخی کلمات هستند که به راحتی قابل حذف هستند که  در بودن یا حذف آنها  تاثیر خاصی وجود ندارد اما باید توجه داشت که خیلی هم ار این عناصر جز عناصر کمکی هستند که قابلیت حذف آنها وجود ندارد.

مانندHeat Map.Analytics و……

آیا عواملی که توجه کاربران به آن ها کم بوده باید حذف شوند یا خیر؟
آیا عواملی که توجه کاربران به آن ها کم بوده باید حذف شوند یا خیر؟

با توجه به عکس بالا که مخصوص صفحه فروش فیلم است جمله ای وجود دارد که بیان کرد اگر کاربر در هنگام خرید دچادر مشکل شود به سایت ذکر شده مراجعه کند توجه کنید که ممکن است این ایمیل شاید کارایی زیادی نداشته باشد اما باعث می شود کاربر باخیال راحت ترین خرید کند.

نقشه های حرارتی یا هیت مپ در واقع داده های گرافیکی هستند به شناسایی و تشخیص رفتار کاربر کمک می کند.

سپس به داده ها ومحصولات را به نحوی طراحی می کنیم که به بهترین نتیجه ممکن برسیم.

از اینکه تا انتهای این مقاله  ما را همراهی کردید متشکریم

 

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است