در این مقاله میخواهیم بدانیم که پروموشن چیست؟ و به بررسی آن بپردازیم.
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم
پروموشن چیست و پروموترچه تعریفی دارد؟
پروموشن و بازاریابی چه تفاوتی با هم دارند؟
روش تبلیغاتی پروموشن چه مزایایی دارد؟
روش های گوناگون و متداول پروموشن کدام ها هستند؟
پروموشن ها در کدام حرفه ها و مشاغل و به طور کلی کسب و کار ها اجرایی هستند؟
پروموتر ها چه خصوصیاتی باید داشته باشند؟
[/stextbox]
پروموشن چیست و پروموتر چه تعریفی دارد؟
پروموشن در لغت به معنای ترویج و پیشبرد می باشد و در تعریف علم مارکتینگ به مجموعه فعالیت های هدفمندی گفته می شود که در حوزه ی بازاریابی و در جهت دست پیدا کردن به استراتژی های کوتاه و بلند مدت وجود دارند.
برای دستیابی به این اهداف از روش ها و فعالیت های خلاقانه و مبتکرانه ای استفاده می شود که برای جلب توجه مشتریان و مصرف کنندگان مناسب باشند و ان ها را به سمت خرید و امتحان کالا، محصولات و یا خدمات سوق دهند. به بیان دیگر پروموشن ان دسته از سیاست هایی هستند که برای ترویج و معرفی محصولات مد نظر قرار می گیرند.
به عبارتی دیگر یکی از تفاوت های مهم بین بازاریابی های سنتی و مدرن همین واژه ی پروموشن است. در واقع استفاده از روش های مدرن در ترویج کالا یا محصول مورد نظر شما. به نوعی هر فعالیت و روشی که مشتریان را مجاب به خرید محصول مورد نظر شما کند نوعی پروموشن به حساب می اید. برای مثال تخفیف هایی که ماهانه یا هفتگی و یا به مناسبت های مختلف گذاشته می شوند و یا جملاتی چون یکی بخر دوتا ببر، برپایی غرفه های موقتی فروش با تخفیف ها و اشانتیون و غیره همگی پروموشن به حساب می ایند.
پروموتر نیز به فردی گفته می شود که وظیفه ی ان معرفی و شناساندن یک محصول یا برند یا خدمات خاصی به مشتریان و ترغیب ان ها به خرید و استفاده از محصول و یا خدمت خاصی یک شرکت می باشد.
پروموشن و بازاریابی چه تفاوتی با هم دارند؟
مسلما بین بازرایابی یا مارکتینگ و پروموشن باید تفاوت قائل شویم.چرا؟ در این مبحث به پاسخ این سوال می پردازیم. در واقع بازاریابی یا مارکتینگ یک موضوع کلی به حساب می اید. به عبارتی بازاریابی هر گونه برنامه ریزی به منظور فروش محصول در بازار هدف شما است. تغییرات در محصول مورد نظرتان، قیمت گذاری بر روی محصول، تبلیغات برای معرفی و دیده شدن محصول و غیره همگی نوعی برنامه ریزی هستند پس نوعی بازاریابی به حساب می ایند.
در حالی که پروموشن مجموعه ای از سیاست ها با علم به خصوصیات و نکاتی است که بتواند فروش کالای شما را افزایش دهد. در واقع پروموشن به نوعی تحریک کردن مشتریان و خریداران به خرید محصول شما است. به طور کلی می توان گفت مارکتینگ یا بازاریابی بدون پروموشن قابل انجام و اجرا است ولی پروموشن بدون بازاریابی قابل انجام نیست و وجود نخواهد داشت.
روش تبلیغاتی پروموشن چه مزایایی دارد؟
استفاده از روش پروموشن در تبلیغات مزایای زیادی دارد که از ان ها می توان به تعامل و مذاکره حضوری با مشتریان و مصرف کنندگان، دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده، افزایش چشمگیر فروش دوره ای، راه اندازی یک محصول جدید در بازار، پیشی گرفتن از سایر رقبا، فرهنگ سازی جدید از محصولات و خدمات، امکان تبلیغ و ترویج محصولات گوناگون، فروش همزمان محصول و غیره با استفاده از فنون کلامی اشاره کرد.
در واقع امروزه یکی از مسائلی که به رقبای هم صنف کمک می کند تا در رقابت با یکدیگر پیروز میدان شوند کیفیت و خلاقیت در داشتن پروموشن ها و همین طور پروموتر هایی با قدرت کلامی و بیانی بالا می باشد.
روش های گوناگون و متداول پروموشن کدام ها هستند؟
پروموشن روش های مختلف و متنوعی را شامل می شود. در ادامه به تعدادی از متداول ترین روش های پروموشن اشاره می کنیم.
_ یکی از متداول ترین روش های پروموشن، انجام تبلیغات ویدیویی با ساختن تیزر های تبلیغاتی خلاق و جذاب و نمایش دادن ان تیزر در رسانه های مختلف از تلویزیون گرفته تا سایر رسانه های تصویری دیگرمی باشد.
_ روش دیگر پروموشن تهیه ی پادکست های صوتی و اینترنتی با کیفیت و همین طور استفاده از رادیو به عنوان کانالی برای نمایش و انجام پروموشن است.
_ روش متداول سوم پروموشن تهیه و برنامه ریزی تبلیغات اینترنتی که شامل کمپین های تبلیغاتی، تبلیغات کلیکی گوگل و غیره است می باشد.
_ روش چهارم پروموشن طراحی وب سایت، وبلاگ و تولید محتوای حرفه ای و دیجیتال مارکتینگ می باشد.
پروموشن ها در کدام حرفه ها و مشاغل و به طور کلی کسب و کار ها اجرایی هستند؟
باید گفت که برای انجام روش های پروموشن محدودیتی وجود ندارد. در ادامه مثال هایی از مشاغل و کسب و کارهای مختلف می زنیم که از پروموشن استفاده می کنند.
- پروموشن های مواد غذایی برای شرکت ها و مراکزی که فعالیتشان در حوزه ی تهیه و بسته بندی موارد غذایی می باشد. این شاغلان می توانند برای معرفی و فروش مواد و محصولات غذایی خود اقدام به معرفی و اگاه سازی خریداران و مصرف کنندگان از محصولات خود، کیفیت تهیه ی ان ها، اطلاع رسانی از زمان قرعه کشی های ماهانه و غیره کنند.
- پروموشن محصولات ارایشی و بهداشتی نیز می توانند توضیحات خود را در باب معرفی و فروش محصولات خود، کیفیت ان ها، اثرگذاری و همین طور تخفیفات خود به صورت ماهانه و … ارائه دهند.
- سایر پروموشن هایی که می توان نام برد پروموشن های لوازم برقی و خانگی، پروموشن های خوردروها، پروموشن های شرکت های مخابراتی و اینترنتی، پروموشن های رستوران ها، کافی شاپ ها، پروموشن های اژانس های هواپیمایی، پروموشن های موسسه های اموزشی و غیره هستند.
پروموتر ها چه خصوصیاتی باید داشته باشند؟
پروموتر ها باید خصوصیات مهمی داشته باشند تا بتوانند وظیفه ی خود را به درستی انجام داده و تاثیر لازم و کافی را بر روی مشتریان و مصرف کنندگان بگذارند. از جمله ویژگی هایی که یک پروموتر موفق و تاثیرگذار باید داشته باشد می توان به اراستگی ظاهری، قدرت بیان کافی، رویی باز، اطلاع از فنون مختلف بیانی و کلامی، داشتن تخصص و دانش لازم در حوزه ی مورد نظرشان و اشراف کامل داشتن بر مزیت ها، کیفیت و جزییات محصول و خدمات مورد نظرشان و غیره اشاره کرد.
از اینکه تا پایان مقاله پروموشن چیست؟ ما را همراهی کردید متشکریم و امیدواریم از مقاله پروموشن چیست؟ نهایت استفاده را برده باشید