ما در طراحی این مقاله قصد داریم شما مخاطبان را با تعریف عملیاتی تعهد سازمانی آشنا کنیم. در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق مدیرانی که در راس کار مشغول به فعالیت هستند، بر این عقیده هستند که بهترین و مهم ترین سرمایه ها، نیروهای انسانی می باشند. و گاهی برخی از آنان مهم بودن ارباب رجوع را در وهله دوم حساب می کنند،زیرا بدون داشتن کارمندان متعهد و مسلط به امور، خدمتی حاصل نمی شود تا مراجعه کنندگان آن را دریافت گنند.
هرگز نمی شود انتظار داشت که با کارمندان رفتاری دور از شان شود و در مقابل آنان با ارباب رجوع ها برخورد مناسبی داشته باشند. به این علت امروزه کارمندان تا به این درجه مهم تلقی می شوند، که سازمان های مربوطه بر زمینه سرعت مورد ارزیابی قرار می گیرند که همین امر موجب رفع احتیاجات مراجعه کنندگان می شود.
عبارت ” من خواستار دیدن و صحبت با رئیس هستم ” دیگر معنایی ندارد. ارباب رجوع ها به این که در این سازمان رئیس چه کسی می باشد ، توجهی نمی کنند و فقط افرادی که پاسخگوی تماس های تلفنی هستند یا کسانی که خواسته های آن ها را می نویسند نظر آن ها را به خود جلب می کند.
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
در ادامه ی این مطالب پرسش های پیش آمده شما را پاسخ خواهیم داد.
تعریف عملیاتی تعهد سازمانی
تعریف تعهد سازمانی
عوامل تعهد سازمانی
بعدهای متفاوت تعهد سازمانی
تعهد مستمر یاهمان عقلانی به چه شکل است؟
تعهد هنجاری به چه تعهدی گفته میشود
تعهد داشتن به مراجعه کنندگان
تعهد به افراد و تیم کاری
تعریف عملیاتی تعهد سازمانی
[/stextbox]
تعریف عملیاتی تعهد سازمانی
به میزان امتیازی گفته می شودکه فردمورد نظرتوسط پرسشنامه مرتبط بر سازمان مییرو همکارانش درسال 1993 کسب میکند.
تعریف تعهد سازمانی
واژه ی تعهد از لحاظ لغوی به معنی بر عهده گرفتن کاری یا به کار انجامیدن است. و معنی اصطلاحی آن سه مفهوم در خود دارد:
- عمل داشتن تعهد به مسئولیتی که به شخص واگذار شده و یا باور داشتن آن
- پذیرفتن مسئولیت پرداختن به عملی در آینده
- عمل رجوع کردن به موضوع
در فرهنگ لغت آکسفورد، تعهد به این شکل معنی شده است
” تعهد نوعی الزام و باید است که موجب می شود آزادی فرد در رفتارش با محدودیت باشد ”
با این تفاسیر، بهترین تعریف برای تعهد سازمانی ” میزان نسبی مشخص کننده هویت شخص با سازمان مورد نظر و همراهی و درگیر شدن با آن سازمان می باشد ”
عوامل تعهد سازمانی
طبق تعریف تعهد سازمانی، این تعهد سه عامل را در بر دارد:
- معتقد بودن به اصول و ارزش ها و هدف های سازمان
- به کار گرفتن تمامی توان در راستای خدمت به سازمان
- تعهد قوی در مورد حفظ ادامه همکاری
بعد های متفاوت تعهد سازمانی
آلن ومی یر تحقیقات و نظراتی درباره ی چند وجهی بودن تعهد داشته است. و به همین علت اساس تعهد سازمانی بر مبنی آن می باشد که مشمول تعهدات حسی و عاطفی، مستمر و هنجری می باشد که به این شکل شرح خواهیم داد:
تعهد حسی و عاطفی:
آلن و می یر وابستگی حسی افراد را به سازمان به حساب می آورند.این تعهد سه جنبه را در خود دارد.
- به شکلی وابسته شدن حسی و عاطفی به سازمان
- مایل بودن مشخص شدن هویت فرد برای سازمان
- ادامه همکاری و فعالیت با سازمان
تعهد مستمر یا همان عقلانی به چه شکل است؟
این گونه از تعهد داشتن، بر اساس سرمایه گذاری بی انتها انجام می گیرد.به این شکل که فرد، به مرور زمان سرمایه ی مختصر یا کلانی را در سازمان جمع می کند، به میزان سابقه ای که دارد و سرمایه ی ابتدایی اش بیشتر خواهد شد و در صورت از بین رفتن این سرمایه، فرد متحمل خسران و زیان بیشتری خواهد شد. این گونه از سرمایه گذاری ها به هیچ وجه امکان جا به جایی ندارد، یعنی نمی توان آن را واگذار کرد.
تعهد هنجاری به چه تعهدی گفته می شود؟
این مدل از تعهد به نشانه ی حس ادای تکلیف نسبت به سازمان می باشد. با این تفسیر کارمندان آن سازمان، تا زمانی مسئولیت پذیر خواهند بود در سازمان ماندگار خواهند شد که به نظر خودشان، بودن در سازمان حرکت صحیح و معقولی باشد.
تعهد داشتن به مراجعه کنندگان
نخستسن اصل سازمان که جز مهمترین اصل ها حساب می شود، نسبت به تکریم و تعهد به ارباب رجوع می باشد. مدیری که باهوش و آینده نگر باشد تمام سعی خود را برای کسب رضایت مشتری به کار می گیرد و در خدمت آن ها باشد تا با فعالیتهای مثبت خود در راستای خواسته های ارباب رجوع، خدمات موثری ارائه دهد.
مدیران کاردان و موسئولیت پذیر از دو اصل برای ارتقا سطح سازمان و البته مدیریت خود بهره می برند.
- در خدمت مشتیاران به شکل مسئولانه
- مهم جلوه دادن ارباب رجوع و بی اهمیت نشماردن آن
تعهد داشتن به سازمان به چه صورت امکان پذیر است؟
مدیر موفق، مطمئنن مدیری است که خود الگوی کاملی برای افرارد تحت نظرش باشد به شکلی که هیچ کس توان ایرادگرفتن و زیر سوال بردنش را نداشته باشد. مدیر با سعی و همت خود جلوه ای مثبت وقابل اعتماد به سازمان می بخشد. و با عمل کردن و اجرای قوانین و ارزش های سازمان، پشتیبانی از مقامات بالاتر و معتبر ساختن سازمان، تعهد خود را عیان می کند.
تعهد به افراد و تیم کاری
پر واضح است که که غالب کارهای تیمی و گروهی که با مدیریت آگاهانه انجام پذیرد، عملکردی صد درصد مثمر ثمر و پرفایده خواهد بود. در همین راستا مدیر مسئول و لایق، به افراد زیر دست خود احساس مسئولیت دارد و برای جلب رضایت آن ها از خودگذشتگی می کند. چون این دسته از مدیران به خوبی به این امر واقف هستند که زمانی نتیجه ی مطلوب را به دست خواهند آورد که تیم کارکنان آن ها با بهترین حالت روحی و رضایت فعالیت های سازمان را انجام دهند و برای به وجود آمدن چنین اتمسفر رضایت بخشی، نیاز به ایثار مدیر و اهمیت دادن به کارکنان می باشد.
مدیر با تشویق و حمایت کارکنان سازمان موجب پرورش روحیه ی خلاق و ایده پرداز آن ها می شود که این اعمال، کاملا بر روی عملکرد سازمان تاثیر مثبت و قابل توجهی می گذارد.