در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد امروز روندی صعودی را طی کرد، بسیاری از خودروها در بازار آزاد برخلاف انتظار، کاهش قیمت را تجربه کردند.
شایانیوز- بازار خودرو در روز شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۴ در حالی به کار خود ادامه داد که نرخ ارز با رشد همراه بود و این موضوع در نگاه نخست میتوانست به افزایش قیمت خودرو دامن بزند. اما برخلاف انتظارات، رصد میدانی از بازار نشان میدهد که اغلب خودروها با کاهش قیمت مواجه شدند؛ روندی که در تضاد با صعود نرخ دلار قرار دارد و بازار را در وضعیتی متناقض قرار داده است.
تناقض در بازار: رشد دلار، کاهش قیمت خودرو
کارشناسان معتقدند این رفتار معکوس بازار ناشی از عواملی چون رکود معاملات، امید به کاهش قیمت کارخانهای برخی محصولات و همچنین جو روانی حاکم بر بازار است. اگرچه بهزودی وارد فصل تابستان و افزایش سفرهای بینشهری میشویم، اما این عامل هنوز نتوانسته تقاضا را به سطحی برساند که موجب افزایش قیمتها شود.
قیمت خودروهای داخلی
تارا اتوماتیک V4 مدل ۱۴۰۴ با افزایش ۱۵ میلیون تومانی، امروز به ۱ میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومان رسید. در حالی که قیمت کارخانهای آن ۹۱۱ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان است؛ اختلافی نزدیک به ۲۲۳ میلیون تومان.
اطلس G دندهای با کاهش ۵ میلیون تومانی، به ۶۲۵ میلیون تومان بازگشته است.
پژو 207 پانوراما اتوماتیک TU5P از جمله خودروهای پرتقاضای بازار، امروز با کاهش ۱۰ میلیون تومانی در محدوده ۱ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان معامله میشود.
ساینا S به عنوان نسخه بهروزشده ساینا، قیمت خود را بدون تغییر روی ۵۰۰ میلیون تومان حفظ کرده است.
قیمت خودروهای مونتاژی | روند افزایشی ادامهدار
در بخش خودروهای مونتاژی نیز بازار با نوساناتی همراه بود:
فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم با قیمتی معادل ۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان، همچنان در رقابت با محصولاتی مانند لاماری ایما و نسخه هیبرید آن قرار دارد.
کیامسی J7 با افزایش ۲۰ میلیون تومانی به ۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان رسیده است.
رسپکت 2، سدان اقتصادی گروه بهمن، امروز با قیمت ۱ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان خرید و فروش شد.
فونیکس تیگو 8 پرو مکس IE نیز با افزایش ۲۰ میلیون تومانی، اکنون در بازار با قیمت ۳ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان عرضه میشود.
آیا کاهش قیمتها پایدار است؟
در شرایطی که شاخصهای اقتصادی از جمله نرخ ارز روندی افزایشی دارند، کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد میتواند گذرا باشد. آینده بازار وابسته به عوامل متعددی از جمله سیاستگذاریهای کلان، وضعیت عرضه خودروسازان، و نرخ ارز خواهد بود. باید دید آیا این افت قیمت موقتی است یا مقدمهای برای ورود به فاز جدیدی از تعادل بازار خواهد بود.