ما ظرفیت صدور دو تا دو و نیم میلیون کارت ملی را به صورت ماهانه داریم؛. یعنی همیشه در حالت نرمال ظرفیت ثبت احوال بیش از درخواست است.
کارگر توضیح داد: سازمان ثبت احوال مسئول درج اطلاعات هویتی است و تولید بدنه و تراشهگذاری مطابق قانون بر عهده ثبت احوال نیست. البته کسانی که در این مسیر حرکت میکنند نیز با مشکلاتی مواجه هستند که در حال رفع است.
وی گفت: دستگاهی باید بدنه کارت ملی را طراحی کند و دستگاهی دیگر کار تراشه گذاری را انجام دهد و برای ما بفرستد که همه این دستگاهها بهعلاوه سازمان برنامه و بودجه به دنبال حل مشکل هستند. صدور کارت ملی برنامهای حاکمیتی است و باید برنامههایی که برای کارت ملی داریم مجوز لازم را دریافت کنند.
کارگر درباره مدت زمان صدور شناسنامه بیان کرد: گاه در تهران چندهزار نفر در صف شناسنامه میمانند اما اکنون تقریبا در حوزه صدور بهروز شدهایم و در صدد هستیم که زمان را تا جایی که ممکن است کاهش دهیم. به دنبال این هستیم که درخواست شناسنامه را بدون نیاز به حضور فرد انجام دهیم تا نیازی به مراجعه به دفاتر پیشخوان نباشد.
وی اعلام کرد: ما در سال گذشته چاپ شناسنامه را در مرکز استانها متمرکز کردیم. اتفاق بسیار خوبی بود از جهت اینکه مشکلات توزیع و صدور شناسنامه از بین رفت و اکنون کمبود شناسنامه نداریم و در توزیع و زمان صدور شناسنامه هماهنگی ایجاد شد.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرده است شناسنامههای جلد قرمز محل اشکال هستند وامکان سوء استفاده و جعل آن ها وجود دارد از این رو شهروندان موظف به تعویض آن می باشند.
با انتشار رسمی بخش دوم قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور و جداول پیوست، تعرفه های مربوط به سازمان ثبت احوال از جمله درخواست صدور کارت ملی، درخواست تغییر نام ، گزارش مفقودی و … در سال ۱۴۰۴ مشخص شده است.
جدول شماره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور به موضوع تعرفه های درآمدی دولت از جمله عوارض خروج از کشور، تعرفه های خدمات مربوط به گذرنامه، تعرفه های خدمات مربوط به نقل و انتقال خودرو، هزینه های دادرسی، خدمات انجام شده در دفاتر پیشخوان و … اختصاص دارد.
مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه
برای تعویض شناسنامههای قدیمی، افراد باید به دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه کرده و مدارک زیر را ارائه دهند:
۱. اصل شناسنامه قدیمی
۲. دو قطعه عکس ۴x۳ جدید
۳. تکمیل فرم درخواست تعویض شناسنامه
۴. پرداخت هزینههای مربوطه
مراحل تعویض شناسنامه
۱. مراجعه به یکی از دفاتر پیشخوان خدمات دولت
۲. تکمیل فرم درخواست تعویض شناسنامه
۳. ارائه مدارک مورد نیاز
۴. پرداخت هزینههای قانونی
۵. دریافت رسید و انتظار برای صدور شناسنامه جدید
طبق اعلام سازمان ثبت احوال، مهلت تعویض شناسنامههای قدیمی تا پایان سال آینده است. توصیه میشود که افراد هرچه سریعتر برای تعویض شناسنامههای خود اقدام کنند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
تعویض شناسنامههای قدیمی به دلیل مشکلات امنیتی و امکان جعل، امری ضروری است. با توجه به مهلت تعیین شده، بهتر است هرچه سریعتر اقدام به تعویض شناسنامههای قدیمی خود کنید تا از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود.
هاشم کارگر اظهار داشت: سازمان ثبت احوال کشور به عنوان مرجع احراز هویت افراد، پاسخگوی استعلامات هویتی مراجعه کنندگان دستگاههای اجرایی است و در راستای تسهیل و تسریع در خدمات رسانی به مردم و سرعت بخشی به ارائه خدمات به سمت ارائه خدمات الکترونیک و هوشمند گام برداشته و با ایجاد سامانه های برخط، پاسخگوی استعلامات دستگاه های اجرایی است.
رئیس سازمان ثبت احوال بیان کرد: احراز هویت الکترونیکی، بر اساس الگوریتمهای رمزنگاری شده و به دلیل سرعت و دقت بیشتر در تایید هویت در مقایسه با روش های سنتی، به ویژه در زمینه های مانند تجارت الکترونیک، بانکداری دیجیتال و ارائه خدمات اینترنتی موجب ارائه خدمات آسان تر و سریعتر به متقاضیان شده است.
به گفته وی ، این امر باعث کاهش عملیات های دستی و اشتباهات انسانی و افزایش امنیت در فرآیند شناسایی متقاضیان می شود.