در این مقاله تصمیم داریم ، با شرح مفصلی از موضوع استارتاپ های پوشاک و استارتاپ هایی که در حوزه مد ، لباس و پوشاک فعالیت دارند ، در خدمت شما خوانندگان گرامی باشیم . در منابع و سایت های متنوع و مختلفی ، بیان ها و تعاریف نسبتا خوبی از مفهوم استارتاپ یا همان کسب و کار های نو آمده است .
اگر مایل به دریافت مشاوره رایگان در زمینه تولید محتوا هدفمند پوشاک هستید می توانید با تیم هشت تماس بگیرید
۰۹۱۲۰۶۴۷۳۴۴
این مکان وجود دارد که ، با یک سرچ ساده ، مطالب نسبتا مناسب و مفیدی در مورد استارتاپ ها ، پیدا کنیم . ما نیز به جهت تشریح بسط کامل موضوع ، استارتاپ های پوشاک در ادامه ، به طرح و بررسی تعدادی سوال خواهیم پرداخت .
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:
مفهوم استارتاپ ، دارای چه معنایی می باشد ؟
شرایط تایخچه استارتاپ ها و کسب و کار های نو چگونه می باشد ؟
راه اندازی یک کسب و کار نو ( استارتاپ ) دارای چه مراحلی می باشد ؟
استارتاپ های پوشاک در سطح کشور ، در چه حوزه هایی فعالیت دارند ؟
مهم ترین استارتاپ های اروپایی در زمینه پوشاک ،که قابلیت راه اندازی در ایران را نیز دارا هستند ، کدام می باشند ؟
محبوب ترین استارتاپ های پوشاک در سطح جهانی ، کدام است ؟
[/stextbox]
مفهوم استارتاپ ، دارای چه معنایی می باشد ؟
از نظر عمومی و کلی ، منظور پروژه هایی می باشند که ، در زمان اجرا و پیاده سازی آن ها ، یک ایده که در ابتدا به صورت خام و بالقوه می باشد ، با بهره گیری از تلاش و زحمات یک گروه و تیم کاری ، به تولید محصولی خاص و جدید ، ختم میشود و به این گونه ، آن ایده خام به ایده ای بالفعل و مفید مبدل می گردد. همچنین با ادامه تلاشهای گروه مذکور ، زمینه های لازم برای فروش محصول تولیدی نیز مهیا و فراهم خواهد شد .
پس باید گفت که : استارتاپ مورد نظر همه مسیر مربوط به تولید آن محصول را از اول تا آخر و به صورت 0 تا 100 پیموده و تمام آن مراحل لازم را توام با شیوه های آزمون ، خطا و در بعضی مواقع بر اساس آموزش و یادگیری های اصولی ، به سرانجام می رساند .
بهتر است این نکته مهم را نیز در نظر داشته باشیم که ، همه استارتاپ های مشهور و موفق و نیز تمام ایده و نظریه های استارتاپی ، در سطح ایران و یا جهانی ، اجبارا برای کارهای پیچیده و عجیب و غریب ، فعالیت نداشته اند و تنها مزیت و نکته مهم آن ها این بوده است که ، در خصوص تولیدات محصولات خود و همچنین میزان فروش آن محصول ، نسبت به رقیبان خود در بازارهای اقتصادی ، موفق تر بوده اند .
شرایط تایخچه استارتاپ ها و کسب و کار های نو چگونه می باشد ؟
اگر شما مایل باشید که از تاریخچه فعالیت های استارتاپی ، اطلاعاتی را کسب نمایید ، به شما عرض می کنیم که : ابتدای استارتاپ ها را می توان با شروع تمدن بین مردمان جهان و ورود موضوعاتی از قبیل داده و ستد و معاملات اقتصادی بین انسان ها ، یکی دانست . به طور دقیق از واژه استارتاپ در اوایل صده بیستم میلادی و سال 1911 استفاده شد . و اولین شرکت مرتبط با این موضوع ، شرکتی با عنوان silicon valley بوده است .
که یکی از مهم ترین و با ارزش ترین تولیدات این شرکت ، محصولات آی بی ام IBM می باشند . در کنار آی بی ام می توان ، سکس دیگر از کمپانی های مطرح جهانی ، یعنی اپل apple را نام برد . و همان طور که می دانید شخصی به نام استیو جابز ، موسس این شرکت بوده است .
گوگل را نیز می توان در قلمرو استارتاپ های موفق و مطرح جهانی به حساب آورد . طرح ونظریه گوکل در سال 1397 میلادی ، مطرح شد و در سال 1998 راسما شروع به کار نمود و محصولات خود را تولید کرد . امروزه در سطح جهانی ، یکی از سریع ترین و قوی ترین موتورهای جستجوگر اینترنتی ، موتور جستوگر گوگل می باشد .
راه اندازی یک کسب و کار نو ( استارتاپ ) دارای چه مراحلی می باشد ؟
معمولا و به صورت کلی ، استارتاپ ها دارای مراحلی روتین و نسبتا مشخص می باشند و این نکته جالب است که ، این مراحل در راه اندازی و شروع به کار کسب و کار های معمولی نیز می تواند ، کاربرد داشته باشد .
فراموش نکنید که مراحل ذکر شده ذیل ، به صورت کلی است و این امکان نیز وجود دارد که ، در برخی از استارتاپ ها بعضی از مراحل استفاده نشوند و برخی اشخاص می توانند بر اساس سلیقه ها و مهارت هایی که دارند و نیز با توجه به تجربیات شخصی شان ، گزینه ها و مراحلی نیز به این لیست ، اضافه کنند . نهایتا اگر شما نیز تمایل به اطلاع از این مراحل مهم دارید ، پیشنهاد می کنیم که مراحل ذکر شده را با دقت مطالعه و ملاحظه فرمایید :
- ایده پردازی و نظریه دادن
- تعیین و مشخص و تحقیق کردن نقشه و مسیر راه
- رسمی و ثبت کردن نظریه خود و داشتن ادعا و حق تملک درباره آن
- ایجاد و تهیه مدل اولیه ( آغازین )
- ارایه دادن و عرضه کردن نمونه آغازین به بازارهای مورد نظر و به دقت بررسی کردن بازار
- ثبت نظریه و تولید شما
- پیدا کردن سرمایه گذارها
در ادامه موضوع نمونه قرارداد استارتاپی به توضیح مختصر و مفیدی از مراحل فوق می پردازیم :
ایده پردازی و نظریه دادن :
یک موضوع مهم و اساسی این است که همیشه لزومی ندارد که نظریه و ایده ابتدایی یک استارتاپ خیلی خاص و جدید و یا پیچیده باشد و یا حتی هزینه های مالی زیادی برای سرمایه گذاری داشته باشد .این امکان وجود دارد که یک شخص با ایجاد کردن تغییراتی از یک مورد در محصول موجود ، نظر مثبت و توجه مشتریان بسیاری را به خود جذب کند ، و تا جایی که برایتان امکان دارد از دادن عقیده و نظریه خود هرگز ترس و هراسی به دل راه ندهید .
تعیین و تحقیق و مشخص کردن نقشه و مسیر راه :
یک برگه ای سفید و ننوشته را بردارید و رووس و کلیات و نقشه مسیر و راه خود را یادداشت کنید . این در واقع یک طرح خام و قالبی از نظریه شما و مسیر کلی است . شبیه به مرحله اول که به ارایه دادن نظریه پرداختید در این مرحله نیز کمی خیال پردازی و تجسم داشته باشید و اهداف خودتان را تا جایی که امکان دارد ترسیم کنید و پیش ببرید .
در این گام میتوانید در مورد نظریه و ایده خود تحقیقاتی مخصوص را انجام دهید . نکته حائز اهمیت در اینجا این است که : موثرترین و بهترین گزینه برای کار تحقیق شما این باشد که : از اقوام و نزدیکان یا دوستان خود درخواست کنید که در مورد نظریه و ایده شما نظرات خود را اعلام کنند و در صورت داشتن هر گونه عیب و ایراد و یا پیشنهادی صادقانه آن را با شما در میان بگذارند .
رسمی و ثبت کردن نظریه و ایده خود و داشتن ادعا و حق تملک درباره آن :
تمام تلاش خود را بکنید که در حوزه تحقیقات و دریافت کردن نظر دیگران ، از محدوده خانواده و آشنایان کاملا مورد اعتماد، فراتر نروید چون در غیر این صورت نظریه و ایده شما افشا و آشکار میشود و ممکن است به وسیله دیگران مورد سرقت قرار گیرد .
در ادامه کار شما باید ایده خودتان را ثبت کنید و نسبت به آن ذی حق باشید و ادعای مالکیت کنید . این نظریه جدید کاملا متعلق به شخص شماست و صاحب و مالک اصلی آن شما هستید .
ایجاد و تهیه مدل اولیه ( آغازین) :
نظریه ها و ایده ها ، حالتهای مختلف و متنوعی از جمله تولیدی ، خدماتی و یا آزمایشگاهی دارند .در ایده ای که در حوزه خدماتی هستن قطعا نیازی به تولید نمونه های اولیه و ایتدایی نمی باشد .
اما در دو مورد دیگر قضیه فرق میکند به این صورت که شما باید در هرشکل یک نمونه را به عنوان نمونه ابتدایی تهیه و تولید کنید و ارایه دهید . نهایت تلاش خود را به کار ببندید ، در تولید و تهیه نمونه های اولیه ، با دقت عمل زیاد ، محصولات را با کیفیتی که باعث جلب رضایت و توجه مردم می شود ارایه دهید .
ارایه دادن و عرضه کردن نمونه های آغازین به بازارهای مورد نظر و به دقت بررسی کردن بازار :
مشابه با کام دوم که گفتیم ایده را به نزدیکان خود نشان دهید ، در این مرحله در ادامه ثبت رسمی ایده به نام شما و حق مالکیتی که شما نسبت به آن دارید ، میتوانید پای خود را فراتر نهید و جامعه هدف مورد نظرتان را گسترده تر کنید .
تعدادی از نمونه اولیه را تهیه و تولید کنید (مثلا 100 عدد) و به جامعه مورد نظر جهت اظهار نظر ارایه دهید . شما میتوانید از فرمها مخصوص نظر سنجی برای انجام بهتر ، در این مرحله استفاده کنید .
میتوانید در فرم های نظر سنجی مورد های زیر را نیز بگنجانید تا مخاطبین نظر خود را اعلام کنند :
* کیفیت بیرونی و ظاهری * میزان کیفیت تولید * قیمت مناسب و مقرون به صرفه برای محصول * میزان کیفیت خدماتی و سرویس دهی * پیشنهادات برا بالا بردن سطح کیفیت محصول * میزان تمایل و علاقه مخاطبین به این محصول * مقدار احتمال موفقیت محصول در بازار * نقص ها و کاستی های دیگر محصول
6-ثبت نظریه و تولید شما :
در این گام شما باید محصول مورد نظر را از نظر قانونی به ثبت برسانید و مطمئن شوید که محصول شما به نام شخص یا اشخاصی دیگر ثبت نشده باشد .
7-پیدا کردن سرمایه گذار ها :
احتمال دارد که این مرحله مهمترین و پر چالش ترین مرحله در زمان شروع کردن یک کسب و کار موفق و یا یک استارتاپ باشد .
استارتاپ های پوشاک در سطح کشور ، در چه حوزه هایی فعالیت دارند ؟
در ادامه تشریح ، استارتاپ های پوشاک ، لیستی از حوزه های فعالیت این استارتاپ ها در سطح کشوررا ارائه خواهیم داد :
*فروشگاه های برای فروش آنلاین انواع کیف ، کفش ، لباس و محصولات آرایشی و بهداشتی.
*فروشگاه هایی که به صورت تحصصی در زمینه مد و لباس فعال هستند .
*سایت های تخصصی مد و خرید به صورت آنلاین جواهرات و پوشاک
*سایت هایی برای جستجوی لباس از فروشگاه های فیزیکی و آنلاین طبق مناطق جغرافیایی ، رنگ و قیمت
*فروشگاه های اینترنتی و آنلاین با تمرکز بر روی لباس و همچنین محصولات سلامت و زیبایی
*مراجعی برای برندهای پوشاک و اکسسوری و بانک هایی از اطلاعات شعب فروشگاه ها ، اخبارهای مربوط به قیمت ، موجودی و همچنین حراجی ها .
*بانک های اطلاعاتی از مد ، پوشاک و رصد کردن دنیای مد و لباس
*مراجعی از اطلاعات و تعاملات فعالان صنعت پوشاک ، مد و لباس و نساجی کشور .
*بستری هایی آنلاین برای آموزش ، رد و بدل کردن اطلاعات ، رفع اشکال و مشاوره کار آفرینی ، برای هنر مندان و علاقمندان دوخت و بافت .
*سایت هایی برای معرفی و فروش کالاهای بهترین طراحان لباس و جواهرات ایرانی .
*فروشگاه های اینترنتی لباس با داشتن تمرکز بر روی عرضه پوشاک زنانه ، مردانه و بچگانه با در نظر داشتن فرهنگ دینی و اسلامی .
*فروشگاه های اینترنتی مد و پوشاک .
*امکاناتی برای مشاهده ، انتخاب و خرید لباس و امکانات و سیستم پیشنهاد لباس .
*فروشگاه های ایرانی آنلاین برای طراحان فعال ایرانی در خصوص مد ، لباس ، زیورآلات و دکوراتیو .
*حراجی های پوشاک اصل و اورجینال در ایران .
*فروشگاه های اینترنتی و آنلاین لباس بانوان .
*سرویس هایی برای درخواست خدمات مربوط به خیاطی و یا خشک شوئی به صورت آنلاین .
*وب سایت های تجسمی ، تجربی برای فروش ، معرفی و نیز بازاریابی انواع پوشاک ایرانی .
مهم ترین استارتاپ های اروپایی در زمینه پوشاک ، که قابلیت راه اندازی در ایران را نیز دارا هستند ، کدام می باشند ؟
قاره اروپا در زمینه مد و طراحی پوشاک پیشینه و قدمتی طولانی دارد و با استفاده از فناوری جدید و به روز ، استارتاپ های بیشتر و بیشتری در این فضا وارد می شوند . تا کنون این استارتاپ ها ارتباطات سنتی بین مشتری ها و برند ها را تغییر داده و حد و مرزهای روشهای قدیمی و سنتی فکر کردن به مد را گسترده کرده اند .
از آن جهت که به دلیل ظهور استارتاپ های فناوری تغییر یافته ، تعداد بسیاری از استارتاپ های اروپایی توانایی و قابلیت به هم ریختن عادت ها و روش های خرید کردن ما را پیدا کرده اند .در همین جا تعداد ده شرکت را میبینید که قابلیت این را دارند که صنعت مد را به لرزه در بیاورند :
Chic by choice : در کنفرانس و جوایز استارتاپ اروپا در سال 2016 برنده جایزه بهترین استارپ مد شد ، پایانه کرایه انحصاری می باشد که به بانوان این امکان را میدهد که به لباسهای طراحان مد دسترسی بهتری به صورت مستقیم از کت واکها داشته باشند .
این شرکت که به اوبر لباس مشهور و موصوف شده ، دارای این ایده میباشد که پوشاک برخی از بهترین برندهای دنیا را در کوتاه مدت و به قیمتی کمتر از خرید آن را در دسترس قرار میدهد البته باید سرویس کارآمد و قیمت ها تخفیف دار عالی را به این ویژگی ها اضافه کنیم.
chic by choiceدر سال 2014 تاسیس شده است ، حالا از دفتر هایی در شهرهای لندن و لیسبون و ارسال کردن به بیشتر از پانزده کشور اروپایی ، از جمله مرکز های بزرگ و معروف مد انگلستان ،فرانسه ،آلمان و ایتالیا و گلچینی از بیش از چهل طرح برخوردار میباشد .
استارتاپ شو روم show room :
این استارتاپ در سال 2012 میلادی افتتاح شد و در واقع پلت فرمی برای تجارت الکترونیک می باشد . این شرکت در ورشو پایتخت لهستان واقع شده است . این استارتاپ به مشتری خودش ، این امکان را می دهد که ، به لباس ها و پوشاک تعدادی زیادی از طراحان مد و لباس مستقر در اروپای شرقی و مرکزی ، به صورت مستقل دسترسی داشته باشند .
همچنین این پلتفرم به طراحان نیز این اجازه را می دهد که ، عکس های مربوط به مد و لبااس ها را بارگذاری کنند و آن اقلامی که خود و مشتریان می توانند مستقیما خریداری نمایند را توصیف نمایند . البته لازم است که همه موارد توسط یک تیم با تجربه مورد تایید قرار گیرند .
برند شو روم توانسته خودش را به عنوان یک کانال مهم برای طراحان مد مستقل ، مطرح کند و در حال حاضر بیش از پانصد طراح که با دقت و حساسیت خاصی انتخاب شده اند مشغول فروش و عرضه بیش از 25000 محصول خودشان با این مدل پلت فرم هستند .
Mysprezz:
که آن را غالبا * فندک برای مد * میخوانند اولین برنامه ای هست که فورا بر اساس سبک شما و اقلیم آب و هوایی ، بهترین و خاص ترین ظاهر الهام بخش مد را پیشنهاد می دهد .
تاریخ تاسیس این شرکت تجارت الکترونیک در سپتامبر 2016 می باشد . از برجستگی های کاری این شرکت این است که درباره الهام بخشی مد به صورت شخصی همه چیز را در خود دارد .
با این هدف که به کاربران خود کمک کند ، که پوشاک بهتری بپوشند و بر اساس انتخاب از میان ظواهر شخصی پیشنهادی بر طبق پروفایلشان ( شامل سبک ، جنسیت ، هزینه ، موجودی و یا عدم موجودی لباس ، تاریخ ، آب و هوا ) ، به خرید هوشمندانه تری بپردازند .
و از طرفی دیگر امکاناتی نیز برای خرید کیف و کفش و لباس و دیگر لوازم ، برای داشتن ظاهری آراسته تر در اختیار کاربران شان قرار می گیرد . در حال حاضر در این استارتاپ برندهای معرفی همچون : mythersa , farfetch , topshop , asos و چند صد برند دیگر حضور فعال دارند .
استارتاپ فیتل fitle:
این استارتاپ در سال 2013 و با مرکزیت پاریس فرسانه شروع به کار کرد . این استارتاپ فرانسوی فناروی مجازی پرو لباس را در خرید های آنلاین خود قرار داده است . این استارتاپ با پویشی تحت عنوان kick starter کار خود را شروع نمود و در حال حاضر هزاران نمونه لباس را به مشتریان و مخاظبین خود ارائه می کند که با سبک و نیاز آنها مطابقت دارند و بر این اساس نیز مرتب شده اند .
این شرکت بر یک تیم r&d بزرگ متکی بوده ( حدودا 20 نفره ) و بیشترین حجم داده و اطلاعات را در بازار مجازی پرو لباس دارد . آن ها با داشتن حدود سه میلیون کاربر و بیشتر از دویست برند مطرح و وب سایت تجارت الکترونیک ، در شرف ایجاد انقلابی در صنعت مد و لباس آنلاین می باشند.
استارتاپ thread:
فارغ التحصیلان Y combinatory با ایجاد پیوندی میان کاربران و انواع مدهای لباس و نیز طراحان این مدها ، از طریق پلت فرم این شرکت ، به مخاطبین خود کمک می کنند که به دنیای مد ، معنا بدهند .
در حال حاضر تعداد 8 ، طرح مد شخصی ، به آقایان کمک می کنند تا تصویر و تصور تازه پیدا کرده و خوب لباس بپوشند ، یا حداقل از نحوه خرید لباس خود سر در بیاورند . کار کردن و استفاده از این پلت فرم بسیار آسان می باشد . کافی است شما به سایت آن ملحق شوید و پرسش نامه ای را تکمیل کرده و در ادامه نیز ، تصاویری از خودتان را آپلود ( بارگذاری ) نمایید .
حال در ادامه یکی از طراحان مد و لباس این استارتاپ ، اطلاعات شما رابررسی و مرور کرده و وب سایت با داشتن پشتیبانی از انواع الگوریتم های لباس ، یک سری پیشنهادات خاص و منطبق بر سبک و مدل منحصر به فرد شما ارائه می دهد .
در این پیشنهادات نزدیک 50 پارامتر و عنصر موثر از جمله: رنگ چشم ، شکل بدن ، برند ، برازندگی ، نوع پارچه و … مد نظر قرار گرفته می شود .این استارتاپ با ایجاد تجربه های منحصر به فردی برای خرید شخصی لباس ، توانسته است تا کنون بیشتراز 500 هزار مشتری مرد را به خود جذب نماید . موقعیت فعلی این استارتاپ در لند می باشد .
استارتاپ stylect:
این استارتاپ در واقع اپلیکسن و نرم افزاری برای گوشی همراه می باشد که ، برای خرید کفش های مناسب و بدون نقص به خانم ها کمک می نماید . کاربران می توانند با دراگ کردن به چپ و یا راست ، همه محصولات موجود را به خوبی بررسی نموده و از زوایای مختلف مشاهده کنند و سپس بر اساس ترجیحات و سلایق شخصی نسبت به خرید اقدام کنند .
همچنین این نرم افزار احتمال خرید های آتی شما را نیز حدس زده و پیش بینی می کند . بازار هدف اصلی این استارتاپ ، خانم ها می باشد . این نرم افزار به مشتریان خود که اکثرا زن هستند ، این اجازه را می دهد که از بین هزاران مدل و سایز کفش ، سربرگ مربوط به کفش های را که پسندیده اند ، نگه داشته و سپس خرید خود را نهایی نمایند .
همچنین کاربران می توانند در خصوص پیشنهاد های ویژه سایت ، کاهش قیمت ها ، میزان تخفیف و همچنین فروشگاه های نزدیکی که کفش مورد نظر را دارند ، اطلاعات زیادی را کسب کنند . این نرم افزار به شکل زیادی اعتیاد آور می باشد . موقعیت آن ها در شهر لندن بوده و به شتاب دهنده ای با عنوان اکسیژن وصل هستند .
استارتاپ endeer :
با توجه به این که اغلب زان ها ( از 80 تا 85 درصد ) ، سینه باند هایی با سایز نادرست می پوشند ، این شرکت سعی دارد ، ابعاد ارائه شده را از طریق فناوری های پرینت سه بعدی ، به صورت سفارشی در آورد . و به این صورت کاربران تجربه خریدی خاص از سینه بند برای خود خواهد داشت .
این استارتاپ قادر است با کم فناوری ذکر شده ، پدهایی پرینت شده و سفارشی ، با قابلیت جابجایی ، بسازد و این پد ها می توانند برای شرکت های شریک که سینه بند تولید می کنند مورد استفاده قرار گیرند . آن ها اداعا دارند که ماموریتشان فقط مجهز کردن خانم ها به سینه بند هایی مناسب و در خور شان می باشد . این استارتاپ مربوط به کشور فرانسه بوده و از سال 2016 میلادی شروع به کار کرده است .
استارتاپ دری گور de riguer:
این استارتاپ در لیون فرانسه واقع شده است و کار اصلی آن ، فوت و فن هایی ترکیبی در زمینه صنعت چرم می باشد و آن ها می خواهند که به معرفی گروه جدیدی از کالای ترکیبی بپردازند . این استارتاپ توانسته است جایزه نوآوری ces 2016 را بابت یکی از محصولات خودش به نام ، connected sleev به خود اختصاص دهد .
استارتاپ لسارا lessara:
این شرکت تجارت الکتررنیک نیز در لیون فرانسه واقع شده است . کار آن ها عرضه جدیدترین محصولات و تولیدات مد و لباس با مناسب ترین قیمت ها ، به مشتریان می باشد . کار آن ها براساس تجزیه و تحلیل های خودکار می باشد تا ، تمایلات و سلیقه های سبکی و مدلی مطلوب و خاص هر مشتری را کشف نمایند . آن ها به سردمداری در خرده فروشی های اینترنتی و آنلاین در حوزه مد و لباس و سبک زندگی ، تبدیل شده اند .
این شرکت توانسته است در سال 2016 جایزه ی مربوط به سریع ترین رشد رادر میان استارتاپ های حوزه خود در سراسر اروپا ، از آن خود کند . آن ها در حال حاضر در بیش از 20 کشور دنیا فعالیت دارند و بیشتر از 200 کارمند نیز در اختیار ایشان می باشد .
این استارتاپ ، مالک کارخانه هایی در جهت تولید پوشاک در چین و نیز استودیوهای عکاسی در هنگ کنگ می باشد . در حدود یک میلیون نفر مخاطب و مشتری ، عضو پایگاه اینترنتی این استارتاپ می باشند و در خصوص خرده فروشی از رشد و سرعت بالایی برخودار می باشد .
استارتاپ Asap54 :
این استارتاپ در واقع با داشتن برنامه ی جستجو و پیدا کردن مد ، به کاربران خود این امکان را می دهد که ، عکس هایی در خصوص هر چیز الهام بخش و جالب را بارگذاری و آپلود نمایند و مخاطبین می توانند پیشنهاداتی در خصوص قیمت و خرید و فروش این اقلام را دریافت و یا ارسال نمایند . در واقع ایشان یک انجمن اجتماعی مربوط به مد و لباس را با جدیدترین و آخرین فناوری های بازشناسی دیداری و بصری ، ترکیب نموده اند .
از یک سو مخاطبین می توانند طراحان مد و لباس و دیگر دوستان خود را در این انجمن دنبال کنند و از طراحی های جدید ایشان با اطلاع شوند و از سوی دیگر این برنامه کاربردی مشابه ، طراحی مدهای شخصی و سفارشی را دارد . در این سیستم ، یک تیم از کارشناسان خبره ، به مشتریان کمک می رسانند تا ، ایشان اقلام و مدهای مورد نظر خود را به راحتی به دست آورند .
این شرکت که در لندن واقع شده است ، تا کنون نزدیک به ده میلیون دلار سرمایه برای خود جذب نموده و به تدریج حکم گوگل را در صنعت مد خواهد داشت .
محبوب ترین استارتاپ های پوشاک در سطح جهانی ، کدام است ؟
در طول هر سال ، تعداد زیادی ایده و طرح در موضوع مد و فشن ، شکل می گیرند و تعداد زیادی نیز استارتاپ در حوزه لباس و مد راه اندازی و شروع به کار می کنند . اما سوالی که در ذهن وجود دارد این است که ، کدام یک از این ایده ها و یا کسب و کارهای نو دوام خواهند داشت و ماندگار خواهند ماند .
پاسخ منطقی ما همچنین پاسخ بسیاری از کارشناسان و منتقدان این است که : آن ایده و طرحی که برای خودش ، دغدغه ای داشته و قرار باشد که ، مشکل مهم و خاصی را به شیوه ای لذت بخش حل کند ، ماندگار خواهد بود .
شاید تصور کنید که ترکیب و آمیختن مد و فشن با تکنولوژی و فناوری ، چندان جالب نباشد ، اما باید بدانید که این دو مقوله خیلی با هم سازگار و دوست هستند. برای کشف علت این سازگاری و در هم آمیختگی در ادامه مبحث : استارتاپ های پوشاک ، به بیان و معرفی محبوب ترین استارتاپ های پوشاک ، در سطح جهان خواهیم پرداخت :
اپلیکشین و استارتاپ ps dept :
اگر شما نیز جز آن دسته از افراد می باشید که در هر خریدی ، نیاز به یک دوست و فرد همراه دارند ، این نرم افزار مختص شما می باشد . تعداد زیادی استارتاپ مربوط به حوزه مد و لباس فعال هستند ، اما دپت جزء موفق ترین آن ها می باشد .
این برنامه بین مخاطبین و کاربران خود ، به یک مشاور کامل و تمام عیار معروف شده است . البته خدماتی که دپ ارائه می کند ، بسیار فراتر از یک مشاور می باشد . پس بهتر است ما دپت را یک دستیار و همراه همه فن حریف بدانیم نه یک مشاوره ساده . تنها کافی است که ، شما در بخش یادداشت ها ، درخواست های خود را در خصوص لباس های دلخواهتان ، برای دپت بنویسید .
مثلا ذکر کنید که :
یک تی شرت بیسیک بدون چاپ و یا یک شلوار جین فاق کوتاه سبز روشن و … می خواهید . تا دپ (همان دستیار و همراه شما ) ، درخواست شما را از بین جامعه بزرگی از فروشندگان مد و لباس یافته و شما را به آن وصل کند ، تا خریدی ساده و آسان را تجربه نمایید . این استارتاپ ، با شعور و ذکاوتی که از خود نشان داده است ، چیزی فراتر از انتظار بازار را به نمایش گذاشته است .
و از آن جایی دغدغه اصلی این استارتاپ مد و فشن هست ، آن ها در این راه زحمت زیادی کشیده اند و به تبع آن توانسته اند بسیار موفق باشند . امیدواریم که در آینده ای نزدیک پای این استارتاپ نیز به کشور ما باز شود . خلاصه این که شما در این نرم افزار دستور خرید خود را صادر کرده و بقیه کارهای لازم را به دستیار خود می سپارید.
استارتاپ استایل بوک style book:
این استارتاپ در واقع حکم یک گنجینه حقیق را برای کمد لباس افراد دارد . ویژگی های خاصی در این سیستم از جمله ، تقویم ، وضعیت style و … وجود دارد و این خصوصیات به کاربران برای شناخت استایل اصلی خود کمک می کنند .
پس با مخاطبین و کاربران خود کمک می کند که با عنایت به استیل شخصی و نیز اطلاعاتی از ایشان دریافت می کند ، به جای خرید لباس هایی گران که ، احتمالا به خوبی انتخاب نشده اند و یا ممکن است هیچ گاه پوشیده نشوند ، خریدی مفیدتر و موثر تر و به صرفه تر داشته باشند . این استارتاپ به کاربرانش برای پیدا کردن استایل فردی و شخصی خود کمک می کند . تا ایشان بتوانند ، کمد لباس بهتر و دوست داشتنی تری را داشته باشند .
استارتاپ استایل وایل style while :
به طور معمول خرید کردن آنلاین و به صورت اینترنتی پوشاک و لباس ، آن هم برای بانوان جزء کارهای خیلی سخت می باشد . معمولا چند دلیل نیز برای این سختی کار وجود دارد : مثلا می توان تنوع و مشکلات الگو و همچنین ساز بندی های متنوع را در انوع برند ها ، بیان کرد . از طرفی لباس ها اغلب در بدن و تن مانک ها و نیزدر عکس ها ، زیبا هستند ، اما در حقیقت و وقتی فردی آن ها را می پوشد ، قضیه کاملا متفاوت می باشد .
این استارتاپ در حوزه مد و فشن ، دقیقا برای رفع چنین مشکلاتی ایجاد شده است . اگر شما نیز مایل هستد که بدانید هر لباسی در تن شما چگونه می باشد ، می توانید از استایل وایل استفاده نمایید. این سیستم تصویر و اندازه هایی را از شما دریافت می کند .
مثلا اندازه های دور بازو ، دور کمر ، دور سینه ، قد و … را از شما می گیرد . در ادامه این سیستم ، یک تصویر ذهنی و تجسمی از لباس را بر تن شما ، به شما ارائه می دهد . بنابراین شما با مشاده این تجسم ذهنی ، بهتر می توانید برای خرید خود تصمیم گرفته و در نهایت احساس رضایت بیشتری را خواهید داشت . یعنی در سییتم استایل وایل ، شما قبل از خرید ، به صورت مجازی ، لباس را پرو کرده اید .
سیستم استارتاپی ویسپ whisp:
این سیستم در واقع یک برنامه پیام رسان در دنیای فشن و مد می باشد . موسس این سیستم ، استارتاپ ویسپ را اولین محصول در تلاقی و تقاطع خرید اینترنتی (آنلاین ) و پیام رسانی معرفی نموده است . سیستم ویسپ به شما این امکان را می دهد که ، در زمان خرید اینترنتی و آنلاین ، لینک محصول را به اشتراک بگذارید و پیام های کوتاه و یا تصاویری از دوستان خود را به منظور نظر خواهی در خصوص این محصول دریافت نمایید .
و براساس نظرات دوستان ، می توانید بهتر تصمیم گرفته و با رضایت خاطر بیشتری خرید خود را به انجام رسانید . به نظر می رسد که سیستم ویسپ ، دارای امکانات جالبی است و توصیه می شود ، از آن استفاده نمایید .
استارتاپ فاشیسم fashism :
معمولا سخت ترین بخش هر خرید این می باشد که ، آیا لباس انتخاب شده توسط ما ، به ما می آید یا خیر . استارتاپ فاشیسم در سال 2009 میلادی ایجاد شد و از جمع بزرگی از کارشناسان و منتقدان حوزه مد تشکیل شده و در حال حاضر بیشتر از 40 هزار کاربر معمولا آنلاین را دارد .
این نشانی از محبوبیت زیاد و بالای این استارتاپ در بین کاربران و مخاطبین خود می باشد . کارشناسان مد و فشن حاضر در این برنامه ، بدون داشتن هیچ تعارفی ، به شما خواهند گفت که ، آیا لباسی را که شما انتخاب کرده اید ، به شما می خورد یا نه ؟
در این مقاله ، ضمن پرداختن به تعاریف اولیه ای از استارتاپ و … ، به لیست متنوعی از انواع استارتاپ های داخلی و نیز خارجی در حوزه پوشاک و همچنین محبوب ترین آن ها در سراسر جهان پرداختیم . امید وار هستیم که به زودی زود ، این استارتاپ ها راه ورودی نیز به کشور ما ( ایران ) ، پیدا کنند و ما شاهد حضور ایشان در کشور باشیم .