در این مقاله قصد داریم به موضوع پادکست چیست بپردازیم :
پادکست یکی از محتواهایی است که در چندسال اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است . پادکست به محتواهای صوتی گفته می شود که طرفداران زیادی می باشد . پادکست اولین بار در یک مقاله در روزنامه گاردین در سال 2004 توسط بن همزلی منتشر شده است .
استودیو 8 با به روز ترین و نرم افزار و سخت افزارهای متعدد زنجیره سیگنال کاملا متمایزی ارائه می دهد که باعث می شود کیفیتی باور نکردنی در نتیجه حاصل شود.
برای مثال فقط یکی از میکروفن های مورد استفاده در استودیو هشت میکروفن نویمن tlm103 است که کافی است از هر صدابردار خبره ای راجع به آن سوال بپرسید تا به شما بگوید صدای شما توسط یکی از گران قیمت ترین و پرقدمت ترین مایک های جهان در حال ضبط است.
شما همچنین می توانید از سخت افزارهای این استودیو از جمله چندین کمپرسور تیوب و چندین مدل اکولایز خاص و منحصر به فرد و ابزارهای اپتیمایز شده با تیوب های خاص و نایاب جهت رنگ دهی هر چه بهتر برای صدای خود استفاده نمایید.
پادکست معمولا از طریق اینترنت منتشر می شود و افارد می تواند تسلط کاملی بر روی پادکست داشته باشند . پادکست تا حدودی شباهت زیادی به رادیو دارد با این تفاوت که رادیویی با ورژن جدید می باشد و بسیار قابل انعطاف تر از رادیو می باشد .
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:
پادکست چیست ؟
آیا پادکست با رادیو یکی است ؟
مزیت پارکت نسبت به محتواهای دیگر چیست ؟
آیا پادکست دارای طرفدار می باشد ؟
چه افرادی طرفدار پادکست می باشند ؟
آیا پادکست ها دارای اسپانسر هستند ؟
بهتر است پادکست را کجا منتشر کنیم ( کانال پادکست ) ؟
آیا می توان از تولید پادکست پول کسب کرد و به عنوان یک شغل به آن نگاه کرد ؟
[/stextbox]
پادکست چیست
یک از معروفترین محتواهایی که امروزه از آن استفاده می شود پادکست می باشد این محتوا به صورت صوتی می باشد و فرد می تواند در هر زمانی که میخواهد از آن استفاده کند . پادکست ها انواع مختلفی دارد و میتواند شما پادکست های داستانی، پادکست های آموزشی و . . . باشد .
به طور معمول مخاطبین پادکست ها افراد جوان و با تحصیلات بالا هستند که برا ی وقت خود ارزش زیادی قائل هستند همچنین دارای وقت کمی می باشند که نیاز دارند برای یادگیری مطالب جدید از هر زمانی استفاده کنند
تفاوت پادکست با رادیو
رادیو یکی از تکنولوژی هایی است که بیشتر افراد خواسته یا نخواسته از آن استفاده کردند و در بیشتر مواقع از آن لذت برده اند در اصل پادکست با رادیو هیچ فرقی ندارد اما مزیت پادکست نسبت به رادیو این است که شما می توانید بر روی زمان ، سرعت و برنامه ای که پخش می شود مدیریت داشته باشید و هر برنامه ای که می خواهید را با سرعت دلخواه خود بشنوید .
پادکست ها در زبان های مختلف موجود هستند و شما میتوانید به راحتی به وسیله اینترنت به آنها دسترسی داشته باشید . اگر شما فردی باشید که به پادکست علاقه دارید می توانید در لیست مشترکین پادکست ها باشید تا هر زمان که خواستید بتوانید به راحتی موضوع مورد علاقه خود را دانلود کنید .
شما در حال خواندن مقاله پادکست چیست هستید
بدون نیاز به اینترنت
یکی از مهم ترین مزیت های پادکست به نسبت رادیو این است که شما می توانید بدون استفاده از ارتباط های اینترنتی از آنها استفاده کنید . پادکست ها بدون استفاده اینترنت و موارد دیگر می توان استفاده کنید این مزیت زمانی مهم می شود که شما در مکانی هستید که دسترسی به چیزی دارید و میخواهید از وقتمان بیشترین استفاده را بکنید .
برای اینکه با نحوه عملکرد پادکست آشنا شوید باید به این نکته توجه کنید که پادکست توسط یک تولید کننده محتوا پادکست تولید می شود و سپس فایل صوتی آن در سایت مرتبط و معتبر بارگذاری می شود .و سپس افرا می توانند این پادکست ها را به راحتی از سایت های مورد نظر دانلود کنند . در صورت راضی بودن پادکست تولید شده می توانید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا افراد دیگر از این پادکست استفاده نمایند .
اگر مایل به دریافت مشاوره رایگان در زمینه تولید پادکست هستید می توانید با تیم هشت تماس بگیرید
۰۹۱۲۰۶۴۷۳۴۴
لیست پادکست ها
در این بین پادکست هایی وجود دارد که به صورت حرفه ای پادکست ها را از سایت ها مرتبط جمع آوری می کند و در قالب نرم افزار در اختیار شما قرار می دهد در این نرم افزارها لیستی از پادکست ها وجود دارد که شما می توانید به راحتی پادکست مورد نظر خود را انتخاب نمایید .
در بعضی از مواقع می توانید لینک یک پادکست را که دوستان برای شما ارسال کرده است را در این نرم افزار قرار دهید و سپس پادکست را پیدا کنید و همیشه از درون نرم افزار این پادکست را به راحتی بشنوید و لذت ببرید .
نرم افزارهای زیادی در حوزه پادکست وجود دارد در اصل تمامی این نرم افزارها یک کار را انجام می دهند و تنها تفاوت آنها در امکانات مختلفی است که ارائه می دهند . بعضی از نرم افزارها هستند که از بعضی از زبان ها پشتیبانی نمی کنند .
قابلیت تنظیم سرعت و حفظ موقعیت پخش
بیشتر نرم افزارهای موجود که برای پادکست استفاده می شود قابلیت تنظیم سرعت و حفظ موقعیت پخش را دارد و یا می توانید زمانی را برای پادکست مشخص کنید و پادکست را د رزمانی که می خواهید گوش کنید ، مثلا می خواهید ساعت 5 شروع شود و 15 دقیقه بعد پادکست متوقف شود این مزیت ها به شما کمک می کند که در زمان بندی مدیریت بهتری داشته باشید .
پادکست ظاهر آزادانه تر از رادیو دارد مثلا اگر شما بخواهید یک برنامه رادیویی نیم ساعت را گوش دهید باید بتوانید زمان مشخصی را برای آن در نظر بگیرید اما در پادکست می توانید هر زمانی که می خواهید استفاده کنید و از آن لذت ببرید .
همچنین در رادیو زمانیکه یک زمان مشخص می شود فرد یا مجبور است زمانی را طول دهد تا زمان به پایان برسد و به عبارت دیگر مجبور است زمان را تلف کند و کیفیت آن کاهش پیدا کند و یا زمان کوتاه است که فرد نمی تواند اصل مطلب را ادا کنند اما در پادکست هیچ گونه محدودیت زمانی ندارید و می توانید در زمان مشخص از پیش تعیین شده مطالب خود را در اختیار دیگران بگذارند .
نکته مهم
نکته بعدی این است که زبان پادکست آزاد می باشد ، شما در رادیو یک رسانه قوی دارید با قوانین و دستورالعمل های خودش . رادیو در هر نقطه ای از جهان دارای پروتکل های خاص خودش می باشد اگر بخواهیم تعریف دقیق تر داشته باشیم باید بگوییم تفاوت پادکست با رادیو مانند وبلاگ با روزنامه میباشد ، شما در وبلاگ می توانید آزادانه حرکت کنید و طبق سلیقه خود وبلاگ را طراحی کنید اما در روزنامه باید از یک قوانین خاصی پیروی کنید .
در آزادی بیان زبان پادکست منظور بیان عقیده نمی باشد ، اینترنت در سراسر دنیا روز به روز در حال گسترش می باشد و بیشتر افراد از آن استفاده می کنند و به همین اندازه بیشتر برنامه های گفتگو محور به سمت این برنامه ها می رود .
لهجه و زبان
حال برای افراد هیچ محدودیتی وجود ندارد که از چه لهجه و زبانی درگفتگوهای خود استفاده می کند . یکی از موفقیت های افراد در پادکست ها این است که در مقابل میکروفن به صورت معمولی حرف می زنند و در حرف هایشان از کلمات پیچیده و سنگین استفاده نمیکند و همیشه این افراد احساس می کنند که در حال صحبت کردن معمولی هستند و میکروفونی در جلوی آنها نیست و به راحتی با افراد صحبت می کنند .
مزیت پادکست به نسبت به محتواهای دیگر
در این قسمت قصد داریم به مزیت پادکست به نسبت محتواهای دیگر اشاره کنیم :
در محتواهای متنی شما باید زمان زیادی بگذارید و در محیطی آرام باشید تا بتوانید تسلط کامل بر روی مطالب داشته باشید اما شما در پادکست می توانید هر زمانی که میخواهید استفاده کنید و مطالب جدید یاد بگیرید .
در محتواهای ویدیویی شما نیاز دارید به حجم بالا از اینترنت اما می توانید پادکست ها را به حجم کمتری به نسبت محتواهای ویدیویی استفاده کنید .
دلیل استفاده از پادکست و محبوبیت این محتوا این است که شما می توانید در هر زمان که علاقه دارید از آن استفاده کنید و در وقتمان صرفه جویی کنید . مثلا شما اگر در اتوبوس هستید و از آن دسته افرادی می باشید که مطالعه در وسایل نقلیه حالشون را بد می کند بهتر است برای صرفه جویی در وقتتان از پادکست استفاده کنید
این پادکست می تواند موضوعات مختلفی را در بر بگیرد . ظرف شستن ، ترافیک ، پیاده روی ، وسایل نقلیه و . . . مکان های دیگری از این دست بهترین زمان ها برای استفاده از پادکست می باشد . گاهی شما می توانید با استفاده از هیمن پادکست ها مطالب زیادی را که شاید در چند کتاب قطور باشد را گوش دهید و مطالب تازه یاد بگیرید .
تقویت قوه شنیداری
یکی دیگر از مزیت های پادکست این است که شما می توانید از این طریق قوه شنیداری خود را تقویت کنید . یکی از پادکست های معروفی که برای تقویت شنیداری استفاده می شود پادکست های زبان اصلی می باشد . شما میتوانید با استفاده از پادکست های زبان اصلی قدرت شنوایی خود را در زمینه زبان های اصلی را بالا ببرید . در بیشتر پادکست های صوتی زبان های اصلی مکالمه وجود دارد و این بهترین روش برای آموزش می باشد .
شما در حال خواندن مقاله پادکست چیست هستید
طرفداران پادکست
در زمینه تولید پادکست فرد به عنوان تولید کننده باید یک آمار نسبی از افرادی که به پادکست آن گوش می کنند داشته باشند ، در راستای همین موضوع اولین موضوعی که برای شما پیش می آید این است که پادکستی که تولید کرده اید چند شنونده دارد
اما باید بدانید این سوال ساده و قابل فهم یک پاسخ سخت و پیچیده دارد . معمولا برای مشخص کردن آمار پادکست باید از پخش کننده های پادکست استفاده نمایید و طبیعی است که به دلیل پخش کننده های متعدد نمی توان آمار دقیقی را بدست آورد .
آمار دانلود پادکست
به همین دلیل باید تعداد دانلود پادکست را مشخص نمایید و برای اینکه آمار دقیقی را بتوان بدست آورد باید تعداد اپیزود را به همراه تعداد هفته گذشته از انتشار داشته باشید مثلا اگر شما دو هفته است که از انتشار سه اپیزود از پادکست تان گذشته است می توانید آماری را برای این دوهفته بدست آورید .
در این آمار شما می توانید متوجه شوید که چند هفته طول می کشد که مخاطبین همیشگی شما پادکست را گوش دهند . بیشتر پادکست های با کیفیت و پر محتوا سالها شنونده های جدید و یا همیشگی دارند که از آن استفاده می نمایند . در بیشتر مواقع اسپانسرهای پادکست از این آمارها استفاده می کنند تا با رزوه اری تولید کننده آشنا شوند و بعد در صورت نیاز با او همکاری کنند .
شنونده پادکست
این آمار یک مشکل بزرگی دارد و آن این است که در این آمار محاسباتی که انجام می شود بر اساس تعداد دانلود می باشد یعنی تعداد دانلود کننده را با شنونده یکی می داند خوب طبیعی است که بیشتر افراد زمانی که پادکستی را دانلود می کنند ممکن است بیش از یک نفر به شنونده باشند .
یا حتی در بعضی از مواقع اپیزودهایی رو دانلود می کنید که هیچ وقت شنونده آنها نیستید . حال برای حل این مشکل در پیدا کردن آمار دقیق شنونده پادکست راه حلی وجود دارد .
در کنار تعداد دانلودها باید به چند معیار مهم دیگر در اندازه گیری ها توجه می کنیم . از ابتدای امسال یعنی سال 2019 بلوبری که یکی پخش کننده های معروف و معتبر پادکست می باشد یک پارامتر جدید برای آمار پادکست ها به نرم افزار ش اضافه کرده است که عنوان این دانلودهای بخشی بود .
در این آمار نشان می دهد که تعداد شنونده ها و تعداد دانلودها چه مقداری می باشد ، این آمار بسیار برای افرادی که می خواهند اسپانسری برای کارهای فعلی و بعدی ود جذب کنند مناسب می باشد .
اپل
اپل نیز آماری را برای تعداد دانلود و شنونده های پادکست ها ارائه داده است زیرا بلوبری آماری که ارائه می دهد بیشتر برای مشتریان خودش مناسب می باشد یکی از آماری که برای تولید کننده های پادکست مهم است میانگین نرخ مصرف میباشد همچنین این آمار برای اسپانسرهای پادکست ها نیز بسیار مهم می باشد . دلیل پافشاری برای جذب اسپانسر برای پادکست ها این است که این کار برای هر دو طرف چه تولید کننده پادکست و چه اسپانسر مفید می شود .
تولید کننده پادکست می تواند با استفاده از اسپانسر به سود خوبی برای تولید پادکست برسد همچنین در نقطه مقابل اسپانسر می تواند در قبال اسپانسری خودش از تولید کننده بخواهد که در مورد نوع محصول و یا فعالیت برند اسپانسر تبلیغاتی انجام دهد که به طبع هزینه این تبلیغات به صرفه می باشد و سود حاصل از آن برای اسپانسر بالا می رود . اطلاعاتی که اپل در مورد آمار پادکست می دهد بیشتر برای افرادی است که از اپل استفاده می کنند .
در کنار این آمار ها شما باید تمام سعی خود را به عنوان یک تولید کننده پادکست انجام دهید که شونده تا آخر پادکست را گوش دهد و از شنیدن آن لذت ببرد و همچنین تشویق شود که اگر بخش های دیگری داشت نیز به شنیدن ادامه آن علاقه نشان دهد .
بهتر است بدانید در ایران افرادی کمی هستند که قبول می کنند که اسپانسر پادکست شوند .
شما در حال خواندن مقاله پادکست چیست هستید
طرفداران پادکست چه افرادی هستند
در ایران هنوز مانند سراسر جهان طرفدارن پادکست کم می باشد به همین دلیل اسپانسرها کمی به سمت پادکست می روند و به همین دلیل نبود پادکست افرادی کمی به سمت تولید پادکست می روند .
البته در این سال های اخیر طرفداران پادکست بیشتر شده اند و به همین دلیل اسپانسرها قوی به سمست پادکست ها رفته اند . وجود اسپانسر در تولید پادکست های قوی بسیار موثر می باشد زیرا در گذشته پادکست ها زیبا و قوی وجود داشت که به دلیل نبود اسپانسر و تامین بودجه های اولیه دیگر تولید نشد .
این امر کاملا طبیعی است که شما نمی توانید در هر پادکستی هر محصول و یا برندی که می خواهد را تبلیغ کند مثلا یک پادکست داستانی نمی تواند در مورد مواد صنعتی اسپنسر قبول کند زیرا مطمئنا جایگاه مناسبی بار این تبلیغ نیست و شما نمی توانید مشتری زیدی را برای این تبلیغ جذب کنید .
مخاطبین پادکست
برای اینکه شما شناخت کاملی از شنونده های پادکست داشته باشید باید بگویم در گام نخست باید بدانید که شنونده های زیادی مانند مخاطبین اینستاگرام ندارید اما باید این نکته را بدانید که افرادی که پادکست را انتخاب می کنند افرادی هستند که شنونده های دقیق و هوشمندی هستند . این نقطه قوت هر پادکست است . به همین دلیل می تاند اسپانسرها را قانع کنند که میتواند به بهترین شکل ممکن برند آنها را تبلیغ نماید
زیرا حتی اگر اشاره های کوچک و به جا از برند داشته باشد می تواند بهترین بازخورد را از پادکست به همراه داشته باشد زیا شنونده با دقت آن را می شنود و بر روی آن فکر می کند و حتی در بعضی از مواقع ساعت ها به آن که گوش داده اند می اندیشند .
یک تولید کننده پادکست باید دقت زیادی در انتخاب اسپانسر داشته باشد زیرا اگر اسپانسری انتخاب کند که محصولات بی کیفیت دارد و یا مشکلی در آن وجود دارد وتولید کننده بدون تحقیق تبلیغ آن را انجام دهد و سپس آن پادکست را بر روی اینترنت آپلود کند تا زمانی که شنونده ای برای این پادکست وجود داشته باشد فرد ضرر می کند و حتی ممکن است مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد .
تبلیغات در پادکست
نکته مهم دیگری که در فرد شنونده پادکست وجود دارد این است که این افراد به طور معمول پادکست را تا آخر گوش می دهند و حتی ار قسمتی را تولید کننده محتوا به تبلیغ اختصاص دهد باز هم فرد آن را گوش می دهد این در حالی است که در محتواها ویدیویی افارد قسمت پادکست را رد کرده و کمتر کسی این تبلیغات را می بیند .
اگر بخواهیم در مورد افرادی که شنونده پادکست ها صحبت کنیم باید بگوییم عموما افراید که از پادکست ها استفاده می کنند از سطح زندگی نسبتا خوب و سطح دانش بالا برخوردار هستند و این امر بیشتر در شنونده های پادکست های فارسی دیده می شود.
همچنین بیشتر افرادی که از پادکست استفاده میکنند افرادی هستند که خودشان از گروهای مرجع پادکست محسوب می شوند . باید به این نکته توجه کنید این افراد کسانی هستند که خوب می شنوند و تبلیغ کننده وبی بار یاسپانسرر هستند و طبیعی است فردی که در مورد کار و برند شما تبلیغ کند که دارای ویژگی های سطح بالا و تحصیلات بالا هستند بسیار تاثیر گذار می باشد .
شما در حال خواندن مقاله پادکست چیست هستید
جوان ها
بسیاری از افرادی که در گروه شنونده ها پادکست قرار دارند جوان ها می باشند . معمولا در نظر گرفتن هدف که جوان ها باشند کمی کار دشوار است و شما می توانید از این طریق با این دسته از افراد ارتباط برقرار کنید . معمولا افراد جوان کمتر تبلیغات تلویزیونی را میبینند اما در عوض از تبلیغات پادکست ها به خوبی استقبال می کنند
چون این دست از افراد برای وقتشان ارزش قائل هستند و همچنین دغدغه های کار و تحصیل زیادی دارند و در کنار آن شنونده های بسیار هوشمند هستند . یک تولید کننده پادکست با کمی بهره هوشی می تواند بیشترین تاثیر را با یک محتوای پادکست با کیفیت بر روی مخاطب داشته باشد .
افرادی که پادکست ها را گوش می دهند افرادی هستند که به وقت خود اهمیت می دهند و کمتر وقت خود را تلف می کنند مثلا در زمان هایی مانند ماند پشت ترافیک ، داخل مترو ، رانندگی ، دوچرخه سواری ، زمان ظرف شست و کارهای منزل می توان از پادکست ها استفاده کرد و با این روش بهترین مدیریت را بر روی زمان خود دارند .
اسپانسر پادکست ها
معمولا داشتن اسپانسر برای پادکست کار کمی سخت می باشد و باید با دقت فراوان انتخاب شود . هزینه های اسپانسر پادکست ها نمی شود یک قیمت ثابت را در نظر بگیرید اما معمولا یک فرمول وجد دارد به نام سی پی ام که نرخ مصرف را نشان میدهد . با این فرمول اسپانسر وظیفه دارد که به ازای هر دانلود هزینه ای را برای تولید پادکست در نظر بگیرد . در ایرا معمولا قیمتی که برا یهر پادکست وجود دارد هزینه در سال جاری یعنی 98 قیمتی بین 50 تا 300 هزار تومن بوده است .
نکات مهم دیگری که باید در اسپانسر تولید پادکست توجه کنید این است که طول تیزر را باید مشخص کنید به طور معمول تیزرهای کوتاه تاثیر بیشتری را بر روی مخاطب می گذارد . درست است که تیزر کوتاه زمان کمتری دارد اما این کار برای تولید کننده پادکست سخت می باشد
این فرد باید در زمان کوتاه بتوانید علاوه بر رساندن منظور خود تبلیغ مناسبی از برند اسپانسر داشته باشید و این کار ساده ای نیست و همچنین باید به گونه این محتوا را تولید کند که شنونده هیچ وقت از روی تبلیغات نگذرد و تبلیغات را به اندازه قسمت های دیگر پادکست به خوبی گوش بدهند . معمولا یک پادکست که تیزر های کوتاه دارد باید زیر یک دقیقه باشد تا جذابیتش را برای مخاطبین از دست ندهد .
داستان جذاب
دقت داشته باشید محتوای پادکست بسیار مهم می باشد و شما باید مخاطب خود را بشناسید و طبق همان پادکست را تولید کند مثلا اگر شما در یک کانال هستید و پادکست را داخل آن می گذارید باید برای همان مخاطبین تولید کنید حتی اگر اسپانسر شما یکی می باشد .
قرارداد با اسپانسر
در زمان قرار دارد با اسپانسر شما باید بدانید که در گام نخست قرارداد را برای چند اپیزود ببندید ، به طور معمول باید حداقل سه اپیزود را درنظر بگیرید زیرا تیزرهایی که در یک اپیزود هستند تا حدودی بی کیفیت می باشد و کمتر شنیده می شود و یک تولید کننده پادکست این نکته را به خوبی می داند که باید فاصله بین این اپیزوده ها کم باشد و همچنین دارای نظم باشد تا بتواند یک تاثیر خوبی بر روی مخاطب داشته باشد .
البته اینکه در گام نخست سه اپیزود را مشخص کنید کار عقلانی نیست شما هیچ برداشتی از مخاطبین ندارید و باید کمی ز مان بگذارید تا متوجه چه تعداد اپیزود برای کار شما نتیجه بخش می باشد .
طی آماری که وجود دارد این است که شما معمولا باید در سه اپیزود از محصول در پادکست خود نام ببرید و بهترین نتیجه زمانی حاصل می شود که این تعداد اپیزود به شش برسد البته تمام این آمار به زمان پادکست شما بستگی دارد ، عقلانی نیست شما در یک پادکست یک دقیقه ای از شش اپیزود استفاده نمایید .
متن پیشنهادی اسپانسر
در زمان تولید محتوا تیزر پادکست شما نیاز به یک متن دارید می توانید در گام نخست از اسپانسر کمک بخواهید و متن پیشنهادی آنها را شنید زیرا شما باید تیزری که در نهایت تولید می کنید مطابق با درخواست فرد باشد و شما می توانید از این طریق متنی را تولید کنید که با متن پیشنهادی اسپانسر مطابقت دارد ، همچنین به شما کمک می کند که با دید بازتر در مورد برند اسپانسر پادکست تولید کنید .
اگر شما به عنوان یک تولید کننده پادکست هستید و می خواهید مخاطب و همچنین اسپانسر خوبی را جذب کنید بهتر است به نکات زیر توجه کنید :
بهتر است این نکته را بدانید که هیچ فردی به اندازه شما شنونده خوبی برای پادکست شما نیست و شما باید چندین بار پادکست را با دقت گوش بدهید تا به کم و کاستی های آن پی ببرید .
شما در حال خواندن مقاله پادکست چیست هستید
توجه به مخاطبین
همیشه برای یک تولید کننده پادکست موفق و معروف پیش می آید که اسپانسر از فرد یک خواسته دارد و مخاطب یک خواسته و با توجه به اینکه فرد تلاش زیادی کرده است که مخاطبین زیادی را جذب کند و آنها را به مخاطب همیشگی تبدیل کرده است بهتر است کمی دقت کند اگر توانست هر دو طرف را به سمت یک میانگین سوق دهد که بهتر در غیر اینصورت بهتر است از اسپانسر بگذرد زیرا جذب مخاطبینی که از دست رفته اند بسیار سخت است .
شما زمانی که وارد عرصه تولید پادکست می شوید باید زمان بندی بلند مدتی برای خود داشته باشید همیشه باید سعی کنید بیش از حد تعهد به اسپانسر خود اهمیت و سرویس دهید تا بتوانید اعتماد اسپانسر را به خود جذب کنید مثلا اگر میخواهید تعداد شنونده را برای اسپانسر مشخص کنید همیشه مقدار کمتری را برای اسپانسر تخمین بزنید تا نهایت مخاطب و شنونده بیشتری داشته باشید .
نکته ای در این زمینه وجود دارد که در آن تا زمانی که پادکست شما شنونده داشته باشد شما برای اسپانسر تبلیغ می کنید ، این در حالی است که فرد با هزینه دو سال پیش که برای تبلیغات خود گذاشته است می تواند در حال حاضر از آن استفاده کرده است .
بهترین مکان برای انتشار پادکست ( کانال پادکست )
زمانی که یک پادکست تولید می شود بهتر است فرد بداند که قرار است پادکست در کجا منتشر شود . اگر فرد در ابتدای کار بتواند مشخص کند که پادکستی را که تولید می کند در چه سایت و کانالی منتظر شود می تواند بهتر تصمیم بگیرد و همچنی شناخت بهتری را بر روی مخاطبین داشته باشد .
برای میزبانی پادکست باید بگوییم اگر شما فردی هستید که تازه در این عرصه پا گذاشته اید بیشتر برای اینکه شناخته شوید به دنبال این هستید که از گزینه های رایگان استفاده کنید این میزبان ها کم هم نیستند اما دارای یک سری مشکلاتی دارند که باید به آنها توجه نمایید مثلا یکی از مشکلاتی که وجود دارد شما ممکن است بین چند هفته و یا حتی ماه در نوبت باشید تا پادکست شما منتشر شود . این مشکل فقط در ایران وجود ندارد و د تمامی پادکست ها ا هر زبان دیده می شود .
آمار دقیق از مخاطبین
شما برای اینکه بخواهید آمار دقیقی از مخاطبین خود داشته باشید باید بتوانید از یک روش خاص استفاده کنید زیرا مشاهده مخاطبین پادکست با دیگر محتواها فرق می کند مثلا شما می توانید به راحتی تعداد بازدید کننده های یک ویدیو و یا محتوای متنی را مشاهده کنید اما در پادکست اینکار کمی دشوارتر است .
برای اینکه با روند کلی شنونده های پادکست آشنا شوید باید این نکته را بدانید که در ساعات اولیه که پادکست را تولید می کنید شنونده های زیادی را جذب کار خود می کنید و به مرور این آمار کم می شود تا شما اپیزود بعدی را منتشر کنید و دوباره این آمار بالا برود ، این روند برای پادکست های با کیفیت و با محتوای قوی نیز وجود دارد .
پیشنهاد ما به شما این است که اگر ابتدای کار هستید زیاد خود را درگیر تعداد مخاطب نکنید زیرا این آمار کم ممکن است رغبت و علاقه شما را کم کند به این نکته توجه کنید که اگر مخاطبین شما متوجه شوند که شما فردی سخت کوش و جدی در کارتان هستید به سمت کار شما جذب می شوند و پیگیر کارهای شما می شوند .
نکته مهم
مهم ترین نکته ای که یک میزبان پادکست باید داشته باشد و تولید کننده پادکست باید به آن توجه کند این است که باید یک آدرس فید مشخصی را برای شما ایجاد کند . یکی از قسمت های مهم در هر پادکست آیتونز می باشد زیرا هر پادکستی از زمان تولید تا توزیع باید از این مرحله عبور کند .شما باید بتوانید بهترین توزیع را برای پادکست خود داشته باشند .
این فرایند به این صورت است که شما در ابتدای کار باید یک میزبان انتخاب کنید و سپس روی سرور آن اپیزود اولیه پاد مستان را منتشر کنید و بعد از آن باید میزبان باید یک آدرس فید به شما بدهد که مخصوص پادکست شماست و بعد از آن باید آدرس را به ایتونز بفرستید و صبر کنید آن تایید کند برای این کار باید حدود یک تا دو روز صبر کنید دیگر بعد از این مخاطبین می توانند پادکست شما را روی هر نرم افزاری که می خواهند بشنوند .
شما اگر فردی هستید که شور زیادی برای کار خود دارید می توانید از میزبان هایی برا ی پادکست خود استفاده کنید که برای میزبانی از شما هزینه ای دریافت می کنند . یکی از کارهای دیگری که میزبان های پادکست انجام می دهند آمار شنونده های پادکست می باشد . در زیر به چند مورد از میزبان های پادکست اشاره کرده ایم :
شما در حال خواندن مقاله پادکست چیست هستید
لیسن :
لیسن یکی از میزبان های پادکست می باشد که از زمان وجود پادکست مورد استفاده قرار گرفته میشود اگر بخواهیم از آمار لیبین بگوییم این آمار منطقی است نه به اندازه بلوبری زیاد و نه اینکه تعداد کمی داشته باشد .
شما می توانید با استفاده از این میزبان پادکست خیلی راحت و بدون دردسر پادکست خود را منتشر نمایید . بهترین زمان برای عضویت اول ماه می باشد شما میتوانید تا دوماه عضویت رایگان در این میزبان داشته باشید دقت داشته باشید شما میتوانید از چند میزبان برای پادکست خود استفاده کنید .
بلوبری :
یکی از میزبان های پادکست می باشد که نسبتا قدیمی است و سرویس هایی که ارائه می دهد بسیار به روز و جدید می باشد . بلوبری را دو نفر از خبره ترین پادکست کار ها تولید کرده اند و به این دلیل که خود این افراد در حوزه تولید پادکست فعالیت دارند با تمامی نیازهای روز در این حوزه آناش هستند .
یکی از مزیت های این میزبان پادکست این است که به شما این مزیت را می دهد که می توانید متوجه شوید چند درصد از شنونده ها پادکست شما را به صورت کامل دانلود کرده اند زیرا در اکثر مواقع زمانی که پادکست متوالی خوبی نداشته باشد شنونده علاقه خاصی به شنیدن ادامه پادکست نشان نمی دهد و شما می توانید با استفاده بلوبری هی این آمار دسترسی پیدا کنید .
پاد بین :
پادبین از میزبان های معروف پادکست می باشد که دارای امکانات ویژه و جدید است . این میزبان دارای پلن های رایگان و محدود دارد و همچنین دارای امکانات مختلف پولی نیز می باشد .
انکر : انکر از میزبان هایی معروف پادکست است که به صورت رایگان فعالیت می کند به همین دلیل بیشتر تولید کننده های پادکست در ابتدای کار از این میزبان استفاده می کنند .
تولید پادکست و کسب درآمد
معمولا افرادی که میخواهند به این عرصه وارد شوند به این فکر میکنند که آیا می تواند بعد از مدتی که در کار خود خیره شدند به عنوان یک منبع کسب درآمد به آن نگاه کنند . باید بگوییم پادکست ها زمانی که به صورت حرفه ای و باکیفیت تولید شود می تواند یک منبع خوبی برای کسب درآمد باشد .
در حال حاضر طبق آمار پادکست در ایران حدود 50 هزار نفر مخاطب دارد و این آمار رو به افزایش میباشد و شما می توانید به این نکته به عنوان یک نقطه امید بخش نگاه کنید . در زیر به قسمت هایی که یک تولید کننده پادکست می تواند از آن پول درآورد اشاره کرده ایم :
اسپانسر :
در گام اول باید بگوییم شما میتوانید از این طریق کسب در آمد خوبی داشته باشید . شما قرار است با جذب اسپانسر تبلیغی را در پادکست خود برای اسپپانسر انجام دهید و در قبال این کار از آن پول نمایید . معمولا در پادکست ها مانند تبلیغات رادیویی عمل نمی شود . شما قرار است در یک تیزر کوتاه با همان صدای خودتان تبلیغ را انجام دهید . نکته مهم این است که شما باید زمان تبلیغات را مشخص کنید . برای اینکه کسب درآمد موفقی برای پادکست خود داشته باشید با استفاده از اسپانسر بهتر است نکات مهم و ضروری را در این رابطه مطالعه کنید .
پشتیبانی مالی :
اگر شما مدت زمان زیادی می باشد که وارد این عرصه شده اید و مخاطبان خود را جذب کرده اید می توانید پشتیبان مالی پیدا کنید و معمولا این پشتیبان مالی از شنوندگان کسب می شود . البته در این مورد باید کمی تامل کنید مثلا اگر شما هزار نفر مخاطب دارید تعداد کمی مثلا 200 نفر از آنها راضی شوند که پشتیبان مالی شما شوند .
افیولیت :
افیولیت یکی از روش هایی است که امروزه برای جذب درآمد استفاده می شود مثلا من یک برند را به شما معرفی میکنم و در زمان خرید از شما میخواهم کد تخفیف را وارد کنید و سپس به ازای هر کد تخفیف که خرید انجام میشود هزینه ای به حساب من وارد می شود . دقت داشته باشید شما زمانی که یک محصول را انتخاب می کنید که تبلیغش را انجام دهید از کیفیت آن مطمئن شوید و سپس تبلیغ را انجام دهید در غیر اینصورت شما مخاطبین خود را از دست می دهید .
نتیجه گیری
در این مقاله سعی کرده ایم به نکات مهم پیرامون سوال پادکست چیست ؟ اشاره کنیم . در این مورد به نکات مهم برای افرادی که می خواهند پادکست تولید کنند اشاره کرده ایم .