در اینجا میخواهیم با مقاله ای درباره پادکست فارسی در خدمت شما باشیم.
اگر مایل به دریافت مشاوره رایگان در حوزه تولید پادکست هستید می توانید با تیم هشت در تماس باشید
09120647344
پادکست یکی از انواع تولید محتواست که به صورت صوتی و بسیار کم حجم ساخته میشود. افراد زیادی پادکست ها را تولید بر روی وب سایت ، یا حتی مغازه های خود اجرا میکنند . در این مقاله مفصلا به توضیح پادکست می پردازیم. با ما همراه باشید.
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:
- پادکست چیست ؟
- مزایای ساخت پادکست چیست؟
- نکته های تولید پادکست چیست ؟
- ایده های تولید پادکست فارسی چیست؟
- آیا از تفاوت های پادکست با رادیو مطلع هستید؟
- آیا از نکات بسیار مهم در تهیه پادکست فارسی اطلاع دارید ؟
[/stextbox]
پادکست چیست ؟
یکی از انواع تولید محتوا ، تولید پادکست است ، پادکست ها که به صورت صوتی تهیه میشوند ، کاربردهای زیادی دارند. مثلا بر روی وب سایت تجاری شما یا حتی درون مغازه های خود میتوانید پادکست ها را اجرا کنید. استفاده از پادکست به راحتی انجام میشود و نیازی به اتصال اینترنت نیست. کاربران یا مشتریان شما میتوانند پادکست را در اتوبوس و مترو گوش دهند. پادکست ها نیز به دلیل قابلیت صوتی خود ، درگیری برای کاربران ایجاد نکرده و در حین گوش دادن به آن میتوان به کارهای دیگر نیز رسیدگی کرد.
همچنین برای ضبط پادکست نیازی به تجهیزات استودیویی نیست. با یک میکروفن ساده میتوان به راحتی و با کیفیت قابل قبولی این کار را انجام داد. همچنین اپلیکیشن های زیادی وجود دارند که میتوانند در تولید ساخت پادکست بسیار به ما کمک کنند.
تاریخچه پادکست چیست ؟
ایجاد محتوای صوتی سابقه ای بسیار طولانی دارد و به دهه هشتاد میلادی برمیگردد. این در حالی بود که هنوز وب امروزی وجود نداشت. در آن زمان برنامه ها و موسیقی های مورد علاقه ضبط شده و به دستگاه های رادیویی و به صورت آنالوگ پخش میشد. اما ارتباطات رادیویی بدون نقص نبودند.
برنامه های رادیوی نیازمند زمان بندی بودند و باید در یک زمان خاص پخش شده و غیر قابل تکرار باشد. همچنین یکی از مشکلاتی که سازندگان برنامه های رادیویی را تحت فشار قرار میداد و زمانبندی برنامه بود. این بدان معناست که برنامه های رادیوی باید در یک زمان مشخص پخش و در زمان مشخصی تمامی شدند.
در سال ۲۰۰۳ مدل دیگری از تولید محتوا مطرح شد و مورد توجه همگان قرار گرفت سیستم محتوای صوتی یا همان پادکست توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد. در سال ۲۰۰۴ فردی روزنامه نگار نام پادکست را برای محتوای صوتی پیشنهاد داد این اصطلاح با ترکیب دو کلمه آیپد اپل و بروکسل یا همان پخش کردن ساخته شد.
از آن پس از افراد زیادی با واژه پادکست آشنا شده و افرادی نیز به تولید پادکست های گوناگون پرداختند. در سراسر جهان افراد زیادی ماهانه به پادکست های مورد علاقه خود گوش میدهند و این آمار در ایران نیز غیرقابل پیشبینی است و علاقمندان زیادی را به خود جذب کرده و همچنین استارتاپ های گوناگون فراوانی در این زمینه ایجاد شده است.
شما در حال مطالعه مقاله پادکست فارسی هستید
مزایای ساخت پادکست چیست؟
زمان :
زمان بزرگترین گنجینه زندگی است و در زندگی همه چیز با زمانبندی انجام میشود. زمان برای بسیاری از افراد نقش مهم و حیاتی دارد. از این رو بسیاری از افراد علاقه و یا زمان لازم برای تماشای ویدیو ها یا خواندن مقالات ندارند.
ساخت پادکست یکی از بهترین گزینه ها برای تبلیغات و جذب این گونه افراد به حوزه کاری شماست. پادکست را میتوان در زمان های فراغت یا در اتوبوس و مترو گوش داد. استفاده از محتوای صوتی یکی از بهترین روش ها برای یادگیری مقالات یا آشنایی افراد با حوزه کاری شماست.
هزینه :
ساخت پادکست بسیار راحت و کم هزینه است. حتما برای توسعه کار خود ، نیازی به تبلیغات گسترده و صرف هزینه های بالا ندارید. شما میتوانید به راحتی و در منزل خود ، پادکست را ساخته و به دست مشتریان یا کاربران وب سایت خود برسانید.
همچنین استفاده از پادکست در جوامع مجازی هم بسیار مورد استقبال واقع شده است. برای ساخت پادکست های با کیفیت شما نیازی به اجاره استودیو و استفاده از میکروفن های حرفه ای را ندارید ، میتوانید به راحتی ، حتی با یک هندزفری ساده و گوشی شروع به پادکست های خود کنید.
فراگیر بودن پادکست :
پادکست یکی از بهترین انواع تولید محتواست که شما میتوانید کسب و کار خود را در فضای کلی وب سایت یا حتی مغازه خود شرح دهید. یکی از انواع مزایای آن فراگیر بودن آن است. شما با تولید پادکست میتوانید توضیحات کاری خود را به گوش افرادی که سواد ندارند یا حتی دانش لازم کاری شما را ندارند ، برسانید.
این یکی از مزیت های فوق العاده پادکست است که شما میتوانید از آن برای همه اقشار جامعه بهره برده و همه چیز را به نفع خود تمام کنید. همچنین پخش پادکست ها در فضاهای عمومی بسیار سودمند است.
عدم نیاز به اینترنت :
یکی دیگر از مزایای تولید پادکست ها ، استفاده بدون نیاز به اتصال اینترنت است. برای پخش پادکست کاربران شما نیازی ندارند که حجم اینترنتی خود را مصرف کنند. این یکی از ایده آل ترین روش های تولید محتواست که بسیار سودمند است. در عین حال کاربران زیادی را به سمت شما جذب خواهد کرد. و یا افرادی که با کار و خدمات شما آشنایی ندارند ممکن است در عمومی ترین فضاهای با کسب و کار شما آشنا شده و به مشتریان شما تبدیل شوند.
سهولت انجام :
اگر شما در فکر تولید محتوای متنی یا ویدیویی گرافیکی هستید اما با ساخت پادکست آشنایی ندارید ، توصیه ما به شما انجام راحت ترین روش تولید محتوا ، یعنی ساخت پادکست است. برای ساخت ویدیو یا محتوای متنی زمان زیادی صرف خواهد شد.
اما کافیست شما یکبار کسب و کار خود را بیان کنید ، آن وقت متوجه تفاوت پادکست با انواع محتوای دیگر خواهید شد. سهولت انجام این کار نیاز به تجهیزات حرفه ای نداشته و به راحتی قابل انجام است.
شما در حال مطالعه مقاله پادکست فارسی هستید
استفاده از صدا :
تولید محتوای صوتی به معنای استفاده از صدای شماست ، صدا در زمینه توسعه کار نقش بسیار زیادی دارد. صدای شما میتواند باعث ایجاد اعتماد بین شما و مخاطبین یا مشتریان شما باشد، تولید پادکست مزایای بسیار زیادی را برای توسعه کار اینترنتی خواهد داشت. لحن صمیمی و بدون لهجه برای تولید پادکست های فارسی نقش زیادی دارد، پادکست های شما باید سبب صمیمیت شما با مخاطبینتان باشد.
محتوای صوتی پلی ارتباطی قوی بین شما و مشتریانتان است. در طول تاریخ و از نظر علمی ثابت شده است که محتواهای صوتی به مراتب از محتواهای گرافیکی و متنی تاثیرگذار تر هستند. لحن سرد و خشک و یا ناخوانایی گفته ها سبب نتیجه عکس خواهد داشت. صدایی دلنشین و لحنی آرام و صمیمی بر نتایج پادکست بسیار موثر است.
تقویت مهارت سخنرانی :
اینکه شما در تولید پادکست یه نوعی سخنرانی میکنید را حتما میدانید ، شما با تولید پادکست در واقع به سخنرانی میپردازید و این سخنرانی به معنای تقویت مهارت سخنوری شماست ، بسیار مهم است که بتوانید در حضور افراد دیگر سخن بگویید برای این کار تولید محتوای صوتی به کمک شما می آید ، استفاده از پادکست و پخش آن در فضای مجازی در واقع به نوعی کار بازاریابی شما را انجام خواهد داد
همچنین افراد با استفاده از صدای شما میتوانند به شما اعتماد کنند و با نحوه کار شما آشنا شوند. شما حتی میتوانید در سخنرانی های حقیقی از پادکست های خود استفاده کنید. همچنین باید برای تقویت سخنوری خود صبور باشید و صبر را پیشه کار خود کنید.
نکته های تولید پادکست چیست ؟
شخصیت مخاطبان را در نظر داشته باشید :
با تجاربی که در حوزه کاری خود به دست آورده اید ، میتوانید شخصیت افرادی را که مخاطبین شما هستند بشناسید و با توجه به نیاز آنها شروع به ساخت پادکست کنید. باید این را بدانید همه افراد از کاربران یا مشتریان شما نیستند و اگر بخواهید توجه همه افراد را به خود جلب کنید در واقع شاید مشتریان خود را هم از دست بدهید.
با توجه به نیازهای مخاطبین خود سعی کنید برای آنان و ویژگی هایشان تولید محتوا کنید. اینکه فکر کنید میتوانید توجه همه را به کسب و کار خود جلب کنید در واقع اشتباه بزرگی است که میتواند باعث شکست شما در حوزه کاریتان شود. این رویکرد غلط بسیار زیان آور است.
شما در حال مطالعه مقاله پادکست فارسی هستید
ارزش گذاری شده کار کنید :
شما رقبای زیادی در حوزه کاری خود دارید و شاید همه آنها با انواع روش تولید محتوا آشنا هستند و یا در حوزه کاری شما پادکست های زیادی تولید شده همچنین توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. اما شما میتوانید با بررسی نکاتی که به آنان پرداخته نشده یا ارزش کمتری دارند
پادکست های تولیدی خود را برای مشتریان جالب توجه کنید ، اینکه رقبای شما ایده های بسیاری را اجرا کرده اند و موفق شده اند ، دلیلی برای ناامیدی و عدم موفقیت شما نیست. همواره باید سعی کنید به نقاطی که ارزش کمتری دارند ، ارزش دهید و از همان نقاط راه موفقیت خود را هموار کنید. راه های زیادی برای موفقیت در کار شما وجود دارد.
عاشق کار خود باشید :
اینکه شما در تولید هر نوع محتوایی موفق باشید کاملا بستگی به علاقه شما به کار و گرایشتان دارد. شما باید علاقه را چاشنی قدم های خود کنید. در هر زمینه ای بخواهید ، میتوانید کار کنید و با تولید محتوای صوتی مخاطبین خود را داشته باشید.
اگر شما در زمینه کامپیوتری علاقه مند هستید نمیتوانید به دنبال موفقیت در دیگر گرایشات و رشته ها باشید. تولید پادکست استفاده از صدای شما برای معرفی خدمات شماست ، این نکته را به یاد داشته باشید “هر آنچه از دل برآید ، بر دل نشیند” برای شروع کار ابتدا به علایق خود برسید موفقیت به دنبال شما خواهد آمد. داشتن علاقه در نتیجه اصلی بسیار موثر است. هیچ گاه مسائل مالی را صرفا انگیزه کار خود نکنید.
استفاده از ابزار کار :
از همان ابتدا تجهیزات کاری خود را مشخص کنید ، اینکه شما شرایط کار در یک استودیو را برای ضبط پادکست و صوت داشته باشید یا در خانه خود با یک میکروفن ساده کار خود را شروع میکنید بسیار مهم است ، به دنبال شرایط ایده آل برای شروع کار خود نباشید ، همیشه گام های اول سخت می باشند.
اما نباید به دنبال ایده آل ترین شرایط بود. اگر قصد دارید از پادکست استفاده کنید با شرایط کنونی خود اقدام کنید. نتایج شگفت انگیز خواهند شد. گاهی با شروع یک قدم کوجیک شرایط به بهترین شکل عوض خواهند شد. بهترین راه این است که با شرایط فعلی خود ابزارها و تجهیزات لازم را انتخاب کنید و با همان شرایط کار خود را آغاز کنید.
پرورش صدا :
برای ضبط پادکست باید حتما صدایی رسا و بدون خش داشته باشید. محتوای پادکست به دلیل صوتی بودن نیازمند صدایی خوب و جذاب باشید. ارتباط افراد با شما از طریق صدایتان است. پس نیاز دارید صدایتان را پرورش داده و بدون لرزش یا گرفتگی از آن استفاده کنید. برای پرورش صدا نیاز است بدون لهجه صحبت کنید و سعی کنید لحنی آرام و دلنشین داشته باشید. برای این کار نیاز به تجربه دانش در زمینه صدا دارید.
بسیاری از کلاس های برای از بین بردن لهجه ها و اشکالات صحبت کردن برگزار میشود. در صورت نیاز حتما در این کلاس ها شرکت و از آنان استفاده کنید. و یا میتوانید از اشخاصی که در زمینه صدا تخصص دارند و یا صدایی دلنشین دارند کمک و یاری بگیرید.
شما در حال مطالعه مقاله پادکست فارسی هستید
سرگرمی ایجاد کنید :
هیچ گاه سعی نکنید برای ضبط پادکست متنی را روزنامه وار بخوانید ، شما باید در صدایتان شور و اشتیاق معرفی کار خود را داشته باشید ، سعی کنید صدایی سرگرم کننده داشته باشید.
اینکته تنها متنی را برای شنونده های خود بخوانید ممکن است حوصله آنان را سر ببرد ، با صدایی گرفته یا بی حوصله هیچ گاه پادکست را ضبط نکنید. پادکست های شما معرف کار و خدمات شماست. همواره سعی کنید برای مشتریان و مخاطبین خود شادابی و صبر را در صدایتان نمایان کنید. استفاده از موزیکی جالب در پشت صدای خود و داشتن لحن مناسب و سرگرم کننده یکی از مواردی است که باید حتما در ضبط صدا آن را رعایت کنید. برای تولید پادکست انرژی و شور و نشاط داشته باشید.
از افراد کارشناس کمک بگیرید :
سعی کنید برای بالا بردن اعتماد در محیط کاری خود از افراد با تجربه و کارشناسان کمک بگیرید. استفاده از افراد با تجربه میتواند به شما کمک های بسیاری کند. میتوانید با افراد کارشناس در پادکست های خود گفت و گو انجام داده و نظر آنان را درباره کار خود با مشتریان و کاربران به اشتراک بگذارید.
میتوانید حتی کارشناسان کاری خود را به مخاطبین خود معرفی کنید. استفاده از این روش تولید پادکست میتواند به افزایش اعتبار کار و خدمات شما بسیار کمک کند. حتی کارهای شما را فوق حرفه ای تلقی کند. قبل از تولید محتوای صوتی بهتر است که حتما با افراد با تجربه در تولید پادکست های شناخته شده ، گفت و گویی داشته باشید و از تجربیات آنان استفاده کنید. در تمامی مراحل تولید پادکست نظر کارشناسان را بپرسید.
ویرایش صدا :
از برنامه ها و تجهیزات رایگان ویرایش صدای خوبی استفاده کنید. برنامه های زیادی هستند که میتوانند در تولید پادکست به شما کمک کنند. تولید پادکست اعتبار دادن به کسب و کار شماست. سعی کنید ویرایش حرفه ای برای تولید پادکست داشته باشید.
اینکه پادکست شما دارای صداهای اضافی و غیر قابل تحمل باشد ، باعث خواهد شد حتی اسپانسرهای مخصوص به شما هم نسبت به کار شما دلزده شوند. اگر در محیطی پادکست را ضبط میکنید که دارای صداهای ناگهانی و اضافه می شود.
از برنامه های کمکی استفاده کنید ، بسیاری از برنامه ها این قابلیت را دارند کیفیت صدای شما را ارتقا داده و باعث حذف صداهای اضافی شوند. وقتی که برای ویرایش صدا و پادکست خود صرف میکنید در واقع سرمایه گذاری برکار شماست.
بهینه سازی :
برای سئو و بهینه سازی محتوای خود باید دست به کار شوید. بهینه سازی محتوا باعث میشود بازدید کنندگان بسیاری وارد سایت یا وبلاگ شما شوند. این به معنای هدف اصلی شما یعنی توسعه کسب و کارتان است.
با این روش خیلی از کاربران به مشتریان شما تبدیل میشوند. حتی ممکن است برای پیشرفت کار خود صاحب اسپانسرهای قدرتمندی شوید. بهینه سازی مطالب را اصلا دست کم نگیرید. محتوای تولید شده را در چهار چوب قوانین سئو بر روی وب سایت نمایش دهید.
این کار باعث میشود شما به قله موفقیت خود نزدیک تر شوید. همچنین موتورهای جست و جو برای محتواهای صوتی غیر کپی امتیازات ویژه ای قائل میشود. شما با استفاده از پادکست میتوانید نتایج آن را فورا بر روی سئو وب سایت خود ببینید.
اشتراک گذاری :
اینکه شما پادکست های خود را بر روی وب سایت یا وبلاگ خود به اشتراک بگذارید بسیار مهم است. اما باید این نکته را درک کنید همه مردم بازدید کنندگان شما نیستند. یا حتی به دنبال خدمات شما نخواهند بود.
بهتر است از شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی بیشتری برای اشتراک گذاشتن پادکستتان استفاده کنید. اینکه شما خواهان گوش های بیشتری برای شنیده شدن هستید به معنای سعی و تلاشی بیشتر از آنچه تا کنون انجام داده اید ، است ، سعی کنید زمان بیشتری را برای اشتراک گذاری صرف کنید. این تلاش ها نتایجه هر چه باشد به نفع شماست. حتی یک نفر هم میتواند برای شما سکوی پرتابی باشد. از فضای مجازی استفاده کنید.
شما در حال مطالعه مقاله پادکست فارسی هستید
ایده های تولید پادکست فارسی چیست؟
مشخص کنید از تولید محتوای فارسی چه هدفی دارید ؟ شما برای تولید به دنبال چه هستید ؟ شاید به دنبال افزایش ترافیک و بازدید سایت باشید ، یا به دنبال هدفی چون پیدا کردن افراد بیشتر و یا حتی اسپانسرهایی برای توسعه کسب و کار خود هستید. و یا حتی به دنبال افزایش تجربه کاری خود باشید. اینکه با هدف دست به تولید پادکست بزنید بسیار اهمیت دارد.
اگر در این راه هدفمند نباشید نمیتوانید پیشرفت کنید. تولید پادکست ها برای شما بسیار موثر واقع میشوند ، سعی کنید بر هدف اصلی و بزرگ خود متمرکز باشید. روش هایی گوناگون را برای رسیدن به اهداف اصلی خود امتحان کنید.
اینکه در تولید محتوای صوتی خود از آرزوها و آرمان های دست نیافته خود بگویید چندان خوشایند نخواهد بود. با یک مدیریت صحیح و زمانبندی دست به تولید پادکست فارسی بزنید. استفاده از زمان برای تولید پادکست بسیار اهمیت دارد. بر هدف اصلی متمرکز شوید و گام به گام برای تولید پادکست هایی موثر قدم بردارید.
استفاده مجدد :
از پادکست های قدیمی خود دوباره استفاده کنید یا سعی کنید از آنان ایده های جدیدی بگیرید. اینکه همواره از قبل بهتر باشید بسیار اهمیت دارد. سعی کنید از پادکست های قبلی خود بهره مند شوید. و یا فکر کنید اگر چگونه بود تیجه ی بهتری میداد؟ میتوانید حتی از آنان مجددا استفاده کنید و بر روی سایت و بلاگ خود قرارشان دهید.
بسیار اهمیت دارد از پادکست های گذشته خود بهره مند شوید. هیچ گاه آنان را بی ارزش ندانید. از پادکست های خود مججد استفاده کنید و نتایج آن را ببینید. و یا حتی آنان را با پادکست های جدید میکس کنید و محتوای صوتی جدید تری بسازید.
پادکست سریالی :
ساخت پادکست های سریالی مخصوصا برای سایت های آموزشی بسیار مناسب است ، اگر خواهان دیده شدن و شنیده شدن در فضای اینترنتی باشید میتوانید با ساخت پادکست های سریال توجه علاقه مندان بسیاری را به وب سایت خود جلب کنید. اینکه پادکست ها بسیار شنیده میشوند بر کسی پوشیده نیست ، اما ممکن است پادکست های بعدی شما مانند قبل دیده نشود.
باید با پادکست های سریالی از علاقه مندان خود بخواهید باقی پادکست های شما را هم بشنوند ، افراد زیادی برای وب سایت ها یا وبلاگ های آموزشی دست به ساخت پادکست میزنند ، همه مطالب و نکات را به یک باره در یک پادکست نگویید ، همچنین زمان زیادی را برای یک پادکست استفاده نکنید ، سعی کنید پادکست های شما جالب و در زمان کوتاهی ساخته شود ، همینطور باقی مطالب را در پادکست های بعدی آموزش دهید. با این کار هم مورد توجه موتورهای جست و جو قرار میگیرید و هم علاقه مندان بیشتری را برای مطالب خود خواهید داشت.
مهمان داشته باشید :
از افراد شناخته شده و یا کسانی که در رابطه با نوع فعالیت های شما دارای سرگذشت و داستان های جالبی هستند در ساخت پادکست های خود استفاده کنید. سعی کنید با افراد مطرح مصاحبه کرده و در پادکست های خود صدای آنان را نیز استفاده کنید. با این کار علاقه مندان و کسانی که با فرد هم آشنایی دارند توجهشان به پادکست های شما جلب خواهد شد.
با مصاحبه و بیان سرگذشت زندگی افراد موفق میتوانید به پادکست های بیشتری بپردازید ، همچنین به دلیل اینکه این نوع تولید محتوا بسیار جالب خواهد بود امتیازات بسیار ویژه ای از موتورهای جست و جو خواهید داشت ، ترافیک بیشتر و بازدید فوق العاده ای نیز از طریق تقویت سئو پادکست ها نصیب وب سایت شما خواهد شد. از افراد شناخته شده بخواهید داستان موفقیتشان را برای شما و مخاطبین پادکست های شما بیان کنند.
از مخاطبین سوال کنید :
برای اینکه پادکست های تولیدی شما شنیده شود ، از مخاطبین خود سوال کنید چه نوع پادکست هایی را نیاز دارند ؟ با توجه به نیاز مخاطبین خود در نظر بگیرید باید چه نوع محتوایی تولید کنید ؟ شنونده های شما مخاطبین شما هستند همیشه باید به نظر آنان احترام بگذارید و سعی کنید نیازهای آنان را رفع کنید.
راه های تولید محتوای صوتی بسیاری در فضای اینترنت وجود دارد اما مخاطبین شما کسانی هستند که با شغل و حرفه شما آشنایی دارند و یا محتوای شما برای آنان نیز ممکن است سودمند باشد ، با تهیه پرسش نامه و نظرسنجی های اینترنتی میتوانید از نیاز کاربران خود در تولید محتوای صوتی فارسی استفاده کنید.
تفاوت های پادکست با رادیو چیست؟
نیازی به زمانبندی ندارد :
یکی از تفاوت های اصلی پادکست ها با رادیو در این است که مانند رادیو شما برای گوش دادن به موضوع دلخواه خود نیازی به زمانی تعیین شده نخواهید داشت. این یکی از مشکلاتی است که در ارتباط با رادیو وجود دارد. پادکست ها را هر زمان که بخواهید میتوانید گوش دهید ، و مانند رادیو محدودیتی برای شنیده شدن نخواهید داشت.
استفاده از پادکست بسیار مناسب کسانی که به دلیل مشغله های روزانه قادر نیستند در زمانی خاص به رادیو گوش دهند. استفاده بدون محدودیت زمانی و همچنین بدون محدودیت دفعات پخش یکی از بهترین مزیت های ساخت پادکست است. بسیاری از افراد حتی میتوانند در زمان های تلف شده مانند زمان هایی که در اتوبوس ها یا در مترو دارند به پادکست های شما گوش دهند. در ساخت پادکست شما محدودیت های بسیاری را نخواهید داشت که این موارد بیشتر در ادامه مقاله برررسی خواهند شد.
محدودیت زمانی ندارد :
یکی از دیگر تفاوت های پادکست با رادیو در این است که در ارتباطات رادیویی و ساخت برنامه های رادیویی شما باید محدودیت زمانی را رعایت کنید. مثلا ممکن است به شما زمانی حدود 30 دقیقه زمان بدهند. شما باید در همین 30 دقیقه برنامه خود را تمام کنید. گاهی مجبور میشوید قبل از اینکه اطلاعات کامل را به مخاطب برسانید برنامه را تمام کنید و گاهی نیز ممکن است پیش بیاید که زمان زیادی را مجبور باشید تلف کنید تا زمانی که در اختیار شما قرار گرفته به پایان برسد.
این گونه محدودیت ها در تولید محتوای صوتی فارسی مطرح نیست. شما میتوانید پادکستی چند ثانیه ای تولید کنید یا پادکستی یک ساعته ، این کاملا بستگی به شما خواهد داشت. هر زمان که احساس کنید حق مطلب را ادا کرده اید ، میتوانید ضبط را متوقف کنید. نداشتن محدودیت های زمانی برای سازنده های برنامه های رادیویی دغدغه ای بسیار حائز اهمیت است. در این مورد شما هرگز دچار اتلاف وقت یا کمبود زمان نخواهید داشت.
در اختیار است :
شاید شما هنگام شنیدن یکی برنامه رادیویی متوجه بخشی از گفت و گو یا برنامه دلخواه خود نشوید. در اینجا ما به شما شنیدن پادکست را توصیه میکنیم در این روش شما قادر هستید بدون نیاز به اتصال مجدد به اینترنت ، محتوای خود را به جلو برده و یا چند دقیقه ای به عقب بروید. بدون شک یکی از بهترین مزیت های پادکست نسبت به رادیو در این است که شما قادر به کنترل آن هستید.
بعضی ها از قابلیت ضبط در رادیو برای رفع این مشکل استفاده میکردند باید ذکر کرد که این کار به مرور زمان باعث افت کیفیت و یا حتی از دست دادن بخشی از برنامه های رادیویی می شد. پادکست نیازی به ضبط مجدد نداشته و با حجمی بسیار کم همیشه در اختیار علاقه مندان خود است.
مخاطبین بیشتر :
یکی دیگر از تفاوت های پادکست با رادیو در مخاطبین آن است. بیشتر مخاطبین رادیو افراد مسن که بیشتر اوقات را در ماشین خود میگذرانند است و این به معنای این است بعضی از مخاطبین حتی نیمی از برنامه های رادیو را ممکن است از دست بدهند. و یا اصلا به محتوای گفتاری رادیو توجهی نکنند.
این در حالی است که مخاطبین پادکست ها غالبا افرادی جوان و تحصیلکرده هستند. استفاده از پادکست یکی از بهترین روش های بالا بردن سطح اطلاعاتی افراد است. به همین دلیل بسیاری از جوانان از علاقه مندان و شنوندگان پادکست ها هستند. و حتی پادکست ها میتواند شروع یک استارت آپ برای یک موفقیت باشد.
نکاتی بسیار مهم در تهیه پادکست فارسی
عکس مناسب :
استفاده از تصاویری واقعی و با کیفیت میتواند بهترین راهنمای کاربران برای گوش دادن به پادکست های شما باشد. تصویر پادکست باید به گونه ای جذاب باشد که با اولین نگاه توجه کاربران را به خود جلب کند. همچنین نباید از تصاویر زشت و زننده برای جذب کاربران استفاده شود. استفاده از تصاویر زننده و مستهجن میتواند اعتبار محتوا و وب سایت شما را هم در نظر کاربران و هم در نظر موتورهای جست و جو زیر سوال ببرد. تصویر باید واقعی ، با کیفیت و مرتبط با محتوای شما باشد.
هیچ گاه سعی نکنید از تصاویر دروغین برای شنیده شدن استاده کنید ، این کار فقط و فقط به ضرر شما تمام خواهد شد. تصاویر ایده آل باید حداقل دارای سایز 1400*1400 و حداکثر دارای سایز 3000*3000 پیکسل و با حجمی استاندارد در قالب فرمت های JPG یا PNG باشند. میتوانید برای نمونه تصاویر پادکست های پرطرفدار را مشاهده کرده و بعد اقدام به ساخت تصاویر پادکست های خود بزنید.
شما در حال مطالعه مقاله پادکست فارسی هستید
عناوین جذاب :
استفاده صحیح از نام های مرتبط و جذاب برای کاربران یکی دیگر از فاکتورهای انتخاب پادکست توسط کاربران است. باید نزدیک ترین و مرتبط ترین عنوان را برای پادکست های تولیدی خود استفاده کنید. استفاده از عناوین جذاب باعث میشود شما به حد کافی در موتورهای جست و جو دیده شوید.
و با یک انتخاب صحیح پادکست خود را به بهترین شکل ممکن شنیده شده و پرطرفدار کنید. عناوین با کیفیت با استفاده از کلمات کلیدی معتبر میتواند رتبه وب سایت شما را بسیار تحت تاثیر قرار دهد و حتی وبلاگ یا وب سایت شما را به عنوان منبعی معتبر در تولید پادکست شناساند.
توضیحات مناسب :
داشتن توضیحاتی مناسب میتواند کاربران بسیاری را به محتوای شما هدایت کند. تهیه و استفاده از یک محتوای کلیدی و کار شده در توضیحات پادکست ها نقش بسزایی در شنیده شدن محتوای صوتی شما خواهد داشت. البته استفاده از کلمات کلیدی پر کاربرد باید در حد متعادل باشد. اینکه از توضیحات دروغین فقط برای جذب کاربران استفاده کنید اعتماد کاربران و مخاطبین شما را از شما سلب خواهد کرد. سعی کنید از توضیحاتی کوتاه و کلیدی در پادکست ها استفاده کنید.
گوینده :
صدایی رسا برای گوینده پادکست بسیار مهم است. اگر لحنی آرام و دلنشین نداشته باشید پادکست شما نتیجه دلخواه را نخواهد داد. همچنین سعی کنید در انتها یا ابتدای پادکست برای جلوگیری از کپی محتوای خود توسط دیگران حتما نام فرد گوینده را ذکر کنید.
برای تولید محتوایی شناخته شده و تاثیر گذار باید بتوانید از منابعی مطمئن و قابل اعتماد استفاده کرده و همچنین فرد گوینده علاوه بر تسلط بر گویندگی و لحنی مناسب ، معرفی شده و توسط مخاطبین شما شناخته شوند. برای داشتن یک محتوای صوتی ارزشمند باید از گوینده ای با تسلط بالا استفاده کرد و همچنین محتوایی با کیفیت بالا و صدا گذاری مناسب بر ارزشمندی محتوا می افزاید.
زمان :
برنامه ریزی و زمانبندی صحیح در پخش پادکست های سریالی بسیار مهم است. اینکه شما هر روز زمانی را مثلا یک ساعت برای تولید پادکست های خود در نظر بگیرید ، ممکن است باعث شود عده ای از مخاطبین شما دسترسی نداشته باشند و این باعث شود علاقه مندان به کار شما کم شده و یا مخاطبین دلسرد شوند.
سعی کنید زمان بندی دقیقی برای تولید و پخش پادکست های خود داشته باشید. برای مثال هر هفته دو یا سه پادکست با کیفیت یک ساعت و یا با زمانی کمتر تولید کنید تا کسانی که به هر دلیلی نتوانستند پادکست های شما را گوش دهند ، پادکست های زیادی برای گوش دادن نداشته باشند.
شما در حال مطالعه مقاله پادکست فارسی هستید
جمع بندی مطلب
برای تولید پادکست های فارسی سعی کنید از سرویس هایی که زبان فارسی را پشتیبانی میکنند استفاده کنید. پادکست یا همان محتوای صوتی باعث خواهد شد شنوندگان شما بیشتر شده و این باعث رونق کسب و کار شما میشود. همچنین در ساخت انواع پادکست حتما نکات مهم ذکر شده را رعایت کنید. گویندگی در تولید پادکست بسیار مهم است و صدایی رسا و لحنی آرام و دلنشین میخواهد.
همچنین باید نام گوینده در ابتدا یا انتهای پادکست بیان شود. برای جلوگیری از دلسردی علاقه مندان خود حتما فاصله زمانی مطرح را برای تولید محتوای صوتی فارسی رعایت کنید. شما با تولید پادکست میتوانید تعداد مخاطبین و علاقه مندان خود را بیشتر کنید. همچنین پادکست میتواند در هر مکانی دسترسی داشته باشید و به پادکست های خود گوش دهید. پادکست نوعی از محتوای صوتی است که هیچ گونه نیازی به اتصال به اینترنت نداشته و کاربران به راحتی میتوانند به پادکست ها گوش دهند.
زمان پادکست بسیار مهم است باید طول پادکست ها را مدیریت کرده و از تولید پادکست های طولانی جدا خودداری کنید. همچنین لازم به توضیح است که پادکست رادیو نبوده و تفاوت های بسیاری با محتوای رادیویی داشته از جمله این تفاوت میتوان به نیاز نداشتن به زمانی مشخص برای تولید محتوا
نداشتن محدودیت های زمانی برای تولید ، در محتوای رادیویی ممکن است شما ده دقیقه زمان برای تولید داشته باشید و در این ده دقیقه امکان از دست رفتن زمان در موقعیت های ناگهانی ، و یا باعث شود زمانی اضافه داشته باشید تا محتوای خود را منتقل کنید. در تولید پادکست شما با اینگونه موارد رو به رو نخواهید شد. همچنین در تولید پادکست ها مدیریت همه جانبه محتوا با شماست.
ساخت محتوای صوتی دارای مزایایی است که میتوان به :
سهولت در انجام کار ، عدم نیاز به تخصیص دادن زمانی خاص برای شما و مخاطبین خود ، عدم نیاز به اتصال مجدد به شبکه اینترنت ، هزینه ای پایین تر نسبت به تولید انواع محتواهای دیگر ، همچنین داشتن زمان بدون محدودیت برای تولید اشاره کرد.
شما میتوانید هر روز محتوای صوتی تهیه کرده و در اختیار کاربران خود قرار دهید و یا یک هفته فاصله در تولید محتوای خود داشته باشید. همچنین چون محتوای صوتی پادکست به نوعی سخنرانی شناخته میشود ، مهارت سخنوری شما بسیار تقویت شده و ارتباطات بسیار نزدیکی با کاربران خود خواهید داشت.
نکاتی برای تولید محتوای مورد علاقه کاربران شما :
شخصیت علاقه مندان خود را بسنجید ، مثلا برای تولید محتوا برای هنرمندان نمیتوانید محتوایی تولید کنید که در حوزه کامپیوتر و تکنولوژی مطرح باشد. از مخاطبین خود پرس و جو علاقه مندان به تولید کدام محتوا هستند. با این کار علاوه بر حفظ مخاطبین خود ، به علایق آنان احترام گذاشته و باعث افزایش مخاطبین خود خواهید شد.
ابزارهای کار خود را مشخص کنید سعی کنید با کمترین امکانات بیشترین تولید محتوای با کیفیت را داشته باشید. استفاده از تجهیزاتی گران و حرفه ای یا استفاده از ابزاری بی کیفیت هر چند گران نقش بسزایی در تولید محتوا و جذب مخاطب خواهد داشت.
برای تولید پادکست لازم است که ایده هایی جدید و نوآوری داشته باشید ، هدف اصلی خود را برای تولید محتوا در نظر بگیرید و همچنین سعی کنید خلاقیتب سیاری در حوزه تولیدی خود داشته باشید. مثلا از مهمانان شناخته شده در تولید پادکست دعوت کنید.
با مهمانان مصاحبه کرده و از تجربیات آنان در تولید محتوای خود استفاده کنید این کار باعث خواهد شد علاقه مندان افراد شناخته شده جذب پادکست های شما شوند و به تعداد کاربران شما روز به روز افروده شود. همچنین سعی کنید از محتواهای با کیفیت حتی قدیمی خود استفاده کنید این کار باعث شده مخاطبین جدید محتوای قدیمی شما را شناخته و بهتر بتوانند با کسب و کار شما آشنا شوند.
همچنین ساخت پادکست های سریالی نقش بسیار مهمی در تولید محتوا دارد. سعی کنید از محتواهای سریالی استفاده کرده و برای حفظ مخاطبین خود تلاش کنید ، اینکه شما یک محتوای چند ساعته تولید کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهید شاید در نظر خیلی ها مناسب نباشد سعی کنید از محتواهای کوتاه تر و دنباله دار استفاده کنید و با هر بار تولید تمام قوانین سئو محتوا را رعایت کنید.