
در حالی که نرخ دلار با عقبنشینی جزئی همراه شده، بازار خودرو همچنان در کشوقوس تغییرات قیمت است.
شایانیوز- در حالی که نرخ ارز طی ۲۴ ساعت گذشته با افتی ملایم همراه بوده، بازار خودرو همچنان رفتاری نامتوازن و بعضاً متناقض با دلار از خود نشان میدهد. رصد بازار و دادههای بهروز وبسایتهای معتبر حاکی از آن است که کاهش محدود قیمت دلار نتوانسته تأثیر محسوسی بر روند قیمتگذاری خودروها بگذارد.
این بیتفاوتی بازار را میتوان حاصل بیاعتمادی گسترده فعالان اقتصادی نسبت به ثبات نرخ ارز دانست؛ شرایطی که بازار را در وضعیت «تردید و انتظار» نگاه داشته است؛ نه میل به رشد محسوس دارد و نه توان کاهش معنادار را نشان میدهد.
از سوی دیگر، عرضه محدود و قطرهچکانی خودرو توسط خودروسازان، در کنار توقف برخی فروشهای فوقالعاده، موجب شده تا دوباره تپش قیمت در بازار آزاد شدت بگیرد. در این میان، مدلهایی چون پژو 207، دنا پلاس و شاهین بیش از سایرین در کانون نوسانات قرار گرفتهاند.
تا زمانی که دولت و بانک مرکزی نتوانند سیگنالهای اقتصادی شفاف و پایدار به بازار مخابره کنند، هم دلار در بلاتکلیفی خواهد ماند و هم بازار خودرو با بیثباتی ادامه مسیر خواهد داد؛ بازاری که بیش از آنکه با دادههای علمی و واقعی هدایت شود، بر پایه پیشبینیها و گمانهزنیها حرکت میکند.
نوسانات قیمت خودروهای داخلی
بازار خودروهای داخلی امروز با نوساناتی تا ۱۴ میلیون تومان همراه بود:
سورن پلاس (XU7P) که بر پلتفرم پژو ۴۰۵ توسعه یافته، امروز با افت ۲ میلیون تومانی، به 707 میلیون تومان رسید.
پژو 207 دندهای پانوراما با کاهش 5 میلیون تومانی، اکنون با قیمت 902 میلیون تومان در بازار معامله میشود. این در حالی است که قیمت کارخانه این مدل 684 میلیون و 92 هزار تومان اعلام شده و اختلاف بیش از 217 میلیون تومان بین بازار و کارخانه به چشم میخورد.
شاهین GL مدل 1404 نیز کاهش 4.5 میلیون تومانی را تجربه کرد و اکنون با نرخ 820 میلیون و 500 هزار تومان به فروش میرسد.
در مقابل، وانت زامیاد (رادیال) برخلاف روند کاهشی نرخ ارز، با افزایش 14 میلیون تومانی، به 707 میلیون تومان رسید.
بازار خودروهای مونتاژی؛ رشد آرام، اما معنادار قیمتها
نوسانات قیمتی در بین خودروهای مونتاژی محدودتر بوده، اما برخی مدلها با رشد چشمگیری مواجه شدهاند:
لوکانو ال 7، کراساوور دو دیفرانسیل با موتور توربوشارژ، امروز با جهش 90 میلیون تومانی، رکورددار افزایش قیمت شد و اکنون در محدوده 2 میلیارد و 900 میلیون تومان قرار دارد.
کیامسی T8 برخلاف روند صعودی دیگر مدلها، امروز 30 میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و با نرخ 1 میلیارد و 980 میلیون تومان در بازار عرضه میشود.
تیگو 7 پرمیوم، یکی از گزینههای محبوب در بازار خودروهای چینی، امروز 40 میلیون تومان گرانتر شد و به 2 میلیارد و 380 میلیون تومان رسید.
فیدلیتی الیت (5 نفره) از برند بهمن موتور نیز با رشد ملایم 10 میلیون تومانی، حالا در محدوده 2 میلیارد و 140 میلیون تومان معامله میشود.
بازاری در حالت تعلیق
بازار خودرو، بهویژه در شرایط فعلی، بیش از همیشه به تصمیمات سیاستگذاران اقتصادی چشم دوخته است. نبود ثبات در نرخ ارز، عرضه محدود خودرو و سیگنالهای مبهم اقتصادی باعث شده تا قیمتها بیشتر از منطق، از حس عمومی بازار تبعیت کنند. تا زمانی که اصلاحات ساختاری و اعتمادسازی شکل نگیرد، نه بازار خودرو آرام خواهد گرفت و نه دلار روی یک نرخ ثابت خواهد ایستاد.