در بازار خودرو ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴، دچار نوسانات قابل توجهی بود؛ رکود تورمی، بیاعتمادی و کاهش نرخ دلار از دلایل اصلی این نوساناتاند.
شایانیوز- بازار خودرو امروز شاهد نوسانات قیمتی قابلتوجهی بود؛ بهویژه در میان محصولات داخلی که دامنه کاهش قیمت در برخی مدلها تا ۱۲ میلیون تومان نیز رسید. این در حالی است که خودروهای مونتاژی تغییرات محدودتری را تجربه کردند و تنها چند مدل با افزایش یا کاهش محسوس همراه بودند.
کارشناسان علت اصلی این نوسانات را کاهش جزئی نرخ دلار و همچنین تثبیت نسبی فضای روانی بازار عنوان میکنند؛ با این حال، بازار همچنان درگیر رکود تورمی است. کاهش قدرت خرید، بیاعتمادی به آینده اقتصادی و نبود چشمانداز مشخص، سبب شده خریداران از ورود به معاملات خودداری کنند؛ بهطوریکه حتی ثبات نسبی در نرخ ارز هم نتوانسته موتور بازار را روشن کند.
قیمت خودروهای داخلی؛ ریزش تا ۱۲ میلیون تومان
در میان محصولات داخلی، دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) صدرنشین کاهش قیمت بود و با افت ۱۲ میلیون تومانی، به یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان رسید. این خودرو اخیراً در طرح فروش فوقالعاده ایرانخودرو نیز عرضه شده است.
پژو 207 اتوماتیک پانوراما هم با افتی جزئیتر، حدود یک میلیون تومان ارزان شد و اکنون با قیمت یک میلیارد و ۴۲ میلیون تومان در بازار معامله میشود.
شاهین G (مدل سانروفدار) امروز کاهش قیمت چشمگیری داشت؛ ۹ میلیون تومان پایینتر از روز گذشته و با قیمت ۹۱۳ میلیون تومان در بازار معامله شد. اختلاف این عدد با قیمت کارخانه (۵۹۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان) به بیش از ۳۲۱ میلیون تومان میرسد.
کوییک GX مدل ۱۴۰۴ هم با کاهش ۳ میلیون تومانی به محدوده ۴۹۶ میلیون تومان بازگشت.
قیمت خودروهای مونتاژی؛ نوسانات محدود اما معنادار
بازار خودروهای مونتاژی امروز آرامتر از داخلیها بود اما چند مدل برجسته از این قاعده مستثنا شدند.
چانگان CS55 مدل ۲۰۲۴ که یکی از محصولات پرتقاضای سایپاست، با ریزش سنگین ۹۰ میلیون تومانی، اکنون در محدوده دو میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان قرار گرفته است.
در مقابل، تیگو ۷ پرومکس با رشد ۲۰ میلیون تومانی دوباره به سطح دو میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان بازگشت. این کراساوور یکی از رقبای اصلی جک S5 و فیدلیتی در بازار محسوب میشود.
بک X3 نیز امروز با افزایش قیمت ۱۴ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان رسید. قیمت کارخانهای این خودرو یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان است که نشاندهنده شکاف ۲۸۰ میلیون تومانی با نرخ بازار آزاد است.
لاماری ایما مدل ۱۴۰۴ هم در ادامه روند نزولی روزهای اخیر، با افت ۵ میلیون تومانی به دو میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان رسید.
بازار خودرو ایران با وجود افتوخیزهای قیمتی، همچنان در سایه رکود و بلاتکلیفی به سر میبرد. اگرچه نوسانات امروز میتواند بهعنوان فرصتی برای خریداران تلقی شود، اما جو بیاعتمادی و چشمانداز نامشخص اقتصاد، همچنان بزرگترین مانع برای بازگشت رونق به بازار خودرو است.