عملکرد سافت استارتر دقیقا چیست ؟
در لحظه راه اندازی 2 نوع تنش ایجاد می شود الف) تنش های الکتریکی ب) تنش های
مکانیکی روی شفت موتور در اثر گشتاور راه اندازی بالا حال سافت استارتر در لحظه راه
اندازی ولتاژ را با یک شیب ملایمی به موتور می رساند و این باعث میشود اولا جریان
اولیه موتور که در حالت عادی تا 8 برابر جریان نامی هم می رسد حداکثر تا 3 برابر جریان
نامی محدود شود دوما به دلیل اینکه موتور کم کم به دور نامی می رسد بنابراین در
لحظات راه اندازی گشتاور آن کاملا کنترل و محدود می شود و تنش های مکانیکی روی
شفت کاهش پیدا می کند .به عبارت خیلی ساده در سافت استارتر توسط علم الکترونیک
قدرت کاری انجام می شود که موتور به تدریج به توان نامی خود برسد در واقع موتور به
محض برق دار شدن تمایل دارد با قدرت نامی کار کند و اگر ما سطح ولتاژ رو کاهش
بدهیم برای اینکه باز بتواند با توان نامی کار کند باید جریان بیشتری را بکشد چون توان
از حاصل ضرب ولتاژ در جریان حاصل می شود حال توانایی سافت استارتر در این موضوع
است که علاوه بر اینکه ولتاژ را با یک شیب ملایم به موتور تزریق می کند اجازه نمی دهد
جریان کشی اولیه موتور از یک حدی بالاتر برود و در نتیجه به تدریج به توان و دور نامی
خود می رسد .
منبع:کتاب بررسی تخصصی مدارات سافت استارتر ATS48
عملکرد سافت استارتر دقیقا چیست ؟