تعرفه محتوا یا همان بهایی که برای تولید هر محتوا در نظر گرفته میشود، به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله اینکه محتوای درخواستی ما از چه نوعی باشد، چه استانداردی از محتوا را میخواهیم و … برای پی بردن به این موضوع با ما همراه باشید.
تعرفه تولیدم حتوای هدفمند در تیم هشت به حدی بهینه است که بسیاری از همکاران و سایت های مشابه از خدمات ما استفاده می نمایند.
چناچه باور این موضع برایتان سخت است برای مشاهده لیست قیمت ها اینجا کلیک نموده و خودتان با سایر وب سایت و شرکت های همکار مقایسه نمایید.
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:
محتوا چیست؟
محتوا چگونه تولید میشود؟
تعرفه تولید محتوا چگونه محاسبه میشود؟
[/stextbox]
تعریف محتوا
قبل از اینکه درباره «تعرفه محتوا» خود واژه محتوا آشنا شویم و بدانیم چه انواعی دارد. هر اتفاقی که در اطراف ما رخ میدهد و دارای پیام است، محتوا نامیده میشود. مثلا تصاویر و خط و خطوطی که غارنشینان از خود به جای گذاشته اند محتواست. محتوا در طول تاریخ بر حسب پیشرفت امکانات زندگی تغییر کرده است. یک روز از طریق آتش و دود بود. یک روز با اشکال هیروگلیف بر روی پاپیروس و کم کم دستگاه چاپ و رادیو … این روزها اینترنت.
اینترنت امروزه همه زندگی را در بر گرفته و انواع و اقسام اطلاعات را در اختیار مردم قرار میدهد. از طریق شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها، سایت ها و … هر گونه از مطلب و فایل که در فضای مجازی، اینترنت و شبکه انتشار داده میشود هم نوعی از محتوا است که محتوای اینترنتی نامیده میشود؛ از صوت و فیلم و عکس تا نوشتههای چند خطی گوشه و کنار صفحات اینترنت. محتوا انواع گوناگون دارد که به اختصار آنها را توضیح میدهیم.
محتوای صوتی یا شنیداری:
اعم از موسیقی، پادکست و فایل های رادیویی میباشند که جز این دسته قرار میگیرند.
محتوای دیداری:
عکس ها، پوسترها و انواع تصاویر متحرک جز این گروه هستند. این دسته از محتوا طرفداران بسیاری دارد که از محبوبترین آنها میتوان به اینفوگرافیک اشاره کرد که در مقاله های آموزشی هم کاربرد بسیار دارد. اینفوگرافیک یک صفحه اطلاعاتی از عکس، نمودار، دیاگرام و نوشته است که هدفش انتقال اطلاعات در زمان کوتاه میباشد.
اسلایدشیرها:
تصاویری هستند که به صورت اسلاید در کنار هم در یک فایل قرار میگیرند و به همراه متن ارائه میشوند. به نوعی به پاورپوینت شباهت دارد. این سبک محتوا در ایران چندان باب نیست. بیشتر در میان اروپاییها و آمریکاییها مورد توجه است.
ویدئو و فیلم ها:
این محتوا هم از گونههای پرطرفدار اینترنتی است؛ چرا که از طریق چشم اطلاعات بسیار بیشتر قابل ادراک است و مخاطب خیلی راحتتر با آن ارتباط برقرار میکند.
محتوای ترکیبی:
این محتوا میتواند ترکیبی از محتواهای مختلف باشد.
محتوای نوشتاری یا متنی:
این محتوا دو نوع کوتاه و بلند دارد. محتوای بلند معمولا فایل پی دی اف (PDF) است که در سایتهایی که مقالات یا مطالب علمی را ارائه میکنند قرار میگیرد. محتوای کوتاه نوشتاری برای متنهای مختلف در قسمتهای متعدد سایتها استفاده میشود. در ادامه توضیحات بیشتری درباره محتوای نوشتاری خواهم داد.
روش تولید محتوا
محتوا را هر کس میتواند تولید کند اما اینترنت و شبکه حدی از استاندارد را با استفاده از الگوریتم های پیچیده برای اعتبارسنجی و بالا آوردن مطالب دارد. این اعتبارسنجی و ارزیابی محتوا، سئو نامیده میشود که روش خاص خود را دارد. مهندسین خاصی هم در این زمینه فعالیت میکنند که تخصصشان سئو و هماهنگی سایت با الگوریتم های پیچیده سئو است. اگر استانداردهای مطالب یک سایت به استانداردهای سئو نزدیک باشد، موارد زیر در سایت مذکور بهبود مییابد؛
- افزایش بازدید سایت
- برندسازی
- بالا رفتن ترافیک وبلاگ و سایت
- بهبود رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو
- بالا بردن آمار فروش محصولات
- ابزاری مناسب برای تبلیغات
پس با این اوصاف با اینکه دسترسی به اینترنت و گذاشتن مطلب در آن به راحتی در اختیار همگان است، اما هر مطلبی به آن اندازه ارزشمند نیست که موتورهای جستجو آنها را در اول لیست خود قرار دهند. برای تولید این گونه از محتوا نکاتی را باید رعایت کرد. اگر چه شما خودتان میتوانید محتواهایتان را تولید کنید اما سایتهایی هستند که محتواها را، در انواع مختلف تولید کرده و به فروش میرسانند. شاید شما بخواهید خریدار یک محتوا باشید یا تولیدکننده آن.
برای تولید محتوا نکات زیر رعایت میشود:
- در نظر گرفتن موضوع خاص
- استفاده از کلمات کلیدی به جا و مناسب
- عنوان کاملا هماهنگ با موضوع و بیان کننده اصل مطلب
- رصد و ارزیابی سایت های پرمخاطب در آن موضوع
- مخاطب شناسی آن موضوع
- تولید محتوا به صورت تخصصی نه سطحی
- ارجح دانستن کیفیت به کمیت
- رعایت سئوی تولید محتوا
- در نظر گرفتن نکات نگارشی و ویرایشی
- و …
این موضوع را باید در نظر داشته باشید که نکات ارائه شده در بالا، برای تمامی انواع محتوا است و با توجه به محتوای انتخابی بعضی از آن نکات محلی از اعراب ندارند. مثلا رعایت اصول نگارشی و ویرایشی برای تولید محتوای متنیست.
روش محاسبه تعرفه تولید محتوا
عوامل مختلفی بر روش محاسبه این تعرفه تأثیرگذار است. اینکه ما چه نوع محتوایی را بخواهیم از مهمترین علت ها است. هزینه تولید یک پوستر با یک اینفوگرافیک یا موشنگرافیک متفاوت است. چون زمانی که صرف تولید آنها میشود، با هم فرق دارد.
مورد بعدی که در این مسئله تأثیرگذار است، تعداد محتوای درخواستیست. اگر محتوای ما به صورت تک باشد، هزینه آن بیشتر از زمانیست که در تعداد بالا، محتوا را سفارش میدهیم. سایت هایی هستند که در این زمینه تولید محتوا میکنند.
آنها برای خود پکهای متفاوتی را تعریف میکنند که با توجه به نوع درخواست شما، برایتان هزینه تعریف میشود. با این حساب، نوع محتوا، تعداد محتوای درخواستی و سایت یا شخصی که به آن سفارش میدهید بر قیمت تأثیرگذار است.
از سوی دیگر، هر چه محتوای سفارشی ما تخصصی تر و آکادمی کتر باشد، تعرفه تولید آن بالاتر میرود چون ممکن است نیاز به استفاده از منابع مرجع یا زبان اصلی که نیاز به ترجمه دارند، در جستجو و تولید محتوای خود بشوند. همچنین نیارمند ویرایشهای خاصتر و روش تولید متفاوتی… باشد.
نتیجه گیری
برای محاسبه تعرفه محتوا اینکه بدانیم برای تولید آن چه مراحلی طی میشود و چه عواملی بر آن اثرگذار است جز نکاتیست که باید به آن توجه کرد. همانطور که میدانید یک محتوا هر چیزیست که پیامی را منتقل میکند.
میتواند یک دستنوشته کاغذی باشد یا یک محتوای دیجیتالی. برای تولید یک محتوا، خاص بودن موضوع، داشتن عنوان متناسب با اصل مطلب، هماهنگی محتوا با سئوی سایت، سطح تخصصی محتوا، مخاطبشناسی برای تولید محتوا و… رعایت میشود.
رعایت این اصول خود زمانبر و هزینهبر است. از طرفی اینکه شما چه محتوایی یعنی اینکه از کدام نوع محتوا باشد را سفارش دهید در قیمت آن موثر است. سایتهای تولید و فروش محتوا هزینههای متفاوتی را برای هر کدام در نظر میگیرند. از سوی دیگر تعداد محتوای درخواستی هم مهم است. تولید محتوا در تعداد بالاتر در پکهای ارائه شده توسط سایتها عاملی بر کاهش قیمت تک آن است.
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
اگر مایل به دریافت مشاوره رایگان در زمینه تولید محتواهای هدفمند و تضمین شده هستید با ما در تیم هشت تماس بگیرید.
09120647344
[/stextbox]