در مقاله که پیش روی دارید ما سعی بر ان داریم، تا شما را با اصول تولید محتوای الکترونیکی که امروزه بسیار کاربردی و مورد نیاز است، اشنا کنیم. تا با صرف کمترین هزینه و وقت بتوانید محتوای الکترونیکی خودتان که شامل محتوای آموزشی ، علمی ، فرهنگی ، ورزشی و یا غیره است را درست کنید .
برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه تولید محتوای هدفمند و تضمین شده با شماره زیر در تماس باشید
09120647344
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:
آیا اصول پنج گانه در تولید محتوا الکترونیکی را می شناسید؟
با 12 گام طراحی تولید محتوای اموزشی آشنایی دارید؟
[/stextbox]
تولید محتوای الکترونیکی به صورت گروهی
در فرایند تولید محتواهای الکترونیکی این نکته را شما باید توجه داشته باشید که این فرایند کاملا تیمی و بصورت گروهی باید انجام شود و با تقسیم کردن وظایف بین افراد متخصص، کار بسیار سریع تر و حرفه ای تر صورت می پذیرد.
اما گاهی یک فردی که می خواهد یک محتوای الکترونیکی ایجاد کند بعنوان مثال یک معلم باشد و برای دانش اموزان کلاسش بخواهد یک محتوای چند رسانه ای طراحی و تولید کند، ولی امکان به خدمت گرفتن افراد متخصص مختلف را نداشته باشد، یا ممکن است بدلیل هزینه ها و شرایطی که دارند، از پس هزینه های ان نتواند براید.
بنابراین ما در این مقاله سعی بر ان داریم تا شما را با اصول و قواعد کلی و حاکم بر تولید محتوای الکترونیکی اشنا کنیم تا خودتان بتوانید در اسرع وقت محتوای مورد نظر خودتان را طراحی و تولید کنید . تا انتهای این مطلب همراه ما شوید.
ممکن است در نگاه اول، اصول و قواعد تولید محتوای الکترونیکی را، که از جایی شنیده اید، در نظرتان، سخت جلوه کند، شما به این می اندیشید که نمیتوانید از پس آن برآیید و حتما به افراد متخصص و خبره در این حیطه نیاز است. شما با خواندن این مقاله به اشتباه خود پی می برید، ما در این مقاله این اصول و قواعد را در 12 گام برای شما دسته بندی کرده ایم، تا شما با شناخت هر گام بتوانید کل فرایند را برای خودتان تقسیم بندی کنید و مورد کنترل قراردهید .
آیا اصول پنج گانه در تولید محتوا الکترونیکی را می شناسید؟
همچنین رعایت این پنج اصل در تولید محتوا الکترونیکی، بسیار ضروری می باشد. این 5 اصل شامل :
1 _ تعادل : یعنی در عناصر و ساختار تشکیل دهنده محتوا که در یک اسلاید هست ، توازن و هماهنگی دیده شود .
2 _ ساده بودن و کارا بودن : محتوای مورد نظر خود را بصورت مختصر ، نوشته ها دارای زبان ساده و کوتاه باشند ، در تعداد رنگ ها و تنوع انها یک چهار چوب مشخصی داشته باشند و محدود باشند .
3 _ تاکید کردن : روی قسمت و یا موضوعی که تاکید بیشتری دارید تفاوت محسوسی (نظیر پررنگ کردن یا تغییر رنگ) ایجاد کنید که قابل شناسایی راحت تری باشد .
4 _ وجود فضای خالی : فضاهای خالی را هر اسلاید را در نظر بگیریم و انرا رعایت کنیم .
5 _ هماهنگی و وجود وحدت : تمام اجزا و عناصر محتوای مورد نظر بر روی یک هدف مشخص و یک موضوع تاکید داشته باشند و نهایتا به سوی ان ختم شوند .
با 12 گام طراحی تولید محتوای اموزشی آشنایی دارید؟
با در نظر گرفتن این 5 اصل حالا شما را با زبانی ساده و قابل فهم با 12 تا گام طراحی تولید محتوای اموزشی اشنا میکنیم :
گام یک : با یک پرسش و سوال موضوع خود را شروع کنید.
بر خلاف افکار عمومی جامعه، این که همه ی ما به اموزش مجازی نیاز داریم ، نمی تواند دلیل خوب و کافی برای طراحی و تولید محتوای الکترونیکی باشد. چرا که این دلیل فقط جهت رفع مسئولیت از خود است و چون همه این کار را می کنند، پس ما هم لازم است مطابق با همه این کار را انجام دهیم و شروع می کنید به تولید محتوایی که در نهایت با شکست روبه رو می شود.
زیرا بدون اینکه انالیزی انجام دهید و صرفا با قبول فرض هایی جهت جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، این برنامه را شروع می کنید و در نهایت به هدفی که می خواستید دست یابی پیدا نمی کنید .
بنابراین اولین گام شما باید این سوال را از خود بپرسید که چرا مخاطبان شما به این آموزش الکترونیکی و این چنین محتوایی نیازمند هستند ، و شما با این آموزش الکترونیکی در نهایت به چه هدفی میخواهید دست بیابید.
زیرا اگر هدف خودتان را ندانید چگونه می توانید یک موضوع را به طور کامل و به صورت واحد بررسی و تجزیه تحلیل کنید. تحلیل نیاز های مخاطبان شما، این اطمینان را به شما می دهدکه فقط به خاطر داشتن اموزش الکترونیکی، شما دست به طراحی و ساخت این چنین محتوایی نکرده اید .
همچنین مانع از قرار گرفتن در مسیرهای اشتباهی که ممکن است در کل فرایند تولید محتوا با آن مواجه شوید، و بی راهه رفتن در مسیر رسیدن به هدفتان می شود. لذا ابتدا مسیر و هدف خود را به طور دقبق مشخص کنید و بعد به بقیه موارد بپردازید.
سوالات مهم
توصیه می شود در این گام، حتما برای این 3 سوال جواب داشته باشید .
1 _ مشکل و چالش مد نظر شما چیست که برای حل آن محتوای الکترونیکی می خواهید طراحی و تولید کنید ؟
2 _ در پایان به چه چیزی دست خواهید یافت؟ با این محتوا چه نتیجه ای باید بگیرید؟
3 _ محتوای الکترونیکی چگونه می تواند به مخاطبان شما که مردم و یا سازمانی می باشد، در رسیدن به هدفشان کمک کند ؟
گام دوم : مخاطب هدف خود را مشخص کنید و نیاز های آن ها را بشناسید .
شما بایستی تمام توانایی های فنی و علمی کاربران خود را بشناسید ، دانش انها و سطح انها را بدانید ، و اینکه چگونه از اطلاعاتی که شما به انها می دهید استفاده کنند، را هم بدانید . همچنین همانند اشتباه اکثر طراحان که فکر می کنند همه مخاطبانشان در یک سطح هستند و همه درک مشخص و برابری دارند، را هم نکنید.
زیرا بعضی ها سریع تر ممکن است مطلبی را در یابند و بعضی ها کند تر هستند. به عنوان مثال، تولید محتوای آموزشی که می خواهد زبان ژاپنی را یاد بدهد برای مخاطبانی که تازه می خواهند با این زبان اشنا بشوند نمی توانند همانند کسانی باشد که از قبل آشنایی با این زبان داشته اند.
گام سوم : تحلیل محتوا مورد نظر
پس از این که دلیل نیاز به تولید محتوای اموزشی خود را و مخاطبان هدف خود را شناختید، حالا نوبت ان است محتوای خود را انالیز کنید تا محتوایی درست برای مخاطبانی که پیش روی شما هستند، بوجود بیابد .
شما باید ابتدا برای مسئله ای که در گام نخست تعریف کرده اید، تحقیق کنید و اطلاعاتی بدست بیارید. ایم مطالب باید به طور ویژه و خاص معطوف به حل مسئله اولیه باشد. چرا که هدفمان این است که محتوای خودمان را تحلیل کنیم .
گام چهارم : تعیین و تنظیم اهداف یادگیری
هدف شما از این دوره اموزشی چیست ؟ نتیجه ای است از محتوایی که به مخاطبان خود ارائه کرده اید . به طور کلی چیزی است که می خواهید مخاطبانتان پس از مطالعه محتوا و دوره اموزشی الکترونیکی شما، توانایی و مهارت ان را به طور قابل قبولی، کسب کرده باشند .
تعیین این اهداف خود، چالشی بزرگی ست که برای حل این چالش بزرگ، باید مطمئن شوید اهداف مد نظرتان با معیار هایی که در زیر ارائه شده است مطابقت دارد یا خیر ؟
معین و مشخص : جامعه ب مخاطبین شما، چه کسانی هستند ؟ چه چیزی انتظارشان را می کشد ؟
قابل اندازه گیری : ایا می توان پیشرفتی که در مسیر هدفمان است اندازه گیری کرد ؟ در غیر اینصورت هدف ، هدف خوبی نیست .
در دسترس بودن : اهداف انتخابی واقع بینانه، در دسترس و مناسب با منابع موجود انتخاب کنیم .
مرتبط : ایمان داشته باشیدکه چرا این اهداف دارای ضروریت هستند و ارزش صرف وقت و تلاش را دارا می باشد.
توجه به زمان مخاطبان : ایا مخاطبان با مطالعه این محتوا می توانند به اهداف خود برسند ؟ اگر جواب این سوال خیر است، هدف انتخابی بی ارزش و غیر معقول هست .
گام پنجم : تشریح کردن برنامه اموزشی :
در این مرحله، شما باید برای سیاست های اموزش الکترونیکی تصمیم بگیرید . این سیاست ها شامل فرایند، رویکرد و نحوه ی عملکرد شما، در طی دوره اموزش از طریق محتوای الکترونیکی است، که باعث می شود، تعامل شما با مخاطبتان توسعه بیابد .
برای تعیین این سیاست ها، به این فکر کنید نوع محتوایی که می خواهید برای اموزش تولید کنید، یک واقعیت با یک مفهوم متفاوت است. همچنین تاثیر عملکردی محتوای شما به چه گونه است ؟ بهترین و موثرترین راه برای اموزش این مهارت و یا حل چالش چه می تواند باشد ؟ همچنین چگونه میتوان مطمئن شد که تمام مخاطبان در رسیدن به هدف مورد نظرمان موفق عمل کردند و به نتیجه ی دلخواهشان رسیده اند.
گام ششم : تصویر سازی محتوا :
با کمک یک استوری برد که یک طرح بصری کلی از متن ، تصویر و دیگر عناصری است که در یک صفحه به نمایش در می اید، شما می توانید متوجه شوید ایا عناصر موجود در یک صفحه با هم سازگار هستند یا خیر؟ بی دلیل وقت خود را تلف نکنید! که باعث شود در نهایت متوجه این موضوع و ناهماهنگی های موجود، شوید .
گام هفتم : انتخاب نوع فناوری مورد استفاده
برای تعیین ابزار انتشار اموزش الکترونیکی، به بررسی های سایر طراحان از شرایط موجود و ویژگی های مورد نظر، همچنین هزینه ها و در نهایت انچه که برای سیستم شما مناسب است توجه کنید . قرار نیست که یک ابزار ، برای همه درست و مناسب کار کند . همیشه همه ی جوانب را بررسی کنید.
گام هشتم : ایجاد نمونه اولیه برای محتوای خود
اکنون زمان این است جهت اطمینان از عملکرد درست و صحیح محتوای الکترونیکی، نمونه اولیه برای آن بسازید. این نمونه به شما یک دید کلی از عملکرد محتوایی که تولید کرده اید، می دهد و هم چنین مشخص می کند که چقدر در رساندن مخاطبان به اهداف مورد نظر موفق عمل کرده اید.
گام نهم : تولید نهایی دوره اموزشی محتوای مد نظرتان
پس از ساخت نمونه اولیه و تست قابلیت های فنی ان و حصول اطمینان از قابلیت های فنی ان، اکنون زمان ساخت و ایجاد دوره واقعی است . در این گام همواره باید نگاهتان به سمت هدف اصلی و مسئله مورد نظرتان باشد و اطمینان حاصل کنید همه عناصر در راستای ان هدف که از قبل مشخص شده است، می باشد .
گام دهم : ویرایش نهایی و اصلاح محتوا تولید شده:
نظرات و انتقادات مخاطبان را دریافت کنید و انرا مورد تحلیل و انالیز قرار دهید و درصدد رفع ان تلاش برایید. تا در نهایت محتوایی که تولید کرده اید عملکردش به بهترین نحو ممکن باشد .
گام یازدهم : ترویج محتوای الکترونیکی خود:
مخاطبانتان چرا به دوره اموزشی نیاز دارند!؟ چگونه می توانند به دوره محتوای الکترونیکی شما دسترسی داشته باشند ؟ ایا مخاطبانتان به این درک رسیده اند که نیاز به آموزش محتوای شما دارند ؟ شما خود مطمئن هستید که محتوایتان کاربرد دارد ایا مخاطبتان هم این را می داند؟ پاسخ همه ی این سوالات، کارهایی است که شما در گام یازدهم باید آنها را انجام دهید.
گام دوازده : اطمینان از توانایی اندازه گیری نتایج :
شما باید محتوایی تولید کنید که قابلیت اندازه گیری و بازبینی نتایج را دارا باشد. تا بتوانید میزان رضایت مندی مخاطبتان را ارزیابی کنید.همچنین بتوانید بفهمید، که چقدر وقت و هزینه های مخابانتان به نتیجه رسیده و به هدفشان رسیده اند .
در نهایت باید این حقیقت را پذیرفت که امروزه کامپیوتر ها یکی از محبوب ترین و در دسترس ترین تکنولوژی ای است که امکانات بی شماری را در اختیار افراد می گذارند. دبیران و اساتید میتوانند با بهره مندی از این فناوری پیشرفته در جهت تسهیل و ساده سازی و عمق بخشی به اموزش هایشان استفاده کنند و معلمان باید این حقیقت را دریابند جهت دسترسی و تحقق بخشیدن به اهداف گوناگون اموزشی و برنامه های اموزشی باید از روش ها و رسانه های اموزشی جدید بهره ببرند .
برخی از ابزار های تولید محتوای اموزشی الکترونیکی را در زیر برای شما نام برده ایم تا شما با بهره مندی از نظرات متخصصان و بررسی و مقایسه انها و همچنین در نظر گرفتن شرایط موجود خود، امکانات، شرایط مالی ، زمان و غیره نسبت به انتخاب یکی از انها بپردازید . اسامی این نرم افزارهای مرتبط به شرح زیر است:
Materials design
فتوشاپ و ایلاستریتر
pexels
coggle
faster course
tinypng
canva
invision
org
my fonts
elearning brothers
makerbook
برند سازی و پیشبرد اهداف کسب و کار شما با تولید محتوا
کسی که اقدام به تولید محتوا میکند، در مرحله اول درحال برند سازی و پیشبرد اهداف کسب و کار شما میباشد. درواقع تولید کننده محتوا، پیش از آنکه به تولید مطالب برای محتوای متنی شما و یا حتی، محتوای تصویری شما مشغول باشد. به این موضوع میپردازد که چگونه وب سایت شما را با استفاده از تکنیک های مختلف، به صدر نتایج گوگل برساند.
تولید محتوا تنها با نوشتن مطالب زیاد معنا پیدا نمیکند ، بلکه با تولید محتوای درست و مناسب است که شما میتوانید به بالا رفتن ترافیک وبسایت خودتان کمک کنید .
نظر من را بخواهید ، آنچه مخاطبان معمولا به دنبال آن میگردند محتواییست که متمایز تر از مطالب تکراری موجود در فضای مجازی باشد و شما در این مورد اگر خودتان را جای هزاران مخاطبی که در شبکه های اجتماعی یا موتور های جستجو فعال هستند بگذارید ، شاید به درک بهتری رسید که یک مخاطب در واقع چه انتظاری از شما دارد؟
با پاسخ به این سوال، میتوانید پی ببرید که محتوای شما چرا باید حتما یک محتوای خوب باشد و نه یک محتوای طولانی!
محتوای خوب چه تاثیری در کسب و کار شما دارد؟
درواقع محتوا، به عنوان یک بخش کلیدی در پست های شبکه های اجتماعی و یا سایت ها میباشد. امروزه موتور های جستجو، بیشتر بر محتوای متنی تمرکز دارند و راه رسیدن به وب سایت شما، از طریق توسعه محتوای متنی و پست های شبکه های اجتماعی میباشد. اگر یک محتوا به بهترین شکل با استفاده از استاندارد ها و چارچوب های رایج و اصولی نوشته شده باشد، باعث میشود که بیشتر در میان موتورهای جستجو شناخته شود.
این شناخته شدن مهم است چرا که منجر به ترافیک ورودی بیشتر به صفحه شما میشود و درنهایت باعث بیشتر شدن تعداد کاربران صفحه و یا سایت شما میشود. با افزایش تعداد کاربران وب سایت شما، برند شما و خدمات و محصولات شما بیشتر دیده میشود، که خب هدف تبلیغات هم رسیدن به همین اصل است که بیشتر دیده و شناخته شوید!
تسلط کامل بر استاندارد های محتوای متنی
ما با تسلط کامل بر استاندارد های محتوای متنی مناسب از دید موتورهای جستجو و یا شبکه های اجتماعی و همچنین، استفاده از تکنیک های به روز، میتوانیم محتوایی را که شما در هر زمینه شغلی میخواهید داشته باشید، برای شما تولید کنیم.
این مورد بسیار قابل توجه است که درصورتی که شما نتوانید محتوای مناسبی برای اساس اصول تولید محتوای الکترونیکی تولید کنید، قطعا با کاهش میزان ترافیک ورودی رو به رو خواهید شد و این مهم با توجه به هزینه هایی که برای فعالیت خود در فضای مجازی میپردازید، ممکن است بازدهی کافی نداشته باشد و متحمل ضرر هایی شوید، از طرفی، معمولا موتور های جستجو هم به میزان ترافیک ورودی و محبوبیت شما توجه میکند، هم به میزان نامحبوب بودن مطلب مورد نظر.
به این دلیل که شما اگر با ریزش مخاطب رو به رو شوید، ممکن است در نهایت توسط موتورهای جستجو، جریمه شوید که این موضوع میتواند به اعتبار شما و کسب و کار شما و حتی، هزینه هایی که برای این کسب و کار کرده اید هم مضر باشد.
از اینکه تا پایان مقاله اصول تولید محتوای الکترونیکی ما را همراهی کردید متشکریم و امیدواریم از مقاله اصول تولید محتوای الکترونیکی نهایت استفاده را برده باشید