احتمال عقب‌ماندگی آموزش عالی کشور تا ۱۰ سال آینده/ باید با هوش مصنوعی فعالانه مواجه شویم

احتمال عقب‌ماندگی آموزش عالی کشور تا ۱۰ سال آینده/ باید با هوش مصنوعی فعالانه مواجه شویم

پربازدیدترین این هفته:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: پیش‌بینی می‌شود که هوش مصنوعی تا ۱۰ سال آینده بسیاری از بنیان‌های آموزش در آموزش عالی را تغییر دهد. اگر با این موضوع مواجهه فعالانه داشته باشیم و امکانات را فراهم کنیم، کیفیت آموزش عالی به روز می‌ماند؛ اما اگر امکانات لازم را فراهم نکنیم، احتمالا تا ۱۰ آینده با عقب‌ماندگی مواجه می‌شویم.

رضا نقی زاده مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برنامه وزارت علوم در زمینه ارزیابی وزارت علوم از کیفیت آموزش عالی اظهار کرد: وزارت علوم آمارهای دقیقی از شرایط آموزش عالی در کشور دارد. این آمارها شامل نمرات آزمون‌های متمرکز سازمان سنجش، شرایط کدرشته_محل‌ها و اطلاعات همه مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است. برای مثال، اطلاعات دقیقی از وضعیت نمرات ریاضی در کشور داریم. به علاوه، بازخوردهای میدانی را از حوزه صنعت و اقتصاد دریافت می‌کنیم.

وی افزود: طرح بحث مهارت‌های نرم شغلی و تدوین برنامه درسی مهارتی برای اشتغال‌پذیری دانشجویان نوعی مواجهه فعالانه با خواست واحدهای صنعتی و اقتصادی است. صنایع مکررا اعلام می‌کردند که ما نیازمند نیروهای توانمند و بامهارت هستیم. در برخی موارد توانمندی مهم‌تر از تخصص است. اصلاح کیفیت فارغ‌التحصیلان آموزش عالی هم نیازمند هماهنگی درون وزارتی و هم نیازمند همکاری با نهادهای خارج از وزارتخانه است.

نقی‌زاده با ذکر مثالی یادآور شد: به طور مثال برای موضوع کیفیت پذیرش دانشجویان با توجه به ضوابط و قوانینی که در کشور وجود دارد، هم نیازمند هماهنگی با شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی هستیم و هم خود وزارت علوم و سازمان سنجش. طرح موضوع تفکیک سنجش و پذیرش در همین راستا مطرح شده است. همچنین این انتقاد مطرح شده بود که چرا برخی از محتواهای آموزشی مدارس با دانشگاه‌ها هم‌پوشانی دارند یا مغفول می‌مانند.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: مواجهه فعالانه با روندهای جدید مانند هوش مصنوعی هم نیازمند بررسی است. پیش‌بینی می‌شود که هوش مصنوعی تا ۱۰ سال آینده بسیاری از بنیان‌های آموزش در آموزش عالی را تغییر دهد. اگر با این موضوع مواجهه فعالانه داشته باشیم و امکانات را فراهم کنیم، کیفیت آموزش عالی به روز می‌ماند؛ اما اگر امکانات لازم را فراهم نکنیم، احتمالا تا ۱۰ آینده با عقب‌ماندگی مواجه می‌شویم. پیشنهاد تاسیس رشته‌های راهبردی در همین راستا مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد: گذراندن این مسیر نیازمند حمایت همه بخش‌های جامعه است. به عبارت دیگر، لازم است همه نهادها از جمله سازمان برنامه، سازمان اداری استخدامی و معاونت علمی ریاست جمهوری در کنار وزارت علوم فعالیت کنند. در این زمینه فقط موضوع یک رشته تحصیلی نیست، بلکه آینده کشور است. به همین دلیل، این حوزه بسیار مهم است. مهم نیست که نهاد ارزیابی کیفیت آموزش عالی داخل دانشگاه باشد یا خارج دانشگاه. مهم این است که الزامات آموزش عالی در ارزیابی کیفیت به درستی دیده شود.

نقی‌زاده تصریح کرد: برای مثال رتبه‌بندی دانشگاه‌ها وقتی کارآمد است که در نظام آموزشی اعمال شود. به طوری که اگر دانشگاهی رتبه کمی گرفته، نباید با فشار آوردن به فعالیت معمول خود ادامه دهد.

 

اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری: