در این مقاله قصد داریم به آنالیز پیج های اینستاگرام بپردازیم.
همه ما شاید فقط از اینستاگرام به عنوان یک سرگرمی استفاده کنیم اما در حقیقت اینگونه نیست گرچه برای خیلی از افراد جامعه اینستاگرام یک اپلیکیشن برای پر کردن وقت های خالی آنهاست اما برای بسیاری از افراد هم عاملی برای کسب درآمد حتی راهی برای رسیدن به ثروت است . در اینستاگرام معمولا به آنالیز پیج های اینستاگرامی پرداخته می شود تا بتوان مدیریت بهتری برای پیج های خود داشته باشیم .
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:
شبکه اجتماعی اینستاگرام در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟
چرا در حال حاضر اینستاگرام از اهمیت بالایی برخوردار است ؟
آنالیز پیج ها توی کسب و کار به چه صورت است ؟
اهمیت افزایش دنبال کننده چیست ؟
قفل پیج چیست؟
ابزارهای معروف برای آنالیز پیج های اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگر چیست ؟
اساس کار آنالیز پیج های اینستاگرام چیست ؟
مشخصات عمومی در اینستاگرام چیست ؟
مشخصه ها در ابزارهای تحلیل اینستاگرام به چه صورت است ؟
[/stextbox]
اینستاگرام
اینستاگرام از شبکه های اجتماعی پرطرفدار است که افراد به منظور استفاده های شخصی و دنبال کردن دوستان و آشنایان خود استفاده میکنند و بعضی از افراد از آن به عنوان رونق دادن به کسب و کار خود استفاده می کنند .
برای اینکار درون این شبکه ها از تبلیغات مختلف تصویری و متنی استفاده می شود . این تبلیغات را اگر بگوییم حتی در مواردی بیشتر از تبلیغات تلویزیونی دیده می شود و گزینه اول برای مدیران و صاحبان کسب و کار است بیراه نگفته ایم.
اعتقادات بسیاری از افراد با تغییر تکنولوژی مورد تغییر قرار گرفته است از این نظر که شاید تلویزیون برای خیلی از افراد تکرار باشد و یا مردم بیشتر وقت خود را در گوشی همراه خود به سر میبرند به همین منظور بر این باورند که افراد بیشتری آنها را در اپلیکیشن مورد نظر دنبال می کنند .
شاید علت دیگری که باعث شده افراد بیشتری برای کسب و کار خود به تبلیغات نیازمندند و از فضای مجازی استفاده میکنند هزینه بسیار بالای است که تبلیغات در تلویزیون دارد و حتی بازده کمتر از فضای مجازی نیز دارد .
اینستاگرام باعث شده است که بسیاری از شغل هایی که افراد برای کسب درآمد ناچیز در آنها باید بسیار زحمت می کشیدند و وقت زیادی صرف می کردند بسیار مناسب است زیرا حال با کمی فعالیت که بسیار آسانتر از فعالیت قبلی است می توانند به درآمد بیشتری برسند به عنوان مثال بازاریابان می توانند خیلی راحت تر به فعالیت خود ادامه دهند .
شغل هایی که بسیار پر رفت وآمد و زمانبر هستند با روی کار آمدن فضای مجازی این حرفه بسیار بهتر دیده می شوند و می توان از روشی آسانتر کسب درآمد داشته باشیم . در بعضی از قسمت ها به وضوح دیده می شود که شبکه های اجتماعی باعث تاثیرات حتی تغییر رفتارها در انسان ها نیز شده است به طوری که زندگی شخصی بسیاری از افراد را توانسته مورد تغییر قرار داد مثلا فردی که قبلا فقط یک کارگر ساده بود حال میتواند با کمترین سرمایه شغل خود را به حداقل اطرافیان خود بشناسند و به کسب درآمد بیشتری برسد .
افراد مسن تر در اوایل پیدایش شبکه های اجتماعی نسبت به آن وارد میگرفتن و با شبکه های اجتماعی مخالف بودند اما کم کم به دلیل فراگیر شدن شبکه های اجتماعی اکثر مخالفان در دسته موافقان و مخاطبین واقعی در اینستاگرام شده اند .
در حال حاضر بیشتر افرادی که در شبکه های اجتماعی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و دنبال کننده های زیادی دارند دیگر به چشم یک سرگرمی ساده به آنها نگاه نمی کنند و سعی میکنند که از آن برای کسب درآمد استفاده کنند .
عکس ها و یا ویدیوهایی که توسط کاربران آپلود میشود اکثرا یا درصد زیادی از آنها زندگی روزمره افراد هستند اما به گونه ای که خواسته و مورد پسند آنهاست در واقع اگر عکس یا ویدیو مورد نظر مورد پسند کاربر نباشد قطعا آپلود نمیشود .
به همین دلیل بیشتر افرادی که مخاطبین زیادی جذب کرده اند این نکات را می دانند . امروزه داشتن یک پیج یا حتی یک وبسایت برای یک شرکت معتبر یا هر کسب وکاری یک ضرورت است به طوری که اولویت اصلی پس از سرمایه گذاری در روش های مدیران کسب وکار به شمارمی آید تا از این طریق بتوانند خود را به دیگران بهتر معرفی کنند و ارتباطی دو طرف را با مخاطبین برقرار کنند .
کم بودن زمان در طی روز موجب شده است که فضای مجازی اهمیت بیشتری پیدا کند به طوری که مدیران ، هنرمندان، مسئولان و . . . وقت رسیدگی به همه وظایف خود را در طی 24 ساعت ممکن است نداشته باشد به همین منظور میتوانند به کمک اینترنت به بسیاری از کارهای خود رسیدگی کنند اما این افراد بهتر است از ادمین ها برای مدیریت بهتر و رسیدگی بیشتر به کارها استفاده نمایند .
در سراسر دنیا امروزه استفاده از شبکه های مجازی بسیار اهمیت دارد زیرا افراد می توانند از این راه برای آشنایی بیشتر با مطالب مورد نظر خود استفاده کنند . البته بیشتر افراد برای کسب اطلاعات بیشتر به دنبال صفحه های معتبر و شفاف می گردند تا اطلاعات بیشتری را کسب کند .
در واقع صفحه ای موفق تر است که از حاشیه دور باشد و زمانی که مخاطب وارد صفحه او می شود بتواند مطالبش را به صورت کامل و شفاف پیدا کند و درگیر پیدا کردن مطلب مورد نظر خود نباشد . یکی از معایب یک سایت این است که در آن موضوع تکراری استفاده شود این مهم است که هیچگاه از یک موضوع دو مرتبه استفاده نشود چرا که باعث پس زدن خواننده و خستگی او میشود که این موضوع بسیار برای یک صفحه پر مخاطب مضر است .
اهمیت اینستاگرام
موضوع اصلی که باعث سودمند بودن پیج ها شده است این است که در فضای مجازی افراد بیشتری کسب و کار شما را می بینند به عنوان مثال اگر در واقعیت روزی 50 نفر از مغازه شما بازدید کنند حداقل در فضای مجازی دو برابر این عدد از عکس ها و ویدئوهای شما دیدن میکنند
در واقع اگر در شهر شما هر تعداد مشتری وجود داشته باشد در کشورتان چه تعداد وجود دارد؟؟ قطعا فروش شما هم به همان نسبت افزایش میابد که نتیجه آن رونق کسب و کار شما می شود . علاوه براین موضوعات شبکه اجتماعی این امکان را به مشتری میدهد که به راحتی بتواند در مورد کسب و کار و محصول راحت تر تصمیم بگیرد و اعتماد کند .
شما با راه اندازی فضای مجازی برای کسب و کارتان باعث میشود که صرفه جویی خوبی در هزینه های تان داشته باشید . به عنوان مثال همیشه اجاره مغازه یا تاسیس یک کسب و کار پردرآمد سرمایه های خاص خودرا دارد که این مشکلات گریبانگیر همه بوده اما با توسعه کسب و کارهای اینترنی تقریبا به حل این مشکلات هم کمک شده است و در هزینه های اجاره و . .. . بسیار صرفه جویی خواهد شد .
به یاد داشته باشید که اگر شما یک مغازه یا فروشگاه داشته باشید نهایتا 15 تا 17ساعت میتوانید انجام فعالیت کنید که آن هم بسیار خسته کننده میتواند باشد
اما با داشتن فروشگاه اینترنتی می توانید به طور 24 ساعته کار کنید و پذیرش سفارش داشته باشید و چون در منزل خود هستید و کارهایتان را انجام می دهید خسته نمی شوید .
چیزی که اهمیت بسیاری داشته در دنیای کسب و کار چه در فضای مجازی و در چه فضای حقیقی اهمیت ارتباط برقرار کردن خوب با مشتری است به طوری که در علم کسب و کار هیچ فرقی از نظر رفتاری در دو دنیای متفاوت میکند همچنین برای از نظر ثبت انتقاد یا پیشنهاد مجازی برای مشتری بهتر وراحت تر از حقیقی است به همین علت استقبال و توسعه کسب و کارهای اینترنتی را امروزه مشاهده می کنیم.
با توسعه کسب و کارهای اینترنی شخصی سازی کسب و کارها هم آسانتر و بهتر شده مثلا یکی از موارد شخصی سازی کارها موضوع برندینگ است شخصی سازی یک برند در دنیای واقعی سختی های خاص خود را دارد و مشکلات بیشتری دارد اما این کار ها با آمدن کسب و کار مجازی به طوری که سرعت توسعه کار بالا رفته و باعث صرفه جویی در وقت افرادمیشود .
تبلیغات در اینستاگرام
از آنجا که پربازدیدترین شبکه اجتماعی در ایران اینستاگرام است به طوری که طبق آمار بدست آمده توسط محققان اینستاگرام در سال 2018 بیش از 25 میلیون کاربر ایرانی دارد پس این اپلیکیشن باعث شده است که خیلی ها به فکر کسب درآمد و تبلیغات بیفتند و بسیاری هم درآمد های بسیار خوبی کسب کرده اند ودر حال توسعه کار خود هستند اما این تبلیغات اصول اولیه ای دارد؟؟؟در اینجا به اصول اولیه تبلیغات در اینستاگرام می پردازیم!!
یکی از اصول اولیه ای که باید رعایت کنید در این مورد همسان بودن اصل محصول با عکس یا ویدئو آن است . بسیاری از موارد هستند که محصول در عکس را بسیار باکیفیت بالا نشان می دهند و در زمان تحویل مشتری بسیار ناراضی بوده است و اصطلاحا عکس و محصول با هم همخوانی ندارد .
این امر باعث کاهش خریدار محصول شما خواهد شد . محصولی که شما میخواهید به فروش بگذارید را فقط خودتان هستید که از کیفیت آن باخبرید در واقع اگر کیفیت بالایی داشته باشد تنها راه مطلع کردن دیگران همین تبلیغات است که بسیار مهم است و به بهترین صورت باید صورت بگیرد .
تبلیغات بسیار سودآور است اما این تمام راه نیست و شما باید به امور دیگری برای بالا بردن فروش خود استفاده نمایید . تبلیغات در واقع ثبت شدن نام شما و فروشگاه شما در ذهن مشتری است که این امر باعث افزایش مشتری های شما خواهد شد اما راه رسیدن به کسب درآمد خوب فقط افزایش مشتری نیست در واقع ماندن مشتری برای شماست که از کیفیت محصول و رفتار با مشتری و چندین موارد دیگر نشات میگیرد .
مشتریانی که فقط با تبلیغات سمت شما کشیده میشوند بالقوه هستند و شما باید با مواد فوق آنها را به بالفعل تبدیل کنید .
اثر دیگری که تبلیغات در کسب و کار شما دارد معرفی آن به افراد بیشتری است که در این افراد از قبیل سرمایه گذار ، مشتری ، افرادی که مایل به همکاری با شما هستند و. . . . است و شما به هرکدام از آنها نیازمند هستید تا بتوانید با مخاطبین بهتر ارتباط برقرار کنید در همین راستا یک شرکت معتبر تحقیقی به عمل آورده که از شبکه های اجتماعی به عنوان منبع قدرت بی نظیر یادکرده است .
وجود کمپین ها در شبکه های اجتماعی امروزه سروصدای زیادی کرده است که برخی از آنها خوب هستند و برخی از آنها طرفدار ندارد .کمپین هایی نظیر کمپین های تبلیغاتی و . . . میتوانند خیلی به کسب درآمد یک شخص کمک کنند به طوری که چند فرد برای رسیدن به هدفی مشخص عضو یک گروه یا همان کمپین را تشکیل می دهند
و با هم همکاری می کنند کمپین های متعددی وجود دارد با بالا بردن بازدید ها و دنبال کننده های شما از طریق هشتگ میتواند به کسب و کار شما رونق بسیاری ببخشد . شبکه های اجتماعی در مقایسه با تلویزیون یا سایر رسانه های ارتباطی بسیار پر بازدید تر هستند
مثلا در یک روز پرکار شاید یک شخص حتی یک ساعت هم تلویزیون نبیند اما همیشه گوشی همراه اول در دسترس است و حداقل روزی یک ساعت را به چک کردن فضای مجازی اختصاص میدهد به همین علت است که میگویند شبکه های اجتماعی عمر زیادی دارند اما سود زیادی دارند .
یکی از بهترین قابلیت های این اپلیکیشن که متاسفانه در ایران فعال نیست وجود قابلیتی به نام سیستم تبلیغاتی اینستاگرام است که از سیستم تبلیغاتی فیسبوک پیروی می کند و معمولا پست های تبلیغاتی در آنجا قرار داده میشود .
آنالیز پیج های اینستاگرام
معمولا قبل از انجام یک کار باید شناخت کافی در آن مورد آن کسب نمایید که آنالیز پیج ها همان بدست آوردن شناخت از این اپلیکیشن است به طوری که ممکن است شما اگر بدون شناخت وارد این غول اجتماعی شوید با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنید
و حتی ممکن است با شکست روبه رو شوید آنالیز پیج های اینستاگرام به شما این امکان را میدهد تا با شناخت کافی از کار و هدف خود و در واقع به طور شفاف در راستای رونق کسب و کار خود قدم بردارید . این کار باعث بهبود عملکرد شما می شود و اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار میدهد .
این اطلاعات باعث میشود شما بتوانید افراد را بشناسید و با آنها بهتر ارتباط برقرار کنید در خیلی از اوقات معمولا افراد توانایی اداره یک پیج یا به حد رساندن دنبال کنندگان یاقوت کافی و یا . .. ندارند بنابراین نیاز است که قبل از هراری به آنالیز پیج ها پرداخت تا اینفلوئنسر مورد نظر خود را پیدا کنند و تبلیغ کسب و کار خود را به او بسپارید تا از این طریق کار خود را به دیگران بهتر معرفی کنند .
تحلیل اکانت ها
در این ارتباط ابزارهای بسیاری بوجود آمده است که تعداد آنها کم نیست . تحلیل اکانت ها میتواند به شما کمک کند که رقبای خود را نیز بهتر بشناسید و بدانید که در چه فضایی و با چه سبکی در حال فعالیت هستند تا اقداماتی که انجام میدهید هوشمندانه تر باشد .
در واقع قدرت افراد در فضای مجازی با اعداد و ارقام قابل اندازه گیری است و نیاز به تحقیق چندانی نیست بنابراین در نتیجه با تحلیل ها میتوانید از رقیبان خود با تلاشی مضاعف پیشی بگیرید .
موضوع دیده شدن در اینستاگرام به حدی مهم است که آیکون هایی مانند اکسپلورر و تاپ پست بوجود آمد و پست هایی که معمولا در آنجا وجود دارند با افزایش بازدید همراه هستند . این شبکه اجتماعی این امکان را به کاربران خود میدهد که بتوانند بهترین پست های روز ، هفته و ماه را مشاهده کنند و آنها را بشناسند .
ابزارهای آنالیز پیج های اینستاگرام
اگر می خواهید صفحه اینستاگرام را تحلیل کنید و به دنبال آن ابزارهای تحلیلی نباشند شما چگونه میخواهید استراتژی کاری خود را انتخاب و از آن پیروی کنید ؟؟ شما می توانید برای آنالیز پیج مورد نظرتان از بسیاری از آیکون هایی که خود اپلیکیشن در اختیار شما قرار داده استفاده کنید و مخاطبان را بهتر بشناسید مثلا تعداد فالوور تعداد کامنت تعدا ویو و لایک ابزار هایی هستند که شما می توانید برای شناخت فرد مقابل بررسی کنید .
در برخی از موارد برنامه هایی وجود دارد و به شما این امکان را میدهد که بتوانید میزان استوری ها لایو ها رشد فالوور و بازدید یک پیج را در مدت زمان خاصی اندازه گیری کنید و نتیجه تمامی این متریک ها شناخت و اعتماد شماست تا بتوانید کسب و کارتان را در اختیار اینفلوئنسر ها قرار دهید .
معمولا استوری یا همان داستان صفحه شما می تواند بسیار مهم و کاربردی باشد به طوری که مخاطب شما را به صفحه کشانده تا پست های شما را نیز مشاهده کند . استوری ها در واقع نماد صفحه شما هستند .
همچنین شما میتوانید میزان محبوبیت خود در بین فالوور هایتان را از طریق ریپلای یا همان پاسخ به استوری ارزیابی کنید . اگر پیجتان یک پیج کاری است می توانید افراد را با گذاشتن استوری های انرژی بخش و تشویقی دعوت به پیج خود کنید که این کار باعث بالا رفتن تعداد دنبال کننده ها و ارزشمند شدن کسب و کارتان شود .
معمولا لایک ها در اوایل ایجاد صفحه مخصوص صفحات کاری کاربردی نیستند به طوری که افرادی که درلایو شرکت میکنند یا شناختی ندارند و یا کم هستند که اینطور سودی برای صاحب کسب ندارد .
اما در اوج کار یک صفحه لایک ها بسیار موثر هستند و می توانید تمامی نکات و حرفهایتان را به صورت زنده به مخاطب گوشزد کنید و حتی با او مکالمه کنید که این کار خیلی از افراد را به سوی شما می کشاند و برای شما بسیار مفید و سودآور است .
اینستاگرام این امکان را به دارندگان پیج های تجاری داده است که کلیت صفحات خود را از صفحات شخصی جدا کنند و در واقع دارای پروفایل تجاری باشند و صفحه فیسبوک خود را به اینستاگرام خود مرتبط کنند .
معمولا افرادی که به طور جدی به دنبال بهتر شدن کارشان پیشرفت هستند تنها به متریک های اینستاگرام اکتفا نمی کنند و با جمع وتفریق ها و حساب کتاب های ساده نیز میتوانند آمار صفحات مد نظر خود را تحلیل و بررسی کنند تا به جمع بندی بهتری برسند .
آپدیتینگ
موضوع دیگری که برای یک پیج موفق بسیار مهم است بحث آپدیتینگ یا همان به روز رسانی پیج است که در واقع یکی از ارکان اصلی فضای مجازی است به این صورت که شما اگر از مطالبی قدیمی و فرسوده شده استفاده کنید قطعا رفته رفته دنبال کننده های توان کاهش می یابند چرا که اصول اولیه یک کسب و کار یا تجارت یا . . . . به روز بودن آن کسب و کار است .
با داشتن آپدیتینگ مشتری و خریدار محصول شما به این پی میبرد که شما طبق دانش روز پیش می روید و این امر برای شما بسیار مهم است زیرا اعتماد مشتری را جلب میکند و باعث بالفعل شدن مشتری میشود .
اهمیت افزایش دنبال کننده
این موضوع یا به بیان بهتر جذب فالوور به حدی مهم است که باید حتما مورد بررسی قرار گیرد زیرا از سوی کاربران فضای مجازی است که باعث شده بسیاری از فیلمها و عکسهای شخصی افراد قابل دسترسی برای عموم کاربران باشد .
به این منظور بسیاری از اپلیکیشن هایی وارد بازار شد که فالوورها را به صورت واقعی یا غیر واقعی زیاد می کند . به طور کلی اینستاگرام اپلیکیشنی است که فقط کسانی که شما را دنبال میکنند میتوانند عکس ها و ویدیو های شما را ببینند به همین منظور افراد به دنبال افزایش دنبال کننده هستند مخصوصا افرادی که به دنبال کسب و کار و فروش محصول خود هستند طبیعی است که هر چه تعداد بازدیدکننده بیشتر باشد درصد فروش هم بالاتر میرود .
در این اپلیکیشن پیچیده بعضی از افراد فقط به دنبال جذب فالوور و پذیرش تبلیغ هستند به طوری که بسیاری از افراد دارای پیج های پر بازدید از پذیرش تبلیغات به کسب درآمد های بسیار بالایی رسیده اند . هنگامی که شما یک صفحه پربازدید دارید علاوه بر پذیرش تبلیغات به راه اندازی یک کسب و کار پرسود هم می توانید فکر کنید .
قفل پیج
معمولا کسانی که صفحه شخصی دارند و میخواهند که فقط برخی از افراد که اغلب همان دوستانشان هستند را مطالب آنان را ببینند صفحه خود را قفل می کنند تا مانع دسترسی سایر افراد شوند این کار برای افزایش امنیت پیج هم بسیار مفید است .
ابزارهای آنالیز شبکه های اجتماعی
بافر:
یکی از ابزارهای رایگان برای آنالیز شبکه های اجتماعی استفاده می شود و می توانید آمارهای مختلف را در شبکه های اجتماعی مانند توییتر ، فیسبوک ، گوگل پلاس ، لینکدین را ارسال نمایید . یکی از ویژگی های اصلی این نرم افزار این است که پست هایی که مورد علاقه فرد است را علامت گذاری کنید تا در بالاترین درجه خود قرار بگیرد .
فالونک:
این ابزار برای شبکه اجتماعی توئیتر است که آمار دقیقی از اکانت را در اختیار شما قرار می دهد . برای استفاده از این برنامه باید روی زبانه آنالیز می روید و نام کاربری توییتر را وارد می کنید و از آن طریق اطلاعاتی مانند آنلاین بودن مخاطب، زمان دقیق انتشار پست ها، مشاهده ای از بازخورد پست ها و موارد دیگری از این دست را در اختیار فرد قرار می دهید .
ویرال وت :
این ابزار از ابزارهای قوی برای آنالیز شبکه های اجتماعی است که کارهایی فراتر از تجزیه و تحلیل را انجام می دهد . شما از این ابزار می توانید فعالیت های روزانه خود را با دقت بیشتری برنامه ریزی کنید .
و سپس آنها را با دقت بالا ارتقا دهید و مخاطبین جدید را از این راه جذب صفحه خود کنید . از دیگر قابلیت های این صفحه می توان به تعاملات با سایرین ، امتیازات مختلف برای پست ها و بازخورد مطالب به راحتی دسترسی داشته باشید .
گوگل آنالیز :
هدف اصلی برای استفاده از گوگل آنالیتیکس برای بررسی دقیق در مورد تجزیه و تحلیل ها و آمارهای دقیقی از وب سایت ها داشته باشید . شما می توانید از این ابزار اطلاعاتی در خصوص ورود کاربران به صفحه شخصی و یا وب سایت و بازخوردی که داشته اند می توانید اطلاعات لازم را کسب نمایید . با کلیک کردن بر روی گزینه های سوشال و بعد از آن اورویو را بزنید تا به تعداد بازدیدکنندگان از طریق شبکه های اجتماعی دسترسی پیدا کند .
QUINTLY :
در این نسخه رایگان می توانید به آمار و اطلاعات به سه صفحه از فیسبوک دسترسی داشته باشید . از این سایت میتوانید به راحتی تعداد دنبال کنندگان ، نظرات و لایک ها مطلع شد و سپس از طریق نمودارها صفحات مختلف را با یکدیگر را مقایسه کرد و کارایی هر کدام را بررسی کرد .
CYFE :
این ابزار قوی به شما این امکان را می دهد که به راحتی یک داشبورد سفارشی داشته باشید و برای بازاریابی گوگل پلاس ، توییتر ، اینستاگرام و . . . استفاده کنید . همچنین یک همگام سازی قوی بین تمامی شبکه های اصلی استفاده کنند . این ابزار گزارش هایی از حساب شخصی و حساب هایی که آنها را مدیریت می کنید در اختیار شما می گذارد .
Tailwind :
این ابزار برای بازاریابی برای شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و پینترست استفاده می شود و به فرد کمک می کند که مکالمات را به صورت دقیق نظارت کند و عملکرد های را به صورت دقیق تجزیه و تحلیل کند .
در پینترست معمولا عملکردها را با توجه به تعداد پین ها ، همایش ها و دنبال کنندگانی که دارند مورد بررسی قرار می دهد و سپس در اختیار مدیر قرار می دهد . در اینستاگرام معمولا نظرات ، فالورها ف لایک ها و موارد مشابه می باشد .
کی هول:
این ابزار پیش نمایشی رایگان است است ک میزان قدرت هشتگ ها را نشان می دهد همچنین سرویس ردیابی و واژه ها را نشان می دهد . این ابزار اطلاعات دیگری مانند کلید واژه ها و هشتگ ها را در شبکه های تیتر و اینستاگرام نشان می دهد .
Klout :
این آزار میزان تاثیر گذاری که در شبکه های اجتماعی دارید را براساس اعدادی بین صفر تا صد را نشان دهد . اگر این امتیاز کم باشد محتوایی را به شما پیشنهاد می دهد که بتوانید امتیاز خود را بهبود دهید .
Klear :
بعد از اینکه حساب های کاربری بتوانند با یکدیگر متصل شوند مانند شبکه های اجتماعی توییتر ، فیس بوک و اینستاگرام ابتدا باید پروفایل و بازدید کنندگان را تجزیه و تحلیل کنند و سپس میزان فعال بودن اکانت و علاقه دنبال کنندگان را به فرد نشان می دهد .
Audience :
اگر تعداد فالوورهای شما کمتر از 5 هزار تا باشد توییتر شما را به صورت رایگان تجزیه و تحلیل می کند و اطلاعاتی مانند اطلاعات تعداد دنبال کنندگان و ضریب نفوذپذیری را بین مخاطبین نشان می دهد . از تنظیماتی که این ابزار دارد می توانید برای مدیریت مخاطبان و زمانی که برای ارسال توییت مناسب است را نشان می دهد .
Tweet reach :
در این ابزار باید هر کلمه کلیدی ، نام کاربری و یا هشتگ را تایپ کنید . این نرم افزار یک صفحه از نمودارها را در قسمت جستجو نشان می دهد در آن تعداد نمایش ، میزان مشارکت و فعالیت ها را نشان می دهد . این قابلیت در استفاده از هشتگ ها و کلمات کلیدی نشان میدهد و همچنین باعث می شود که تعاملات بیشتری را ایجاد میکند .
اساس کار آنالیز پیج های اینستاگرام به صورت زیر است :
آمار کامل رشد :
این آمار باید به صورت دقیق و روزانه بررسی شود و فرد متوجه شود که چه تغییراتی را با توجه به نحوه کار فالورها و نرخ مشارکت هایشان دارد .
پیش بینی آینده :
با توجه به آمار باید در مورد رشد در آینده تصمیم گیری های لازم انجام شود و پیش بینی دقیقی برای آینده داشته باشید .
ذخیره گزارش: می توانید با استفاده از ابزارهای موجود از گزارش های موجود یک پی دی اف تهیه نمایید .
ابزارهای مقایسه :
می توان با استفاده از این ابزارها مقایسه هارا بین پست ها خود صفحه و یا با صفحات دیگری انجام دهید .
بررسی هشتگ ها :
با استفاده از هشتگ ها و تگ ها می توانید بهتر دیده شوید و از این طریق استراتژی های هشتگ ها را بهبود دهید .
ای پی ای :
تمام موارد بالا را میتوان با استفاده از گزارش ها و داده ها را به صورت ای پی آی نشان داد .
می توانید از طریق ابزارهای آنالیز افراد تاثیر گذار را بشناسید این افراد می توانند افراد تاثیر گذار در حوزه نرخ مشارکت ، دنبال کنندگان ، جستجو کلمات در متن های بیو باشند .
مشخصات عمومی در اینستاگرام به صورت زیر است :
فالوور:
تعداد افرادی که صفحه شما را دنبال می کنند .
Impressions :
تعداد تمامی پست هایی که تا به حال دیده شده اند .
Reach :
تعداد کاربرانی که پست ها را به صورت یکی یکی دیده اند .
پروفایل ویو:
نشان دهنده تعداد دفعاتی است که پروفایل شما به صورت کامل دیده شده است .
وب سایت کلیک :
نشان دهنده کل تعداد دفعاتی است که بر روی وب سایت شما که در بیو پروفایل وجود دارد کلیک شده است .
کال کلیک / ایمیل کلیک :
تعداد دفعاتی که بر روی شماره تماس و یا ایمیل شما کلیک شده است .
پست ها :
تعداد پست هایی که تا به امروز منتشر شده است .
منشن ها :
تعدا پست هایی که تا به امروز نام کاربری شما را منشن کرده است .
برند هشتگ :
پست هایی که از هشتگ های مختص به شما استفاده کرده است .
مشخصات عمومی برای مخاطبین به صورت زیر است :
Gender :
این مشخصه پراکندگی جنسیت فالوورها را نشان می دهد .
Age :
در ی مشخصه پراکندگی فالورها از نظر سنی که دارند نشان داده می شود .
تاپ لوکیشن :
5 شهر و یا کشوری که بیشتر فالورها در آنجا هستند را نشان می دهد .
فالور دیز:
در این قسمت نشان می دهد که فالوورها بیشتر در چه روزهایی از صفحه دیدن می کنند .
پست های اینستاگرام دارای مشخصات زیر هستند :
Impressions :
این مشخصه تعداد کل دفعات که پست دیده شده است را نشان می دهد این مشخصه برای هر پست به صورت جداگانه اطلاعات را نشان می دهد .
Reach :
این مشخصه کل کاربرانی که پست های شما را دیده اند را نشان می دهد .
لایک:
تعداد افرادی که پست های شما را لایک کرده اند را نشان می دهد .
کامنت ها:
تعداد کامنت هایی که هر پست را می توانند دریافت کنند .
سیو:
تعداد مخاطبین که پس های کاربران را ذخیره می کنند در این مشخصه نشان داده می شود .
Engagement :
تعداد مخاطبین که پست ها را باریک می کنند ، کامنت می گذارند و یا پست را ذخیره می کنند نشان می دهد .
ویو:
بیشتر برای تعداد بازدیدکنندگان یک ویدیو است .
استوری های اینستاگرام شامل مشخصات زیر است :
- Impressions : تعداد دفعاتی که استوری مورد نظر دیده شده است .
- Reach : کل کاربرانی که استوری شما را دیده است با این مشخصه نمایش داده می شود .
- Exits : تعداد دفعاتی که کاربر قصد ادامه مشاهده استوری شما را ندارد و از استوری شما خارج می شود .
- Replies : پیام هایی که از طریق دایرکت به استوری شما واکنش داده می شود .
- People insights : افرادی که به صورت کامل استوری شما را مشاهده کرده اند . شما از طریق این مشخصه می توانید به صورت مستقیم بر روی نام آنها کلیک کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید .
لایوها دارای مشخصات زیر هستند :
ویور : افرادی که یک قسمت از لایو شما را دیده اند .
Live viewers at any given time : افرادی که ویدیو شما را در زمان ضبط و یا بعد از ضبط مشاهده کرده اند .
مشخصه ها در ابزارهای تحلیل اینستاگرام
مشخصه های اصلی که در ابزارهای تحلیل اینستاگرام استفاده می شود چهار معیار اصلی است که این چهار معیار به صورت زیر است :
رشد :
این معیار که به معیار اندازه گیری رشد معروف است تغییرات افزایش و یا کاهش را به فرد اطلاع می دهد به عنوان مثال این مشخصه به فرد می گوید که در طول زمان فالورها چه میزان رشدی داشته اند .
این رشد برای رشد فالورها ، تعداد بازدیدها ، میزان رسیدن استوری به کاربران ، میزان مشارکت ، کلیک ها بر روی وب سایت ، ایمیل و شماره تماس و همچنین پاسخ دادن از طریق کامنت گذاشتن استوری و پست است .
نرخ :
این مشخصه برای این است که نرخ را اندازه گیری کنند و دو رابطه را به صورت درصدی با یکدیگر مقایسه کند . به عنوان مثال نرخ مشارکت نشان میدهد که چند نفر در پست های شما مشارکت داشته اند . این نرخ شامل نرخ تعداد بازدید ها ، مشارکت ، تماشای ویدیو ، کلیک بر روی ایمیل، وب سایت و تلفن تماس ف نرخ تکمیل و خروج است .
میانگین :
سن معیار برای سنجش کلی از پست هایی که می گذارید است به عنوان مثال یک معیار برای اندازه گیری میانگین از تعداد لایک های پست ها را نشان می دهد . برای این مشخصه از میانگین کامنت ها ، میانگین دریافت پست ها ، میانگین مشارکت ، میانگین دریافت استوری ها ، میانگین بازدید کنندگان و ویدیو های لایو است .
برترین :
ان مشخصه در اصل مانند مشخصه های دیگر نیست ولی برای بهبود عملکرد اینستاگرام بسیار مهم است . در اینستاگرام از طریق رتبه بندی با دریافت پست ، تعداد بازدیدها ، مشارکت ها ، ویدیوها به فرد این امکان را می دهد که تصمیم گیری بهتری داشته باشد به عنوان مثال از طریق این مشخصه می توان بهترین پست ، بهترین استوری، بهترین لایو و ده تا از بهترین کامنتها را مشاهده کرد .
نتیجه گیری:
اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی است هر روز به مخاطبانش اضافه می شد این شبکه اجتماعی دیگر مانند گذشته نیست که تنها برای دنبال کردن دوستان استفاده شود و بیشتر افراد برای استفاده از کسب و کارهای خود از آن استفاده می کنند
و برای این که موفق باند باید به صورت کامل بر این شبکه اجتماعی اشراف کامل داشته باشند یکی از ابزارهایی که باعث موفقیت این افراد می شود ابزارهای تحلیل و آنالیز پیج های اینستاگرام است . افراد از این طریق می توانند پیج های مختلف اینستاگرام را مورد بررسی قرار دهند و بر همین اساس به نقاط ضعف و قدرت صفحه خود توجه نمایند .