آموزش تولید محتوای متنی

آموزش تولید محتوای متنی

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

آموزش تولید محتوای متنی عنوان موضوعی است که در مقاله امروز در مورد آن صحبت خواهد شد. با آشنایی بیشتر در رابطه با محتوا می توان به شناخت بیشتر موضوع امروز دست یافت.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

محتوا چیست؟

تولید محتوای متنی چیست؟

آموزش محتوای متنی به چه شکل است؟

ویژگی های تولید محتوای خوب چه نکاتی است؟

[/stextbox]

آموزش تولید محتوای متنی
آموزش تولید محتوای متنی

 

تعریف محتوا

تا زمانی که متوجه نشویم تولید محتوا چه چیزی است اساساً فهم صحیحی از بازاریابی محتوا نخواهیم داشت. فهمیدن ارزش تولید محتوا در دنیای مجازی حال حاضر با فهمیدن این موضوع که چه چیزی تولید محتوا است صورت می گیرد. تا وقتی که کسی یا چیزی را درست نشناخته باشیم، هیچ زمانی ارزش واقعی اش را نخواهیم فهمید.

  قبل ترها وبلاگ ها یکی از با اهمیت ترین و مؤثرترین بخش های اینترنت به حساب می آمدند. وبلاگ هایی که در ظاهر زیبا اما از نظر تکنیکی خیلی ضعیف بوده اند. رئیسان این سرویس ها با داشتن بستری آسان برای وبلاگ نویس ها ایشان را تشویق به نشر محتوای مد نظرشان می نمودند و هرچه قدر وبلاگ ها وسعت می یافت، ارائه کنندگان سرویس های وبلاگ ترافیک زیادتری به سمت دامنه خود هدایت می نمودند.

روشی که خیلی عاقلانه بود و در چند سال اخیر چند سرویس دهنده ی وبلاگ توانستند خود را به مرتبه های نخست الکسا برسانند. برای گوگل فرقی ندارد که محتوا نویسی را چه کسانی انجام می دهند. گوگل محتوای تهیه شده را مورد بررسی  قرار می دهد و به دامنه ی مورد نظر نمره می دهد.

ولی در حال حاضر با پیشرفت روش های CMS(سیستم مدیریت محتوا) کمتر آدمی به سوی وبلاگ های آسان متمایل می گردد.کاربران به سادگی یک سایت وردپرس را راه می اندازند و به غیر از نشر مضمون حرفه ای، می توانند از راه ابزار وردپرس  مضمون خود را بهینه سازی کرده و در نت نشر دهند. محتوا نویسی امروزه از مهم ترین راه های افزایش شلوغی سایت است، که توانسته جای تبلیغات پر هزینه را بگیرد.

تعریف محتوا
تعریف محتوا

 محتوای خوب

چقدر باید خرج کرد تا برندی معروف شود به طوریکه برای همه شناخته شده شود؟ آیا 0 تومان این اتفاق می افتد؟ شاید خنده دار باشد اما خیلی از وبلاگ نویسان هستند که با یک وبلاگ ساده به درآمدهای قابل قبولی رسیده اند و آن را به طور کامل مدیون محتوای خوبی می باشند که کم کم تولید کرده و در نت انتشار کردند.

وبلاگ هایی که در جهان امروز یک برند معروف هستند و اسم نویسندگان آن هم به تنهایی در کنار اسم اشخاص شناخته شده ی جامعه آمده، این اشخاص هیچ خرجی حتی 1000 تومان برای وبلاگ خود نکرده اند، اما علم و تخصص خود را به زبان نکو و رسا و با روشی حرفه ای در نت برای استفاده کنندگان نشر دادند.

و به آسانی به اشخاصی تبدیل شدند که ماهیانه در آمدی بسیار بالا دارند بنابراین باید گفت محتوا نویسی به طور کلی مزیت دارد و  آن را باید به اهرمی مهم برای بالا بردن سایت در موتورهای جستجو بیان کرد و از استفاده صحیح آن غافل نشد.

 محتوای خوب
محتوای خوب

محتوا با داده های آماری باید هماهنگی داشته باشد

محتوا با داده های آماری باید هماهنگی داشته باشد. کاربر خودش تشخیص می دهد که چه متنی خوب و کدام متن بهتر می باشد! آن متنی به نظر کاربر بهتر می باشد که داده ی آماری در آن به کار برده می شود.

این داده ها باعث می گردد که کسب و کار به شکل دقیق تری پیش برود و سایت اعتبار داشته باشد. محتوا نویسی باید به شکل مقایسه ای باشد یعنی مثلاً وقتی در مورد یک محصول صحبت به میان می آید مقایسه آماری باید با نسخه های قبل انجام شود. متن هایی که با داده های آماری ارائه شوند زودتر به دست همه می رسد.

محتوا باید نتیجه بخش باشد و بدون پایان بندی رها نشود و کار را جذب خود کند. محتوایی خلاق می تواند با جملاتی کم و تصاویر ساده، بزرگترین و پیچیده ترین مسائل و مباحث را انتقال دهد. همواره نباید از عرف پیروی کرد، بعضی اوقات یک اتفاق کوچک، خلاقیتی بزرگ را به همراه دارد.

محتوا با داده های آماری باید هماهنگی داشته باشد
محتوا با داده های آماری باید هماهنگی داشته باشد

محتوای متنی

به مجموعه کلماتی که در کنار هم قرار می­گیرند محتوای متنی می­گویند. این محتوا می­تواند از یک جمله و یک خط شروع شود تا یک کتاب 1000 صفحه ­ای. در هر حال هر کدام در اندازه خود، در حال انتقال پیام هستند.محتوای متنی جز قدیمی ­ترین انواع محتواست که با اختراع خط ایجاد شد.

قبل از پیشرفت تکنولوژی، دنیای دیجیتال و شبکه، محتواهای متنی از طریق روزنامه، کتاب و امثالهم به دست مخاطبین می­رسید.  امروزه این محتواها بخش مهمی از فضای اینترنت را به خود اختصاص داده­اند.

اگر چه اقبال عمومی به همچین محتواهایی به اندازه محتواهای گرافیکی، تصویری و فیلم و ویدئو نیست اما هنوز هم جایگاه خود را دارد. همچنین از نظر موتورهای جستجو از جمله گوگل (Google) هنوز محتوای متنی و نوشتاری دارای اهمیت است. محتواهای متنی به دسته ­های زیر تقسیم می­شوند؛

  • محتوای متنی عمومی: همان گونه که از اسمش هم پیداست متنی است که برای مخاطب عام تهیه می­شود. همه فهم است و می­تواند درباره هر موضوعی باشد که آن را ساده ­سازی کرده­اند. مثلا یک متن پزشکی همه فهم یا یک داستان اینترنتی.
  • محتوای متنی تخصصی: این محتوا بیشتر مورد توجه متخصصین و اهل پژوهش و افراد آکادمیک است. این گونه از محتوا عموما به شکل پی­دی­اف (PDF) در سایت ­ها قرار می­گیرد.
  • محتوا برای شبکه­‌های اجتماعی
  • محتوا برای سایت­ ها شبکه­ های تبلیغاتی
  • محصول­ نویسی: برای محصولات که هدف تبلیغ و بازاریابی­ست نوشته می­شود.

رعایت اصول مهم

برای تولید محتوای متنی، باید اصول خاصی را که بر آن حاکم است، رعایت کنید. در کل برای تولید یک محتوا، باید بدانید که چرا می­خواهید این متن را تولید کنید. یعنی در واقع برای تولید، باید هدف داشته باشید. از طرفی مخاطبانتان را هم بشناسید. بدانید گروه هدف برای جذب این متن چه کسانی هستند.

مثلاً اگر می­خواهید درباره یک موضوع بهداشتی بنویسید، اگر خوانندگان سایت افراد عامه باشند، شما نمی­توانید درباره مسائل بهداشتی، تخصصی و با کلمات علمی دانشگاهی صحبت کنید.

تلاشتان را بکنید که محتوا روشن و دقیق باشد. پیام را واضح منتقل کنید تا مخاطب بعد از خواندن آن، این برداشت را داشته باشد که علمی به دایره دانش او اضافه شده است. ربان فارسی پر از آرایه­ های ادبی است و این زبان را ایجازگون و ابهام ­دار کرده است.

اگر واضح صحبت نکنید، این مشکل را چند برابر می­کند. اصول نگارشی، ویرایشی و دستور زبان را در آن رعایت کنید. مرجعی برای مطمئن بودن از صحت نوشته ­هایتان فرهنگستان زبان و ادب فارسی­ست.

بازاریابی انسانی­ست

محتوای متنی، نوعی بازاریابی انسانی­ست، ارتباط انسان به انسان. پس برای حفظ مخاطب انسانی، این محتوا باید نیازش را مرتفع کند. مخاطب ما مسئله، سوال یا مشکلی داشته که متن ما را انتخاب کرده است.

اگر پس از خواندن، احساس رضایت به او دست دهد، ما را به عنوان بک مرجع قابل اعتماد می­پذیرد. از دیگر مزیت­ های تولید یک محتوای متنی خوب، جذب مخاطب است. اگر متن ما در زمینه تجاری و محصول باشد، کمک به جذب مشتریان می­کند. رنکینگ یا رتبه سایت ما در سایت­ های جستجوگر بالا می ­آید. بنابراین به تولید محتوای متنی خوب و رعایت اصول آن توجه جدی داشته باشید.

آموزش تولید محتوای متنی

نکات مهم در مورد آموزش تولید محتوای متنی در زیر آمده است:

آموزش تولید محتوای متنی
آموزش تولید محتوای متنی

استفاده از کلمات کلیدی:

اگر از کلمات کلیدی برای تولید یک محتوا استفاده شود باید در نظر داشت که کلمات متناسب با موضوع مورد بحث و مورد علاقه ی مخاطبان سایت باشد. باید فهرستی از کلمات کلیدی را انتخاب کرد که این کار را می توان از طریق گوگل تهیه نمود. در آخر این کلمات کلیدی راهی را پیش روی تولید کننده می گذارد که به تکمیل کردن محتوای او کمک شایانی می کند.

کنکاش و تحقیق کردن:

پس از اینکه کلمات کلیدی مشخص شدند می بایست روند تولید محتوا را شروع نمود. حال برای تولید یک محتوای خاص که مخاطب را به خواندن آن ترغیب کند و اگر مسئله ای دارد حل شود، پیش از هر کاری باید اول در فضای مجازی گشتی زد و متوجه شد که بیشتر در چه زمینه ای محتوا تولید شده است و یا اینکه از متخصصان در زمینه کمک گرفت. با این کار می توان به این نکته پی برد که تا کنون چه مسائل و مطالبی برای مخاطبان جذابیت بیشتری داشته و چه کلمات کلیدی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.

عنوانی جذاب و گیرا:

یکی از مسائلی که در تولید محتوا حائز اهمیت است انتخاب عنوانی جذاب است، زیرا خیلی از مخاطبان با توجه به عنوان یک متن تصمیم به خواندن آن متن می گیرند. باید در انتخاب عنوان نکاتی را رعایت کرد:

تعداد کلمات عنوان نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه باشد.

اگر متن در مورد یک برند می باشد استفاده از آن در عنوان کار درستی است اما استفاده ی بیش از حد از آن نیز به برند مربوطه لطمه وارد می کند.

برای عنوان کلمات گیرا و جذب کننده استفاده شود.

عنوان محتوا به گونه ای مطرح شود که مخاطب نیاز خود را در آن ببیند و به آسانی از آن نگذرد.

عنوانی جذاب و گیرا:
عنوانی جذاب و گیرا:

نوشتن و به وجود آوردن محتوا:

با توجه به بدست آوردن منابع و کلمات کلیدی مناسب و همین طور تحقیقات لازم در مورد موضوعات مختلف، نوشتن و تولید محتوا آغاز می شود. فقط نکته ای که باید در نظر داشت این است که زبان نوشتار متن برای مخاطبان راحت و قابل فهم باشد و واضح و روان باشد. جملات بهتر است طولانی نباشند زیرا خسته کننده می شوند.

اندازه ی محتوا همیشه با توجه به موضوع تغییر می کنند. در طول نوشتن محتوا باید از توضیحات اضافه پرهیز گردد اما اصل موضوع برای مخاطب بیان شود تا او را به متن خود جذب نماید. شایان ذکر است که اشتباهات نگارشی و زبانی سبب کم شدن مخاطبان خواند شد.

گذاشتن عکس مناسب:

انسان ها علاقه زیادی به دیدن تصاویر مختلف دارند و با محتوای بصری ارتباط خوبی برقرار می کنند. یک عکس می تواند خیلی حرف ها را به مخاطبش انتقال دهد. نکته ی قابل توجه این است که حتماً در تولید محتوا باید از تصویر استفاده کرد زیرا متن بدون عکس جذابیتی ندارد و مخاطب را به سوی خود جذب نمی کند.

اجرای نکته های سئوی محتوا:

پس از اینکه محتوا نوشته و تولید شد باید به سراغ بهینه سازی آن رفت. بهتر نمودن متانگ ها، بهتر کردن تگ های H، بهتر کردن لینک های داخلی، بهتر نمودن تصاویر و توضیحات لازم آن ها

بررسی و نوشتن نسخه ی نهایی محتوا:

در این زمان تقریبا کارهای مربوط به تولید محتوا پایان می یابد در این هنگام باید متن بار دیگر مشاهده و مورد مطالعه قرار گیرد که اگر اشتباهی در متن و نگارش آن باشد برطرف شود. در این مورد می توان از دیگر متخصصان نیز کمک گرفت که در نهایت کاری خوب و کامل به مخاطبان ارائه شود.

از دیگر نکاتی که در تولید محتوای متنی خوب می توان به آن اشاره کرد در زیر قابل مشاهده می باشد.

اولین جمله که نوشته می شود و باید جذب کننده ی مخاطب باشد. چیزی که حقیقت دارد این است که متنی که خوب و دقیق نوشته شده باشد خواننده را به خود علاقه می کند و دست از آن نوشته بر نمی دارد تا وقتی که پایان یابد. بنابراین جمله ی اول در محتوا بسیار اهمیت دارد زیرا سبب می شود که مخاطب جذب آن شود و مطلب را بخواند.

نکاتی که در اتنخاب ماهرانه ی جملات ابتدایی بسیار کمک کننده است:

لزومی ندارد که در جمله ی اول حتماً از عنوان اصلی استفاده شود بیشترین چیزی که اهمیت دارد هدف تولید محتوا است که از این طریق مخاطب نسبت به آن کشش پیدا کند. ویژگی هایی که جملات اول را تأثیر گذار نموده و مخاطب را به خواندن ادامه ی آن ترغیب می کند:

 خلاصه نویسی:

می بایست مانند نویسندگان حرفه ای تولید محتوا، جملات اول را کوتاه انتخاب کرد حتی گاهی بهتر است جملات کامل نشده اما جذاب نوشته شوند تا مخاطب جذب آن شود و ادامه آن را پیگیری نماید.

قسمت مؤثر متن پاراگراف اول می باشد که با دقت باید نوشته شود. در پاراگراف اول باید مخاطب را با موضوع کلی متن آشنا کند تا مخاطب به خواست خود و علاقه اش آن را دنبال کند و یا به سراغ متنی دیگر رود. البته نا گفته نماند که اگر متنی محتوای بازاریابی باشد امکان دارد این موضوع صدق نکند اما باید معمولاً در همان ابتدا مخاطب را به سمت موضوع اصلی آشنا و هدایت کرد تا مخاطب گیج نشود.

گپ و گفت:

اگر متنی که نوشته می شود با یک گفت و گو و یا مثلاً یک صحبت دوستانه با مخاطب آغاز شود، فضایی ایجاد می شود که متنی را ارائه کند که باب میل مخاطب باشد و او را به پیگیری آن سایت ترغیب می کند.

یکی از اهداف مهم تولید محتوا ارتباط بر قرار کردن با مخاطب و آشنا کردن او با محصولات سایت مربوطه می باشد. خواننده وقتی جذب متن می شود که بداند تولید کننده ی محتوا علاقه ی خود را به ادامه گفت و گو با مخاطب نشان دهد. در واقع ارتباط میان افراد امری طبیعی محسوب می شود. باید تولید کنندگان محتوا با این کار به مخاطبان احترام بگذارند و در مقابل جذب شدن مخاطب را خواهند دید.  

جملاتی که مبهم و سؤال برانگیز باشد:

جملات ابتدایی که نوشته می شود اگر کمی مبهم اما درگیر کننده باشد مخاطب جذب آن خواهد شد و تا آخر مطلب را پیگیری می کند.

 

 

چند نکته ی مهم که در تولید محتوا متنی کمک کننده است:

فضای سفید در متن فراموش نشود:

توجه به این نکته سبب می شود که ذهن مخاطب خسته نشود و راحت تر با بقیه متن ارتباط بر قرار کند. ضمن رعایت مختصر نویسی سعی شود جمله ی حدید از سر خط شروع شود.

استفاده از کلمات ساده:

نباید فراموش شود که برای جذب مخاطب نباید با کلمات سخت و پیچیده فقط دایره ی لغات را به مخاطب نشان داد. با کلمات ساده و لحن روان هم می شود محتوای خوب را به مخاطب ارائه نمود.

قرار دادن مخاطب به عنوان دوم شخص:

این روش نشان دهنده ی احترام و توجه تولبد کننده ی محتوا به مخاطب می باشد. و این چنین باعث تشویق بیشتر خواننده به سوی متن مورد نظر می شود.

برای هماهنگی ذهنی مخاطب که درک درست تری از محتوا داشته باشد، بهتر است سه نکته مهم «دقت (در مطلب مورد نظر آمار و ارقام و قوانین اثبات شده آورده شود)، جذابیت (محتوا را طوری باید تولید کرد که برای مخطب مانند یک داستان چالش برانگیز و جذاب باشد) و آموزنده بودن (نکاتی را در محتوا باید آورد که آموزنده باشد و به تجربه مخاطبان اضافه کند)» را در نظر داشت.

با کنجکاو نمودن خواننده او را به خواندن ادامه مطلب تشویق کند:

اگر سؤالاتی در متن مطرح شود که باعث کنجکاوی مخاطب شود، او تمایل پیدا می کند که مطلب را تا آخر بخواند. اگر مطلبی به متن اضافه نشود که باعث ایجاد کنجکاوی و هیجان برای مخاطب شود پس از کمی خواندن، مخاطب کم کم علاقه اش برای خواندن ادامه متن را از دست می دهد و آن را رها می کند.

برای اینکه مخاطب جذب یک متن شود و تا آخر آن را پیگیری کند می توان تئوری «دانه ی کتجکاوی» را کاشت یعنی اینکه در آخر پاراگراف ها می شود کمی از جمله ی پاراگراف بعد آورد تا مخاطب به خواندن آن تا پایان ادامه دهد. به طور مثال از این جملات استفاده کرد: توضیح خواهم داد… اما ادله ی بسیازی وجود دارد… بالاخره به قسمت های هیجانی ماجرا رسیدیم و… این نکته که گفته شد فنی صحیح برای جذب مخاطب و نگه داشتن او است.

در پیش گرفتن سیر منطقی برای متن ها:

تولید کننده ی محتوا باید خود را به جای مخاطب گذاشته و سؤال هایی که امکان دارد برای وی پیش آید، پاسخ آن درون متن با دلایل درست و محکم باید داده شود. این نوع نوشتن برای معرفی و شناساندن محصولات و اهداف محتوا بسیار مناسب است.

نباید فراموش کرد که متن و محتوایی جذاب است که تولید کننده پاسخ سوالات احتمالی مخاطب را بداند و آنها را درون متن بگنجاند و نکته دیگر اینکه تولید کننده محتوا باید یک قدم از ذهن مخاطب جلوتر باشد.

استفاده از اعداد در تولید محتوا:

باید توجه داشت که استفاده از اعداد در متن و عنوان مؤثر خواهد بود، بهتر این است که به جای استفاده از اعداد فارسی از اعداد ریاضی در نوشتن متن ها بهره برده شود که بسیار در بالا رفتن مشاهده یک محتوا تأثیر گذار است.

محتوایی انتخاب شود که کم تر در مورد آن نوشته می شود:

مدیران تولید محتوا باید از جملاتی که کم تر تولید شده است بروند مثلاً از جملات منفی که ظاهراً نهنی کننده است رفت به این شکل مخاطبان بیشتری جذب متن می شوند.

محتوای اعجاب انگیز تولید شود:

فکری که خارج از چهار چوب باشد در تولید یک محتوا کاری شگفت انگیز است. اگر متنی که نوشته می شود طوری چفت و بسط داده شود که تعجب مخاطب را بر انگیزد بسیار مخاطب را جذب می کند حتی اگر متن تولید شده مورد پسند مخاطب نباشد اما، همین اتفاقات سبب می شود که خواننده را بیشتر از یک متن عادی درگیر خود کند و تا پایان متن را بخواند.

ویرایش و مختصر نویسی در کلمات:

یک متن خوب ممکن است بارها مطالعه و ویرایش شود تا متنی قابل قبول گردد. کاری که می توان کرد این است که کلمات کلیدی را از چند جمله انتخاب و در کنار هم قرار داد و چند جمله را با هم ترکیب نمود و افعال تکراری را حذف کرد به این شکل یک متن مختصر و شسته و رفته به دست می آید. باید توجه داشت که کلمات و معانی تکراری در جملات ذهن مخاطب را خسته و او را نسبت به محتوا دلسرد می کند.

نتیجه گیری

تولید محتوا در تمام زمینه و موضوعات انجام می شود. نکته ای که حائز اهمیت است این است که تولید کنندگان محتوا آموزش لازم برای تولید متن را دیده باشند زیرا اگر محتوایی تولید شود اما بدون توجه به آموزش های ذکر شده باشد، متنی که به دست می آید کامل، پخته، جذاب و خواندنی نخواهد بود و مخاطب را درگیر خود نمی کند. تمام نکاتی که در مقاله ی تولید شده ذکر شد در مورد آموزش تولید محتوای متنی بود که اگر تمام نکات گفته شده مورد دفت فرار گیرد اثری قابل قبول حاصل می شود.

از اینکه تا پایان مقاله آموزش تولید محتوای متنی ما را همراهی کردید متشکریم و امیدواریم از مقاله آموزش تولید محتوای متنی نهایت استفاده را ببرید .

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه تولید محتواهای هدفمند و تضمین شده با ما در ارتباط باشید

09120647344

[/stextbox]

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید