مدت چند سال است که هیوندای سانتافه، پادشاه بیرقیب خودروهای شاسیبلند اندازه متوسط در بازار ایران به شمار میرود و طرفداران بسیار زیادی در میان خریداران ایرانی دارد. اما این خودرو در بازار تنها نیست. رقبای قدرتمند و معتبری از کشورهای کره، ژاپن و فرانسه، چشم به جایگاه آن دوختهاند و در انتظار فرصتی هستند تا این خودروی کرهای پرطرفدار را از اوج قدرت به پایین بکشند.

در این مطلب، دو خودروی رقیب یعنی نیسان ایکس تریل و هیوندای سانتافه را با هم مقایسه میکنیم تا ببینیم هرکدام برای چه سلیقهها و نیازهایی مناسب هستند. برای پیدا کردن جواب این سؤال، تا پایان این مقایسه با ما بمانید. در این بررسی، مدلهای ۲۰۱۸ این دو خودرو که جدیدترین نمونههای موجود در بازار ایران هستند، مبنای کار قرار گرفتهاند.

معرفی هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل

هیوندای سانتافه، اسمش را از یک شهر در آمریکا گرفته است. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ معرفی شد و از سال ۲۰۰۱ به بازار آمد. این مدل تا امروز چهار نسل مختلف داشته که نسل دوم و سوم آن در ایران هم فروش زیادی داشتند.
نسل سوم هیوندای سانتافه که با کد DM شناخته میشود، در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و از سال ۲۰۱۳ در بازارهای جهانی عرضه گردید. این نسل خیلی زود توسط آسانموتور و واردکنندگان دیگر به ایران آمد و به خاطر طراحی زیبا و امکانات کامل، فروش بسیار موفقی داشت.
در سال ۲۰۱۶، این نسل یک بهروزرسانی ظاهری یا فیسلیفت دریافت کرد که آن هم بلافاصله به ایران وارد شد. شرکتهایی مثل آسانموتور و کرمانموتور و دیگر واردکنندگان، تا سال ۲۰۱۸ این مدل را در بازار ایران عرضه میکردند. اما بعد از تصویب قانون ممنوعیت واردات خودرو، ورود هیوندای سانتافه به ایران متوقف شد و نسل جدید آن دیگر به دست خریداران ایرانی نرسید. جالب است بدانید که بیشتر سانتافههای مدل ۲۰۱۸ توسط واردکنندگان شخصی به ایران آمدند و بعد از مدت زیادی از گمرک آزاد شدند.

در سوی دیگر، خودروی نیسان ایکس تریل قرار دارد که دقیقاً مانند رقیب کرهای خود، از سال ۲۰۰۰ تا امروز در چهار نسل مختلف تولید شده است. این خودرو که در آمریکای شمالی با اسم نیسان رُگ (Rogue) شناخته میشود و از پرفروشترین کراساوورهای آن منطقه است، فقط در نسل سوم و از سال ۲۰۱۶ به بازار ایران راه یافت. اگرچه قیمت این نسل از سوی شرکت جهان نوین آریا چندان مناسب نبود، اما ایکس تریل به خاطر قابلیتهای فنی خوب، امکانات رفاهی مناسب و همچنین اعتبار بالای برند نیسان نزد خریداران ایرانی، توانست با استقبال خوبی روبرو شود.
نسل سوم نیسان ایکس تریل در سال ۲۰۱۸ تغییرات ظاهری جزئی داشت و شرکت جهان نوین آریا هم بلافاصله این مدل بهروزرسانی شده را به ایران آورد. این مدل علاوه بر طراحی جدید، امکانات بیشتری هم داشت تا بتواند در رقابت با سایر خودروها حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد. اما به دلیل توقف واردات خودرو، فروش نیسان ایکس تریل ۲۰۱۸ در بازار ایران بسیار محدود شد.
مقایسه نیسان ایکس تریل و هیوندای سانتافه از جنبه طراحی

طراحان هیوندای سانتافه به خوبی توانستهاند دو سبک متفاوت را در ظاهر این خودرو ترکیب کنند. از یک سو، با استفاده از قطعات براق کرومی و فرم نرم و ملایم در قسمت جلوی خودرو، حس خودروهای خانوادگی و شیک را منتقل میکنند. از سوی دیگر، با به کار بردن چراغهایی با زمینه تیره، رینگهای دودی رنگ و اگزوز دوقلو در قسمت عقب، حال و هوای خودروهای جوانپسند و امروزی را ایجاد کردهاند. این ترکیب هوشمندانه باعث شده تا طراحی سانتافه به شکلی درآید که تقریباً برای همه افراد، با هر سلیقه و در هر سنی، جذاب باشد.
در داخل خودرو نیز همین رویکرد ادامه یافته است. فضای داخلی سانتافه به صورت متقارن طراحی شده و دکمههای فیزیکی زیادی برای کنترل امکانات در دسترس راننده و سرنشینان قرار دارد. در طراحی داخلی، کمتر نشانهای از المانهای ورزشی دیده میشود و تمرکز اصلی بر روی ایجاد حس لوکس بودن و همچنین کاربردی بودن فضای کابین بوده است.

از طرف دیگر، خودروی نیسان ایکس تریل قرار دارد که طراحی آن در مقایسه با هیوندای سانتافه، سادهتر و بیحاشیهتر است و به اندازه رقیب کرهایاش مورد پسند عموم مردم قرار نمیگیرد. با این حال، همین سادگی در طراحی، همراه با خطوط تیز و گوشهدار زیاد، باعث شده ظاهر نیسان ایکس تریل خشنتر و با ابهتتر از هیوندای سانتافه به نظر برسد و تا حدی یادآور خودروهای شاسیبلند آفرودی باشد.
علاوه بر این، تعداد کم نیسان ایکس تریل در مقایسه با هیوندای سانتافه در بازار ایران، باعث شده که ظاهر این خودرو هنوز هم برای مردم تازگی داشته باشد و نگاهها را به سمت خود جلب کند. اما هیوندای سانتافه با وجود تمام زیباییهایی که دارد، ظاهری تکراری پیدا کرده است و حتی در شهرهای کوچک هم توجه چندانی را جلب نمیکند.
داخل کابین نیسان ایکس تریل هم با سبکی مشابه هیوندای سانتافه طراحی شده و یک طرح متقارن، جذاب برای عموم و با جلوههایی از لوکسگرایی ارائه میدهد. البته فضای داخلی این خودرو کمی سادهتر از رقیب خود است و تنظیمات آن برای راننده راحتتر و بهینهتر طراحی شده است.
مقایسه فنی هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل

نسل سوم هیوندای سانتافه در سالهای اولیه (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵) با نوعی موتور عرضه میشد که سیستم پاشش سوخت چندنقطهای (MPI) داشت. اما در مدلهای جدیدتر که ظاهر آنها هم تغییر کرد، بیشتر خودروها به موتوری مجهز شدند که از سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) استفاده میکند. این نوع موتور کارایی بیشتری دارد و آلودگی کمتری تولید میکند. با این حال، به دلیل کیفیت پایین سوخت در کشور ما و همینطور حساسیت بالای این موتورها، برخی از مالکان سانتافههای دارای موتور GDI با مشکلات زیادی در نگهداری و تعمیر خودروی خود روبرو شدند.
این موتور ۲.۴ لیتری، در بهترین حالت ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۲ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. قدرت موتور توسط یک جعبهدنده اتوماتیک ۶ سرعته به هر چهار چرخ خودرو منتقل میشود. این خودروی کرهای پرمخاطب، در شرایط ترکیبی ۸.۵ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف میکند و میتواند در ۹.۲ ثانیه از حالت ساکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

نیسان ایکستریل از یک موتور ۲.۵ لیتری با تنفس طبیعی بهره میبرد که به یک جعبه دنده اتوماتیک نسل سوم از نوع CVT-Xtronic متصل است. این موتور توانایی تولید ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۶ نیوتنمتر گشتاور را دارد و نیروی تولیدی آن از طریق سیستم چهارچرخ محرک هوشمند نیسان (۴-i×۴) به تمام چرخهای خودرو منتقل میشود.
در مقایسه با هیوندای سانتافه، نیسان ایکستریل در هر صد کیلومتر مسافت، ۰.۲ لیتر سوخت کمتری مصرف میکند؛ اما شتاب آن از حالت ساکن تا صد کیلومتر بر ساعت، ۱.۳ ثانیه کندتر از رقیب کرهای خود است.
|
مدل خودرو |
هیوندای سانتافه مدل 2018 |
نیسان ایکس تریل مدل 2018 |
|
پیشرانه |
چهار سیلندر تنفس طبیعی با آرايش خطي سيلندرها و سيستم پاشش مستقيم سوخت (GDI) |
چهار سیلندر تنفس طبیعی با آرايش خطي سيلندرها و سيستم پاشش چندنقطهای سوخت (MPI) |
|
حجم موتور (cc) |
2359 |
2488 |
|
حداکثر قدرت |
190 اسب بخار در 6300 دور |
171 اسب بخار در 6000 دور |
|
حداکثر گشتاور |
242 نیوتنمتر در 4250 دور |
226 نیوتنمتر در 4400 دور |
|
گیربکس |
6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپترونیک |
اتوماتیک ضریب متغیر (CVT-Xtronic) با قابلیت تیپترونیک 7 سرعته مجازی |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
8.5 لیتر در صد کیلومتر |
8.3 لیتر در صد کیلومتر |
|
شتاب صفر تا 100(ثانیه) |
9.2 |
10.5 |
|
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
195 |
190 |
مقایسه امکانات رفاهی هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل

مدل هیوندای سانتافه تا قبل از سال ۲۰۱۸، در انواع و تیپهای بسیار مختلف و پیچیدهای در بازار ایران عرضه میشد. این تنوع به حدی بود که پیدا کردن دو خودرو با تجهیزات کاملاً یکسان، کار دشواری محسوب میشد. اما بیشتر مدلهای ۲۰۱۸ این خودرو، از نوع فولترین هستند که در بازار به سانتافه ۶۴ آپشن معروفند. این مدل واقعاً یک خودروی کامل و فولآپشن محسوب میشود و تقریباً هر آنچه نیاز دارید را در داخل کابین برای شما فراهم کرده است.
نیسان ایکستریل هم که فقط در یک تیپ شرکتی در بازار موجود است، خودروی کمامکانی نیست و از نظر امکانات رضایتبخش عمل میکند؛ اما نبود برخی ویژگیهای خاص مانند اتوپارک، کروز کنترل هوشمند، تهویه خنککننده صندلیهای جلو و پدل شیفتر یا دکمههای تعویض دنده پشت فرمان، باعث میشود در این بخش رقابت را به رقیب کرهای خود واگذار کند.

در ادامه، میتوانید امکانات و ویژگیهای رفاهی دو خودروی هیوندای سانتافه و نیسان ایکس-تریل را با جزئیات کامل و در قالب یک جدول مقایسه کنید.
|
تجهیزات |
هیوندای سانتافه مدل 2018 فولآپشن |
نیسان ایکس تریل مدل 2018 |
|
چراغ |
چراغهای جلو زنون و عقب LED، مهشکن جلو و عقب، چراغشور، تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغهای جلو، نوربالا اتوماتیک، سنسور نور، دیلایت |
چراغ جلو LED، دیلایت، چراغشور، مهشکن جلو و عقب، سنسور نور، تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغهای جلو، نور بالا اتوماتیک، چرخش چراغهای جلو هماهنگ با چرخش فرمان (AFS) |
|
سیستمهای مولتی مدیا |
سیستم صوتی حرفهای اینفینیتی، DVD، USB، AUX، بلوتوث، 10 بلندگو |
سیستم صوتی حرفهای BOSE، DVD، USB، AUX، iPod، بلوتوث، 8 بلندگو، سابووفر |
|
صفحه نمایش |
8 اینچی لمسی |
7 اینچی لمسی |
|
رینگها |
19 اینچی آلومینیومی |
18 اینچی آلومینیومی |
|
آینه |
آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک |
آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک |
|
تهویه مطبوع |
اتوماتیک دوکاناله، دریچه برای سرنشینان عقب |
اتوماتیک دوکاناله، دریچه برای سرنشینان عقب |
|
صندلی |
روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلیهای جلو، حافظه صندلی راننده،گرمکن صندلیهای جلو و عقب، سردکن صندلیهای جلو |
روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای جلو و عقب |
|
شیشه |
شیشه بالابرهای اتوماتیک با قابلیت ضدمانع (آنتیترپ)، شیشههای دودی عقب |
شیشههای برقی، شیشه راننده اتوماتیک، شیشههای عقب دودی |
|
سیستمهای هشداردهنده |
سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، هشداردهنده تصادف جلو و عقب، هشدار نقاط کور (BSW)، هشدار عدم رانندگی بین خطوط (LDW) |
سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، هشداردهنده نقاط کور (BSW)، هشداردهنده خروج از خط (LDW)، سیستم شناسایی اشیا متحرک (MOD)، هشدار تصادف از جلو (FCW)، هشدار وضعیت خودروهای اطراف در هنگام دنده عقب (RCTA) |
|
سایر امکانات |
کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (DAC)، کروز کنترل هوشمند، سقف پانوراما، دوربین 360 درجه، اتوپارک، درب صندوقبار برقی، سنسور باران، درایومد سه حالته، ترمز پارک برقی با اتوهلد، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، گرمکن غربیلک فرمان |
تشخیص علائم ترافیکی جاده (TSR)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA)، سیستم کمکی حرکت در شیب (HDC)، سقف پانوراما، کروز کنترل، درب صندوقبار برقی مجهز به سنسور پا، جالیوانی ردیف جلو با قابلیت گرم یا سرد شدن (کول باکس)، حالت رانندگی اقتصادی (Eco)، سنسور باران، ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد، گرمکن غربیلک فرمان، دوربین 360 درجه |
مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل از جنبه ایمنی

هیوندای سانتافه و نیسان ایکستریل هر دو با امکانات ایمنی زیادی عرضه شدهاند تا از سرنشینان محافظت کنند. این امکانات شامل سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، کمک در شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت هنگام پایین آمدن از شیب، هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط، اخطار برخورد از جلو و عقب، و کیسههوای راننده، سرنشین جلو، کناری و پردهای میشود.
با این حال، نیسان ایکستریل ۲۰۱۸ با داشتن قابلیتهایی مثل سیستم خواندن تابلوهای راهنما، کنترل هوشمند شاسی و ترمز هوشمند، در بخش ایمنی فعال عملکرد بهتری نسبت به رقیب خود دارد. در مقابل، هیوندای سانتافه در نسخههای فولآپشن دارای کیسههوای محافظ زانوی راننده است که این ویژگی در نیسان ایکستریل وجود ندارد.
|
تجهیزات |
هیوندای سانتافه مدل 2018 فولآپشن |
نیسان ایکس تریل مدل 2018 |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
پشتسری فعال، کمربند ایمنی پیشکشنده، کمربند ایمنی محدودکننده، کیلس استارتر، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر) |
کیلس استارتر، کمربند ایمنی پیشکشنده، کمربند ایمنی محدودکننده، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر) |
|
کیسه هوا |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پردهای سرتاسری، محافظ زانوی راننده (در مجموع 7 عدد) |
راننده، سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پردهای سرتاسری (درمجموع 6 عدد) |
|
سیستم ترمز و پایداری |
کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، مدیریت پایداری خودرو (VSM)، سیستم تقویت پایداری یدککش (TSA)، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، ترمز اضطراری |
کنترل پایداری الکترونیکی دینامیکی (ESP/ VDC)، کنترل هوشمند شاسی (ARC)، ترمز هوشمند موتور (AEB)، سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کمکی ترمز اضطراری (FEB) |
هر دو خودرو در آزمونهای ایمنی Euro Ncap بهترین نتیجه ممکن، یعنی پنج ستاره، را کسب کردهاند. میانگین امتیازات هیوندای سانتافه کمی بیشتر از نیسان ایکستریل بوده است. اما نکته مهم این است که خودروی نیسان، دو سال بعد از هیوندای و تحت استانداردهای سختگیرانهتر جدید مورد آزمایش قرار گرفته است. به همین دلیل، این اختلاف اندک در امتیاز را می توان نادیده گرفت.
مقایسه تجربه رانندگی هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل

در بخش تجربه رانندگی، رقابت بین هیوندای سانتافه و نیسان ایکستریل بسیار نزدیک و جذاب است و هیچکدام حاضر به عقبنشینی نیستند. هر دو خودرو فضای داخلی مناسبی برای سرنشینان فراهم میکنند و از این نظر تفاوت چشمگیری بین آنها دیده نمیشود. البته بیشتر نمونههای هیوندای سانتافه موجود در بازار ایران، دارای صندلی ردیف سوم هستند که برای خانوادههای پرتعداد بسیار کاربردی است. در مقابل، نیسان ایکستریل فقط در مدل پنجنفره وارد کشور شده است.
سواری هر دو خودرو یعنی هیوندای سانتافه و نیسان ایکستریل، کیفیت خوب و قابل قبولی دارد. هر دو خودرو، رانندگی نرم و راحتی ارائه میدهند، هرچند که مانند بیشتر کراساوورها، گاهی کوبشهای مختصری در جاده احساس میشود. در بحث شتاب و لذت رانندگی، در نگاه اول به نظر میرسد هیوندای سانتافه با موتور قویتر و جعبه دنده اتوماتیک میتواند از نیسان ایکستریل پیشی بگیرد؛ اما در عمل، خودروی نیسان به دلیل وزن کمتر (حدود ۱۲۰ کیلوگرم) و کارایی بالاتر گیربکس، این اختلاف قدرت را جبران میکند و همپای سانتافه حرکت میکند.

رانندگی هیوندای سانتافه به خاطر گیربکس اتوماتیک و حس تعویض دنده واقعیاش، از نظر احساسی برای راننده لذت بیشتری دارد. هر دو خودرو به دلیل داشتن سیستمهای الکترونیکی مختلف، فرمانپذیری خوبی دارند و اگر نیازتان در حد یک خودروی خانوادگی باشد، در این زمینه جای نگرانی نیست.
اگر بخواهید با خودروی خانوادگیتان به دل طبیعت بروید و یک مسیر خاکی و آفرود ملایم را امتحان کنید، نیسان ایکستریل به دلیل سیستم دو دیفرانسیل هوشمند و فناوری ویژه نیسان به نام «توزیع متغیر گشتاور»، عملکرد بهتری نسبت به هیوندای سانتافه دارد. در واقع، این سیستم به نیسان ایکستریل کمک میکند تا میزان نیروی ارسالی به چرخهای عقب را به شکل هوشمند کنترل کند و در صورت لغزش یا گیرکردن خودرو، آن را به راحتی از شرایط سخت نجات دهد.
مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل از نظر شرایط بازار
هیوندای سانتافه در سالهای اخیر، پرفروشترین خودروی وارداتی در بازار کشور ما بوده و رکوردهای زیادی را شکسته است. به همین دلیل، نه فقط نیسان ایکستریل، بلکه تقریباً هیچ خودروی وارداتی دیگر — چه صفر کیلومتر و چه دست دوم — نمیتواند در رونق خرید و فروش با این خودرو رقابت کند. در واقع، هیوندای سانتافه در بازار خودروی ما حکم پول نقد را دارد.
البته این موضوع به معنای آن نیست که بازار نیسان ایکستریل کمرونق است؛ این خودرو هم مشتریان مخصوص به خود را دارد. اما وقتی مقایسه کنیم، میبینیم که هیوندای سانتافه در بازار شرایط بسیار بهتری دارد.


از سوی دیگر، پشتیبانی خودروی هیوندای سانتافه را دو شرکت آسان موتور و کرمان موتور بر عهده دارند و این خودرو در همه جای کشور، نمایندگیهای فراوانی برای خدمات پس از فروش دارد. در مقابل، شرکت جهان نوین آریا که واردکننده خودروهای نیسان در ایران است، تعداد نمایندگیهای کمتری دارد و بیشتر این نمایندگیها در شهرهای بزرگ متمرکز شدهاند. درباره قطعات یدکی نیز وضعیت نیسان ایکستریل نسبتاً خوب است، اما قطعات هیوندای سانتافه در بازار، هم بیشتر یافت میشود و هم قیمت مناسبتری دارد.
جمعبندی
در نهایت، مقایسهی بین هیوندای سانتافه و نیسان ایکستریل نشان میدهد که هر دو خودرو نقاط قوت خاص خود را دارند. هیوندای سانتافه در طراحی بیرونی، امکانات داخلی، هزینههای معمول نگهداری و همچنین فروش مجدد، عملکرد بهتری از خود نشان میدهد. در مقابل، نیسان ایکستریل نیز مزایای قابل توجهی دارد؛ از جمله مصرف سوخت کمتر، تجهیزات ایمنی پیشرفتهتر و قابلیتهای عالی در رانندگی خارج از جاده.
از لحاظ فضای داخلی، عملکرد فنی و کیفیت سواری نیز هر دو خودرو در سطح مشابهی قرار دارند و هر کدام گزینهی مناسبی به شمار میروند.
پس اگر به دنبال یک کراساوور مجهز با امکانات رفاهی زیاد و هزینههای نگهداری مناسب هستید که در آینده به راحتی بتوانید آن را بفروشید، هیوندای سانتافه انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. اما اگر خودرویی متفاوت و خاص میخواهید و گاهی اوقات در مسیرهای ناهموار و خاکی رانندگی میکنید، بدون شک نیسان ایکستریل میتواند نیازهای شما را برآورده کند. برای دریافت اطلاعات دقیق درباره قیمت هیوندای سانتافه دو دیفرانسیل فول DM 2400 و همچنین قیمت نیسان ایکستریل، روی لینکهای مربوطه کلیک کنید.
بیشتر بخوانید
با مشخصات فنی نیسان ایکس تریل آشنا شوید
مقایسه نیسان ایکس تریل و هوندا CRV
با آپشنهای نیسان ایکس تریل آشنا شوید
با مزایا و معایب هیوندای سانتافه هفت نفره آشنا شوید
سانتافه وارداتی بخریم یا شرکتی؟
چرا هیوندای سانتافه بخریم





















