مقایسه هیوندای توسان و نیسان جوک

پربازدیدترین این هفته:

دیگران در حال خواندن این صفحات هستند:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

بازار جهانی همچنان عاشق خودروهای شاسی‌بلند است و این علاقه پایانی ندارد. بازار ایران هم، با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات، از این جریان جهانی تاثیر پذیرفته است. به همین دلیل، بسیاری از خریداران در ایران به دنبال خودروهای بلند و بزرگ هستند. در بازار خودروی کشور ما، انواع مختلفی از خودروهای شاسی‌بلند وجود دارد که شامل برندهای معتبر جهانی و همچنین خودروسازان چینی می‌شود.

در میان خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور، تعداد کمی هستند که هم امکانات رفاهی خوبی داشته باشند و هم در جاده و بیراهه عملکرد مناسبی نشان دهند. امروز قصد داریم دو نمونه محبوب از این خودروها را با هم مقایسه کنیم؛ یکی که در توانایی‌های حرکتی قوی ظاهر شده و دیگری که با امکانات و تجهیزات بالا خودنمایی می‌کند.

هیوندای توسان TL، که جدیدترین نسل این مدل است و به بازار ما وارد شده، یکی از پرطرفدارترین کراس‌اوورها به شمار می‌رود. این خودرو با وجود تمام مزایا و قابلیت‌هایی که دارد و در موفقیت آن بسیار مؤثر بوده، اما از نظر توان حرکتی و قدرت موتور ۲ لیتری‌اش، چندان مورد توجه علاقه‌مندان به سرعت و هیجان قرار نمی‌گیرد.

اگر خودروهای بزرگ و قدیمی شش سیلندر را کنار بگذاریم، در محدوده قیمتی یک هیوندای توسان کارکرده، می‌توانید گزینه دیگری مانند نیسان جوک اسپرت (مدل توربو) را هم بررسی کنید. در واقع، نیسان جوک در گروه خودروهای کوچک کراس‌اوور قرار می‌گیرد و از نظر اندازه و حتی در تقسیم‌بندی جهانی، رده‌ای پایین‌تر از توسان محسوب می‌شود. با این حال، قیمت مدل اسپرت و نو این خودرو، تقریباً معادل یک توسان دست‌دوم است.

نیسان جوک

نیسان جوک در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ توسط شرکت جهان نوین آریا به بازار ایران معرفی شد. این خودرو در مدل‌هایی با موتور معمولی و قدرت کمتر هم موجود است که در اینجا قصد نداریم به آن‌ها بپردازیم. در مقابل، هیوندای توسان (که با نام iX35 نیز شناخته می‌شود) بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ توسط شرکت آسان موتور وارد بازار ایران شد. در ادامه بررسی می‌کنیم که آیا پرداخت هزینه یک توسان کارکرده، به جای خرید یک نیسان جوک نو، انتخاب به‌صرفه‌ای است یا خیر.

 مقایسه طراحی

در قسمت طراحی، مقایسه این دو خودرو کار آسانی نیست؛ زیرا نه تنها در یک رده قرار نمی‌گیرند، بلکه سبک کاملاً متفاوتی دارند. هیوندای توسان همیشه به عنوان خودرویی با طراحی منطقی و مورد علاقه مردم شناخته شده و در این نسل جدید نیز همین رویکرد را همراه با بهبود طراحی محصولات هیوندای ادامه داده است.

طراح‌های خودروی هیوندای توسان، آن را به شکلی بسیار زیبا و هماهنگ درآورده‌اند که تقریباً هر کسی از دیدن آن لذت می‌برد. جلوی خودرو با یک پنجره بزرگ و براق دیده می‌شود، چراغ‌های باریک و کشیده دارد و چراغ‌های عقب آن هم طرحی ویژه و چشم‌نواز دارند. رینگ‌های آن نیز بسیار شیک و زیبا طراحی شده‌اند که همه با هم، نمای ظاهری توسان را تکمیل می‌کنند.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید

تعویض پلاک
راهنمای خرید دست دوم
استعلام خلافی خودرو

در طرف دیگر، نیسان جوک با یک طراحی غیرعادی و چشمگیر دیده می‌شود که آن را از بقیه ماشین‌ها کاملاً جدا می‌کند. چراغ‌های جلوی این ماشین به شکل دایره‌ای روی سپر نصب شده‌اند و در زیر آن‌ها چراغ‌های مه‌شکن و در بالای آن‌ها نیز چراغ‌های راهنما و چراغ روز قرار گرفته‌اند. این تعداد زیاد چراغ در شب، جلوه‌ای ویژه و شبیه به خودروهای بزرگ به جوک می‌دهد. در قسمت عقب هم چراغ‌هایی به شکل بومرنگ طراحی شده است. طراحی نیسان جوک در مقایسه با هیوندای، بسیار خاص و غیرمعمول است و همین موضوع باعث می‌شود خریداران کمتری به خرید این خودرو تمایل نشان دهند. البته این طراحی برای کسانی که خودروهای خاص و متفاوت را دوست دارند، بسیار جذاب است؛ چون توجه بیشتری را در خیابان به خود جلب می‌کند.

فضای داخلی این دو خودروی شاسی‌بلند کاملاً با هم تفاوت دارد و باید پذیرفت که هیوندای به‌وضوح در این بخش برنده است. کابین خودروی توسان از نظر طراحی و کیفیت ساخت، یکی از بهترین‌ها در رده خود محسوب می‌شود. بخش‌هایی مانند داشبورد، فرمان و کنسول میانی این خودرو، ظاهری زیبا و هماهنگ دارند و مواد اولیه‌ای که در ساخت کابین به کار رفته، نسبت به نسل قبلی توسان، پیشرفت چشمگیری داشته است. همچنین، با توجه به ابعاد بزرگ‌تر و فاصله بیشتر بین چرخ‌ها، توسان فضای داخلی راحت و گسترده‌ای را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

اما فضای داخلی نیسان جوک، برخلاف نمای بیرونی آن، ساده و معمولی به نظر می‌رسد و کیفیت مواد استفاده‌شده در آن، شبیه به خودروهای ارزان‌قیمت است. تنها بخش‌هایی که کمی حس ورزشی و اسپرت به فضا می‌دهند، صفحه پشت آمپرها و فرمان خودرو هستند. همچنین، تأثیر همکاری نیسان با رنو در طراحی کابین جوک دیده می‌شود؛ مثلاً چراغ‌های سقفی این خودرو، مشابه مدل رنو ساندرو است. تنها نکته‌ای که تا حدی از سادگی و یکنواختی فضای داخلی جوک می‌کاهد، امکان انتخاب رنگ برای کنسول میانی است که مشتریان می‌توانستند آن را به سلیقه خود سفارش دهند.

معایب نیسان جوک را بیشتر بشناسیم

کابین خودروی جوک را نمی‌توان بی‌کیفیت دانست؛ اما وقتی آن را با توسان مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم سطح کیفی آن پایین‌تر است و از پلاستیک‌های سفت و معمولی بیشتری در قسمت داخلی آن استفاده شده است. از نظر فضای داخلی، جوک خودروی تنگ و نامطلوبی نیست و در واقع، فضای داخل آن نسبتاً مناسب است. با این حال، باید به این نکته توجه داشت که نیسان برای ایجاد فضای بیشتر در بخش داخلی خودرو، مجبور شده حجم صندوق عقب را کاهش دهد. صندوق عقب نیسان جوک نه‌تنها در مقایسه با هیوندای توسان بسیار کوچک و کم‌کاربرد است، بلکه حتی از بسیاری از خودروهای مشابه در رده خود نیز صندوق کوچک‌تری دارد.

مقایسه فنی

موتور جوک

تا این لحظه، همه چیز برای توسان خوب پیش می‌رفت؛ اما وقتی به جزئیات فنی نگاه می‌کنیم، شرایط به نفع رقیب ژاپنی تغییر می‌کند. هیوندای توسان در مدل‌های قدیمی‌تر از یک موتور ۲.۴ لیتری استفاده می‌کرد، اما در نسخه TL یک موتور ۲ لیتری نسبتاً ضعیف دارد که از نظر شتاب‌دهی و قدرت خروجی، چندان رضایت‌بخش نیست. هرچند این موتور مشکلات کم‌تری دارد و مصرف سوخت بهینه‌ای دارد، اما باعث شده توسان به یک کراس‌اوور بسیار کم‌سرعت تبدیل شود. در سوی دیگر، نیسان جوک اسپرت با یک موتور ۱.۶ لیتری توربو، ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند؛ حتی اگر توسان با موتور ۲.۴ لیتری هم عرضه می‌شد، باز هم توان رقابت با جوک را نداشت.

در هیوندای توسان، قدرت موتور توسط یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به تمام چهار چرخ منتقل می‌شود. در مقابل، نیسان از یک جعبه دنده CVT از نوع X-Tronic و یک سیستم چهارچرخ محرک هوشمند بهره می‌برد. سیستم چهارچرخ محرک در نیسان عملکرد بهتری نسبت به هیوندای توسان دارد؛ اما باید به خاطر داشت که جعبه دنده‌های CVT هرگز انتخاب مناسبی برای رانندگی در مسیرهای ناهموار و آفرود نبوده‌اند.

در مورد شتاب، توسان حتی با خودروهایی مانند تندر نیز نمی‌تواند رقابت کند، اما نیسان جوک با شتابی کمتر از ۹ ثانیه، حتا توان رقابت با خودروهای شش سیلندر را دارد. بنابراین اگر عملکرد و توان حرکتی خودرو برای شما اهمیت دارد، قطعاً نیسان جوک را انتخاب کنید.

مدل خودرو

هیوندای توسان

نیسان جوک اسپرت

پیشرانه

4 سیلندر تنفس طبیعی

4 سیلندر توربوشارژ

حجم موتور

2 لیتر

1.618 سی‌سی

حداکثر قدرت

155 اسب‌بخار

190 اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

192 نیوتن‌متر

240 نیوتن‌متر

گیربکس

6 دنده اتومات

CVT X-TRONIC

مصرف سوخت (ترکیبی)

8.3 لیتر در صد کیلومتر

6.5 لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفرتاصد

11.8 ثانیه

8.4 ثانیه

حداکثر سرعت

180 کیلومتر برساعت

207 کیلومتر برساعت

مقایسه آپشن و امکانات رفاهی

معایب نیسان جوک را بیشتر بشناسیم

خودروهای هیوندای همیشه به داشتن امکانات فراوان معروف بوده‌اند و توسان هم از این قاعده جدا نیست. اما رقیب ژاپنی آن، با اینکه در کلاس پایین‌تری قرار دارد، از تجهیزات خوبی بهره می‌برد. امکاناتی مانند رادار تشخیص عابر و جسم متحرک در پشت خودرو، نمایشگر وضعیت خودرو در لحظه و دوربین دید شفاف، در خودروی جوک وجود دارند، اما در توسان پیدا نمی‌شوند. با این حال، اگر فهرست امکانات این دو خودرو را با هم مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که توسان کاملاً پیشتاز است؛ البته به شرطی که مدل فول‌آپشن آن را در نظر بگیرید؛ در غیر این صورت، ممکن است نتیجه مقایسه تفاوت زیادی پیدا کند.

در جدول زیر، می‌توانید امکانات نیسان جوک اسپرت و هیوندای توسان را ببینید:

تجهیزات

هیوندای توسان

نیسان جوک اسپرت

چراغ

دی لایت، اتولایت، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغ شور (سفارشی) چراغ جلو زنون، چراغ بدرقه و خوش‌آمدگویی

دی لایت، اتولایت، ارتفاع نور اتومات، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌شور، چراغ جلو زنون، چراغ بدرقه

سیستم‌های مولتی‌مدیا

6 اسپیکر- USB – AUX

6 اسپیکر – هندزفری- USB – AUX

صفحه‌نمایش

8 اینچی لمسی

5.8 اینچی لمسی

رینگ‌ها

۱۸ اینچ آلومینیومی

۱۸ اینچ آلومینیومی

آینه

آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی، آینه جانبی با گرم‌کن، آینه جانبی با تنظیم برقی

آینه جانبی تاشو برقی، آینه جانبی با گرم‌کن، آینه جانبی با تنظیم برقی

تهویه مطبوع

اتومات دوگانه – دریچه تهویه عقب

اتومات

صندلی

صندلی‌ راننده‌ با تنظیم برقی – تنظیم برقی گودی کمر راننده، صندلی سرنشین جلوتنظیم برقی

صندلی‌ راننده تنظیم دستی-صندلی سرنشین جلوتنظیم دستی

شیشه

شیشه دودی عقب

قاب آینه مشکی، قاب مشکی چراغ دایره‌ای جلو

سیستم‌های هشداردهنده

سنسور جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر، سنسور ۳۶۰ درجه (سفارشی)، سیستم هشدار نقاط کور

 سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، رادار تشخیص اشیا متحرک (MOV)، رادار هشداردهنده خروج از خط (LDW)

سایر امکانات

اتوهلد (سفارشی)، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کروزکنترل، سقف پانوراما‌ (سفارشی)، گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب (سفارشی)، سردکن صندلی‌های عقب (سفارشی)، رادار پارک اتومات و بین خطوط (سفارشی)، مدیریت پایداری خودرو (VSM)، سنسور باران، نمایشگر TFT پشت آمپر

کروز‌کنترل، گرم‌کن صندلی جلو، ایزوفیکس صندلی، سنسور باران، کامپیوتر سفری، سیستم گشتاور متغیر، سیستم مانیتور دید ۳۶۰ درجه (AVM)، صفحه نمایش چندمنظوره با قابلیت نشان‌دادن لحظه‌ مرکز ثقل خودرو، سیستم ۴*۴ تمام وقت نیسان با کنترل دستی

مقایسه ایمنی

در این قسمت هم خودروی کره‌ای عملکرد بهتری دارد. در آزمایش تصادف مؤسسه IIHS آمریکا، این خودرو امتیاز ایمنی بالاتری نسبت به نیسان جوک کسب کرده است. البته هر دو خودرو، امکانات ایمنی خوبی دارند؛ اما سیستم‌هایی مثل ترمز هوشمند و ترمز خودکار در هیچ‌کدام از آن‌ها دیده نمی‌شود. اگر به نتیجه تست تصادف نیسان جوک نگاه کنیم، می‌بینیم که این خودرو در برخورد از جلو در سمت راننده، نمره کمتری نسبت به رقیب کره‌ای خود گرفته است.

لیست امکانات ایمنی این دو خودرو را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

تجهیزات

هیوندای توسان

نیسان جوک اسپرت

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

کنترل کشش، کنترل پایداری، مدیریت پایداری خودرو (VSM)، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، پشت‌سری فعال

کنترل کشش، کنترل پایداری، کنترل دینامیکی نیسان (NDCS)، سیستم گشتاور متغیر، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، کمربند ایمنی پیش‌کشنده

کیسه‌هوا

6 عدد

6 عدد

سیستم ترمز

توزیع نیرو ترمز، ترمز ضدقفل (ABS)، ترمز کمکی (BAS)، ترمز پارک برقی (سفارشی)

توزیع نیرو ترمز، ترمز ضدقفل، ترمز کمکی، ترمز عقب دیسکی

تجربه رانندگی

هیوندای توسان در مقایسه با نسل قبل، تغییر محسوسی در نحوه رانندگی ایجاد نکرده و فقط فضای داخلی آن جدیدتر شده است. موتور و جعبه دنده آن برای رانندگی در شهر کاملاً مناسب هستند، اما در جاده‌ها به ویژه وقتی خودرو پر از سرنشین است و می‌خواهید سبقت بگیرید، موتور دو لیتری توسان قدرت کافی ندارد. اگر پدال گاز را کامل فشار دهید، متوجه می‌شوید که وزن بدنه برای این موتور کمی زیاد است. تنظیمات جعبه دنده هم بیشتر برای کاهش مصرف سوخت انجام شده، نه برای افزایش شتاب، و همین موضوع کندی حرکت خودرو را بیشتر نشان می‌دهد. سواری توسان در حد متوسط است، نه خیلی نرم و نه خیلی سفت. کنترل و هدایت خودرو نیز معمولی است و به طور کلی نباید از یک کراس‌اوور انتظار عملکرد فوق‌العاده داشت؛ البته این به معنای ناپایدار بودن توسان نیست و سیستم کنترل پایداری آن به خوبی عمل می‌کند.

در مقابل، نیسان جوک رفتار کاملاً متفاوتی دارد. در شروع حرکت، به دلیل جعبه دنده CVT و تأخیر در عملکرد توربو، شتاب اولیه آن معمولی است؛ اما این تأخیر خیلی زود جبران می‌شود و ناگهان شتاب قابل توجهی را احساس می‌کنید. جعبه دنده هوشمند CVT نیسان اگرچه لذت رانندگی کمتری دارد، اما از کاهش دور موتور جلوگیری کرده و شتابی خوب و یکنواخت ایجاد می‌کند. اگر از رفتار جعبه دنده CVT خوشتان نمی‌آید، می‌توانید با فعال کردن حالت دستی، از حالات شبیه‌سازی‌شده دنده استفاده کنید.

نسخه اسپرت نیسان جوک به دلیل داشتن سیستم دودیفرانسیل هوشمند، در پیچ‌ها عملکرد بهتری نسبت به دو مدل دیگر خود (اسکای پک و پلاتینیوم) دارد. این ویژگی همراه با قدرت بالای موتور، باعث می‌شود فرمان‌پذیری جوک در مقایسه با بسیاری از کراس‌اوورهای کوچک بازار، در سطح بهتری قرار گیرد. ترمزهای جوک نیز رضایت‌بخش هستند و عملکرد بهتری نسبت به توسان دارند. جوک خودرویی چابک و هیجان‌انگیز است، اما یکی از نقاط ضعف آن سواری نسبتاً خشک آن است که به دلیل ویژگی‌های اسپرت خودرو می‌باشد. در نهایت، اگر به دنبال یک خودروی خانوادگی هستید، توسان انتخاب مناسب‌تری است؛ اما جوک بیشتر مناسب جوانان است.

تحلیل شرایط بازار

وضعیت بازار و خدمات پس از فروش برای دو خودروی نیسان جوک توربو و هیوندای توسان، کاملاً با هم فرق دارد. توسان علاوه بر این که از پشتیبانی قوی و گسترده‌ی شبکه خدمات هیوندای برخوردار است، بسیاری از قطعات فنی آن با دیگر محصولات گروه کیا-هیوندای مشترک است. همین موضوع باعث می‌شود صاحبان این خودرو هیچ نگرانی برای پیدا کردن و تهیه‌ی قطعات نداشته باشند. علاوه بر این، توسان میان خانواده‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار است و بازار خرید و فروش مدل‌های دست‌دوم آن نیز بسیار فعال و پررونق است.

معایب نیسان جوک را بیشتر بشناسیم

مدل نیسان جوک در تعداد کمتری به بازار عرضه شد. این کمبود، هم بازار خودروهای دست دوم آن را کوچک کرده و هم باعث شده شبکه خدمات پس از فروش آن با شرکت آسان موتور برابری نکند. به همین خاطر، حتی بعضی از علاقه‌مندان به نیسان هم، جوک را از فهرست انتخاب خود حذف کرده‌اند. از سوی دیگر، طراحی ظاهری این خودرو نیز سلیقه همه را به خود جلب نمی‌کند و این موضوع، فروش آن را با دشواری بیشتری روبرو کرده است.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفتیم، نیسان جوک اسپرت و هیوندای توسان کاملاً در یک رده قرار نمی‌گیرند. اما اگر به دنبال شتاب زیاد هستید و دوست دارید حس یک خودروی توربو ژاپنی را تجربه کنید، می‌توانید به جای خرید یک توسان دست‌دوم، سراغ نیسان جوک نو بروید. از مزایای جوک می‌توان به شتاب خوب، نمای اسپرت، نو بودن و مصرف سوخت مناسب اشاره کرد. در مقابل، معایبی مانند کمبود خدمات پس از فروش، فضای داخلی نه چندان کاربردی و سواری نسبتاً خشک دارد. همچنین باید توجه کنید که نیسان جوک به دلیل توربو داشتن، نیاز به مراقبت بیشتری دارد و در صورت بروز مشکل، هزینه تعمیر آن ممکن است بالا باشد.

در مقابل، هیوندای توسان انتخاب مناسبی برای کسانی است که یک خودروی شاسی‌بلند کوچک، مجهز و بدون دردسر می‌خواهند؛ البته به شرطی که به سرعت و شتاب بالا اهمیت ندهند. با توجه به شرایط قیمت‌ها و خدمات پس از فروش در ایران، گستردگی خدمات هیوندای را می‌توان مهم‌ترین نقطه قوت توسان دانست. این خدمات باعث می‌شود بتوانید با خیال راحت از توسان به عنوان خودروی روزمره استفاده کنید. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که حتی خرید یک توسان کارکرده را در مقایسه با یک جوک نو، به انتخابی منطقی‌تر و مطمئن‌تر تبدیل می‌کند. برای مشاهده قیمت هیوندای توسان و قیمت نیسان جوک کلیک کنید.

بیشتر بخوانید

کدام مدل از نیسان جوک مناسب خرید است؟
دلایل انتخاب هیوندای توسان چیست؟

بررسی تفاوت‌های هیوندای توسان و کیا اسپورتیج ۲۰۱۷
مقایسه فنی پژو ۲۰۰۸ با نیسان جوک
بررسی ویژگی‌های هیوندای سانتافه در مقابل هیوندای توسان
مقایسه هیوندای توسان با رنو کولئوس

اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *