اگرچه این روزها خودروهای شاسیبلند سهم بزرگی از بازار جهانی را به خود اختصاص دادهاند، اما دیگر انواع خودرو هم هنوز جایگاه و علاقمندان خود را حفظ کردهاند. در این میان، هاچبکها از پرفروشترین انواع خودرو در سراسر دنیا هستند. دلیل این محبوبیت، انعطافپذیری بالای آنهاست؛ به طوری که میتوانند همزمان به عنوان یک خودروی معمولی برای استفاده روزمره، یک خودروی ورزشی و حتی یک خودروی خانوادگی مورد استفاده قرار گیرند.
با توجه به این مقدمه، در این مقاله به سراغ بررسی و مقایسه دو خودروی هاچبک نسبتاً لوکس رفتهایم که حدود ده سال از تولید آنها میگذرد. با وجود آشفتگیهای موجود در بازار خودروی ایران، این دو مدل همچنان میتوانند گزینههای منطقی و بهصرفهای برای خرید محسوب شوند. در ادامه، مقایسه هیوندای i30 با مزدا 3 هاچبک را با هم دنبال میکنیم.
معرفی هیوندای i30 و مزدا 3 هاچبک
هیوندای i30 برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ توسط شرکت هیوندای به دنیا معرفی شد و در بازارهای مختلف جهان فروش رفت. این خودرو تا امروز سه نسل مختلف را پشت سر گذاشته است. نسل اول آن فقط در دو نوع هاچبک پنج در و استیشنواگن تولید میشد. اما وقتی نسل دوم آمد، یک مدل هاچبک سه در هم به جمع این خودرو اضافه شد. البته این مدل سه در عمر کوتاهی داشت و در نسل سوم، دیگر تولید نشد و به جای آن، هیوندای i30 فستبک وارد بازار شد.
در ایران، فروش نسل اول هیوندای i30 از سال ۲۰۱۰ شروع شد. این خودرو با استقبال خوبی روبهرو شد و فروش قابل توجهی داشت. اما شرکت آسان موتور، که مسئول واردات آن بود، تصمیم گرفت با پایان یافتن تولید نسل اول در سال ۲۰۱۲، دیگر این مدل را وارد نکند و به جای آن، روی فروش هیوندای i20 تمرکز کند. به همین دلیل، با وجود آنکه ممنوعیت قانونی وجود نداشت، نسلهای دوم و سوم هیوندای i30 هرگز به بازار ایران نیامدند.

از طرف دیگر، خودروی مزدا ۳ را داریم که شرکت مزدا از سال ۲۰۰۳ آن را به عنوان جایگزین مدل مزدا ۳۲۳ به بازار جهانی معرفی کرد. این خودروی پرطرفدار ژاپنی در چهار نسل مختلف تولید شده و تمامی نسلهای آن در دو نوع هاچبک و سدان عرضه شدهاند.
نسخه سدان مزدا ۳ از سال ۱۳۸۶ در کارخانهٔ شرکت بهمن موتور در ایران مونتاژ شد و تا سال ۱۳۹۸ در دو نسل مختلف به فروش رسید. اما اولین برخورد مردم ایران با مدل هاچبک مزدا ۳ در سال ۱۳۸۹ و با عرضهٔ نسل دوم این خودرو اتفاق افتاد.
مدل هاچبک مزدا ۳ در بسیاری از کشورهای جهان، از استقبال بیشتری نسبت به نوع سدان برخوردار است؛ اما در ایران این موضوع برعکس بود و فروش کم این خودرو در مقایسه با مدل سدان، باعث شد بهمن موتور در سال ۱۳۹۱ تولید آن را متوقف کند.
مزدا ۳ هاچبک در بازار ایران در دو تیپ ۱ و تیپ ۳ ارائه شد که تیپ ۳ به دلیل داشتن امکانات و ویژگیهای بیشتر، فروش بالاتری داشت. این دو تیپ از نظر فنی کاملاً مشابه یکدیگر هستند و تفاوت آنها فقط در نوع تجهیزات و برخی جزئیات ظاهری است.

مقایسه هیوندای i30 با مزدا 3 هاچبک از منظر طراحی
هیوندای i30 از طرح و ظاهری استفاده میکند که مربوط به حدود ده سال پیش این برند است و در کل، نمای خودرو بسیار ساده و معمولی به نظر میرسد. خطوط روی بدنه کاملاً منظم و دقیق طراحی شدهاند؛ اما وقتی یک خودروی هاچبک را میبینیم، انتظار داریم در ظاهر آن کمی نوآوری و جذابیت وجود داشته باشد که متأسفانه هیوندای i30 از این نظر ما را راضی نمیکند. تنها بخش خلاقانه در نمای بیرونی این خودرو، اندازه بزرگ و شکل غیرمعمول چراغهای عقب آن است؛ اما طراحی ساده و بدون جلوهی ویژهی این چراغها، همان مقدار نوآوری را هم از بین برده است.
یک نکته فرعی درباره ظاهر هیوندای i30 این است که در مدلهای سال ۲۰۱۲، چراغهای جلو با زمینه تیره طراحی شدهاند تا تفاوت بسیار کوچک و نامحسوسی با مدلهای قدیمیتر داشته باشند.

فضای داخلی هیوندای i30 دقیقاً با همان سبک ظاهری خودرو طراحی شده است. در طراحی کابین از خطوط نرم و تزئینات نقرهای رنگ استفاده شده تا تا حدی بتواند نظر افراد با سلیقههای مختلف را جلب کند. با این حال، حس حاکم بر این کابین کمتر شبیه به یک هاچبک جوانپسند است و بیشتر فضای خودروهای سدان خانوادگی را به یاد میآورد.

در طرف دیگر، خودروی مزدا 3 هاچبک قرار دارد که با وجود بیش از ده سال قدمت، همچنان طراحی زیبا و هیجانانگیزی دارد. ظاهر این خودرو را میتوان ترکیبی از احساسات شاد و جدی توصیف کرد. چراغهای جلوی آن، همراه با دریچهی هوای وسط سپر، حالتی شبیه به یک صورت خندان ایجاد میکنند. اما در مقابل، بخشهایی مثل چراغهای عقب یا ورودیهای هوا در اطراف مهشکنهای جلو، حالتی جدی و خشن به خودرو میبخشند.

همانطور که گفتیم، خودروی مزدا 3 هاچبک در دو مدل تیپ ۱ و تیپ ۳ در کارخانه بهمن موتور ساخته شده است. بهتر است نگاهی به تفاوتهای ظاهری این دو مدل بیندازیم.
در قسمت جلوی مدل تیپ ۱، قاب چراغهای مهشکن به رنگ مشکی است و دریچه هوای بالای آن به شکل یک خط طراحی شده. همچنین، در لبه چراغهای جلو، یک نوار نازک نارنجی رنگ دیده میشود.
اما در مدل تیپ ۳، چراغهای مهشکن با قاب نقرهای رنگ و دریچه هوای شبکهای ارائه شده است و چراغهای جلوی این مدل، آن نوار نارنجی رنگ را ندارند.

تفاوت ظاهری این دو مدل از کنار، به داشتن پدال اسپرت در مدل سوم محدود میشود. از نمای پشت نیز، طرح سپر، مشخصکننده نوع مدل خودرو است. سپر عقب مدل یک هاچبک مزدا ۳، یک بخش پلاستیکی به رنگ مشکی دارد که دارای قطعات براق چندضلعی نسبتاً بزرگی است. اما در مدل سوم، سپر عقب کاملاً همرنگ بدنه خودروست و تزئینات براق روی آن نیز بسیار نازک و ظریف طراحی شدهاند.

طراحی داخلی مزدا ۳ هاچبک هم بر پایه اصول جوانپسند و مدرن شکل گرفته است. المانهایی مانند صفحه نمایش приборها، فرمان و انحنای ویژه بخش مرکزی کنسول، حس رانندگی با یک خودروی ورزشی و پرقدرت را به سرنشینان منتقل میکند. همچنین، تعداد زیاد دکمهها و تنظیمات روی داشبورد، نشاندهنده امکانات کامل و حس لوکس بودن خودرو است.
با این حال، به نظر میرسد در این مقایسه طراحی بین هیوندای i30 و مزدا ۳ هاچبک، باید ژاپنیها را برنده اعلام کنیم.

صفحه نمایش و کنترلهای خودرو – مدل آمریکای شمالی (ایالات متحده)، ویژه بازار عربستان سعودی، مجهز به سیستم صوتی پیشرفته، نسخه اسپورت جیتی، فرمان چپ، موتور ۲.۵ لیتری، جعبهدنده ۵ دنده اتوماتیک، رنگ متالیک آلومینیومی، و روکش چرم مشکی.
مقایسه هیوندای i30 با مزدا 3 هاچبک از نظر مشخصات فنی
هیوندای i30 که در بازار ایران موجود است، از یک موتور ۲ لیتری معمولی بهره میبرد. این موتور توانایی تولید ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۸۶ نیوتنمتر گشتاور را دارد. قدرت تولیدشده توسط یک جعبهدنده خودکار ۴ سرعته به چرخهای جلوی خودرو منتقل میشود. بر اساس اطلاعات اعلام شده، این هاچبک کرهای در شرایط ترکیبی، در هر صد کیلومتر ۵.۷ لیتر سوخت مصرف میکند و شتاب آن برای رسیدن از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت، ۱۱.۲ ثانیه اندازهگیری شده است.

مدل هاچبک مزدا ۳ هم از موتوری با حجم مشابه مدل کرایهای خود استفاده میکند. این موتور توانی معادل ۱۴۸ اسب بخار و گشتاوری برابر ۱۸۷ نیوتنمتر تولید میکند و یک جعبه دنده اتوماتیک ۵ سرعته دارد. مصرف سوخت این خودرو در شرایط ترکیبی، حدود ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است و در تستهای عملی، شتاب آن از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت، ۱۰.۴ ثانیه اندازهگیری شده است. برای دریافت مشاوره تخصصی خودرو از هشت آ هشت کلیک کنید.

با توجه به این ارقام، میتوان گفت که هر دو خودرو از نظر فنی در یک سطح قرار دارند و تفاوت چندانی با هم ندارند. اما در نهایت، مزدا ۳ هاچبک است که با اختلاف کم، از رقیب کرهای خود پیشی میگیرد.
|
مدل خودرو |
هیوندای i30 |
مزدا 3 هاچبک |
|
پیشرانه |
4سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها |
4سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها |
|
حجم موتور (cc) |
1975 |
1999 |
|
حداکثر قدرت |
143 اسببخار در 6000 دور |
148 اسببخار در 6500 دور |
|
حداکثر گشتاور |
186 نیوتنمتر در 4600 دور |
187 نیوتنمتر در 4000 دور |
|
گیربکس |
4سرعته اتوماتیک |
5سرعته اتوماتیک مجهز به حالت تیپترونیک |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
7.5 |
7.6 |
|
شتاب صفرتاصد |
11.2 |
10.4 |
|
حداکثر سرعت |
195 |
204 |
مقایسه هیوندای i30 با مزدا 3 هاچبک در بخش امکانات رفاهی
بیشتر خودروهای هیوندای i30 که در ایران پیدا میشوند، به صورت کامل مجهز و فولآپشن هستند و با توجه به سال ساختشان، امکانات خوبی در اختیار راننده قرار میدهند. از جمله این قابلیتها میتوان به سانروف، کروز کنترل، گرمکن صندلیهای جلو، حسگر خودکار نور، حسگر باران، سیستم تهویه هوشمند و محفظه خنککننده (کولباکس) اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که تعداد محدودی از این مدل نیز با امکانات کمتر و به صورت سادهتر نیز وارد بازار کشور شده است.

اگر بخواهیم امکانات رفاهی هیوندای i30 را با مدل پایه (تیپ ۱) مزدا ۳ هاچبک مقایسه کنیم، هیوندای i30 وضعیت بهتری دارد. اما وقتی نوبت به مدل بالاتر (تیپ ۳) مزدا ۳ هاچبک میرسد، اوضاع کاملاً فرق میکند. این مدل از مزدا، امکانات ویژهای مانند چراغهای زنون هوشمند که در پیچها میچرخند، سیستم تهویه هوشمند دوطرفه، پدال تعویض دنده در پشت فرمان، استارت بدون کلید و صندلیهای تمام چرم دارد. با این همه امکانات، دیگر به رقیب کرهای خود اجازه برتری نمیدهد.

در این جدول، اطلاعات مربوط به سه خودرو قابل مشاهده است:
* هیوندای آي۳۰
* مزدا ۳ مدل هاچبک، تیپ ۱
* مزدا ۳ مدل هاچبک، تیپ ۳
میتوانید ویژگیها و مشخصات هر یک از این خودروها را با هم مقایسه کنید.
|
تجهیزات |
هیوندای i30 فولآپشن |
مزدا 3 هاچبک تیپ 1 |
مزدا 3 هاچبک تیپ 3 |
|
چراغ |
چراغهای جلو هالوژنی، مهشکن جلو و عقب، تنظیم دستی ارتفاع چراغهای جلو، سنسور نور |
چراغهای جلو هالوژنی، مهشکن جلو و عقب، تنظیم دستی ارتفاع چراغهای جلو |
چراغهای جلو زنون مجهز به چراغشور، مهشکن جلو و عقب، تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغهای جلو، نور بالا اتوماتیک، قابلیت چرخش چراغهای جلو هماهنگ با چرخش فرمان (AFS)، سنسور نور |
|
سیستمهای مولتیمدیا |
پخش CD، USB، AUX، Ipod، 6 بلندگو |
پخش MP3، AUX، 4 بلندگو |
پخش MP3، AUX، 6 بلندگو |
|
صفحه نمایش |
— |
— |
— |
|
رینگها |
17 اینچی آلومینیومی |
16 اینچی آلومینیومی |
16 اینچی آلومینیومی |
|
آینه |
آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک |
آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن |
آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن |
|
تهویه مطبوع |
اتوماتیک |
اتوماتیک دوگانه |
اتوماتیک دوگانه |
|
صندلی |
روکش صندلیها ترکیب پارچه و چرم، گرمکن صندلیهای جلو |
روکش پارچهای صندلیها، گرمکن صندلیهای جلو |
روکش چرمی صندلیها، گرمکن صندلیهای جلو |
|
شیشه |
شیشههای برقی (سمت راننده اتوماتیک)، شیشههای ضد اشعه UV (آنتی رفلاکس) |
شیشههای برقی (سمت راننده اتوماتیک) |
شیشههای برقی (سمت راننده اتوماتیک) |
|
سیستم های هشدار دهنده |
سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) |
— |
سنسور پارک عقب |
|
سایر امکانات |
سانروف، کروزکنترل، کولباکس، سنسور باران، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی و حساس به سرعت، غربیلک فرمان با روکش چرمی |
کروزکنترل، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی و حساس به سرعت |
کیلس استارتر، سانروف، کروزکنترل، سنسور باران، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی و حساس به سرعت، غربیلک فرمان با روکش چرمی، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان |
مقایسه هیوندای i30 با مزدا 3 هاچبک از جنبه ایمنی
هیوندای i30 دارای تجهیزات ایمنی خوبی است که شامل سیستم کنترل پایداری (ESP)، پشتسری محافظ در صندلیهای جلو و شش کیسه هوا میشود. این ویژگیها باعث شدهاند این خودرو در زمان تولید خود و در مقایسه با مدلهای مشابه در بازار ایران، یک هاچبک ایمن به شمار بیاید.
مزدا 3 هاچبک نیز از نظر سطح ایمنی، همرده با رقیب کرهای خود عمل میکند و از نظر امکانات ایمنی کمنیاز ندارد. البته لازم به ذکر است که مدلهای پایه (تیپ ۱) این خودرو فاقد سیستم ESP هستند.
|
تجهیزات |
هیوندای i30 |
مزدا 3 هاچبک |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، پشتسریهای فعالشونده صندلیهای جلو، کمربندهای ایمنی پیشکشنده و محدودکننده نیرو برای سرنشینان جلو |
پشتسریهای فعالشونده صندلیهای جلو، کمربندهای ایمنی پیشکشنده و محدودکننده نیرو برای سرنشینان جلو، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) ] صرفاً در تیپ 3 [ |
|
کیسههوا |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پردهای سرتاسری (مجموعاً 6 عدد) |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پردهای سرتاسری (مجموعاً 6 عدد) |
|
سیستم ترمز |
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) |
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی الکترونیکی (EBA) |
مدل i30 شرکت هیوندای در سال ۲۰۰۸ توانست بالاترین امتیاز ممکن یعنی پنج ستاره را از سازمان بررسی ایمنی خودروهای اروپا (Euro Ncap) دریافت کند.

خودروی مزدا ۳ هاچبک هم از همان ابتدای عرضه به بازار جهانی، مورد آزمایش ایمنی تصادف توسط سازمان یورو انکپ قرار گرفت و موفق شد بالاترین رتبه، یعنی پنج ستاره ایمنی را دریافت کند. جالب اینجاست که این مدل، میانگین امتیازهای ایمنیاش نسبت به هیوندای آی۳۰، مقداری بالاتر است.

مقایسه هیوندای i30 با مزدا 3 هاچبک از نظر تجربه رانندگی
در بخش بعدی، مقایسهی هیوندای i30 و مزدا 3 هاچبک به موضوع مهم کیفیت رانندگی میرسد. از نظر فضای داخلی و آرامش در هنگام حرکت، هیوندای i30 عملکرد بهتری نسبت به مزدا 3 دارد. این خودرو نشان میدهد که علاوه بر ظاهر آرام، در عمل نیز راحتی و آسایش را ارائه میدهد و به خوبی ثابت میکند که یک خودروی هاچبک مناسب برای خانواده و سفرهای روزانه است.

وقتی صحبت از شتاب و لذت رانندگی میشود، مزدا ۳ فرصتی برای رقابت باقی نمیگذارد و به وضوح از رقیب خود پیشی میگیرد. در مقایسهای نزدیک، گیربکس هوشمندانهتر مزدا ۳ هاچبک و داشتن یک دنده بیشتر نسبت به هیوندای i30، باعث میشود این خودرو در شتابگیری عملکرد سریعتری داشته باشد.
در زمینه پایداری و کنترل نیز، مزدا ۳ هاچبک یکی از برترین خودروها در محدوده قیمتی خود به شمار میرود و احساس رضایت و خوشحالی را به راننده هدیه میدهد. این ویژگیها در کنار قدرت موتور، باعث میشوند برخلاف هیوندای i30، بتوانید پشت فرمان این خودرو یک تجربه رانندگی ورزشی و جذاب داشته باشید.

مقایسه هیوندای i30 با مزدا 3 هاچبک از نظر شرایط بازار
هیوندای i30 وقتی برای اولین بار وارد ایران شد، با استقبال نسبتاً خوبی روبرو شد. امروزه اگرچه خرید و فروش این خودرو خیلی پررونق نیست، اما همچنان به دلیل محبوبیت برند و امکانات رفاهی قابل توجهی که دارد، در بازار خودروهای دستدوم طرفداران مخصوص به خود را حفظ کرده است.
مزدا 3 هاچبک نیز به دلیل تعداد کمتری که نسبت به مدل سدان خود وارد بازار شده، چندان شناخته شده نیست. با این حال، معمولاً کسانی که به دنبال یک خودروی هاچبک شیک و نسبتاً لوکس هستند، این مدل را به عنوان یک گزینه اصلی در نظر میگیرند. در نهایت، میتوان گفت که وضعیت بازار هر دو خودروی هیوندای i30 و مزدا 3 هاچبک تقریباً مشابه و در حد «متوسط» ارزیابی میشود.

هر دو خودرو از نظر خدمات پس از فروش، وضعیت خوبی دارند و صاحبان آنها نباید نگرانی خاصی در این زمینه داشته باشند. قطعات فنی هر دو مدل هیوندای i30 و مزدا 3 هاچبک، قیمت مناسبی دارند؛ اما اگر به قطعات بدنه نیاز پیدا کنید، باید هزینه بیشتری بپردازید. در این میان، قطعات بدنه خودروی مزدا 3 هاچبک، نسبت به نمونههای مشابه در هیوندای i30 گرانتر هستند.
نکته مهم دیگر این است که برخی از قطعات بدنه مزدا 3 هاچبک که با نوع سدان این خودرو تفاوت دارند (مانند چراغ عقب و درب صندوق)، در بازار کمیاب هستند. بنابراین ممکن است پیدا کردن آنها زمان بیشتری از شما بگیرد.

جمعبندی مقایسه هیوندای i30 با مزدا 3 هاچبک
در پایان مقایسه هیوندای i30 و مزدا 3 هاچبک، با نگاهی دوباره به مشخصات هر دو خودرو میتوان نتیجه گرفت که هیوندای i30 در زمینه فضای داخلی، راحتی سرنشینان و هزینههای جاری و تعمیرات، عملکرد بهتری از خود نشان میدهد. از سوی دیگر، مزدا 3 هاچبک نیز مزایای خاص خود را دارد که از جمله آنها میتوان به طراحی جذابتر، حس رانندگی پویاتر و سطح بالاتر امکانات رفاهی در مدلهای بالاتر اشاره کرد. در بحث ایمنی و ارزش فروش مجدد نیز مزدا 3 با اختلاف کمی برتری دارد.
در نهایت، اگر در طول سال مسافت زیادی رانندگی میکنید و به دنبال خودرویی همهکاره با هزینههای نگهداری مناسب برای استفاده روزمره در شهر و سفرهای خانوادگی هستید، هیوندای i30 گزینه بهتری برای شماست. اما اگر به دنبال هیجان و لذت رانندگی با یک هاچبک اسپرت هستید، بدون شک مزدا 3 با طراحی زیبا، اعتبار بالاتر و کیفیت رانندگی مطلوب، رضایت بلندمدت شما را جلب خواهد کرد. برای مشاهده قیمت هیوندای i30 در هشت آ هشت و همچنین استعلام قیمت مزدا 3 هاچبک جدید کلیک کنید.
بیشتر بخوانید
با معایب هیوندای i30 آشنا شوید
با آپشن های هیوندای i30 آشنا شوید
مزایای هیوندای i30 : چرا هیوندای i30 بخریم؟





















