در این مقاله از مجموعه مطالب مجله هشتهشت، میخواهیم دو خودروی شاسیبلند محبوب در بازار ایران، یعنی سوزوکی گرند ویتارا و جک S5 را با هم مقایسه کنیم. این بررسی به مشخصات فنی، امکانات، طراحی، ایمنی و سایر جنبههای این دو خودرو میپردازد.
اگر قصد خرید یک خودروی شاسیبلند را دارید، احتمالاً با این سؤال روبهرو شدهاید که آیا یک خودروی چینی نو بخرید یا یک خودروی غیرچینی که قبلاً استفاده شده است؟ این یک تصمیمگیری دشوار است که بسیاری از افراد با آن مواجه میشوند. این مطلب نیز به یکی از همین انتخابهای پرطرفدار میپردازد. اگر شما هم در شک هستید که بین یک خودروی چینی پرطرفدار و یک خودروی ژاپنی بادوام کدام را انتخاب کنید، پیشنهاد میکنیم تا پایان این مقایسه بین سوزوکی گرند ویتارا و جک S5 با ما همراه باشید.

معرفی سوزوکی ویتارا و جک s5

در این نوشته، به مقایسه دو خودروی سوزوکی گرند ویتارا و جک S5 میپردازیم. ابتدا نگاهی به سوزوکی ویتارا، این خودروی شاسیبلند ژاپنی میاندازیم. خودروی ویتارا از سال ۱۹۸۸ تا به امروز در چهار نسل مختلف به بازارهای جهانی عرضه شده است. نکته جالب اینجاست که فقط نسل دوم و سوم این خودرو با نام «گرند ویتارا» شناخته میشوند و دو نسل دیگر آن، تنها با نام «ویتارا» معرفی شدهاند.
نسل سوم این خودرو، که همان مدل موجود در بازار ایران بود، در سال ۲۰۰۵ رونمایی شد و اولین خودروهای آن با مدل ۲۰۰۶، حدود یک سال بعد، به ایران وارد شدند.
استقبال خوب مردم ایران از این خودروی شاسیبلند کوچک باعث شد که ایران خودرو، از سال ۱۳۸۷ شروع به مونتاژ آن کند. این خودرو در ابتدا با موتور ۲ لیتری و جعبه دنده ۵ دنده دستی یا ۴ دنده اتوماتیک عرضه میشد. سپس از سال ۱۳۸۹، موتور ۲ لیتری با یک موتور ۲.۴ لیتری جایگزین شد و امکانات جدیدی نیز به خودرو اضافه گردید. مدل بهروزرسانیشده یا فیسلیفت گرند ویتارا نیز از سال ۱۳۹۵ به بازار ایران آمد.
سرانجام، این خودروی محبوب ژاپنی پس از حدود ۱۳ سال حضور بیوقفه در بازار ایران، به دلیل سختتر شدن شرایط تحریم، در سال ۱۳۹۸ برای همیشه از بازار ایران خداحافظی کرد. با توجه به قیمت مدل ۲.۴ لیتری سوزوکی ویتارا قبل از فیسلیفت و همچنین قیمت جک S5 اتوماتیک، در ادامه به مقایسه این دو خودرو خواهیم پرداخت.
معرفی کوتاه جک اس5

در ادامه مقایسه ویتارا و جک اس۵، نوبت به بررسی خودروی جک اس۵ میرسد. این خودرو که اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، در سال ۱۳۹۴ با موتور ۲ لیتری توربو و جعبه دنده ۶ سرعته دستی، توسط کرمان موتور در ایران تولید شد. مدل اتوماتیک جک اس۵ نیز از نیمههای سال ۱۳۹۵ با امکانات بیشتری نسبت به نمونه دندهای وارد بازار شد و توانست محبوبیت بسیار زیادی در میان مشتریان پیدا کند. البته کرمان موتور به زودی نسخه فیسلیفت این خودرو را با موتور ۱.۵ لیتری توربو جایگزین مدل فعلی خواهد کرد، اما در این مقایسه، ما مدل کنونی جک اس۵ با موتور ۲ لیتری و جعبه دنده اتوماتیک را بررسی میکنیم.
[hm_sell_form_inline]
مقايسه سوزوکی ويتارا و جک s5 اتوماتيک در بخش طراحی
در ادامه، نگاهی به طراحی داخلی و بیرونی دو خودروی سوزوکی گرند ویتارا و جک S5 میاندازیم.
سوزوکی گرند ویتارا ظاهری جعبهای و ساده دارد و از خطوط پیچیده یا تزئینات اضافه خبری نیست. با این حال، هماهنگی و نظم در طراحی بدنه باعث شده تا این خودرو نه تنها قدیمی به نظر نرسد، بلکه زیبایی خاص خود را حفظ کند.
علاوه بر این، طراحی مکعبشکل این خودرو، همراه با سپرهای کوتاه و قرارگیری چرخ یدکی در پشت درب صندوق، به وضوح نشان میدهد که یک شاسیبلند واقعی است. این خودرو با این ویژگیها میگوید: من یک SUV اصیل هستم و نباید مرا با کراساوورهای ظاهرپسند و مشابه مقایسه کنید!

داخل کابین خودروی سوزوکی گرند ویتارا بسیار ساده طراحی شده است. اگرچه سازندگان سعی کردهاند با اضافه کردن قطعات تزئینی به رنگ نقرهای، از سادگی و یکنواختی فضای داخلی بکاهند، اما برخی قسمتها مانند فرمان، دسته دنده و دریچههای هوا، ظاهری قدیمی دارند و این موضوع نشان میدهد که طراحی این خودرو به روز نیست.

طراحی جک اس 5

در مقابل، طراحی جک اس۵ مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. این خودرو با به کارگیری خطوط نرم و انحناهای ظریف طراحی شده تا به عنوان یک کراساوور شهری و مدرن شناخته شود. دو ویژگی مهم در نمای ظاهری این خودرو وجود دارد که محبوبیت گستردهای برای آن به ارمغان آورده است: اول، ترکیب زیبای دریچههای هوا روی سپر جلو و فرم زاویهدار بخش پایینی سپر که حال و هوایی قدرتمند و جسورانه به خودرو میبخشد؛ و دوم، پرهیز از طراحیهای شلوغ و پیچیده که در برخی خودروهای چینی دیده میشود. نتیجه این رویکرد، ظاهری هماهنگ و در عین حال ماندگار است.
داخل کابین جک اس۵ نیز با استفاده از المانهای ورزشی و جوانپسند طراحی شده و از نظر بسیاری از خریداران، جذابتر از کابین سوزوکی گرند ویتارا به نظر میرسد. تنها کسانی که به طراحی خودروهای آفرودی علاقهمند هستند، ممکن است طراحی داخلی سوزوکی را بیشتر بپسندند.
مقايسه جک اس 5 و ویتارا از نظر مشخصات فنی و تجربه رانندگی
سوزوکی گرند ویتارا دارای یک موتور ۲.۴ لیتری است که بدون استفاده از توربو، قدرت خالصی معادل ۱۶۹ اسب بخار و گشتاوری برابر ۲۲۷ نیوتنمتر تولید میکند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی یا یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک، به همراه سیستم چهارچرخ محرک (۴WD) به تمام چرخهای این خودروی شیک ژاپنی منتقل میشود.
مدل اتوماتیک سوزوکی ویتارا در شرایط ترکیبی، در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۹ لیتر سوخت مصرف میکند و میتواند در ۱۲.۵ ثانیه از حالت ساکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این ارقام برای نوع دندهای بهتر است؛ به طوری که مصرف سوخت به ۷.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و زمان شتاب صفر تا صد به ۱۱.۷ ثانیه بهبود پیدا میکند.

موتور قدرتمند جک اس۵ یک نمونه ۲ لیتری توربو است که تا ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این نیرو توسط یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته دوکلاچه به چرخهای جلوی خودرو منتقل میشود.
این مدل در شرایط ترکیبی، به طور میانگین در هر صد کیلومتر مسافت، ۸ لیتر سوخت مصرف میکند. همچنین میتواند در مدت ۱۱.۷ ثانیه، از حالت ساکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
وضعیت از نظر کابین و کیفیت سواری چگونه است؟
در مقایسه فضای داخلی و کیفیت سواری سوزوکی ویتارا و جک S5 میتوان گفت که هر دو خودرو فضای مناسبی برای سرنشینان فراهم کردهاند، اما این فضا بسیار بزرگ و وسیع نیست. از این نظر، تفاوت چشمگیری بین آنها دیده نمیشود. با این حال، صندوق عقب جک S5 با گنجایش ۵۰۵ لیتری، به شکل محسوسی بزرگتر از صندوق ۳۹۸ لیتری سوزوکی ویتارا است.
از نظر کیفیت سواری نیز این دو خودرو عملکرد تقریباً مشابهی دارند و هیچیک از آنها در جادههای ناهموار، آرامش فوقالعادهای به سرنشینان ارائه نمیدهند. با این وجود، سوزوکی ویتارا به خاطر نوع شاسی مستقل خود، در برخی مسیرها کمی سفتتر و خشکتر از جک S5 احساس میشود.
در جدال شتاب و چابکی برنده کدام است؟
سوزوکی گرند ویتارا و جک اس۵ از نظر قدرت و شتاب، رقابت نزدیکی با هم دارند. اما مدل اتوماتیک سوزوکی ویتارا به خاطر جعبه دنده چهارسرعته و فناوری قدیمیتر، در شتاب اولیه از جک اس۵ عقب میماند. البته این به معنای کند بودن سوزوکی ویتارا نیست؛ اگر انتظارات بیش از حدی از آن نداشته باشید، از چابکی آن بهویژه در سرعتهای بالاتر راضی خواهید بود.
در ادامه مقایسه این دو خودرو باید گفت که جک اس۵ در رانندگی روزمره و در مسیرهای معمولی، خودروی راحتتری محسوب میشود. دلیل این امر تعویض دنده نرمتر، فرمان برقی، سروصدای کمتر موتور در داخل ماشین و مصرف سوخت بهینهتر است. اما اگر قصد داشته باشید از جادههای معمولی خارج شوید و به مسیرهای خاکی و طبیعت بروید، نه تنها جک اس۵، بلکه حتی خودروهای گرانقیمتتر نیز نمیتوانند با سوزوکی گرند ویتارا رقابت کنند. در واقع، یکی از مهمترین مزیتهای سوزوکی ویتارا، قابلیت فوقالعاده آن در رانندگی آفرود است.
سیستم چهار چرخ متحرک، برگ برنده ویتارا
به عنوان نکته پایانی، باید در نظر داشت که مرکز ثقل در خودروهای سوزوکی ویتارا و جک اس۵ نسبتاً بالاتر از بسیاری از خودروهای معمولی است. به همین دلیل، این دو خودرو در مقایسه با خودروهای سدان، عملکرد کمتری در پیچها دارند و لازم است در پیچهای تند با احتیاط بیشتری رانندگی کنید.
در این زمینه، سوزوکی گرند ویتارا به دلیل داشتن سیستم چهارچرخ متحرک دائمی، در شرایط معمولی رانندگی، پایداری بیشتری نسبت به جک اس۵ دارد. با این حال، جک اس۵ نیز مجهز به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) است که در موقعیتهای ناگهانی و بحرانی، تا حد امکان از بروز حوادث جلوگیری میکند.
|
مدل خودرو |
سوزوکی گرند ویتارا 2400 دندهای |
سوزوکی گرند ویتارا 2400 اتوماتیک |
جک s5 اتوماتیک |
|
پیشرانه |
4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها |
4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها |
4 سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها |
|
حجم موتور (cc) |
2393 |
2393 |
1997 |
|
حداکثر قدرت |
169 اسب بخار در 6000 دور |
169 اسب بخار در 6000 دور |
174 اسب بخار در 5200 دور |
|
حداکثر گشتاور |
227 نیوتنمتر در 3800 دور |
227 نیوتنمتر در 3800 دور |
265 نیوتنمتر در 2000 – 4000 دور |
|
گیربکس |
5 سرعته دستی |
4 سرعته اتوماتیک مجهز به حالت L (دنده سنگین) و حالت اسپرت (دکمه A/T Power) |
6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) با قابلیت تیپترونیک و مجهز به حالت اسپرت |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
7.9 لیتر در صد کیلومتر |
9 لیتر در صد کیلومتر |
8 لیتر در صد کیلومتر |
|
شتاب صفرتاصد (ثانیه) |
11.7 |
12.5 |
11.7 |
|
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
185 |
175 |
180 |
مقایسه آپشنهای سوزوکی ویتارا و جک s5 اتوماتیک

در ادامه مقایسه سوزوکی گرند ویتارا و جک S5، به سراغ امکانات و ویژگیهای رفاهی این دو خودرو میرویم. مدل سوزوکی گرند ویتارا ۲.۴ لیتری، پیش از بهروزرسانی ظاهری، در دو نوع کلاس ۵ (امکانات متوسط) و کلاس ۸ (امکانات کامل) در ایران خودرو تولید میشد. نوع کلاس ۵ از نظر امکانات رفاهی در سطح پایینتری قرار داشت و تنها دارای تجهیزات اصلی مانند پخشکننده سیدی با شش بلندگو، دکمههای کنترل روی فرمان، سنسور پارک عقب، چراغ مهشکن جلو و عقب، کولر خودکار، شیشهها و آینههای برقی، و نمایشگر اطلاعات سفر بود. اما در نوع کلاس ۸، با اضافه شدن امکاناتی مانند سیستم صوتی-تصویری با دو صفحهنمایش برای سرنشینان عقب، کروز کنترل، گرمکن صندلیهای جلو، ماساژور صندلی راننده، استارت بدون کلید و دوربین عقب، شرایط بهطور چشمگیری بهتر شد.

خودروی جک اس۵ هم مانند بسیاری از خودروهای دیگر، با امکانات خوبی به بازار ایران عرضه شده است. اگرچه این مدل در مقایسه با سوزوکی گرند ویتارا کلاس ۸، امکاناتی مانند کروز کنترل، مانیتور سرنشینان عقب و ماساژور صندلی راننده را ندارد، اما دارای تجهیزاتی است که باعث میشد حس لوکستر و جذابتری به راننده و سرنشینان بدهد.
از جمله این امکانات میتوان به تهویه مطبوع دوکاناله، سنسور نور، سنسور باران، سانروف، ترمز پارک برقی، تنظیم برقی صندلی راننده با قابلیت حافظه، آینههای کناری تاشو برقی، روکش چرمی صندلیها و سنسور پارک جلو اشاره کرد. این ویژگیها باعث میشوند جک اس۵ در مقایسه با رقیب ژاپنی خود، جلوهای لوکستر و مشتریپسندتر داشته باشد.
تفاوت ایمنی سوزوکی ویتارا و جک s5
بررسی ایمنی خودروی سوزوکی ویتارا
وقتی میخواهیم ایمنی سوزوکی ویتارا را با جک اس۵ مقایسه کنیم، باید به این نکات توجه کنیم:
سوزوکی گرند ویتارا در مدل پایه (کلاس ۵) دارای ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم تقسیمکننده هوشمند نیروی ترمز، کمک ترمز و دو کیسه هوا است. این موارد، حداقل امکانات ایمنی لازم طبق معیارهای کشور ما محسوب میشوند. اما در مدلهای بالاتر (کلاس ۸)، تعداد کیسههای هوا بیشتر شده و کیسههای هوای جانبی و پردهای نیز به آن اضافه میشوند که ایمنی خودرو را به شکل چشمگیری بهتر میکنند.
در مقابل، جک اس۵ اگرچه کیسههای هوای پردهای کمتری نسبت به سوزوکی گرند ویتارا کلاس ۸ دارد، اما دارای سیستم تثبیت کننده الکترونیکی (ESP) است. همچنین این خودرو قابلیتهای دیگری مانند کنترل شروع حرکت در سربالایی و سیستم کنترل سرعت هنگام پایین آمدن از شیب را در اختیار راننده قرار میدهد.

بنابراین، برای مقابلهای ایمنی بین سوزوکی گرند ویتارا و جک اس۵، میتوان گفت که سوزوکی گرند ویتارا در بخش محافظت غیرفعال (کلاس ۸) و جک اس۵ در بخش ایمنی فعال، هر کدام به عنوان گزینهای بهتر شناخته میشوند.
جدول مشخصات ایمنی ویتارا و جک اس5
|
تجهیزات |
سوزوکی گرند ویتارا کلاس 5 |
سوزوکی گرند ویتارا کلاس 8 |
جک s5 اتوماتیک |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
کمربندهای ایمنی پیشکشنده و محدودکننده نیرو برای سرنشینان جلو |
کمربندهای ایمنی پیشکشنده و محدودکننده نیرو برای سرنشینان جلو |
کمربندهای ایمنی پیشکشنده برای سرنشینان جلو، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC) |
|
کیسه هوا |
راننده و سرنشین جلو (در مجموع 2 عدد) |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پردهای سرتاسری (در مجموع 6 عدد) |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو (در مجموع 4 عدد) |
|
سیستم ترمز و پایداری |
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA) |
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA) |
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) |
سوزوکی گرند ویتارا در سال ۲۰۰۷ در تستهای ایمنی موسسه اروپایی یورو انکپ، امتیاز خوبی کسب کرد و با دریافت ۴ ستاره، ایمنی قابل قبولی از خود نشان داد.
همچنین، مدلی دیگر از این برند به نام جک اِس ۵ در آزمایشهای ایمنی موسسه سیانکپ در چین شرکت کرد و نتیجه بسیار خوبی گرفت. این خودرو با کسب ۵ ستاره ایمنی، بالاترین امتیاز ممکن را به دست آورد.
مقایسه شرایط بازار

سوزوکی گرند ویتارا و جک اس۵ هر دو خودروهایی محبوب و شناختهشده در بازار هستند. این دو مدل به دلیل سالها حضور در بازار و اعتباری که در بین مشتریان دارند، به سرعت به فروش میروند و معمولاً نیازی به انتظار کشیدن طولانی برای فروشنده نیست.
با این حال، وقتی نوبت به حفظ قیمت میرسد، سوزوکی گرند ویتارا که یک خودروی ژاپنی است، معمولاً ارزش خود را بهتر نگه میدارد و قیمت آن کمتر کاهش پیدا میکند؛ در حالی که جک اس۵ به عنوان یک محصول چینی، افت قیمت بیشتری را تجربه میکند.
در مورد خدمات پس از فروش و دسترسی به قطعات، هر دو خودرو وضعیت قابل قبولی دارند. ایران خودرو و کرمان موتور شبکه گستردهای دارند، بنابراین پیدا کردن مرکز خدمات برای هر دو خودرو معمولاً مشکل نیست. اما یک نکته مهم این است که برخی از نمایندگیهای ایران خودرو — به ویژه در شهرهای کوچک — ممکن است به دلیل کمبود امکانات، قادر به سرویسدهی به سوزوکی گرند ویتارا نباشند.
از نظر هزینه قطعات یدکی، جک اس۵ برتری دارد و قطعات آن معمولاً بسیار ارزانتر از قطعات سوزوکی گرند ویتارا هستند.
برای اطلاع از خرید اقساطی جک S5 کلیک کنید.
جمع بندی

در نهایت، با مقایسهی بین سوزوکی گرند ویتارا و جک S5 و بررسی ویژگیهای هر دو خودرو، میتوان این نتیجه را گرفت:
اگر بیشتر رانندگی شما در شهر و روی جادههای آسفالت است و قصد دارید خودرو را پس از مدتی بفروشید، با توجه به امکانات بیشتر، طراحی جدیدتر و مصرف سوخت کمتر، جک S5 میتواند انتخاب مناسبی باشد. البته باید توجه داشته باشید که در صورت خرید این خودرو، مراقبت از موتورهای توربو نیاز به دقت ویژهای دارد.
اما اگر برنامهریزی شما برای خودرو بلندمدت است و گاهی دوست دارید به طبیعت و مسیرهای ناهموار بروید، سوزوکی گرند ویتارا به دلیل قابلیتهای آفرود بهتر و عمر فنی بالاتر، همراهی قابل اعتمادتر برای شما خواهد بود.
برای دریافت کارشناسی خودرو کلیک کنید.
بیشتر بخوانید
جک S5 صفر کیلومتر بخریم یا سوزوکی گراند ویتارا کارکرده؟
مقایسه جک S5 و تیگو 5
مقایسه سانگ یانگ تیوولی و سوزوکی گرند ویتارا
با مشخصات فنی سوزوکی گرند ویتارا آشنا شوید





















