دو خودروی سورن پلاس و دنا پلاس که هر دو از خانواده سمند هستند، از نظر ساختاری تفاوت چندانی با هم ندارند و فقط در برخی جزئیات ظاهری با هم فرق میکنند. اما اکنون قیمت این دو خودرو در بازار به گونهای شده که گاهی قیمت یک سورن پلاس نو با قیمت یک دنا پلاس کارکرده برابر است. در چنین شرایطی، این سوال پیش میآید که کدام یک را انتخاب کنیم تا انتخاب بهتری داشته باشیم؟
اگر هنوز نمیدانید کدام گزینه مناسبتر است، پیشنهاد میکنیم مقاله مقایسهای سورن پلاس صفر کیلومتر با دنا پلاس کارکرده را در مجله خودروی هشت آ هشت مطالعه کنید تا در نهایت بتوانید تصمیم بگیرید خرید کدام یک منطقیتر است: سورن پلاس یا دنا پلاس.
سورن پلاس

خودروی سورن در واقع اولین مدل بهروز شده رسمی از سمند بود که در میانههای دهه ۱۳۸۰ وارد بازار شد. به دلیل ظاهر زیباتر و جذابتر نسبت به سمند معمولی، این خودرو مورد استقبال برخی از خریداران قرار گرفت. سورن با همان طراحی اولیه و با انجام برخی تغییرات در موتور، به فروش خود ادامه داد تا اینکه در سال ۱۳۹۸، مدل پلاس آن توسط شرکت تولیدکننده معرفی شد و در پاییز سال ۱۳۹۹، تولید انبوه این خودرو آغاز گردید.

مدل جدید سورن پلاس از نظر فنی مشابه نسخه قبلی است، ولی تغییراتی در ظاهر آن ایجاد شده است. این تغییرات شامل طراحی جدید چراغها، بهینهسازی رادیاتور، اضافه شدن یک صفحه نمایش کوچک روی داشبورد، طراحی تازه فرمان و همچنین نصب اسپویلر در قسمت عقب خودرو میباشد.
این خودرو همچنان از موتور EF7 بهره میبرد که توانی معادل ۱۱۵ اسب بخار تولید میکند. همچنین یک جعبه دنده دستی پنج سرعته، گشتاوری برابر ۱۵۹ نیوتن متر را به چرخهای جلو منتقل میکند. وزن سورن پلاس حدود ۱۲۵۷ کیلوگرم است و در مدت ۱۲ ثانیه میتواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. باک سوخت این خودرو ۶۶ لیتر گنجایش دارد و به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۷.۵ لیتر سوخت مصرف میکند.
اگرچه در حال حاضر مدلی با توربوشارژر از این خودرو عرضه نشده، اما احتمال دارد در آینده نزدیک شاهد ارائه چنین مدلی توسط ایران خودرو باشیم.

امکانات رفاهی خودروی سورن پلاس هم نسبت به مدلهای قبلی تغییر چشمگیری نداشته و تنها اضافه شدن کروز کنترل را میتوان مهمترین تغییر در این بخش دانست. با در نظر گرفتن قیمت این خودرو، میتوان سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک همراه با دریچههای مخصوص سرنشینان عقب، ترمزهای ABS و EBD، دو کیسههوای جلو، چراغ روز (دیلایت)، آینههای برقی تاشو، شیشهبالابرهای برقی هوشمند، صندلی با دوخت قرمز، سیستم ایموبلایزر، هشدار موانع عقب، تنظیم برقی صندلی، دسترسی به صندوق از داخل کابین، چراغ بدرقه، کامپیوتر سفری و موکت سقف جدید مشابه دنا را از مهمترین امکانات رفاهی این محصول جدید ایران خودرو برشمرد.
همانطور که پیشتر اشاره شد، سورن پلاس از نظر پلتفرم تفاوتی با مدل سورن elx ندارد و عملکرد و هندلینگ آن در سطح مدل قبلی باقی مانده است که در رانندگیهای معمولی و با سرعت عادی، مشکلی برای راننده ایجاد نخواهد کرد. کیفیت سواری این خودرو نه خیلی نرم است و نه خیلی خشک، و در مقایسه با برخی رقبای مشابه، عملکردی قابل قبول و متقاعدکننده ارائه میدهد.

دنا پلاس

شرکت ایران خودرو پس از معرفی خودروی دنا، اقدام به ساخت نمونهی اسپرت و لوکستری از آن به نام دنا پلاس کرد. این مدل جدید با استقبال خوبی از سوی مردم روبهرو شد و امروزه انواع توربو آن در بازار بسیار پرطرفدار است. حتی نوع معمولی دنا پلاس هم توانسته توجه خانوادههایی را جلب کند که به دنبال خودرویی متفاوت از تندر ۹۰ یا پژو پارس هستند.
این خودرو نسبت به سورن پلاس طراحی ورزشیتر و جذابتری دارد و به همین خاطر بیشتر مورد پسند جوانان قرار میگیرد. فضای داخلی کابین نیز کاملاً برتر است و طراحی داشبورد و بخشهای دیگر آن در مقایسه با سورن پلاس، پیشرفت چشمگیری دارد. همانطور که گفته شد، دنا پلاس معمولی و سورن پلاس اساساً روی یک پایه ساخته شدهاند و از نظر ساختاری تفاوت عمدهای با هم ندارند.
دنا پلاس از همان موتور و جعبه دندهی مدل رقیب استفاده میکند. قدرت نهایی موتور آن ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه است و بیشترین گشتاور آن نیز ۱۵۷ نیوتن متر میباشد که حدود دو واحد از سورن پلاس کمتر است. با وجود شباهت زیاد مشخصات فنی این دو خودرو، شتاب صفر تا صد دنا پلاس ۱۳.۵ ثانیه اعلام شده که ۱.۵ ثانیه از سورن پلاس کندتر است. احتمالاً دلیل این کاهش شتاب را باید در شکل بدنه و عوامل آیرودینامیکی جستجو کرد. البته امیدواریم اعداد اعلام شده توسط شرکت سازنده با دقت کافی اندازهگیری شده باشد، زیرا در عمل به نظر نمیرسد که بین چابکی این دو مدل تفاوت محسوسی وجود داشته باشد.

یکی از برتریهای دنا پلاس در مقایسه با سایر سدانهای ایکو، امکانات راحت و ایمنی بیشتر آن است. مهمترین این ویژگیها شامل نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سیستم ناوبری، سانروف و همچنین دو کیسه هوای اضافی در بعضی از مدلها میشود.
از دیگر تجهیزات مهم این خودرو میتوان به تهویه هوای خودکار، ترمز دیسکی عقب، سیستم ترمز ضد قفل (ای بی اس) و ترمز توزیعکننده الکترونیکی (ای بی دی)، چراغ مهشکن جلو و عقب، آینههای برقی جمعشونده، سنسور و دوربین دید عقب، صندلیهای برقی با هشت حالت تنظیم برای راننده و سرنشین، کروز کنترل و چراغ راهنما اشاره کرد. این امکانات، مهمترین بخشهای رفاهی و ایمنی دنا پلاس هستند که باعث شدهاند قیمت آن نسبت به سورن بیشتر باشد.
نتیجهگیری بررسی مقایسه سورن پلاس صفر کیلومتر با دنا پلاس کارکرده
انتخاب بین این دو خودرو کار خیلی سختی نیست و احتمالاً خیلی از خریداران از همان اول به سمت خودروی دنا پلاس جذب میشوند؛ مخصوصاً اینکه سورن پلاس در مقایسه با مدل معمولی خود تغییرات اساسی نداشته و فقط طراحی چراغهای آن کمی مدرنتر شده و نمیتوان تغییر چشمگیر دیگری برای آن در نظر گرفت.
در مقابل، دنا پلاس به خاطر داشتن مزایایی مثل طراحی بیرونی جذابتر، کابین بسیار شیکتر، و امکانات بیشتر از جمله صفحه نمایش لمسی، سیستم ناوبری و سانروف، گزینه منطقیتری نسبت به سورن پلاس به نظر میرسد. البته واضح است که داخل کابین آن بوی تازگی یک خودروی کاملاً نو را ندارد و مدت گارانتی آن نیز احتمالاً تمام شده یا قطعاً کمتر از رقیب صفر کیلومترش خواهد بود.
به طور کلی، اگر فقط میخواهید یک خودروی صفر کیلومتر با کمی چابکی بیشتر بخرید، سورن پلاس انتخاب شماست؛ در غیر این صورت، دنا پلاس معمولی از جنبههای زیادی نسبت به رقیبش برتر است. برای آگاهی از شرایط خرید اقساطی دنا پلاس کلیک کنید.
بیشتر بخوانید:
معایب دنا پلاس توربو شارژر
با آپشن ها و مشخصات فنی سورن پلاس آشنا شوید
مقایسه دنا پلاس توربو و جک J





















