مقایسه رنو اسکالا و مزدا 3 هاچ‌بک

پربازدیدترین این هفته:

دیگران در حال خواندن این صفحات هستند:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

در بازار خودروی ایران، رقابت چندانی روی ماشین‌های هاچ‌بک خانوادگی وجود ندارد. دلیلش این است که به جز چند مدل خاص، این نوع خودروها خریداران زیادی ندارند. در سال‌های اخیر نیز هاچ‌بک‌ها کاملاً تحت‌الشعاع محبوبیت کراس‌اوورها و خودروهای سدان پرفروش قرار گرفته‌اند.

در میان خودروهای هاچ‌بک خانوادگی که در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، می‌توان از رنو اسکالا و مزدا ۳ هاچ‌بک نام برد. رنو اسکالا که در واقع نسل سوم مگان محسوب می‌شود، نتوانست مانند نمونه سدان نسل دوم خود که توسط پارس خودرو در ایران مونتاژ می‌شد، به موفقیت و محبوبیت دست پیدا کند. مزدا ۳ هاچ‌بک نیز کاملاً تحت‌الشعاع مدل سدان این خودرو قرار گرفت و پس از تنها دو سال که در بازار ایران عرضه شد، تولید و فروش آن متوقف گردید.

در این نوشته از مجموعه مقایسه‌های هشت در برابر هشت، دو خودروی هاچ‌بک ساخت فرانسه و ژاپن را با هم مقایسه می‌کنیم. در این بررسی، رنو اسکالا و مزدا ۳ هاچ‌بک را از جنبه‌های مختلف می‌سنجیم. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با جزئیات این مقایسه، با ادامه مطلب همراه باشید.

معرفی رنو اسکالا

نسل سوم رنو مگان در سال ۲۰۰۸ به بازارهای جهانی معرفی شد و سپس در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ با نام اسکالا به خریداران ایرانی عرضه گردید. این خودروی هاچ‌بک، بعدها در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ با یک طراحی تازه‌تر و به‌روز شده نیز به بازار ایران آمد تا با چهره‌ای جدید، توجه بیشتری از سوی مشتریان داخلی جلب کند. رنو اسکالا در ایران بیشتر با موتور ۲ لیتری عرضه شده است؛ هرچند نمونه‌هایی با موتور ۱.۶ لیتری نیز به تعداد محدود در کشور فروخته شده‌اند.

متأسفانه این خودرو برخلاف مدل رنو مگان، نتوانست موفقیت چشمگیری به دست آورد و در بین خریداران محبوبیت چندانی پیدا کند. به همین دلیل، می‌توان آن را یکی از هاچ‌بک‌های ناموفق در بازار خودروی ایران دانست. در این نوشته، تمرکز ما بر روی مدل اسکالا با طراحی جدید خواهد بود.

معرفی مزدا ۳ هاچ‌بک

بسیاری از ما مزدا ۳ را به عنوان یک خودروی چهاردر خانواده می‌شناسیم که سال‌هاست توسط شرکت بهمن در ایران عرضه می‌شود و به ویژه میان خرید و فروشندگان خودرو از محبوبیت بالایی برخوردار است. اما جالب است بدانید که این خودرو در ابتدای ورود به بازار ایران، نوع هاچ‌بک آن نیز عرضه شد. با این حال، به دلیل سلیقه خاص خریداران در بازار ایران، این مدل نتوانست به موفقیت نمونه سدان دست پیدا کند. مدل هاچ‌بک مزدا ۳ در فاصله سال‌های ۸۹ تا ۹۱ به فروش می‌رسید، اما تولید آن از سال ۹۲ تا ۹۴ متوقف شد. پس از این دوره، گروه بهمن برای همیشه تولید مدل هاچ‌بک را کنار گذاشت و تمام تمرکز خود را بر روی عرضه مدل سدان مزدا ۳ متمرکز کرد.

طراحی ظاهری

بدون شک، ظاهر یک خودرو باید با سلیقه افرادی که بیشتر از آن استفاده می‌کنند هماهنگ باشد و نظر مثبت آنان را جلب کند. هم مزدا ۳ هاچ‌بک و هم رنو اسکالا نیوفیس، این موضوع را تا حد خوبی رعایت کرده‌اند و طراحی خود را مطابق با خواست مشتریان ارائه داده‌اند. به نظر می‌رسد در این میان، مزدا ۳ هاچ‌بک ویژگی‌های خانوادگی بیشتری را در طراحی خود نشان داده و با سلیقه مردم ایران هماهنگی بهتری دارد.

از سوی دیگر، رنو اسکالا نیوفیس نیز نقاط ضعف طراحی مدل قبلی خود را برطرف کرده و ضمن حفظ ویژگی‌های مورد علاقه خانواده‌ها، ظاهری جذاب‌تر و تا حدی متفاوت‌تر ارائه داده است. البته طراحی چراغ‌های عقب این خودروی فرانسوی کمی نامتعادل به نظر می‌رسد و ممکن است نظر برخی خریداران را به طور کامل جلب نکند.

در نهایت، هر دو خودرو طراحی زیبایی دارند و با توجه به سلیقه مشتری، هر کدام می‌توانند برنده این مقایسه از نظر ظاهر باشند. اما همان‌طور که گفته شد، به نظر می‌رسد مزدا ۳ هاچ‌بک هماهنگی بیشتری با سلیقه عمومی خریداران ایرانی دارد.

در بخش طراحی داخلی هم می‌توان گفت که هر دو خودرو شرایط مشابهی دارند و فضای داخل آن‌ها از نظر ظاهری، هماهنگ و مناسب است. کیفیت مواد اولیه‌ای که در ساخت داشبورد به کار رفته، خوب و قابل قبول است و از نظر راحتی و چیدمان اجزا نیز مشکلی در آن‌ها دیده نمی‌شود. فضای داخلی هر دو خودرو به دلیل داشتن فاصله‌ی بین چرخ‌های تقریباً یکسان، ظرفیت مشابهی دارد و چهار تا پنج نفر بزرگسال به راحتی می‌توانند در آن بنشینند.

مقایسه فنی

مزدا ۳ با طرح هاچ‌بک و رنو اسکالا هر دو از یک موتور چهار سیلندر و دو لیتری بدون توربو استفاده می‌کنند. در این مقایسه، مزدا ۳ حدود ۷ اسب‌بخار بیشتر از رنو اسکالا قدرت تولید می‌کند. اما از طرف دیگر، رنو اسکالا حدود ۸ واحد گشتاور قوی‌تر از مزدا ۳ دارد. سیستم انتقال قدرت در رنو اسکالا یک گیربکس اتوماتیک سی‌وی‌تی است، در حالی که مزدا ۳ از یک جعبه‌دنده اتوماتیک پنج سرعته بهره می‌برد و هر دو خودرو نیروی خود را به چرخ‌های جلو می‌فرستند.

با توجه به اینکه این دو خودرو از نظر فنی بسیار شبیه به هم هستند، عملکرد و چابکی آن‌ها نیز تقریباً یکسان است. اما مزدا ۳ به دلیل داشتن جعبه دنده اتوماتیک معمولی، در شتاب گرفتن از رنو که از جعبه دنده سی‌وی‌تی استفاده می‌کند، سریع‌تر عمل می‌کند. همچنین، خودروی تولیدی گروه بهمن (مزدا ۳) در مقایسه با رنو اسکالا، سرعت نهایی بیشتری دارد. در نتیجه می‌توان گفت که مزدا ۳ از نظر فنی، با اختلاف کمی، از رقیب فرانسوی خود بهتر است.

مدل خودرو

مزدا 3

رنو اسکالا

پیشرانه

چهار سیلندر تنفس طبیعی

4 سیلندر تنفس طبیعی

حجم موتور سی‌سی

2 لیتری

2 لیتری

حداکثر قدرت اسب‌بخار

147

140

حداکثر گشتاور نیوتن‌متر

187

195

گیربکس

5 سرعته اتوماتیک

cvt

مصرف سوخت (ترکیبی)

7.6

7.6

شتاب صفرتاصد

10.6

11

حداکثر سرعت کیلومتر بر ساعت

204

195

مقایسه امکانات رفاهی

دو نمونه از مزدا ۳ با نام‌های تیپ ۱ و تیپ ۳ و همچنین رنو اسکالا با مدل‌های E2 و E4 در بازار ایران موجود هستند. چون قیمت مدل‌های دست‌دومی مزدا ۳ تیپ ۳ و رنو اسکالا E2 تقریباً نزدیک به هم است، در اینجا این دو خودرو را از نظر امکانات رفاهی مقایسه می‌کنیم تا ببینیم هرکدام چه مزایایی نسبت به دیگری دارد.

به نظر می‌رسد امکانات رفاهی مزدا ۳ هاچ‌بک کاربردی‌تر از اسکالا باشد. مواردی مثل گرم‌کن صندلی‌های جلو، سانروف، قابلیت ورود بدون نیاز به کلید، صندلی راننده با شش حالت تنظیم برقی، چراغ‌های چرخشی، پاشوی چراغ و تنظیم خودکار ارتفاع نور، از جمله ویژگی‌هایی هستند که باعث می‌شوند هاچ‌بک ژاپنی از نظر امکانات رفاهی برتری بیشتری نسبت به خودروی فرانسوی داشته باشد.

اسکالا هم اگر برخی تجهیزات اضافی مانند نمایشگر، دوربین عقب و سامانه مسیریابی (ناوگیشن) را داشته باشد، ممکن است در بخش سیستم چندرسانه‌ای از مزدا ۳ بهتر عمل کند؛ اما با این حال، به نظر می‌رسد در این بخش هم مزدا ۳ خودروی برتر باشد.

تجهیزات

مزدا 3 نیو

رنو اسکالا

چراغ

چراغ‌های جلو بای زنون، مه‌شکن جلو عقب، چرخش نور در پیچ‌ها، قابلیت تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ‌شور

چراغ‌های جلو هالوژن، دیلایت، اتولایت، مه‌شکن جلو و عقب

سیستم‌های مولتی‌مدیا

رادیو MP3،AUX،CD، مجهز به 6 بلندگو

8 بلند گو- USB-AUX/

نویگیشن، بلوتوث، دوربین عقب، – MP3

صفحه‌نمایش

فاقد نمایش‌گر در نمونه‌های استاندارد

دارای نمایش‌گر (سفارشی)

رینگ‌ها

205/55R 16

205/55 R17

آینه

آینه وسط الکتروکرومیک، آینه تاشوی برقی و دارای چراغ راهنما، تنظیم برقی آینه ها با گرم‌کن

آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن

تهویه‌مطبوع

کنترل اتوماتیک دوگانه

تهویه‌مطبوع اتوماتیک دوگانه با دریچه عقب

صندلی

صندلی با روکش چرمی، گرم‌کن صندلی جلو، پشت سری فعال برای صندلی جلو، 4 حالته دستی سرنشین جلو – 6 حالته برقی راننده

صندلی راننده 6 حالته دستی، صندلی 6 حالته دستی سرنشین، روکش پارچه‌ای، ایزوفیکس، صندلی عقب تاشو

شیشه

شیشه‌بالابر جلو و عقب برقی با قطع کن، سانروف

شیشه‌بالابر جلو و عقب برقی

سیستم‌های هشداردهنده

_

سنسور پارک عقب

سایر امکانات

پدال شیفتر، کامپیوتر سفری، سانروف، کروزکنترل، ورود و خروج بدون کلید، استارت دکمه‌ای، فرمان الکتروهیدرولیک، سنسور باران

فرمان برقی، استارت دکمه‌ای، سنسور باران، کروزکنترل.

مقایسه ایمنی

خودروی مزدا ۳ هاچ‌بک در آزمایش‌های مرکز یورو انکپ، بالاترین امتیاز ممکن یعنی ۵ ستاره ایمنی را دریافت کرده است. این در حالی است که رنو اسکالا با امتیاز ۴ ستاره، ایمنی کمتری برای سرنشینان خود فراهم می‌کند. بنابراین، در مقایسه‌ی ایمنی بین این دو خودرو، مزدا ۳ هاچ‌بک عملکرد بهتری داشته و برنده این رقابت است. در جدول زیر، مهم‌ترین امکانات ایمنی موجود در مدل‌های این دو خودرو در بازار ایران آورده شده است:

تجهیزات

مزدا 3 هاچ‌بک

رنو اسکالا

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

قفل مرکزی – ریموت کنترل – ایموبلایزر – سیستم قفل دوبله

قفل مرکزی، ریموت کنترل، ایموبلایزر، کارت هوشمند

کیسه‌هوا

مجهز به 6 کیسه‌هوا، راننده، سرنشین، جانبی، پرده ای

مجهز به 4 کیسه‌هوا، راننده، سرنشین، جانبی

سیستم ترمز و پایداری

کنترل کشش و پایداری، ترمزهای دیسکی مجهزبه ABS-EBD- EBA

ترمزهای دیسکی مجهز به ABS-EBD-EBA

 تجربه رانندگی

هر دو خودرو رانندگی مطمئن و کنترل خوبی به راننده می‌دهند، اما فضای داخلی رنو اسکالا به خاطر طراحی‌اش، حس آرامش‌بخش‌تری دارد. با این حال، این حس آرامش زیاد دوام نمی‌آورد؛ زیرا گیربکس رنو اسکالا، مخصوصاً وقتی می‌خواهید دوباره سرعت بگیرید، از گیربکس معمولی مزدا ۳ کندتر عمل می‌کند و ممکن است رانندگان جوان از این ویژگی خوششان نیاید. به ویژه هنگام سبقت گرفتن و وقتی نیاز به قدرت ناگهانی دارید، این گیربکس خیلی دیر واکنش نشان می‌دهد؛ آنقدر که شاید باعث ناراحتی رانندگان جوان شود.

از سوی دیگر، سیستم تعلیق رنو اسکالا نسبت به مزدا ۳ نرم‌تر است و این ممکن است بر چابکی و ثبات خودرو اثر بگذارد؛ اما در عوض، سواری نرم و راحتی برای سرنشینان فراهم می‌کند و این نکته می‌تواند برای خانواده‌ها یک امتیاز مثبت برای اسکالا در مقایسه با مزدا ۳ باشد.

در مقابل، مزدا ۳ در پیچ‌ها تعادل و پایداری بهتری دارد و حس رانندگی آن تا حدی ورزشی‌تر از رنو اسکالا احساس می‌شود. مزدا ۳ خیلی از نظر چابکی بالاتر از اسکالا نیست، اما می‌توان گفت که این خودرو، مخصوصاً هنگام افزایش سرعت پس از کاهش سرعت اولیه، عملکرد قدرتمندتر و هیجان‌انگیزتری ارائه می‌دهد. ترمزهای هر دو خودرو قابل اطمینان هستند و در سرعت‌های بالا، احساس امنیت لازم را به راننده می‌دهند و از این نظر، هر دو مدل برای کاربرانشان رضایت‌بخش هستند.

یک نکته که ممکن است برای دارندگان مزدا ۳ مشکل‌ساز شود، ارتفاع کم کف این خودرو است. هنگام رد شدن از دستاندازها و به خصوص سرعت‌گیرها، ممکن است کف خودرو به زمین برخورد کند و صدای ناخوشایندی ایجاد شود. این مسئله باعث نارضایتی بسیاری از مالکان مزدا ۳ شده است؛ البته در مدل‌های جدیدتر این خودرو، با بالاتر بردن سیستم تعلیق، این مشکل تا حدی برطرف شده است.

 شرایط بازار

خودروی اسکالا یک هاچ‌بک ساخت فرانسه است که در بازار ایران چندان رایج نیست و خدمات پس از فروش آن نیز کیفیت مطلوبی ندارد. به همین دلیل، طبیعی است که خریداران ایرانی، مزدا ۳ هاچ‌بک را که از نظر فنی با مدل سدان آن تفاوتی ندارد و تمام قطعات آن به راحتی در بازار پیدا می‌شود، به یک هاچ‌بک کمیاب ترجیح می‌دهند. با توجه به این شرایط، مشخص است که بازار خرید و فروش مزدا ۳ هاچ‌بک بسیار فعال‌تر از اسکالا است و مشتریان با اطمینان بیشتری به سراغ محصولات تولیدی گروه بهمن می‌روند.

جمع‌بندی

اگر قصد خرید یک خودروی هاچ‌بک خانوادگی را دارید و بین این دو مدل مردد هستید، مزدا ۳ هاچ‌بک انتخاب معقولانه‌تری است. این خودرو هم از نظر طراحی زیبا و هم از لحاظ خدمات پس از فروش و بازار خودروی کارکرده، شرایط بهتری نسبت به رقیب فرانسوی خود دارد و می‌توان گفت خودرویی با دردسر کمتر محسوب می‌شود. در مقابل، رنو اسکالا با وجود داشتن سواری نرم، کیفیت ساخت خوب و سیستم فنی با دوام، در ایران چندان شناخته شده نیست و بازار خرید و فروش خودروی دست دوم آن نیز محدود است. به همین دلیل، با وجود تمام قابلیت‌های مثبت، اسکالا نمی‌تواند توجه خریداران ایرانی را به اندازه مزدا ۳ هاچ‌بک جلب کند. در نهایت، می‌توان گفت مزدا ۳ هاچ‌بک در مقایسه با رنو اسکالا، گزینه به صرفه‌تر و عملی‌تری برای بازار ایران است و در این رقابت، برنده میدان محسوب می‌شود. برای دریافت قیمت مزدا ۳ هاچ‌بک جدید و استفاده از خدمات کارشناسی خودروی سیار، روی لینک زیر کلیک کنید.

بیشتر بخوانید

داستان تولد مزدا 3
با معایب مزدا 3 جدید اشنا شوید
با مزدا3 جدید و تفاوت های آن با مزدا 3 بیشتر آشنا شوید
با مزایای مزدا ۳ آشنا شوید
مقایسه هیوندای النترا و مزدا 3 جدید

راهنمای خرید مزدا ۳ دست دوم

اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *