مقایسه دو طرح مجلس و دولت برای بازار خودرو

پربازدیدترین این هفته:

دیگران در حال خواندن این صفحات هستند:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در پایگاه خبری خودرویی هشت و هشت، دولت برای حل مشکلات کنونی بازار و صنعت خودرو، در حال برنامه‌ریزی یک راه‌حل سریع و مؤثر است. از آنجا که تصویب طرح جامع ساماندهی خودرو زمان زیادی خواهد برد، دولت به‌تازگی برنامه‌ای با عنوان «مشوق جهش تولید» را آغاز کرده است. این طرح به دلیل ساده‌تر بودن مراحل اجرا نسبت به طرح پیشنهادی مجلس، احتمالاً به زودی از سوی مسئولان به خودروسازان ابلاغ خواهد شد.

طرح مشوق جهش تولید خودرو شامل چه مواردی می‌شود؟

اساس برنامه‌ای که برای تشویق خودروسازان به افزایش تولید در نظر گرفته شده، این است که شرکت‌های خودروساز بتوانند برای محصولاتی که تعداد محدودی از آن‌ها را می‌سازند، قیمت تعیین کنند. این کار توسط هیئت مدیره همان شرکت انجام می‌شود. اما برای خودروهای پرفروش و پرتیراژ، همچنان شورای رقابت است که قیمت آن‌ها را مشخص می‌کند.

به نظر می‌رسد وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت به این نتیجه رسیده که خودروسازها در شرایط کنونی نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند و ادامه تولید برای آن‌ها همراه با زیان است. به همین دلیل، بخشی از اختیارات قیمت‌گذاری که قبلاً در دست شورای رقابت بود، به خود شرکت‌ها واگذار می‌شود تا از ضرر بیشتر آن‌ها جلوگیری شود.

بنابراین، طبق این طرح دولتی، قیمت خودروهای پرتیراژی مانند پژو ۴۰۵ و تیبا، همچنان توسط شورای رقابت تعیین خواهد شد. اما برای خودروهایی مانند دنا، کوییک و سمند سورن، این خودروساز است که قیمت آن‌ها را مشخص می‌کند.

بر این اساس، برنامه‌ریزان حوزه خودرو اهدافی کلی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. یکی از این اهداف، توقف تولید خودروهایی است که برای شرکت‌های خودروساز زیان‌آور هستند. همچنین، تعیین قیمت برای محصولاتی که در تعداد کم تولید می‌شوند، این فرصت را ایجاد می‌کند تا کمک‌های مالی پنهانی که قبلاً از سوی دولت پرداخت می‌شد، حذف شود. چرا که از این به بعد، خودروسازان می‌توانند قیمت این گونه محصولات را نزدیک به قیمت بازار تعیین کنند. با این کار، نه تنها از ضرر تولید این خودروها جلوگیری می‌شود، بلکه بخشی از زیان‌های ناشی از قیمت‌گذاری خودروهای پرفروش توسط شورای رقابت نیز جبران خواهد شد.

یکی دیگر از اهدافی که در سیاست‌گذاری خودرو دنبال می‌شود، افزایش میزان تولید در شش ماه دوم امسال است.

در طرح ساماندهی خودرو که روز یکشنبه کلیات آن در کمیسیون صنایع مجلس به تصویب رسید چه می‌گذرد؟

ایده اصلی این برنامه، فروش خودروهای تولیدی از طریق بورس کالا است. بر اساس مصوبه نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس، از بین محصولات دو خودروساز بزرگ کشور، تعدادی از پرفروش‌ترین مدل‌ها توسط شورای رقابت انتخاب خواهد شد.

این شورا فهرست خودروهای انتخاب شده را به سازمان حمایت می‌دهد. سپس این سازمان، پس از بررسی‌های لازم، قیمت اولیه این خودروها را برای فروش در بورس کالا مشخص می‌کند. در نهایت، قیمت قطعی خودروها در بورس کالا و بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. البته خودروسازان تنها مبلغ قیمت پایه تعیین شده توسط سازمان حمایت را از فروش خودروهایشان در بورس دریافت می‌کنند.

نمایندگان برای تفاوت قیمت فروش خودرو در بورس و قیمت پایه (سود حاصل)، موارد هزینه‌ای مختلفی در نظر گرفته‌اند:
– ۲۰ درصد برای گسترش حمل‌ونقل عمومی و نوسازی خودروهای قدیمی
– ۱۰ درصد برای افزایش تعداد و بهبود کیفیت تولید خودرو
– ۵۰ درصد برای پرداخت وام قرض‌الحسنه به خودروسازان جهت پژوهش و توسعه

همچنین، طبق این طرح، خودروسازان این امکان را پیدا می‌کنند که برای خودروهای کم‌فروش‌تر خود، قیمت‌گذاری مستقیم انجام دهند. بنابراین، همان‌طور که مشخص است، دولت و مجلس همچنان نقش اصلی شورای رقابت را در نظارت بر خودروسازان و قیمت‌گذاری حفظ کرده‌اند و تنها بخشی از این اختیارات به خودروسازان یا بورس کالا واگذار شده است.

منبع: دنیای اقتصاد
بیشتر بخوانید:

تعویض پلاک
استعلام خلافی خودرو و روش کم کردن خلافی
همه چیز در مورد مبایعه نامه خودرو
بیمه خودرو
مدارک و شرایط نقل و انتقال خودرو

اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *