مقایسه بسترن b30 کارکرده و دنا پلاس اتومات صفرکیلومتر

مقایسه بسترن b30 کارکرده و دنا پلاس اتومات صفرکیلومتر

پربازدیدترین این هفته:

دیگران در حال خواندن این صفحات هستند:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

در بازار خودروی ایران که معمولاً تنوع زیادی ندارد، خودروهای سدان کوچک و جمع‌وجور، از پرطرفدارترین انواع ماشین برای خانواده‌ها هستند و افراد زیادی از قشرهای مختلف جامعه به سمت این خودروها جذب شده‌اند. در چند سال گذشته، علاوه بر خودروهای شاسی‌بلند، برخی از شرکت‌ها، سدان‌های کوچک ساخت چین مانند بسترن بی‌۳۰ را نیز به بازار ایران معرفی کرده‌اند. به‌عنوان مثال، گروه خودروسازی بهمن، در کنار مدل‌هایی مثل مزدا ۳، خودروهای ساخت شرکت فاو را نیز به فروش رسانده که از بین آن‌ها فقط مدل‌های بی‌۵۰ و بی‌۳۰ به میزان محدودی وارد بازار ایران شدند. در این نوشته، قصد داریم دو خودروی بسترن B30 کارکرده و دنا پلاس اتوماتیک صفرکیلومتر را با هم مقایسه کنیم. بنابراین اگر در فکر خرید دنا پلاس یا بسترن B30 هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

بسترن B30 کارکرده بخرم یا دنا پلاس اتوماتیک صفر؟

دنا پلاس

خودروی بسترن B30 از سال ۱۳۹۶ در جاده‌های ایران حاضر شد. با قیمت مناسب و طراحی زیبا، خیلی زود نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کرد. این خودرو بر اساس شالوده یکی از مدل‌های قدیمی فولکس واگن ساخته شده و حتی موتور آن نیز با مجوز این شرکت آلمانی تولید می‌گردید.

اما پس از آغاز تحریم‌ها و افزایش شدید قیمت خودروها، دیگر B30 مانند گذشته برای مشتریان جذاب نیست. چون قیمت این محصول بسیار بالا رفته و گروه بهمن نیز به تدریج از تعداد تولید آن کاسته است تا فضا برای معرفی محصولات جدیدتر مانند خودروهای شاسی‌بلند و سدان‌هایی مثل آئولوس D53 باز شود.

در آن سوی میدان، شرکت ایران خودرو که به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها از پلتفرم سمند و پژو ۴۰۵ فاصله بگیرد، در سال ۱۳۹۹، مدل اتوماتیک دنا پلاس توربوشارژ را به عنوان گران‌ترین خودروی داخلی خود عرضه کرد. در ابتدا، جعبه دنده اتوماتیک چینی این خودرو آنقدر جذاب به نظر می‌رسید که قیمت آن را به شکل قابل توجهی از نمونه دندهای بالاتر برد. اما به مرور زمان، قیمت آن تعدیل شد و اکنون، ارزش مدل‌های صفرکیلومتر این خودرو تقریباً در همان محدوده قیمتی نمونه‌های کارکرده برلیانس بی‌۳۰ قرار دارد.

بسترن بی ۳۰

ممکن است بعضی از خریداران هنوز در انتخاب بین این دو خودرو تردید داشته باشند و نتوانند تصمیم نهایی خود را بگیرند. به همین دلیل، ما این دو خودروی سدان ایرانی و چینی را از نظر فنی، امکانات و قیمت با هم مقایسه می‌کنیم تا مشخص شود کدام یک گزینه مناسب‌تری برای مشتریان در ایران است.

فاو بسترن B30

فاو بسترن B30

این خودروی کوچک و جمع‌وجور ساخت چین، در سال ۲۰۱۵ توسط شرکت فاو به بازارهای جهانی معرفی شد و پس از مدتی، توجه مدیران شرکت بهمن را به خود جلب کرد.

در مقایسه با خودروهای داخلی، بدنه‌ای تازه‌تر دارد، اما در کنار خودروهای چینی جدیدتر، طراحی جلوی آن چندان هیجان‌انگیز نیست و کمک‌م در حال قدیمی به نظر رسیدن است. وضعیت طراحی داخلی آن نیز کمی ضعیف‌تر است؛ زیرا از نظر مواد اولیه به‌کار رفته و شیوه طراحی داخلی، نمی‌توان ویژگی‌های زیادی از یک خودروی باکیفیت و لوکس در فضای داخلی آن دید.

از نظر فنی، فاو بی‌۳۰ به یک موتور چهارسیلندر ۱.۶ لیتری معمولی مجهز است که می‌تواند ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. با توجه به حجم موتور، قدرت تولیدی و وزن ۱۲۷۰ کیلوگرمی این خودرو، نمی‌توان انتظار عملکرد سریع و چالاکی از آن داشت. زمان رسیدن این خودرو از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت، حدود ۱۲.۶ ثانیه اندازه‌گیری شده که اگرچه چندان سریع نیست، اما برای نیازهای یک خانواده ایرانی کاملاً مناسب و کاربردی خواهد بود.

علاوه بر این، این خودرو دارای جعبه‌دنده شش‌سرعته خودکار است که یک مزیت مهم برای آن محسوب می‌شود. مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر، معادل ۶.۷ لیتر است و حداکثر سرعت آن نیز به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین فضای داخلی خودرو نسبتاً بزرگ است و سواری با آن، احساس خشکی و ناراحتی زیادی به همراه ندارد.

کابین فاو بسترن B30

در مورد امکانات رفاهی خودرو باید گفت با توجه به قیمت بسترن B30، این خودرو حداقل امکاناتی که مشتریان ایرانی انتظار دارند را ارائه می‌دهد. البته یک نکته وجود دارد و آن استفاده از سیستم تهویه دستی با دکمه‌های دیجیتال است که ممکن است از نظر برخی خریداران چندان جذاب نباشد.

از جمله امکانات مهم این خودرو می‌توان به این موارد اشاره کرد: فرمان برقی با دو حالت مختلف و دکمه‌های کنترلی، صفحه‌نمایش لمسی ۷ اینچی، سیستم ناوبری، دوربین عقب، صفحه کیلومتر با راهنمای پارک، دو کیسه هوا، تنظیم دستی صندلی‌ها، آینه‌های برقی کناری با قابلیت گرم شدن، سانروف، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های روز، چراغ خودکار، سنسور پارک عقب، سیستم کنترل کشش و پایداری و کروز کنترل.

در میان این امکانات، وجود سیستم کنترل کشش و پایداری، برتری واضحی از نظر ثبات و کنترل خودرو در مقایسه با رقیب ایرانی آن ایجاد می‌کند.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا پلاس توربو اتوماتیک

ایران خودرو تولید خودروی دنا پلاس را از سال ۱۳۹۵ شروع کرد و در نهایت، نوع اتوماتیک آن را با جعبه دنده شش سرعته ساخت شرکت DAE چین به بازار عرضه نمود. از نظر ظاهری، این مدل شباهت زیادی به نمونه دنده‌ای دارد و با وجود کمبود تنوع در بازار خودروی ایران، همچنان مورد استقبال مشتریان در سنین مختلف قرار گرفته است.

در بخش داخلی خودرو، دنا پلاس اگرچه طراحی بسیار پیشرفته‌ای ندارد، اما در مقایسه با بسترن بی‌سی، جلوه زیباتر و لوستر‌ای را به نمایش گذاشته است. همچنین به‌لطف فاصله محور بیشتر، فضای داخلی آن کمی گشادتر از رقیب چینی خود برآورد می‌شود. با این حال، کیفیت پلاستیک‌های استفاده‌شده در کابین، تفاوت چندانی با بسترن ندارد.

کابین دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا پلاس توربو اتوماتیک در مقایسه با بسترن، قدرت موتور بیشتری دارد. موتور توربوی این خودرو از نوع EF7 است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و این باعث می‌شود نسبت به بسترن عملکرد قوی‌تری داشته باشد.

این خودروی ایرانی می‌تواند در مدت حدود ۱۱ ثانیه از حالت ایستاده به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین میانگین مصرف سوخت آن ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

دنا پلاس توربو دارای جعبه دنده ۶ دنده اتوماتیک است و بیشینه سرعت آن به ۲۰۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد. حجم صندوق عقب خودرو نیز ۵۰۰ لیتر است که برای سفرهای خانوادگی فضای مناسبی فراهم می‌کند.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

در بخش امکانات، دنا پلاس توربو اتوماتیک تقریباً در سطح خودروهای رقیب چینی قرار دارد، با این مزیت که دارای سیستم تهویه هوای خودکار و صندلی‌های جلوی قابل تنظیم با دکمه برقی است. این خودروی جدید از فرمان برقی نیز بهره می‌برد و امکانات متنوع دیگری در آن دیده می‌شود؛ از جمله سنسور پارک عقب، کروز کنترل، چراغ‌های روز (دیلایت)، چراغ مه‌شکن، صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی به همراه سیستم مسیریاب، دوربین عقب، بلوتوث، چهار کیسه هوا، آینه‌های برقی جمع‌شونده و سانروف.

با این حال، نبود سیستم‌های کنترل کشش و تثبیت الکترونیکی پایداری، همچنان نقطه ضعف اصلی تجهیزات ایمنی و ترمز در خودروهای داخلی در مقایسه با رقبای چینی به شمار می‌رود و دنا پلاس نیز از این مشکل برخوردار است. همین کمبود باعث شده که قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک کمتر از بسترن بی ۳۰ باشد.

نتیجه‌گیری

خریدن یک خودروی سدان چینی که دوران فروش آن در بازار ایران تقریباً به پایان رسیده و شرکت سازنده تمایل چندانی به عرضهٔ آن ندارد، انتخاب منطقی به نظر نمی‌رسد. بسترن B30 نیز در همین شرایط قرار دارد و علاوه بر این موضوع، از نظر قدرت فنی و طراحی داخلی نیز در مقایسه با رقیب ایرانی خود، یعنی دنا پلاس توربو اتوماتیک، عملکرد ضعیف‌تری دارد.

مقایسه بسترن b30 کارکرده و دنا پلاس اتومات صفرکیلومتر

از طرف دیگر، قطعات و لوازم یدکی این خودرو، علاوه بر قیمت بالاتری که دارند، به اندازه‌ی دنا پلاس به راحتی در بازار پیدا نمی‌شوند. همچنین دنا پلاس از نظر امکانات و آپشن‌ها، کمی از رقیب خود پیشی گرفته و فضای داخلی کابین و صندوق عقب آن گنجایش بیشتری برای سرنشینان و وسایلشان دارد. با این شرایط، به نظر می‌رسد دنا پلاس صفرکیلومتر انتخاب مناسب‌تری در مقایسه با بسترن بی ۳۰ باشد؛ البته دارندگان محصولات بهمن موتور نیز از استهلاک کمتر و مصرف سوخت پایین‌تر موتور تنفس طبیعی خودروی خود لذت می‌برند. برای آگاهی از شرایط خرید اقساطی دنا پلاس کلیک کنید.
بیشتر بخوانید:

مقایسه تندر پلاس و دنا پلاس
مقایسه چری آریزو ۵ توربو اتومات با دنا پلاس

اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *