عنوان آگهی تا چه میزان اهمیت دارد؟
عنوان تا چه حد می تواند در دستیابی به هدف نخست، یعنی جلب توجه، نقش مؤثری ایفا کند؟
شاید جایی خوانده باشید که ۵۰ درصد از ارزش کل یک آگهی در عنوان آن نهفته است؛ شاید هم ۷۰ یا ۸۰ درصد.
حقیقت این است که نمی توان آن را به زبان اعداد بیان کرد برای نمونه، خودرویی که به خوبی حرکت می کند در مقایسه با
خودرویی که اصلا حرکت نمی کند، چند درصد بهتر است؟
همین مطلب دربارهی عنوان اگهی هم مصداق دارد.
بدترین اتفاقی که ممکن است حتی برای همین نخستین هدف (جلب توجه) رخ دهد، این است که افراد تنها به متن آگهی توجه داشته باشند.
اما شاید یک آگهی دیگر با عنوان خود چنان جادویی به راه بیندازد که توجه هزاران خواننده را جلب کند و آنها را به اقدام فرا بخواند و بدین ترتیب سبب فروش محصول گردد.
بله، عنوانها چنین تفاوت هایی در اثربخشی ایجاد می کنند. این کافی نیست که فقط متن آگهی ترغیب کننده باشد.
رخی از دست اندرکاران تبلیغات مرتکب این اشتباه می شوند که بدون در نظر گرفتن یک عنوان مناسب، متن آگهی را از مطالب جالب سرشار می کنند، غافل از این که آگهی آنها حتی یک خواننده را هم به خود مشغول نخواهد کرد.
هدف تبلیغاتتچی
پس این عنوان آگهی است که افراد را به سمت خواندن متن آن جلب می کند و متن آگهی هرگز موجب خواندن عنوان آن نمی شود.
به سخن دیگر، تنها هدف یک تبلیغاتچی باید این باشد که کاری کند تا صرف نظر کردن خواننده از خواندن آگهی، سخت تر از خواندن آگهی باشد.
در همین عنوان آگهی است که تبلیغاتچی نخستین و بزرگترین گام را برای رسیدن به این هدف برمیدارد.
بدین ترتیب عنوان آگهی اهمیت بسزایی دارد و اختصاص دادن فضای تبلیغاتی گران قیمت برای نمایش آگهی های ضعیف کاری بیهوده و غیر اثربخش است.