بله درست است! برای آموزش تولید محتوا و کپی رایتینگ – از این جا شروع کنید!
اما کجا ؟ و چرا؟
خوب بدیهیست که باید ابتدا مهم ترین بخش کار را فرا بگیرید!
مهمترین بخش در کپی رایتینگ شناخت هدف است!
باید ابتدا بدانید برای کجا می نویسید و هدف متن چیست؟
آیا یک متن در مورد محصول می نویسید؟
آیا یک متن در مورد یک خبر می نیوسید؟
آیا بناست یک تحلیل بنویسید؟
شما بدون اینکه شناخت کافی از مطلب داشته باشید نمی توانید متن موثری در مورد موضوع تولیدکنید.
شناخت مخاطب
مخاطب شما چه کسیست و از کدام قشر جامعه است؟
آیا بناست برای لات های سر کوچه بنویسد یا اساتید و هیات عمی دانشگاه شهید بهشتی ؟
برای مثال وقتی در حال تولید یک متن برای فروش محصولی به قشر زرد جامعه هستید (همان قشری که در پاپ آپ های شما برنده شده اید خرید میکنند!)
می توانید از کلمات عامیانه تری استفاده کنید ولی زمانیکه در حال نوشتن متن برای اساتید دانشگاه هستید استفاده از کلمات سنگین تر و با به قولی استفاده از کلمات رده بالاتر نردبان کلمات مجاز است!
برای مثال به کار بردن واژه” طلیعه عدالت ” برای اکثریت قشر زرد نامفهوم و موجب پس زدگی آنها نسبت به متن می شود. اما همین متن در یک سخنرانی یک استاد دانشگاه می تواند شور دو چندان بیافریند!
شناخت تیپ شخصیتی مخاطب
تا حالا چیزی راجع به تیپ های شخصیتی شنیده اید؟
مثلا می گویند فلانی درون گراست!
یا میگویند فلانی شمی است!
آیا می دانستید نحوه برخورد و حرف زدن با این افراد کاملا متفاوت است!
مثلا می توانید برای مخاطب شمی تا دلتان میخ واهد تصویری سازی کنید و او را به عالم خیال ببرید!اما این قضیه در مورد مخاطب حسی باعث خستگی و پس زدگی از متن شما می شود.
نتیجه گیری آموزش تولید محتوا و کپی رایتینگ – از این جا شروع کنید :
فکر کنم حالا کاملا متوجه شدید که باید از کجا شروع کنید!
نتیجه گیری بسیاری مقالات در وب فارسی در این زمینه این است :
از انتخاب عنوان شروع کنید!
اما ما به شما می گویم آنها هنوز ان قدر موضوع را عمیق درک نکرده اند!
از شناخت مخاطب شروع کنید!
بعد عنوان را برای جامعه مخاطبین خود تولید کنید!
پیمان امیدی – 5/11/97
و من الله توفیق