چگونه کیس استادی بنویسیم؟

چگونه کیس استادی بنویسیم؟

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

در این مقاله سعی داریم راه مناسب، اصولی و علمی نوشتن پژوهش موردی را بیان کنیم. به عبارتی می خواهیم بدانیم چگونه کیس استادی بنویسیم؟

چگونه کیس استادی بنویسیم؟
چگونه کیس استادی بنویسیم؟

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم

کیس استادی چیست؟

ویژگی های کیس استادی یا مطالعه ی موردی چیست؟

استفاده از روش مطالعه موردی یا کیس استادی چه مزایایی دارد؟

استفاده از روش مطالعه موردی یا کیس استادی چه معایبی دارد؟

انجام روش پژوهشی کیس استادی شامل کدام مراحل می باشد؟ به عبارت دیگر تحت کدام شرایط و طی کدام مراحل و چگونه می توان کیس استادی نوشت؟

[/stextbox]

کیس استادی چیست؟

کیس استادی یا مطالعه ی موردی یا به بیان دیگر مورد پژوهی نوعی روش تحقیق می باشد. این نوع روش تحقیق زیر مجموعه ی تحقیق کیفی هستند. عبارت کیس استادی Case Study از دو واژه ی کیس Case به معنای مورد و استادی Study به معنای مطالعه تشکیل شده است. یعنی می توان گفت کیس استادی یعنی مطالعه ی یک مورد. این مورد می تواند یک فرد، یک رویداد، یک اتفاق، یک گروه، یک مجموعه و یا سازمان باشد.

به عبارت دیگر می توان کیس استادی را نوعی استراتژی پژوهشی و یک نوع تحقیق تجربی دانست. از این نوع روش تحقیق در حوزه های مختلفی از جمله حوزه ی بهداشت و درمان، مدیریت، سیاست، علوم سیاسی، مدیریت دولتی، جامعه شناسی، روانشناسی، علوم تربیتی، مشاوره، علوم اجتماعی و حوزه های این چنینی مورد استفاده قرار می گیرد.

کیس استادی چیست؟
کیس استادی چیست؟

این نوع روش تحقیق به مطالعه ی دقیق، جامع، همه جانبه، علمی و عمیق یک مورد خاص می پردازد. به همین خاطر نتایج به دست امده از ان بسیار دقیق و جزیی خواهد بود اما به دلیل این که تنها تمرکز بر روی یک گروه یا مورد خاص می باشد نمی توان تمامی نتایج ان را به باقی گروه ها و موارد دیگر تعمیم داد.

این روش تحقیق می تواند هم توصیفی باشد و هم تبیینی. در نوع دوم یعنی نوع تبیینی، ما علت و معلول خواهیم داشت که از طریق ان ها به اصول و جنبه های مختلف مورد مطالعاتی پی خواهیم برد. در این نوع روش تحقیق نیز مانند سایر روش های تحقیق یه پروسه از بررسی رویداد ها ، جمع اوری داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات و نهایتا گزارش دهی نتایج را داریم.

ویژگی های کیس استادی یا مطالعه ی موردی چیست؟

کیس استادی همان طور که پیش تر به ان اشاره شد نوعی تحقیق کیفی می باشد و در زیر مجموعه ی تحقیق تجربی قرار دارد. این نوع از روش تحقیق مانند سایر روش های تحقیق دارای خصوصیات و ویژگی های مختلفی می باشد که ان را از سایر روش های تحقیق متمایز می کند. از جمله خصوصیات و ویژگی های این نوع روش تحقیق و به نوعی استراتژی پژوهشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاص گرا بودن مطالعه ی موردی: همان طور که گفتیم این نوع روش تحقیق بر روی یک مورد خاص متمرکز می شود، در نتیجه می تواند روش مناسب و خوبی برای مطالعه ی موارد و مسائل علمی باشد.
  • توصیفی بودن مطالعه ی موردی: این نوع روش تحقیق به بررسی و مطالعه پیرامون یک مورد می پردازد و به توصیف جزییات ، حالات، خصویات و جنبه های مختلف ان مورد خاص می پردازد.
  • اکتشافی بودن مطالعه ی موردی: روش تحقیق موردی به کشف روابط متقابل ، چشم انداز های تازه و مختلف، معانی و مفاهیم جدید و بینشی نو می پردازد.
  • استقرایی بودن مطالعه ی موردی: مطالعه ی موردی یا کیس استادی با تکیه بر استدلال استقرایی انجام می شود.
ویژگی های کیس استادی یا مطالعه ی موردی چیست؟

استفاده از روش مطالعه موردی یا کیس استادی چه مزایایی دارد؟

مطالعه ی موردی یا کیس استادی روش مناسبی برای مطالعه بر روی موارد خاص می باشد. مواردی که نیاز به بررسی همه جانبه و دقیق و عمیق داشته باشند. حال می خواهیم بدانیم استفاده از روش کیس استادی چه مزایایی دارد. در ادامه تعدادی از مزایای استفاده از روش مورد پژوهی یا کیس استادی را ارائه خواهیم داد:

  • به دست اوردن انبوهی از اطلاعات جدید و همه جانبه از کیس مورد مطالعه.
  • رو به رو شدن با منابع زیاد و بی شمار از اطلاعات مختلف و جدید و تازه.
  • شناخت و بررسی تمام ابعداد مختلف یک واحد اجتماعی.
  • و …

استفاده از روش مطالعه موردی یا کیس استادی چه معایبی دارد؟

استفاده از روش مطالعه موردی یا کیس استادی در کنار مزایایی که دارد دارای معایب و یا مواردی نیز می باشد که باعث می شود در همه ی حوزه ها و زمینه های پژوهشی نتوان از این روش استفاده کرد و یا نتایج ان را به مجموعه ها و موارد دیگر تعمیم داد. در ادامه تعدادی از معایب این روش تحقیق را بیان می کنیم.

  • فقدان و عدم رعایت نظم و انسجام علمی
  • عدم امکان تعمیم پذیری
  • زمان بر بودن این نوع روش تحقیق
  • و …

انجام روش پژوهشی کیس استادی شامل کدام مراحل می باشد؟ به عبارت دیگر تحت کدام شرایط و طی کدام مراحل و چگونه می توان کیس استادی نوشت؟

اگر مایل به انتخاب و انجام یک پژوهش موردی هستید باید اصول و مراحل اجرای کار را بلد بوده و ان ها را به طور دقیق انجام دهید. به عبارت دیگر برای انجام یک کیس استادی مانند روش های پژوهشی دیگر باید مراحلی را طی کرد چرا که انجام و اجرای هر یک از مراحل لازمه ی داشتن نتیجه ی مطلوب می باشد.

حال می خواهیم بدانیم این مراحل کدام ها هستند. در ادامه مراحل نوشتن و تهیه ی یک کیس استادی را توضیح خواهیم داد. مراحل انجام و اجرای یک مطالعه ی موردی به ترتیب زیر می باشد:

  • مرحله ی اول: طراحی

در این مرحله با در نظر گرفتن سوالاتی چون چرا و چه طور اقدام به طرح سوال یا سوالات روشن و دقیق تحقیق می کنند.

  • مرحله ی دوم: مطالعه ی ازمایشی

در این مرحله یک پروتکل مطالعاتی تهیه می شود که شامل تمامی نیاز ها، مکان و دفاتر و موارد مورد نیاز در تحقیق می باشد.

  • مرحله ی سوم: گرد اوری داده ها

در این مرحله شروع به جمع اوری اطلاعات از منابع مختلف مانند اسناد، مصاحبه، مشاهده مشارکتی، مصنوعات انسانی می کنیم.

  • مرحله ی چهارم: تحلیل داده ها

در این مراحل داده های به دست امده را تجزیه و تحلیل می کنیم.

  • مرحله ی پنجم: گزارش نویسی

در این مرحله با توجه به مراحل انجام شده اقدام به نوشتن گزارش می کنیم.

از اینکه تا پایان مقاله چگونه کیس استادی بنویسیم؟ ما را همراهی کردید متشکریم

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید