هم بنیانگذار چیست ؟

هم بنیانگذار چیست ؟

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

راهنمای توضیح در رابطه با ” هم بنیانگذار چیست ؟ ” و هر آن چیزی که در رابطه با آن باید بدانید . هم بنیان گذار یا به اصطلاحی دیگر کوفاندر ، به فردی اطلاق می شود که در فرایند تشکیل یک شرکت استارت آپی یا یک بیزینس نو پا کمک و همراهی می کند ، با اینکه تاسیس کننده ی اصلی آن نمی باشد .

هم بنیانگذار چیست ؟
هم بنیانگذار چیست ؟

اما این تعریف ، یک تعریف کلی جامع و شامل نیست و هنوز افراد زیادی هستند که معنای دقیق و وطایف او را به طور کامل و درست درک نکرده اند . در این مقاله قصد بر آن است تا با توضیح در ارتباط با هم بنیاینگذار کیست و چه وطایفی دارد ، توضیحات ارزنده ای به شما ارائه نماییم . پس تا انتها همراه ما شوید .

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • هم بنیان گذار کیست ؟
  • فواید داشتن هم بنیانگذار چه می باشد و چرا بهتر است که هم بنیان گذار داشت ؟
  • برای توافق قرارداد میان طرفین یک شرکت تازه تاسیس به دلیل انتخاب یک هم بنیان گذار ، به چه مواردی باید دقت داشت ؟

[/stextbox]

 

قبل از اینکه در ارتباط با بنیان گذار یا کوفاندر صحبت کنیم لازم است اندکی در ارتباط با فاندر یا همان موسس فردی توضیح دهیم . فاندر به فردی اطلاق می شود که بدون داشتن هیچ گونه سرمایه و پشتوانه ای ، برای ایده ی خود و آن چیزی که در ذهن خود به وجود آورده است ، شغل ایجاد کند .

این ایده می تواند در زمینه بسیاری از محصولات باشد یا در زمینه های سخت افزاری و ایده برای ساخت یک قطعه ی جدید ، و یا در زمینه ی فروش یک سری  لوازم و خدمات تولید شده باشد . اما کو فاندر یا هم بنیانگذار کیست ؟ همراه ما باشید با ادامه ی مقاله ی هم بنیان گذار کیست ؟

هم بنیان گذار کیست ؟

زمانی که یک فرد یک ایده در ذهن خود به وجود می آورد و تمام شرایط و موقعیت موجود در جامعه ی هدف خود را امورد ارزیابی قرار می دهد ، اقدام به عملی کردن آن و شروع به کار می کند . اما در اکثر مواقع به دلایلی هم چون نداشتن پشتوانه ی مالی محکم و . . . . نمی تواند از پس تمام مسئولیت ها و مدیریت های لازم برای آن بر آید .

هم بنیان گذار کیست ؟
هم بنیان گذار کیست ؟

شما در حال مطالعه مقاله هم بنیانگذار چیست ؟ هستید

نیاز به یک هم بنیان گذار

از این رو برای ادامه این مسیر تازه تاسیس و نوپا نیاز به یک هم بنیان گذار دارید که در تمام مسیر همراه و هم مسیر شما باشد . در این لحظه است که نقش اصلی و کلیدی هم بنیان گذار به خوبی نمایان شده و درک می شود . فردی که هماهنگ است و با اهداف اصلی فاندر یا بنیانگذار ، همراستا. و می تواند در کارهای اصلی یک استارت آپ هم کاری و همراهی کند .

همانطور که در قبل به آن اشاره کردیم ، هم بنیان گذار به کسی گفته می شود که اگر شما فاندر یا بنیان گذار شده باشید ، در تمام مسیر شما را حمایت کرده و در کسب و کار شما شریک می شود . در ازای این شراکت درصدی از سهام شرکت شما را دریافت کرده و به ازای همان درصد ، وظایفی را به عهده خواهد گرفت .

نیاز به یک هم بنیان گذار
نیاز به یک هم بنیان گذار

اولویت و دغدغه ی اصلی هم بنیان گذاران ، در گام اول ، بسط دادن و محافطت از تمامی منافع استارت آپ و بعد از آن منافع شخصی می باشد . برای مثال اگر شما یک کارمند برای استارت آپ خود استخدام کنید ، ممکن است تلاش بسیار زیادی در جهت رشد شرکت و سرمایه گذاری شما کند ، اما هدف اول او محافظت از منافع شخصی خود می باشد و اگر کوچک ترین خطری او را تهدید کند ، قید کار را زده و از استارت اپ شما خارج می شود . که در هر صورت هم بنیان گذار خلاف این است و منافع شرکت را بر منافع خود ارجح می بیند .

شما در حال مطالعه مقاله هم بنیانگذار چیست ؟ هستید

هم بنیانگذاران در دنیای مجازی :

به صورت نرمال ، در استارت آپ هایی که اینترنتی و انلاین هستند ، چیزی که رایج است به این صورت می باشد که یکی از هم بنیان گذاران به عنوان مسئول فنی قرار گرفته و یکی دیگر مسئولیت مسائل مالی ، بازاریابی و فروش و . . . را به عهده می گیرد . همین امر را می توان برای تمام استارت آپ ها و شغل های دیگر و هم چنین کسب و کارها و سرمایه گذاری های دیگر شرح و بسط داد .

هم بنیانگذاران در دنیای مجازی :
هم بنیانگذاران در دنیای مجازی :

شما در حال مطالعه مقاله هم بنیانگذار چیست ؟ هستید

فواید داشتن هم بنیانگذار چه می باشد و چرا بهتر است که هم بنیان گذار داشت ؟

یک موسس زمانی که تصمیم می گیرد یک ایده ی نو را راه اندازی کرده و شرو به کار کند ، ممکن است در ابتدا به دلیل حجم کم کارهای موجود خودش به تنهایی از پس تمام آن ها بر آید ، اما رفته رفته زمانی که کسب کارش با رشد مئاجه شد ، دیگر نمی تواند خودش به تنهایی همه ی بخش ها را مدیریت کند . از این رو بخ فردی محتاج است که در این مسیر بتواند او را یاری نماید .

مهم تر از همه ی این موارد ، ضروری بودن وجود یک کو فاندر یا هم بنیان گذار است که در هر کار استارت آپی بسیار مهم می باشد . اما باید بدانید که در این مسیر شناخت یک هم بنیان گذار خوب و انتخاب بهترین و مناسب ترین فرد با توجه به هدف پیش روی استارت آپ شما ، از مهم ترین ضروریات به شمار خواهد رفت .

در این روز ها ی اخیر سری به کتاب ” گوگل چگونه کار می کند ؟؟ ” زدم . این کتاب در ارتباط با یکی از غول های بزرگ دنیا و در زمینه ی استارت آپ های اینترنتی می باشد و زمینه های موفقیت او را توضیح داده است .

فواید داشتن هم بنیانگذار چه می باشد و چرا بهتر است که هم بنیان گذار داشت ؟
فواید داشتن هم بنیانگذار چه می باشد و چرا بهتر است که هم بنیان گذار داشت ؟

تقریبا کمتر شرکتی است که می تواند به طور کامل با این غول بزرگ رقابت نماید . ممکن است در آینده دو جوان با جدید ترین ایده های خود بتوانند این غول بزرگ را شسکت دهند و موفق تر بشوند . اما موضوع اصلی و چالش بر انگیزی که در این کتاب توجه همه را به خود جلب می کند ، فرهنگ های جالی و هویت این شرکت می باشد .

شما در حال مطالعه مقاله هم بنیانگذار چیست ؟ هستید

بنیان گذاران شرکت اینترنتی گوگل

بنیان گذاران شرکت اینترنتی گوگل ، دو جوان با نام های لری پیچ و سر گی می باشند که با کمک به همدیگر و ایده های بسیار و هم چنین استعداد بسیار زیادی که داشه اند ، توانسته اند باعث شکل دهی به این شرکت و در نهایت رشد این چنینی آن شودند . اما به نظر شما همین امر کافی است ؟ مسلما پاسخ به این سوال منفی است .

بنیان گذاران شرکت اینترنتی گوگل
بنیان گذاران شرکت اینترنتی گوگل

چرا که این دو نفر هر چند که با استعداد باشند و به یکدیگر کمک نمایند ، باز هم نمی توانند چنین استارت آپی با این عظمت و بزرگی را مدیریت کرده و به جایگاه این چنینی در دنیا برسانند . برای اینکه یک استارت آپ به موفقیت برسد ، فرهنگ سازمانی آن شرکت و هم چنین نحوه ای که آن شکل گرفته بسیار مهم می باشد . این هم بنیان گذاران یا همان کوفاندر ها هستند که باعث هویت دهی به سازمان های مختلف می شوند و فرهنگ سازمانی به آن ها می دهند .

بدین صورت است که به ترتیب و با تقلید کردن از تمامی رفتار های آن ها ، کل مسیر اصلی سازمان شکل خواهد گرفت .

لذا باید در انتخاب هم بنیان گذار کمال دقت را به خرج داد و شناخت کامل از او حاصل کرد ، با عقاید و رفتار های او آشنا شده و از این امر مظمئن شوید که عقاید و فرهنگ های او در جهت رسیدن به موفقیت کار استارت آپی شما ، بسیار به شما کمک خواهد کرد .

اما شناخت یک فرد در یک روز یا بازه ی زمانی کوتاه غیر ممکن است ! لازم نیست شما حتما در همان ابتدا برای استارت آپ خود یک هم بنیان گذار انتخاب کنید . می توانید به راحتی و  در حین انجام دادن کل مسیر خود ، در زمان طولانی به یک شناخت کلی از افراد مختلف دست یابید . بعد با توجه به این اطلاعات ، برای سهیم شدن بخش مهمی از زندگی خود با یک فرد دیگر ، بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کنید .

کوفاندر یک اصطلاح فنی در تجربه های مختلف و یا قانونی خاص نیست . بلکه بیشتر به نام یک عنوان افتخاری یا غیر رسمی تلقی می شود . حتی ممکن است شما در یک استارت آپ ، یک عنوان از هم بنیان گذار یا کوفاندر داشته باشید اما ، هیچ سهمی از آن نداشته باشد .

شما در حال مطالعه مقاله هم بنیانگذار چیست ؟ هستید

سرمایه گذاری در یک استارت آپ

سرمایه گذاری در یک استارت آپ یا هر شرکت نوپا ، شما را به یک بنیان گذار و یا هم بنیانگذار تبدیل نخواهد کرد ! بلکه بیشتر ، آن پیزی مهم است که طرفین در مسیر از خود بر جای میگذارند .

اغلب مهم ترین ویژگی های هم بنیان گذاران ، سرمایه ی آن ها ، تلاش و کوششی که در این راه دارند ، استفاده کردن از تجربیات خود در استارتاپ به منظور بهبوذ خدمات و عملکرد آن ها ، انتظارات پایین و گاها دستمزد های پایین آن ها و در نهایت مسئولیت پذیری بسیار بالای آن ها خواد بود که یک کار استارت آپی را شکل داده و سمت و جویی زیبا خواهد داد .

حتی می توان به کارمندی که از روز اول در شرکت حضور داشته و برای پیشرفت این استارت آپ از جان و دل مایه گذاشته و انتطار دستمزد های بالا و . . . را نداشته است ، بدون اینکه هیچ سرمایه گذاری در این شرکت کرده باشد ، لقب هم بنیان گذار داد .

به طور کلی شما تا این مرحله با مفهوم کوفاندر یا هم بنیان گذار اشنا شده اید . هم چنین با فردی اشنا هستید که ممکن است بتواند شما را در مسیرتان با توجه به شرایط گفته شده راهنمایی کرده و همراهی تان کند .

اما فراموش نکنید قبل از هر گونه ورود به شرکت و یا . . . نسبت به امضای قرار داد های مختلف نظیر NDA ، توافق نامه های کتبی در ارتباز با مسئولیت ها ، اختیاراتی که ر شخص از طرفین دارد ، غرامت ها و . . . اقدام نمایید .

شما در حال مطالعه مقاله هم بنیانگذار چیست ؟ هستید

برای توافق قرارداد میان طرفین یک شرکت تازه تاسیس به دلیل انتخاب یک هم بنیان گذار ، به چه مواردی باید دقت داشت ؟

برای اینکه در یک شرکت نو پا و استارت آپی ، حرفه ای پیش بروند ، بنیان گذاران و هم بنیان گذاران اقدام به تنظیم قراردادی می کنند که به کمک آن بتوانند در مسیر اصلی خود راحت تر و بدون وجود مشکل های جانبی قدم بردارند .

اگر بخواهند این راه را حقوقی از پیش ببرند باید در جهت تنظیم قرارداد با مشاوران وکلای رسمی حقوقی صحبت کرده و از آن ها بهره ببرند .

برای توافق قرارداد میان طرفین یک شرکت تازه تاسیس به دلیل انتخاب یک هم بنیان گذار ، به چه مواردی باید دقت داشت ؟
برای توافق قرارداد میان طرفین یک شرکت تازه تاسیس به دلیل انتخاب یک هم بنیان گذار ، به چه مواردی باید دقت داشت ؟

اما مهم ترین مواردی که در این راستا باید در نظر بگیرند به شرح زیر است :

  • میزانی از مشارکت که هر یک از طرفین در این راستا دارا هستند .
  • وظایف هر کدام از طرفین در فرایند کسب و کار و آورده ای که هر یک از دو طرف دارند .
  • میزان سرمایه گذاری هر یک ( البته در صورتی که لازم باشد )
  • جزئیات محرمانه ی کاری و فنی استارت آپ
  • مدت زمانی که همکاری خواهند کرد و هم چنین شرایط استعفا و واگذار کردن سهام های خود
  • شرایطی برای حل و فصل کردن اختلافات احتمالی که ممکن است به وجود آیند .
  • حقوق مالکیت های فکری

و . . . بسیاری موارد دیگر که هر کدام از استارت آپ های مختلف با توجه به وکیل حقوقی خود در قرارداد ها بیان می کند و با یکدیگر به توافق خواهند رسید .طبق امار کلی ، تقریبا یک سوم از بیزینس های استارت آپی ، قبل از اینکه بتوانند جذب سرمایه کنند ، به علت وجود مشکلاتی هم چون مشکلات تیمی و . . . . از یک دیگر می پاشند و با شکست مواجه می شوند .

شما در حال مطالعه مقاله هم بنیانگذار چیست ؟ هستید

پس وجود یک هم بنیان گذار که خود به تنهایی بتواند به نجات یک استارت آپ کمک شایانی نماید و آن را در مسیر پیشرفت قرار دهد بسیار مهم است و باید برای انتخاب فرد مناسب بسیار دقت عمل به خرج داده شود .

برای این منظور شما می توانید در یک دوره ی 3 تا 4 هفته ای با هم بنیانگذار خود توافق کرده و به صورت آزمایشی وارد همکاری بشوید . وجود دوستی ها بین شما و هم بنیان گذاران می تواند در صورتی به شما و پیشرفت شرکتتان کمک نماید که یک حد و حدود و مرزی را رعایت کرده باشید .

و این نکته را در نظر داشته باشید که شراکت با فامیل یا یک دوست صمیمی در فرایندی هم چون پیشرفت یک شرکت استارت آپی تازه تاسیس می تواند ضرر بسیار زیادی به شما وارد کند .

لذا ترجیحا از فردی برای این منطور کمک بگیرید که مطمئن باشید در تمامی لحظات می توانید به راحتی و بدون هیپ گونه رودر وایسی آن را با او در میان بگذارید. اینکه کار خود را تا چه میزان جدی می گیرید و برای آن تلاش می کنید شاید بسیار مهم تر از انتخاب یک بنیان گذار برای شرکت شما باشد .

شما اگر به تازگی قصد عملی کردن یک ایده ی جدید را به عنوان یک استارت آپ موفق دارید ، صحبت با مدیران استارت آپ های موفق و راهنمایی و مشاوره ی آن ها می تواند کمک بسیار زیادی به شما در این مسیر نماید .

شما در حال مطالعه مقاله هم بنیانگذار چیست ؟ هستید

چرا به هم بنیان گذار احتیاج داریم ؟

قبل از پاسخ به این سوال ، در ابتدا باید از جایگاه شرکت شما در روند مراحل رسیدن به پیشرفت اطلاع داشته باشید . که آیا در این مرحله آیا جای فردی که بتواند شما را در حوره استراتژی و . . . همراهی کند خالی است و یا خیر ؟! برای این منظور شما باید به نیازمندی های خود و اینکه برای عمل کرد بهتر خود به چه کسانی احتیاج دارید باید دقت و توجه نمایید .

هر مدل تیمی برای موفقیت به 4 قطب با جهت های مختلف نیاز داشته باشد . مثلا در شروع یک استارت آپ همه ی افراد نباید مخصص امور مالی باشند . باید از افرادی بهره گرفته شود که در جهت فکری خود یک متخصص باشند .

چرا به هم بنیان گذار احتیاج داریم ؟
چرا به هم بنیان گذار احتیاج داریم ؟

عکس این موضوع نیز صادق است . اگر همه ی افراد غیر متخصص باشند نیاز به افرادی است که بتوانند به عنوان هم بنیان گذار از لحاظ فنی و تکنیکال مفید واقع بشوند . برای این مسیر پیش رو شما احتیاج به موارد کلیدی دارید که با حرکت به سمت جلو بتوانید تغییرات بیشتری در آن لحاظ نمایید .

شما در حال مطالعه مقاله هم بنیانگذار چیست ؟ هستید

در همان ابتدا نیاز نیست همه ی افراد گروه متخصص باشند و تعداد زیادی از افراد فنی را دور خود جمع کنید ! بلکه در هر زمان و با توجه به نیاز هسته ی اصلی شرکت کم کم و به مرور زمان افراد جدیدی را به شکتخود دعوت نمایید .

یک هم بنیان گذار باید باعث بالا رفتن مجموعه ی شما شده و وزن بیشتری به وضعیت فعلی استارت آپ شما بدهد . اما قبل از اضافه کردن هم بنیان گذار به شرکت خود ، چه مواردی را باید در نظر گرفت ؟ موارد زیر می تواند به شما کمک کند :

شما با چه افرادی نمی توانید کار کنید ؟

در صورتی که این فرد انتخاب شود ، چه چیزهایی به دست آورده و چه چیزهایی را از دست می دهید ؟

چه فردی رئیس جدی خواهد شد ؟

آیا او از شما بهتر است و یا خیر ؟

آیا فردی منظم ، خلاق ، متفاوت و . . . است یا خیر ؟

آیا تجربه ی کاری مشابه دارد یا تا کنون هم بنیان گذار شرکتی بوده است ؟

آیا از لحاظ مالی تامین است و مشکلات مالی در اینده برای او پیش نخواهد آمد ؟

آیا به لحاظ سرمایه گذاری برای شرکت خطر آفرین خواهد شد ؟

آیا می توان به او اعتماد کرد ؟

آیا از لحاظ سربازی ، درگیری های اجتماعی و خانداودگی ، مهاجرت ، مسائل مالی و . . . درگیر نیست و برای استارت آپ شما فردی مناسب محسوب می شود؟

آیا از لحاظ دیگاه بلند مدت به اهداف شما ، فردی مناسب و یک نظر می باشد ؟

از دیدگاه گرایشات دینی و سیاسی و اجتماعی با هم هم عقیده هستید و یا خیر ؟

چه مدت زمان برای همکاری با هم بنیانگذار لازم است ؟

چه مسئولیت هایی را باید به هم بنیان گذار سپرد ؟

آیا در روند کاری خود تا کنون موفق عمل کرده و پروژه های درسی ، کاری و یا زندگی او موفقیت آمیز بوده اند و یا خیر ؟

رفتار او با سایر افراد دیگر در اجتماع را چگونه ارزیابی می کنید ؟

و . . . . بسیاری موارد دیگر که باید قبل از انتخاب یک هم بنیانگذار از خود پرسیده و جواب کامل و شفافی برای آن ها بتوانید پیدا کنید . این حداقل موتردی است که شما برای سهیم شدن یک بخش بسیار مهم در زندگی خود باید به آن توجه کنید .

شما در حال مطالعه مقاله هم بنیانگذار چیست ؟ هستید

و در پایان سخن :

به یاد داشته باشید همان طور که در انتخاب همسر شما نیاز مند فکر و تحقیقات بسیاری هستید ، برای اینکه یک هم بنیاگذار خوب نیز بیابید نیز شما بایستی موارد بسیار زیادی را لحاظ کنید . هم چنین سهام های شرکت های استارت آپی بعد از 4 سال می توانند اعطا شوند .

و در پایان سخن :
و در پایان سخن :

از این رو شما با انتخاب یک هم بنیان گذار متعهد زمان تقریبا طولانی برای شراکت شده اید . لذا در نطر داشته باشید که اولین فردی را که به عنوان هم بنیان گذار ملاقلات می کنید لزوما بهترین گزینه برای شما نیست و ممکن است در اینده با افراد متخصص بهتری مواجه شوید که با شما هم نظر تر باشند .

یادتان نرود که دیر انتخاب کردن بهتر از اشتباه انتخاب کردن است ! از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بوده اید ممنونیم . امیدواریم توانسته باشیم گرهی از مشکلات شما باز کرده باشیم .

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید